Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oproep tot eerlijke kritiek **EK**

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Ik ben het hier 100% mee eens.
    Eén van de problemen die ik vroeger zag met dat 'Beoordeel' forum, is dat veel mensen iets cruciaal vergeten : beoordeel eerst ZELF je foto en zorg eerst ook ZELF voor een basis fotografie-kennis. Dit klinkt misschien nogal pretentieus, maar op muziekforums ga je toch ook geen MP3s posten van je allereerste studietje in C groot? Dat zijn dan typisch ook de mensen die niet opgezet zijn met 'eerlijke kritiek' want ze zoeken gewoon wat zelfbevestiging of aanmoediging (kan ik inkomen). Dat verklaart meteen ook waarom er nu ook geklaag komt over het over-aanbod aan foto's (waarover ik me overigens niet wil uitspreken omdat ik al een tijdje niet meer in het Beoordeel forum kijk, juist vanwege bovenstaande reden).
    Ben ik het voor een deel wel mee eens maar ja mensen moeten toch ooit beginnen met posten he en een forum als dit is ook voor beginners (ben jij ook ooit geweest neem ik aan) Iets anders is dat men nog steeds de foto s op de verkeerde plek post, vooral de laatste tijd zie ik weer veel 1 e foto s in "beoordeel mijn foto " terwijl die daar niet zo op hun plaats zijn

    BTW, iets analoogs zie ik in de meer technische threads. Soms zie je daar posts die echt wel vragen om een RTFM schreeuw. En we komen dan ook direct op een pijnpunt van alle forums (dus niet alleen BD) : sommige mensen nemen gewoon niet meer de moeite om ZELF op zoek te gaan naar informatie, om ZELF eens een boek ter hand te nemen over een onderwerp, om ZELF de manual eens te lezen... Waarom zouden ze, ze hebben het maar te posten op een forum, en er zal altijd wel een goede ziel zijn die zijn tijd steekt in het formuleren van een antwoord wat wellicht meer moeite kost dan het zelf vinden van het antwoord. Of niet ?
    BTW, dit is geen simpele problematiek, omdat het onmogelijk is om een lijn te trekken. Als iemand komt vragen hoe hij de batterij uit zijn G2 moet halen, ok dan kan je RTFM zeggen. Als iemand een way out-of-focus van zijn kat post, ok dan kan je zeggen 'doe eens je ogen open' . Maar vaak is het niet evident of het antwoord snel zelf te vinden was, en of de vraagsteller/poster wel zelf de nodige moeite gedaan heeft...

    Heb je helemaal gelijk in

    Comment


    • #32
      Originally posted by henkvw

      Toch raar dat wanneer ik iets post, den Jochen daar ook direct gezet is *grin*.
      Huh? Dat was de bedoeling niet hoor Henk. Trouwens; we zitten - voor één enkele keer - op dezlfde lijn.


      See you soon in another thread

      Henk
      Not if I see you first!
      http://www.theafricabug.com

      Comment


      • #33
        Originally posted by Jochen **snipped edition**
        Ik snap ook de hele discussie niet.

        -Het "fotoarchief" forum; gewoon foto's posten, voor de fun.
        -Het "beoordeel" forum; foto's posten om serieuze, eerlijke kritieken te krijgen.

        Dat onderscheid is er toch al lange tijd? Als we nu nog het fotoarchief gaan gebruiken voor "EK" posts, waartoe dient het "beoordeel" forum dan nog?

        Trouwens, als we op die manier beginnen is het einde zoek. Het begint met EK, en het eindigt met elvendertig "kategoriën zoals...
        Ik deel het standpunt van Jochen. Is het niet de bedoeling van elke poster om een eerlijke, opbouwende kritiek te krijgen?
        Je gaat er niet met een "mooie foto" op reageren als je dat zelf niet zo vind? Dan reageer je niet of je geeft een persoonlijke mening over de foto.
        Het is nog maar de vraag of iedereen er mee overweg kan, gelet op de reactie die ik gisteren kreeg op mijn visie van een bewerkte foto

        Voor mij liever géén codes, ik heb altijd eerlijke kritieken gegeven en (hopelijk) ook gekregen.
        Hombre

        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

        Comment


        • #34
          Inderdaad, nogmaals **EK** zou er niet moeten bijstaan, volledig akkoord. Het forum 'beoordeel mijn foto': inderdaad alle kritiek mag daar ... in principe. Maar ik KAN niet aan de naam van een persoon die ik niet ken beoordelen of ik al dan niet op zere tenen ga trappen.

          Ik denk dat jacques zowat het perfecte voorbeeld is van eerlijke kritiek (al vermoed ik toch dat ook hij last heeft mensen die hij kent een negatieve beoordeling te geven en dan ook gewoon niet reageert - corrigeer me jacques als dat niet zo is, maar dat lijkt me gewoon menselijk).

          De 'EK' aanduiding is dan ook duidelijk niet een label voor een groep mensen (zeker geen select clubje met lidgeld ), want eender wie is vrij dit al dan niet te gebruiken, er zijn immmers geen regeltjes of toegangscodes (gelukkig maar). Ik kan me voorstellen dat iemand die een eerste foto post niet altijd uit is op EK ... het kan eens goed doen aanmoedigingen te horen, een vriendelijke tip of een milde beoordeling. Ga je voor EK, dan geef je aan dat je eventueel zelf twijfelt aan een foto (of juist denk dat hij heel mooi is, en eerlijk wil horen wat anderen ervan vinden). Het is eerder een oproep aan de mensen die normaal 'NIET' reageren bij een foto die hen niet aanstaat; om dan toch aan te geven - 'het mag, ik heb geen zere tenen'

          En dan heb je momenteel inderdaad het overaanbod, wat niet alleen de kwaliteit aan fotos naar onder haalt, maar ook het niveau van commentaar geven. 1 foto per dag? Als je 1 deftige foto per maand haalt mag je jezelf gelukkig prijzen denk ik (geef toe, een normaal mens maakt maar hooguit 10 goede fotos per jaar).

          http://www.razziphoto.com/

          Comment


          • #35
            ik vind het een goed idee, die EK. zelf ben ik nogal berucht om mijn groot bakkes en ik heb hier in dit forum al serieus op mijn tandjes gebeten om de onozele zeikers met lange tenen niet te dikwijls de volle laag te geven. alhoewel, ik zou ook in het engels kunnen beginnen schelden en die tekst dan opfleuren met allerlei wiskundige symbolen en emoticons zoals bepaalde no-talented-bastard-motherf* king-sons-of-a-bitch op dit forum nu doen. of zoals in de chit chat, daar is het ook niet altijd rozengeur en maneschijn.

            Comment


            • #36
              Razzi, ik begrijp de bedoeling wel, maar je kan er donder op zeggen dat binnen de kortste keren iedereen EK voor zijn post zet.
              Anders ben je immers "een watje " of "een beginner ". En wie geen eerlijke kritiek kan verdragen, wil die er wel voor uitkomen?
              Hombre

              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

              Comment


              • #37
                Originally posted by Hombre
                Razzi, ik begrijp de bedoeling wel, maar je kan er donder op zeggen dat binnen de kortste keren iedereen EK voor zijn post zet.
                Anders ben je immers "een watje " of "een beginner ". En wie geen eerlijke kritiek kan verdragen, wil die er wel voor uitkomen?
                Hombre, met alle respect, maar dat denk ik niet...
                Ik ga ook niemand als watje bekijken omdat je geen EK ervoor zet hoor, ik ben een forummember als iedereen, ik bepaal geen regeltjes, ik vermeld alleen maar dat ik EK ervoor ga zetten bij mezelf en nodig iedereen die hetzelfde gevoel heeft dat ook te doen. Het is vrij om erop te reageren, net zoals het vrij is een eerlijk commentaar te geven.
                http://www.razziphoto.com/

                Comment


                • #38
                  ??? Ik verwacht altijd eerlijk en hard commentaar ???
                  in welk forum dan ook....
                  Ik leer 10 x meer uit een reactie "vind ik niet goed,OMDAT... of vind ik goed omwille van...

                  Greets
                  Silver

                  http://www.silver.web-log.nl

                  Comment


                  • #39
                    ik vind het een goed idee, die EK. zelf ben ik nogal berucht om mijn groot bakkes en ik heb hier in dit forum al serieus op mijn tandjes gebeten om de onozele zeikers met lange tenen niet te dikwijls de volle laag te geven. alhoewel, ik zou ook in het engels kunnen beginnen schelden en die tekst dan opfleuren met allerlei wiskundige symbolen en emoticons zoals bepaalde no-talented-bastard-motherf*king-sons-of-a-bitch op dit forum nu doen. of zoals in de chit chat, daar is het ook niet altijd rozengeur en maneschijn.
                    EK wil niet zeggen dat ge uw groot bakkes moogt opentrekken, daar bestaan bij mijn weten toch nog wel fatsoensregels over, ook op BD. Geef maar eens eerst een onderbouwde kritiek vooraleer hier bepaalde mensen de naam te geven zoals in uw vorige post. Ik weet niet of ik daartoe behoor, maar uw post doet mij een afkeer krijgen van uw bedoelingen op dit forum. Ik hoop dat ik het misversta.
                    ToM.___ //Fuji s602.
                    www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
                    It goes to 11 you know? 1 louder.

                    Comment


                    • #40
                      als iemand afbrekend commentaar geeft waar ik het totaal oneens mee ben, over een foto die ik persoonlijk zeer geslaagd vind, en ik vraag of die persoon met het verkeerde been uit bed gestapt is, is dat zo schokkend? excuseer, maar als je zelf geen kritiek kunt verdragen moet je er ook geen geven.

                      Comment


                      • #41
                        ik moet er wel nog bijvertellen dat ik toen juist in de chit chat het topic "De verkiezingsuitslag" gelezen had, een ordinaire scheldpartij als je het mij vraagt. dat was ook niet echt bevorderlijk voor mijn morele toestand op dat moment. maar ik zal in het vervolg mijn best te doen om niet dezelfde toon aan te slaan als dat soort leden op dit forum.

                        Comment


                        • #42
                          Originally posted by the hustler
                          als iemand afbrekend commentaar geeft waar ik het totaal oneens mee ben, over een foto die ik persoonlijk zeer geslaagd vind, en ik vraag of die persoon met het verkeerde been uit bed gestapt is, is dat zo schokkend? excuseer, maar als je zelf geen kritiek kunt verdragen moet je er ook geen geven.
                          Voor alle duidelijkheid de volledige zin:

                          ik zou mij niet te veel aantrekken van wat dat dienen onozelen hombre daar van denkt.
                          is dat altijd zo ne zeiker of was hij gewoon met het verkeerde been uit zijn bed gestapt?
                          Ik heb geen enkel probleem met de vraag of ik met het verkeerde been uit bed ben gestapt... het gaat hem over de andere lieve woordjes.


                          ik moet er wel nog bijvertellen dat ik toen juist in de chit chat het topic "De verkiezingsuitslag" gelezen had, een ordinaire scheldpartij als je het mij vraagt. dat was ook niet echt bevorderlijk voor mijn morele toestand op dat moment. maar ik zal in het vervolg mijn best te doen om niet dezelfde toon aan te slaan als dat soort leden op dit forum.
                          Laten we dat afspreken?
                          Case closed zekers?

                          Hombre

                          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                          Comment


                          • #43
                            case closed

                            Comment

                            Working...
                            X