Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Natuurfotografen, dierenvriend of lastpak?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Natuurfotografen, dierenvriend of lastpak?

Oorspronkelijk geplaatst door Edwin Kats Bekijk bericht
    Natuurfotografen, dierenvriend of lastpak?

Natuurfotografen zijn nogal vaak in de media verschenen de laatste tijd en helaas niet positief.
    gr. Edwin Kats
    Steengoed artikel.

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
    ... Moeten die reservaten dan niet eerder gesloten worden voor 't publiek? Het is echter juist door dat recreatief medegebruik dat veel natuurparken uberhaupt kunnen bestaan. Kijk maar eens naar het Nationaal Park Hoge Kempen in België. Bijna 6000 ha aaneengesloten natuur gebied. zonder de factor toerisme was dit niet te verwezenlijken.
    Juist, maar ook zonder die soms noodzakelijke inkomsten via toerisme, zijn er goeie redenen om ze niet helemaal af te sluiten. Natuurgebieden worden voor een heel groot stuk met overheidsgeld (belastingen dus) gefinancierd (naast misschien enkele privé gebieden). Om het gebruik van overheidsgeld hiervoor op lange termijn te vrijwaren, moet er een draagvlak voor die besteding zijn. Wanneer je dat geld gebruikt om natuurgebieden te creëren waar geen kat in mag, ga je het op termijn heel moeilijk krijgen om dat verkocht te krijgen. De intrinsieke ecologische waarde van zo'n gebied, krijg je niet verkocht aan jan met de pet. De mogelijkheid om er door de fietsen/wandelen wel. Idealiter komt er niemand in zo'n gebied, maar we leven nu eenmaal in één van de meest dichtbevolkte regio's op de wereld en we zullen dus compromissen moeten zoeken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
      En hier in de Eifel is de natuur gelukkig nog ongeschonden (wel weg blijven).
      Jamaar, dan mag je ze niet lokken hé : http://www.berkhof-online.de/41187.html

Comment

Dit is een heel ambitieus artikel, maar daardoor wordt het een beetje onduidelijk waar je nu tegen wil protesteren.

Is het tegen de natuurfotografen die zonder respect de natuur manipuleren en beschadigen ?

Is het tegen de horden 'nieuwe' natuurfotografen die gewoon door hun aantal schade veroorzaken ?

Is het tegen al de dagjestoeristen die op zoek zijn naar het laatste stukje ongerepte natuur en niet echt wakker liggen van natuurbescherming ?

Comment

Dank allemaal voor jullie eerlijke en persoonlijke meningen. Het stukje is zeer zeker niet als protest bedoeld, maar meer als een stukje bewustwording.
          Een ieder mag het interpreteren zoals hij of zij wil en het zijne over denken.
          Ben allang blij dat het gelezen wordt en reacties oproept.

gr. Edwin Kats
          Nikon D300 met MB-D10
          Nikon 200-400/4 VR

Comment

Zowieso werden door de "analoge" fotografen ook trucjes gebruikt. Ik heb wel al vaker van de "oude rotten", dergelijke verhaaltjes gehoord.

De laatste tijd ben ik bewust ook om die redenen meer met landschapsfotografie bezig. Al dat gedoe tegenwoordig rond die natuurfotografie, ik wou me ervan distanciëren. Bij landschapsfotografie heb je geen tape of voedsel nodig om het te lokken Daar krijg je ook niet het massa toerisme die je soms krijgt als er een goed te fotograferen soort zit. De Velduilen van Uitkerke zaten indertijd op minder dan een uurtje van mijn thuis af, maar geen haar op mijn hoofd die er aan dacht om daar tussen de 100'en fotografen te gaan staan om dan allemaal dezelfde plaatsjes te gaan schieten. En met die stijgende bezineprijzen en de stijgende opwarming, blijf ik al eens wat vaker in mijn eigen streek rondhangen.

Nee geef mij maar een mooi landschapje. Rustig je plaatsje uitkiezen en dan wachten op het prachtige licht van de opgaande zon. Da's genieten...
            En als ik nog eens wat vogeltjes doe, dan zal dat onder mijn camouflagenetje zijn, helemaal alleen, ergens aan een klein plasje ergens bij ons in de streek.
            Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

Comment

Ik kan mij helemaal in jouw gedachte verplatsen Bart. Maar natuurlijk wel jammer om die mooie zoogdieren of vogels te laten voor wat ze zijn.
              Maar in ieder geval mijn welgemeende complimenten voor je landschappen.

gr. Edwin Kats
              Nikon D300 met MB-D10
              Nikon 200-400/4 VR

Comment

Tenminste nog iemand die zijn hart laat spreken en het opneemt voor de natuur en tegen personen die overlast berokkenen.
                Overigens, duidelijke taal en voor iedereen best verstaanbaar.
                Mijn hoed af voor je mening Edwin

mvg,

Roland

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
                  Steengoed artikel.

Juist, maar ook zonder die soms noodzakelijke inkomsten via toerisme, zijn er goeie redenen om ze niet helemaal af te sluiten. Natuurgebieden worden voor een heel groot stuk met overheidsgeld (belastingen dus) gefinancierd (naast misschien enkele privé gebieden). Om het gebruik van overheidsgeld hiervoor op lange termijn te vrijwaren, moet er een draagvlak voor die besteding zijn. Wanneer je dat geld gebruikt om natuurgebieden te creëren waar geen kat in mag, ga je het op termijn heel moeilijk krijgen om dat verkocht te krijgen. De intrinsieke ecologische waarde van zo'n gebied, krijg je niet verkocht aan jan met de pet. De mogelijkheid om er door de fietsen/wandelen wel. Idealiter komt er niemand in zo'n gebied, maar we leven nu eenmaal in één van de meest dichtbevolkte regio's op de wereld en we zullen dus compromissen moeten zoeken.
                  Dit vind ik een juiste en nuchtere benadering van het probleem, waarbij Edwin dus ook wel terecht zijn vinger op de wonde legt. Het is maar door natuurgebieden publiek toegankelijk te maken, dat je mensen kan laten kennismaken met de natuur, en hierdoor ook respect voor kan laten opbrengen. Alleen zo kan je een voldoende breed draagvlak krijgen voor een verder doorgaande politiek van natuurbehoud. Op lange termijn is het niet interessant om natuurgebieden alleen toegankelijk te maken voor de 'happy few'. Ook al heeft dit jammer genoeg soms als gevolg dat er individuen op af komen, die beter zouden wegblijven. Je gaat de autostrades toch ook niet afsluiten omdat er wegpiraten zijn, of speelweiden afsluiten omdat er soms jongeren komen die de elementaire regels van respect of fatsoen niet kennen.
                  Probeer de mensen te sensibiliseren om de natuur te leren kennen en ervan te leren genieten. Dit is de eerste voorwaarde om ervoor te zorgen dat de generaties die na ons komen, er misschien ook nog kunnen van genieten.
                  Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

Comment

Als je dit artikel uit het nieuwsblad van vandaag leest lijkt het antwoord op de vraag me eerder lastpak te zijn

Spijtig

Peter
                    mijn website : klik

Comment

Working...
                    X