Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oproep tot eerlijke kritiek **EK**

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    jacques, ik ga er volledig mee akkoord hoor; maar je kan je ongetwijfeld ook nog enkele situaties herinneren waarbij mensen bijna 'uit hun dak gingen' na een eerlijke kritiek van jou, en ik kan me voorstellen dat voor sommigen het soms nogal 'bot' overkwam.
    En natuurlijk is een kritiek altijd subjectief, niemand weet hoe het echt moet, je schrijft gewoon hoe jij het ziet, maar we zijn allen maar amateurs. Alles draait om een gevoel en dat is bij iedereen anders.
    Zie de aanduiding EK is dan ook gewoon als een 'hint' niet meer niet minder.
    http://www.razziphoto.com/

    Comment


    • #17
      OK razzi,

      Natuurlijk zijn we amateurs, ik verdien mijn brood en beleg met het samenstellen van netwerken, servers, werkstations, de bouw, de installatie en het onderhoud.

      Ben net zo'n 'prutser' als ieder ander op dit forum, wel misschien wel een van de slechtere prutsers. Pro zijn lijkt mij niet echt leuk, heb al een keer in mijn leven van mijn hobby mijn beroep gemaakt, ga dat zeker geen tweede keer doen.

      En ja, ik ben me er best wel van bewust, dat ik flink tegen de haren van anderen in kan strijken. Maar wat is 'kunst', wat is een 'goede foto', wat is een 'fijn schilderij' ? En waarom, zou iemand zich tegen de haren in gestreken moeten voelen ? Het is toch niet de bedoeling alleen maar 'Wow' te schrijven en anders maar geen recatie te geven ?

      Is dat wat in Nederland meneer Rudy ons jaren voor heeft proberen te houden, een hoop slap gepraat over .... en dan een krom geslagen koffiemolen aankopen voor Euro 50.000, omdat het Rudy zijn centjes niet waren, en er toch weer wat in het Eindhovense of Amsterdamse museum bij moest komen.

      Ga eens een bezoekje brengen aan het vernieuwde van Abbe in Eindhoven, kies een dag met fijn licht buiten en geniet ervan binnen in het museum. De architectuur is super, de lichtval en de hoeken fenomenaal, de 'opgebaarde' kunst wel kan soms een aardig ornamentje in je beeld brengen.

      jacques.

      En bij deze verklaar ik, dat alle door mij geschreven commentaren, slecht mijn perseptie weergeven en er geen absolute waarde aan kan worden ontleend.

      Hoop hiermee, niet ieder commentaar van IMHO en EK te behoeven voorzien. ;-)

      Zullen we een register voor IMHO / EK leden beginnen, melden we aan bij een of andere instantie, wie lid wil worden moet Euro 500 per jaar als administratieve bijdrage betalen en mag dan het %$# merkje voeren, hetgeen haar/hem waarmerkt als open en eerlijk, geheel voor eigenrekening schrijvend en pratend, dus ook niet aan te spreken op botheid of wat dan ook.

      In het kort, zij/hij wordt lid van de vereniging van vrijemeningsuiting, vastgelegd in de rechten van de m,ens, maar is helaas Euro 500 per jaar er voor kwijt. Na een jaar weten we er een verplichte vereniging van te maken en een ieder, die in de Benelux of de ECnog z'n mond open wil doen, moet verplicht lid zijn, andeers wordt de persoon in kwestie levenslang verbannen naar ....

      Gek idee, wel dat valt wel mee. KPN heeft een bepaalde kleur groen voor zichzelf gereserveerd, Harley Davidson het geluid van zi'n motoren, wel las er laatst nog een paar.

      Verleden week deed het europese hof uitspraak over Parmezaanse kaas en Parma ham, het raspen van de eerste en het snijden van de tweede werd voorbehouden aan de streek van herkomst, daar die bewerkingen een wezenlijk onderdeel van het product behelzen. Een UK firma, mag dus niet meer de ingekochte Parmazaanse kaas raspen en in pakjes doen en er opzetten wat het is namenlijk Parmazaanse kaas.


      Comment


      • #18
        Je blijft wel met het probleem zitten van smaak en interesse. Sommige mensen vinden 'scherp' erg belangrijk bv andere minder. Ik zelf ben niet zo dol op dierentuin foto's hoewel die heel goed genomen kunnen zijn. Moet ik dan mijn objectieve of subjectieve gevoel laten spreken? Of toch maar niet reageren?

        Vaak valt er ook weinig te zeggen over een foto (of je moet een Zenmeester in leuteren zijn). Ik zou dan liever iets van punten geven hoewel dat ook weer onpersoonlijk is.

        Maar verder een puik idee en als ik twijfel over een foto zal ik gebruik maken van EK hoewel 'EK' altijd wel mag hoor!








        Groeten,
        Ronald
        http://fotografie.jouwweb.nl/

        Comment


        • #19
          Dat vind ik gewoon EK, zeggen wat voor gevoel een foto bij je te weeg brengt, en ik denk, dat je niet instaat behoeft te zijn ook te omschrijven waarom, je het een 'weerzinwekkende slechte foto' vindt.

          In wezen kan alleen al het feit, dat je een recatie schrijft aangeven, dat je het een slechte foto vindt, wat niet betekent dat het een slechte foto is, daar de laatste constatering door niemand, maar dan ook door niemand te maken is, maar dat je de maker zo respecteert, dat je de tijd heb genomen dat ook te melden.
          Jacques jij investeert tijd door veel foto s te bekijken en je commentaar te geven en je repecteert de maker door te melden wat je vindt. Doordat je soms niet schrijft waarom je foto s weerzinwekkend vindt en waar jij je goede redenen voor hebt uiteraard kunnen mensen er soms weinig mee en dat kan irritatie oproepen en dat kan ik dan ook wel weer begrijpen. Je komt dan op ze over als de betweterige leraar en de ontvangers van je kritiek voelen dat je ze beschouwt als de domme leerlingen.
          Ik ken je stijl inmiddels een beetje maar ja snap ook dat sommige er moeite mee hebben

          Comment


          • #20
            Hoop hiermee, niet ieder commentaar van IMHO en EK te behoeven voorzien. ;-)

            Zullen we een register voor IMHO / EK leden beginnen, melden we aan bij een of andere instantie, wie lid wil worden moet Euro 500 per jaar als administratieve bijdrage betalen en mag dan het %$# merkje voeren, hetgeen haar/hem waarmerkt als open en eerlijk, geheel voor eigenrekening schrijvend en pratend, dus ook niet aan te spreken op botheid of wat dan ook.

            In het kort, zij/hij wordt lid van de vereniging van vrijemeningsuiting, vastgelegd in de rechten van de m,ens, maar is helaas Euro 500 per jaar er voor kwijt. Na een jaar weten we er een verplichte vereniging van te maken en een ieder, die in de Benelux of de ECnog z'n mond open wil doen, moet verplicht lid zijn, andeers wordt de persoon in kwestie levenslang verbannen naar ....
            Ik weet dat je niet van smilies ed houdt maar ik kan het toch nu even niet laten Jacques

            Comment


            • #21
              euhm... IMHO wil enkel zeggen in my humble opinion, met andere woorden, het is 'jouw bescheiden mening'.
              wijst enkel op tact en duidt erop dat de poster zijn mening niet als algemeen geldend wil doorduwen, maar doet niets af van de mening op zich.
              En het is echt niet onfatsoenlijk om die termen te gebruiken.
              ToM.___ //Fuji s602.
              www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
              It goes to 11 you know? 1 louder.

              Comment


              • #22
                Fuchs? Die moeten ze tegen een muur in het Stedelijk katapuleren en vervolgens door een Amerikaan met enorme verfroller van een leuk geel kleurtje laten voorzien.


                Is dat wat in Nederland meneer Rudy ons jaren voor heeft proberen te houden, een hoop slap gepraat over .... en dan een krom geslagen koffiemolen aankopen voor Euro 50.000, omdat het Rudy zijn centjes niet waren, en er toch weer wat in het Eindhovense of Amsterdamse museum bij moest komen.
                Groeten,
                Ronald
                http://fotografie.jouwweb.nl/

                Comment


                • #23
                  Hoi Razzi,

                  Ik kan me heel goed verplaatsen in je gedachtengang, echter ik hoop dat igv commentaar dat die in wezen altijd eerlijk is, ik doe dat tenminste wel en op mijn manier. Jacques doet het op zijn manier, ik moet zeggen dat het ook bij mij even heeft geduurd alvorens ik zijn "benadering" begon te begrijpen en uiteindelijk heel erg ben gaan waarderen. Ook dat is een proces. Wellicht een uitvloeisel van de "snelle tijd" en het fenomeen van een "virtuele gemeenschap"; mijn huwelijk met vrouwlief is uiteindelijk ook niet gebasseerd op slechts het woordje "ja"! Kortom voor ons en zeker ook nieuwe leden (zij stappen op een al rijdende trein immers op) geldt neem de tijd elkaar te leren kennen, duik bijv. via search eens in de catacomben van BD: voorkomt gelijk zich telkens herhalende discussies/vragen. Ik ben voor EK net zoals jij, echter voor mij persoonlijk geldt dat ik een album van een SD, zoals die van Rotterdam, heel anders beleef en ervaar dan een willekeurige foto/album waar ik niet bij ben geweest en dus ook anders benader/becommentarieer.
                  Wat mij betreft hoeft EK straks niet bij elke foto/album te staan en kan het gewoon bij "forumregels". Trouwens als iemand niet met kritiek kan omgaan, vraag ik me ûberhaupt af wat hij/zij bij een fotoforum te zoeken heeft!

                  mvg,

                  Jan

                  BTW: effe off topic, omdat ik denk dat Jacques dit toch wel leest! Jacques merel is spreeuw! Verder heb je volkomen gelijk!
                  You're welcome at: http://janvandenbroekfotografie.nl

                  Comment


                  • #24
                    Het lijkt me wel een goed idee. Vind wel dat kritiek altijd opbouwend moet zijn. Alleen een kreet als ""slecht" werkt niet, vertel er dan bij hoe het beter kan. Termen als "een blauwe lucht past er beter bij" heb je niks aan als het regent...


                    Grtz Willem
                    Fujifilm S3 Pro www.fc-ret.nl

                    Comment


                    • #25
                      jullie vergeten toch 1 ding denk ik. Natuurlijk wil iedereen eigenlijk een EK met uitleg waarom iets goed en slecht is en aanwijzingen hoe het beter kan zijn eventueel zelfs met een voorbeeld maar.....

                      Ik kan dat vaak helemaal niet. Ik ga altijd op mijn gevoel af als ik een foto zie en vaak is dat dan iets als Wow knap, mooi of iets dergelijks maar ik kan meestal eigenlijk niet zeggen waarom dit voor mij zo mooi is. Soms weet ik het wel maar meestal eigenlijk niet en zijn het in het beste geval vermoedens die dan weer niet kloppen wanneer ik het zelf probeer. Hetzelfde is natuurlijk ook waar wanneer ik een foto lelijk of mislukt is. Alhoewel ik dan wel iets vaker kan zeggen waarom maar daarom ook niet altijd he. Mag ik dan geen EK geven omdat ik niet kan zeggen waarom?

                      Moest ik dit kunnen zou ik waarschijnlijk al veel betere foto's nemen maar zover sta ik nog niet en ik denk niet dat ik daar alleen in ben.

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by Vonne
                        Ik snap het niet goed, als je de foto's in "beoordeel" enz... zet dan vraag je om een (of meerdere) opmerkingen ????
                        Ik ben het hier 100% mee eens.
                        Eén van de problemen die ik vroeger zag met dat 'Beoordeel' forum, is dat veel mensen iets cruciaal vergeten : beoordeel eerst ZELF je foto en zorg eerst ook ZELF voor een basis fotografie-kennis. Dit klinkt misschien nogal pretentieus, maar op muziekforums ga je toch ook geen MP3s posten van je allereerste studietje in C groot? Dat zijn dan typisch ook de mensen die niet opgezet zijn met 'eerlijke kritiek' want ze zoeken gewoon wat zelfbevestiging of aanmoediging (kan ik inkomen). Dat verklaart meteen ook waarom er nu ook geklaag komt over het over-aanbod aan foto's (waarover ik me overigens niet wil uitspreken omdat ik al een tijdje niet meer in het Beoordeel forum kijk, juist vanwege bovenstaande reden).
                        BTW, iets analoogs zie ik in de meer technische threads. Soms zie je daar posts die echt wel vragen om een RTFM schreeuw. En we komen dan ook direct op een pijnpunt van alle forums (dus niet alleen BD) : sommige mensen nemen gewoon niet meer de moeite om ZELF op zoek te gaan naar informatie, om ZELF eens een boek ter hand te nemen over een onderwerp, om ZELF de manual eens te lezen... Waarom zouden ze, ze hebben het maar te posten op een forum, en er zal altijd wel een goede ziel zijn die zijn tijd steekt in het formuleren van een antwoord wat wellicht meer moeite kost dan het zelf vinden van het antwoord. Of niet ?
                        BTW, dit is geen simpele problematiek, omdat het onmogelijk is om een lijn te trekken. Als iemand komt vragen hoe hij de batterij uit zijn G2 moet halen, ok dan kan je RTFM zeggen. Als iemand een way out-of-focus van zijn kat post, ok dan kan je zeggen 'doe eens je ogen open' . Maar vaak is het niet evident of het antwoord snel zelf te vinden was, en of de vraagsteller/poster wel zelf de nodige moeite gedaan heeft...

                        Henk

                        Comment


                        • #27
                          Ik snap ook de hele discussie niet.

                          -Het "fotoarchief" forum; gewoon foto's posten, voor de fun.
                          -Het "beoordeel" forum; foto's posten om serieuze, eerlijke kritieken te krijgen.

                          Dat onderscheid is er toch al lange tijd? Als we nu nog het fotoarchief gaan gebruiken voor "EK" posts, waartoe dient het "beoordeel" forum dan nog?

                          Trouwens, als we op die manier beginnen is het einde zoek. Het begint met EK, en het eindigt met elvendertig "kategoriën zoals...

                          MK (Milde Kritiek)
                          GLO (Geef er een Lap Op)
                          ÏÏÏÏÏ (de puntjes op de I, graag)
                          GMZWGWILTN (Ge Moogt Zeggen Wat Ge Wilt Ik Luister Toch Niet)
                          GMEEPWIHGATBDVNEBGDHHDZOEMWIEVDMDG (Geef Mij Eens Een Pluim Want Ik Heb Geen Al Te Beste Dag Vandaag; Net Een Boete Gekregen, De Hond Heeft De Zetel Ondergekakt En Mijn Wijf Is Er Van Door Met De Gebuur)

                          Allee, ik zwans er nu wel mee, maar je begrijpt vast wat ik bedoel...


                          http://www.theafricabug.com

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by Jochen
                            GMEEPWIHGATBDVNEBGDHHDZOEMWIEVDMDG (Geef Mij Eens Een Pluim Want Ik Heb Geen Al Te Beste Dag Vandaag; Net Een Boete Gekregen, De Hond Heeft De Zetel Ondergekakt En Mijn Wijf Is Er Van Door Met De Gebuur)
                            Ocharme, voor de rest alles kits ?
                            Cypho
                            Panasonic DMC-FZ1000, Sony RX100 M3

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by cypho
                              Originally posted by Jochen
                              GMEEPWIHGATBDVNEBGDHHDZOEMWIEVDMDG (Geef Mij Eens Een Pluim Want Ik Heb Geen Al Te Beste Dag Vandaag; Net Een Boete Gekregen, De Hond Heeft De Zetel Ondergekakt En Mijn Wijf Is Er Van Door Met De Gebuur)
                              Ocharme, voor de rest alles kits ?
                              Nee, 'k heb tandpijn! ...
                              http://www.theafricabug.com

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by Jochen
                                Ik snap ook de hele discussie niet.
                                -Het "fotoarchief" forum; gewoon foto's posten, voor de fun.
                                -Het "beoordeel" forum; foto's posten om serieuze, eerlijke kritieken te krijgen.
                                Dat onderscheid is er toch al lange tijd? Als we nu nog het fotoarchief gaan gebruiken voor "EK" posts, waartoe dient het "beoordeel" forum dan nog?
                                Toch raar dat wanneer ik iets post, den Jochen daar ook direct gezet is *grin*.
                                Je geeft overigens perfect aan hoe het zou moeten zijn. Alleen ging de thread hier over 'beoordeel' en niet over 'fotoarchief'. En dus ja, in 'beoordeel' zouden mensen er inderdaad moeten tegenkunnen als ze negatieve kritiek krijgen en is die 'EK' totaal overbodig. Maar dat is/was vaak blijkbaar het geval niet.
                                Nu ja, ik ben in deze thread even snel weg als ik er gekomen ben, want ik volg die 2 foto-forums dus al een tijd niet meer (alleen wou ik wel effen zeggen waarom).

                                See you soon in another thread

                                Henk

                                Comment

                                Working...
                                X