Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe monitor

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nieuwe monitor

Heb een beperkt budget....
    maar wil toch een redelijk 22 inch scherm aanschaffen.
    Voornamelijk gebruik van de pc is Office, photoshop, Film,...

Heb volgende schermen in gedachten...
    • LG WV2261-PF
    • Benq E2200HD
    • Dell S2209W

iemand ervaring met deze schermen?
    *www.InPuT79.be*
    Canon eos 60D// Tokina 12-24mm f4, Canon EF 17-40mm f4L, Canon 50mm f1.8 mkI, Canon EF 70-200mm f2.8 L USM, Canon 85mm f1.8

Comment

beperkt budget, 22inch en fotoverwerking? bekijk zeker deze:

NEC popped out a new 19- and 24-incher earlier this month, but evidently those two just weren't enough. Today, we're being formally introduced to the very first member of the all new MultiSync P Series, the 22-inch P221W. The monitor caters to professionals working in "color-critical environments" and includes a 1,680 x 1,050 native resolution, wide color gamut that achieves 96% coverage of AdobeRGB, internal 10-bit programmable lookup tables, S-PVA LCD technology, AmbiBright automatic brightness adjustment, a 16-millisecond response time, 1,000:1 contrast ratio, 300 cd/m2 brightness and a four-way ergonomic stand to boot. As with anything with "pro" attached to it, this here display won't run you cheap, but $636.90 isn't too bad for a color-savvy monitor and a 3-year warranty.

Ik had er zelf nog niet van gehoord, pas leverbaar sinds vorige maand en deze is wide gamut, S-PVA, 22inch en kost bij konijnenberg maar 300 euro rond btw in…

Ik heb er nog geen testen of gebruikerservaringen over gevonden, op papier lijkt deze wel veelbelovend...

Dit scherm is zelfs hardware calibreerbaar als ik mag afgaan op deze tekst:

According to NEC, “Featuring hardware color calibration using the optional NEC Spectraview II kit, the P221W delivers accurate color in a simple to use and affordable package. The kit includes an optimized calibration sensor based on the highly acclaimed X-Rite iOne Display v2.”

Als het nog goedkoper moet, in de makro staat een Packard Bell 22inch voor 150 euro, wel maar srgb kleurbereik en je moet kunnen leven met de beperkte kijkhoek van een TN panel.
      Last edited by Wim; 16 januari 2009, 22:48.
      Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

voor de beste grafische schermen.....
        Geavanceerde panelen
        S-IPS (Super-In-Plane Switching) is de moderne variant van IPS die ontwikkeld is om betere kleuren en kijkhoeken te verwezenlijken dan de TN-panelen. Nadeel aan IPS was dat het veel een tragere verversing had, wat de panelen zeer onbruikbaar maakte voor games. Tegenwoordig is de verversing verbeterd en levert S-IPS superieure kleuren, helaas tegen een stevige prijs.

S-PVA (Super Patterned Vertical Alignment) is de meest luxueuze paneelvariant op de markt. Het verbaast dan ook niet dat onder meer Eizo een scherm aanlevert met dit paneeltype. De S-PVA-panelen bieden kleurechtheid en hoeven niet, zoals TN-schermen, te simuleren. Daarnaast bieden deze panelen een enorm goed contrast. Dankzij de combinatie contrast en kleur zal het niet verbazen dat S-PVA-panelen zeer populair zijn bij grafische professionals.
        maar duur !!!
        je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
        www.korandoke.be

Comment

tja, ben zelf een fan van S-IPS schermen (heb een Nec 20wgx2 met AS-IPS) maar helaas, de markt kiest voor lowcost TN panelen... Er valt wel te leven met S-PVA heb ik zelf ervaren... Vermijd gewoon TN als je aan fotoverwerking wil doen.
          Die nieuwe Nec P221W is zonder twijfel het goedkoopste scherm met hardware calibratiemogelijkheden, ik twijfel wel of de prijs van 300 euro wel correct is bij Konijnenberg, ik zie het overal eerder rond de 400-450 euro staan...
          Last edited by Wim; 16 januari 2009, 23:12.
          Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim Bekijk bericht
            tja, ben zelf een fan van S-IPS schermen (heb een Nec 20wgx2 met AS-IPS) maar helaas, de markt kiest voor lowcost TN panelen... Er valt wel te leven met S-PVA heb ik zelf ervaren... Vermijd gewoon TN als je aan fotoverwerking wil doen.
            Die nieuwe Nec P221W is zonder twijfel het goedkoopste scherm met hardware calibratiemogelijkheden, ik twijfel wel of de prijs van 300 euro wel correct is bij Konijnenberg, ik zie het overal eerder rond de 400-450 euro staan...
            dit vond ik over de prijs
            De NEC MultiSync P221W is vanaf januari 2009 in de winkel verkrijgbaar voor een prijs van euro 459,- (dat is inclusief btw).
            De NEC MultiSync P221W betekent eventueel goed nieuws voor fotografen die niet al teveel geld willen besteden voor een LCD-monitor, maar toch een goed en betrouwbaar beeld prefereren.
            Computer- en beeldschermfabrikant NEC introduceert een nieuwe lijn instap-monitoren voor beeldbewerking. Het eerste model uit de lijn, de 22-inch NEC MultiSync P221W, beschikt over een 10-bits S-PVA-paneel dat in tegenstelling tot een tn-film paneel een betere kleurenweergave belooft.
            De monitor beschikt over een helderheid van 300 cd/m2 en een reactiesnelheid van 6ms. Het kleurbereik bedraagt 92 procent van de NTSC-schaal en volgens NEC is de monitor dankzij de kijkhoek van 178 graden, horizontaal en verticaal, en relatief lage prijs ook een geschikte monitor voor de zakelijke markt.
            je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
            www.korandoke.be

Comment

Sorry dat ik hier wat op door ga...
              maar ben eigenlijk een leek wat schermen betreft...
              die NEC MultiSync P221W heeft een reactie tijd zie ik van 16ms
              terwijl ik bij de meeste schermen die ik tegenkom een 2ms of 5ms zie staan
              Dit lijkt mij een groot vershil of niet?
              Naast fotobewerking moet het scherm ook dienen voor tekstverwerking, surfen,
              en ook eens een film en een spelletje(een mens moet zich eens ontspannen ook hé)
              En wat met die Hd schermen? of is die kwaliteit zwaar overrroepen?

Alvast bedankt voor de hulp
              *www.InPuT79.be*
              Canon eos 60D// Tokina 12-24mm f4, Canon EF 17-40mm f4L, Canon 50mm f1.8 mkI, Canon EF 70-200mm f2.8 L USM, Canon 85mm f1.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hotchpot Bekijk bericht
                die NEC MultiSync P221W heeft een reactie tijd zie ik van 16ms terwijl ik bij de meeste schermen die ik tegenkom een 2ms of 5ms zie staan
                en ook eens een film en een spelletje(een mens moet zich eens ontspannen ook hé)
                Voor fotobewerking, teksverwerking en surfen heeft die reactiesnelheid geen (groot) belang.
                Voor snel bewegende beelden heeft dit wel een invloed omdat je anders een soort van ghosting krijgt.
                Let ook op met deze cijfers want verschillende fabricanten gebruiken ze ook anders.
                Het is de tijd die nodig is voor een pixel om aan te gaan en terug uit. Daar is een up- en een downtime bij. Nu sommigen zeggen 5 ms en bedoelen daarmee 5 ms up en 5 ms down wat eigenlijk in totaal 10 ms geeft. Andere fabricanten geven dit dan weer als de totale tijd up + down. Het kan dus best zijn dat een scherm van 8 ms sneller is dan een van 5 ms afhankelijk hoe ze het weergeven.
                Die HD kwaliteit is helemaal niet overroepen, het heeft vooral te maken met de resolutie dat het kan weergeven.
                Nu uit ervaring (voor mezelf dan) let ik vooral op de resolutie. Veel widescreen TFT's van 22" hebben een resolutie van 1680 x 1050 en net met die 1050 heb ik problemen.
                Ik verkies toch 1200 pixels in de hoogte, mijn voorkeur gaat dus uit naar een scherm met een resolutie van 1920 x 1200. Natuurlijk is alles een beetje eigen keuze volgens gebruik en voorkeur.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hotchpot Bekijk bericht
                  Sorry dat ik hier wat op door ga...
                  maar ben eigenlijk een leek wat schermen betreft...
                  die NEC MultiSync P221W heeft een reactie tijd zie ik van 16ms
                  terwijl ik bij de meeste schermen die ik tegenkom een 2ms of 5ms zie staan

Alvast bedankt voor de hulp
                  dit nec scherm is een budjet scherm met naduk op weergave (beeldcorrectie, kleur, contrast) voor spelletjes is deze minder geschikt omdat de reactie tijd 16 ms is.
                  natuurlijk is de grafische kaart voor game ook van groot belang, het hangt natuurlijk ook weer af welke spelletje je ermee wilt doen lichte games zoals dammen , schaken, online game zoals op jippie java gebaseerd zal dat natuurlijk geen probleem geven.
                  voor de realische games zoals bv.call of dutty is dit helemaal niet geschikt.
                  voor die hd schermen valt mee te leven.
                  een scherm dat voor elke categorie geschikt bestaat is bestaat nu eenmaal niet toch niet in de prijsklasse waar wij over hebben
                  www.korandoke.be

Comment

Als er iemand de Nec P221W koopt: graag je bevindingen hier posten! Ik heb het zelf niet nodig maar ben wel benieuwd.

Comment

Ben ook nieuwsgierig, vooral omdat ik dit model op de site van de fabrikant niet terug vond...
                      Fotografie = (kunst x wetenschap) + ervaring

Comment

Ik heb een tijdje moeten rondsurfen voor specificaties van dit ding en heb toch vrij veel tegenstrijdige dingen gelezen (vooral dan de reactietijd).

Een link naar wat ik geloof een betrouwbaar document te zijn zegt dit:

Rapid Response™ (8ms Gray-to-Gray; 16ms Black-to-Black)
                        Fotografie = (kunst x wetenschap) + ervaring

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                          Ik kom net van de MediaMarkt in Oost-Akker, en d'r stond daar een 22" inch scherm van HP dat me wel de moeite leek, voor 350 euro.

Dave
                          Weet je niet welk type dat is ?

Ik vind 2 types 22" HP bij mijn vertrouwde computerwinkel aan 228 en 282 euro.

Vermoedelijk is het dat scherm van 282 euro (W2207H) met HDMI uitgang.

Als ik tijd vind ga ik eens kijken, woon er ook niet ver af. Kopen doe ik zoiets in een computershop, bijna altijd 10 à 20 % goedkoper dan bij MM.
                          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

zorg ervoor dat je zeker hogere resoluties aankan als 1680x1050, dit is namelijk maar een goede resolutie voor een 20" scherm (ik heb er zo twee staan), dus een 22 of 24" met dezelfde resolutie kan er niet geweldig goed uitzien...

1900x1220 lijkt me de minimum resolutie voor zo'n schermen...

ps. moest het mogelijk zijn dan zou ik zelfs nog kiezen voor 4x3 verhouding (zeker als je er twee naast elkaar gebruikt is de extra breedte van widescreen niet echt nuttig)

(ik gebruik nu 2x20" aan 1680x1050 op een ergotron staander en een lcd tv voor de multimedia)
                            Last edited by RikH; 23 januari 2009, 09:25.
                            Mijn foto's
                            Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

Comment

Ik zit met een vergelijkbare vraag, dus ga even hierbij aansluiten.

Ook ik zou een nieuwe monitor willen kopen, maar een Eizo of Lacie zit er qua budget niet in. Ik dacht eerder aan een widescreen 19inch (evt 20inch), met een PVA paneel. De NEC die hier hoger vernoemd wordt lijkt interessant, maar is me wat te duur. Hij lijkt me ook wat groot. Ik werk momenteel op een 17inch 4:3 scherm, dus dat kan ik er eventueel als tweede scherm bij gebruiken om de photoshop panelen op te zetten, zodat het nieuwe scherm alleen voor de foto gebruikt wordt.

Door wat kleiner te gaan en niet per se voor een s-PVA of S-IPS paneel te kezien, hoop ik toch een andere oplossing te vinden voor zo'n 300-350 euro. Ik krijg echter maar geen zicht op de beschikbare modellen en waar ze te kopen. Kan iemand nog enkele andere suggesties doen?

Alvast bedankt,

David

Comment

Het laatste nieuwtje over Nec:
                                De Japanse elektronicafabrikant NEC stopt met het maken van lcd's. NEC wil zich na een slecht kwartaal concentreren op 'groenere' producten, ontslaat 20.000 mensen en bezuinigt onder meer op r&d.

Jammer als ze echt stoppen met volledige schermen te bouwen...

Comment

Working...
                                X