Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Auteursrechten

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Auteursrechten

    Oorspronkelijk geplaatst door Pythagoras Bekijk bericht
    Was niet voorzien neen, maar in de andere zijn zaak (slachtoffer van het vonnis) heeft die dat gewoon verwijderd en dat van zijn eigen website erop gezet.


    Sent from somewhere, using Tapatalk.
    ik zou denken dat in een rechtzaak dat dan toch op minder begrip zou kunnen rekenen, gezien er moedwillig een copyright geschonden is (tov zonder watermerk men zich van de domme ("via google gevonden" etc.) kan houden.
    Je kan natuurlijk voor een watermerk zorgen zoals sommigen doen over de hele foto (soort transparante opprint) die moeilijker te photoshoppen is, maar dan ontsier je misschien volledig je foto...

    Comment


    • #47
      Auteursrechten

      Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
      ik zou denken dat in een rechtzaak dat dan toch op minder begrip zou kunnen rekenen, gezien er moedwillig een copyright geschonden is (tov zonder watermerk men zich van de domme ("via google gevonden" etc.) kan houden.
      Je kan natuurlijk voor een watermerk zorgen zoals sommigen doen over de hele foto (soort transparante opprint) die moeilijker te photoshoppen is, maar dan ontsier je misschien volledig je foto...
      Tja, dat denk jij, ik en waarschijnlijk de meesten hier op het forum maar dat is dan buiten de rechter gerekend.
      Als je de link die AndyDi heeft gegeven , volledig leest kan ik wel begrijpen waarom hij die zaak verloren heeft.

      Niets zeggende foto's die in het openbaar zijn getrokken en die geen persoonsgezicht bevatten hebben geen enkele intelligente waarde, dus mogen ze hier in België blijkbaar door iedereen zomaar overgenomen worden.


      Sent from somewhere, using Tapatalk.

      Comment


      • #48
        Re: Auteursrechten

        Oorspronkelijk geplaatst door AndyDi Bekijk bericht
        Pas onlangs ben ik erop attent geworden dat foto's van het Atomium (en andere recente architectuur) een dergelijk probleem vormen in België.

        Ik kom uit een land waar de zgn. panoramavrijheid geldt. Dat betekent dat men alle gebouwen vanuit de 'openbare grond' mag fotograferen en die foto's ook commercieel mag gebruiken. (Commercieel gebruik... dat kan heel snel gebeuren. Al een foto op Facebook komt in die sfeer omdat Facebook zich het commercieel gebruik van alle foto's voorbehoudt.)

        Er zijn beperkingen aan die vrijheid, bv. mag je niet op een ladder klimmen om over een muur heen een betere foto van een gebouw te kunnen maken. Maar wat iedereen in het openbaar vanop ooghoogte kan zien, dat mag ook gefotografeerd en commercieel gebruikt worden. En ik was er wat lichtzinnig van uitgegaan dat dat wel ook hier zou gelden. Uit een artikel in een buitenlandse fototijdschrift leer ik nu dat dit recht in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Verenigd Koninkrijk, Zweden, Polen, Tsjechië, Slowakije, Spanje en Portugal geldt. Maar niet bv. in Frankrijk of ... België.

        In het nieuws was dit omdat in het wetsontwerp over het Europese auteursrecht in de afschaffing van deze panoramavrijheid werd voorzien. Maar na een petitie met meer dan 500.000 handtekeningen en een vloed van e-mails heeft het EU-parlement de afschaffing van deze panoramavrijheid geschrapt uit dit wetsontwerp.

        Dat laat dus ook hopen voor België.
        Ondertussen is de wet van kracht,
        meer info
        deAuteurs int en verdeelt auteursrechten in opdracht van Nederlandstalige auteurs actief in het audiovisuele, podiumkunsten, literatuur, strip en illustratie.

        Comment


        • #49
          Re: Auteursrechten

          Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
          Ondertussen is de wet van kracht,
          meer info
          http://www.deauteurs.be/lobby/invoer...-auteursrecht/
          Bedankt om dat hier te delen! Dat is toch een belangrijke ontwikkeling. Bij het lezen van die tekst (en ook de tekst van de wetswijziging) heb ik wel het gevoel dat daar nog veel ruimte blijft voor interpretatie, vooral over het commerciële gebruik van dergelijke foto's.

          Comment


          • #50
            Re: Auteursrechten

            Ik heb een vraagje:

            Ik ben in opleiding voor fotograaf en ik doe gratis opdrachten om bij te leren.
            Als ik nu bv. een feestje fotografeer en geef die foto's aan de mensen van het feest.
            Die mensen posten dat op FB met verwijzing dat ik die foto's heb genomen mogen derden dan die foto nemen?
            Ik denk persoonlijk van wel omdat je ermee akkoord gaat als je een foto op FB plaatst zijn de foto's van FB.
            Of ben ik mis dan tellen portretrecht en auteursrecht niet meer waarschijnlijk.?

            En nog een vraagje ik zou een eigen naam creëren voor mijn logo?

            mvg
            Last edited by broere69; 1 november 2017, 11:14.

            Comment


            • #51
              Re: Auteursrechten

              zelfs dan zijn de foto's nog steeds auteursrechterlijk beschermd. (mensen staan daar niet bij stil, maar kan je soms veel geld kosten).
              Je hebt het gebruiksrecht wel afgestaan aan de mensen van het feest, maar niet aan derden.

              Zelfs foto's gebruiken die je op zogezegde gratis sites staan is niet altijd vrij van auteursrecht.
              https://rijdenderechter.kro-ncrv.nl/...-een-bevalling
              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

              Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

              Comment


              • #52
                Re: Auteursrechten

                Een zeer interessant artikeltje in de duitse pers omtrend een vonnis van het eu-hof in Luxemburg omtrend auteursrecht van beelden op het internet.



                het vonnis zelf:

                Comment


                • #53
                  Re: Auteursrechten

                  In navolging van voorgaande post

                  https://www.politico.eu/article/ecj-...ission-ruling/

                  https://curia.europa.eu/jcms/upload/...cp180123en.pdf

                  MAAR. Dat is Europese regelgeving. Ben je vet mee indien niet-Europeanen dat niet volgen en hun eigen ding doen.
                  https://www.fotospotter.be
                  Je suis content d’être heureux

                  Comment

                  Working...
                  X