Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

M'n foto wordt misbruikt

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: M'n foto wordt misbruikt

    Oorspronkelijk geplaatst door inv Bekijk bericht
    Meestal is het geen kwaad opzet hoor. Mensen tikken iets in op Google en hupla ze hebben enkele foto's voor hun blog of andere website.
    Vandaar m'n tip: plaats foto's op je site enkel onder de originele naam. Vaak zie ik mensen die hun foto's hernoemden naar bv spanje_01.jpg, spanje_02.jpg.
    Als iemand dan 'spanje' als zoekopdracht invoert in google images, dan heb je veel meer kans dat je beelden gestolen of gebruikt worden.
    Gebruik dus de originele bestandsnamen en vermijd ondertitels of alt-tags.

    Mvg,
    Frederic

    Comment


    • #32
      Re: M'n foto wordt misbruikt

      Bij mij is hetzelfde gebeurd, op netlog ook.. Door m'n ex-vriend dan nog wel Ik heb em netjes uitgelegd dat het strafbaar is wat hij doet (eerst printscreens genomen als bewijs zegmaar) En hij zij dat hij wou betalen maar ik zei vroeg gewoon om m'n site erbij te zetten en dat de foto gemaakt is door mij. Dat wou hij niet omdat hij al aan mensen had gezegd dat hij de foto had gemaakt. Doen ik bleef doorvragen haalde hij de foto van zijn profiel, en ik heb uit principe tegen die mensen gezegd dat het mijn foto was.
      Hatelijken dude dat het was

      Nuja, wat ik wil zeggen is, kalm rustig en respectvol blijven, en zorgen voor voldoende bewijs mocht het nodig zijn...

      Comment


      • #33
        Re: M'n foto wordt misbruikt

        Oorspronkelijk geplaatst door Serverius Bekijk bericht
        Da heeft niks met naief te maken, het ging mij over de wettelijke kant van het verhaal...
        "Wet" en "praktijk op het internet" twee werelden van verschil........

        Comment


        • #34
          Re: M'n foto wordt misbruikt

          Jammer genoeg blijkt dit schering en inslag de laatste tijd.

          Indien een fan mijn concert-foto's overneemt op een fansite, zie ik ze toch ook graag eerst even toestemming vragen. Maar aan de andere kant kan het op zich weinig kwaad als zo'n tiener een fotootje publiceert. Ik signeer mijn foto's steeds met mijn weblog adres, dus kan men de echte auteur steeds terugvinden.

          Anderzijds heb ik onlangs een arrogante sitebouwer even flink de waarheid verteld. Deze had eveneens mijn foto's overgenomen en daarbij ook nog even die van Zangtalent, de VRT en die van een semi-professionele fotograaf. Blijkbaar was ik niet de enige met bezwaren want de hele sectie is verdwenen.

          MAAR het schokkendste voorval was toch het feit dat het magazine FOCUS voor een reportage over planspotting één van mijn foto's publiceerde, als collage bij een interview van een ander spotter. Eerst en vooral had die spotter zelf moeten controleren of enkel ZIJN foto's gebruikt werden en daarnaast is focus een commercieel dagblad dat copyright hoog in het vaandel draagt. Zij gaven zelfs geen gehoor aan mijn emails. Trieste zaak als zulke organisaties tot deze laag bij de grondse praktijken overgaan.
          Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

          Comment


          • #35
            Re: M'n foto wordt misbruikt

            Eventjes een beetje dit topic "hijacken"... Op een ander forum (niet fotografisch) kwam het ter sprake dat je foto enkel auteursrechtelijk beschermd zou zijn als er "copyright protected" op staat of zo. Ik denk niet dat ik iemand hier dat al heb horen zeggen, en ik vermoed dus ook dat daar niets van aan is. Maar graag de mening van de experts hier?
            Mijn foto's en fractals
            Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

            Comment


            • #36
              Re: M'n foto wordt misbruikt

              Oorspronkelijk geplaatst door starsofglass Bekijk bericht
              Eventjes een beetje dit topic "hijacken"... Op een ander forum (niet fotografisch) kwam het ter sprake dat je foto enkel auteursrechtelijk beschermd zou zijn als er "copyright protected" op staat of zo. Ik denk niet dat ik iemand hier dat al heb horen zeggen, en ik vermoed dus ook dat daar niets van aan is. Maar graag de mening van de experts hier?
              Dat is nonsens: Het © teken verwijst in de regel naar de rechthebbende en of de rechthebbende wil extra benadrukken dat zijn afbeelding niet zonder zijn uitdrukkelijke toestemming door anderen gepubliceerd mag worden in welke vorm dan ook.
              Dus ook zonder 'copyright protected' blijft de rechthebbende (meestal de maker) de eigenaar die bepaalt of de afbeelding door anderen gepubliceerd mag worden.

              Comment


              • #37
                Re: M'n foto wordt misbruikt

                Ik verwacht dat ik hier wel weer geen vrienden mee ga maken maar ik zit er denk ik niet ver naast. Aan iedereen die zich bedrogen voelt vanwege misbruikte foto's: open Windows Explorer en ga naar c:\Program files. Kijk in alle subfolders of de programma's die daar staan betaald zijn. Ga daarna naar de folder waar je muziek en films staan (meestal onder My documents) en zie of je voor alle muziekstukken en films de copyrighthouders (eventueel indirect) betaald hebt.

                Kun je beide vragen met 'ja' beantwoorden én heb je nog nooit een foto gemaakt van het Atomium of de verlichte Eiffeltoren , dan kun je je met een gerust hart druk maken om 'geleende / gestolen / misbruikte' foto's. De overigen zouden zich af moeten vragen wat het verschil is tussen het kopiëren van het één versus het ander.

                EDIT: ik zie nu dat deze post eigenlijk ongeveer hetzelfde bedoelt te zeggen:
                Forum voor alles over (digitale) fotografie, maar wat niet in de overige forums past. Voor onderwerpen die niets met fotografie te maken hebben, kun je het forum Chit Chat gebruiken.
                Last edited by Leonidas; 14 februari 2008, 18:00.

                Comment


                • #38
                  Re: M'n foto wordt misbruikt

                  Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                  Ik verwacht dat ik hier wel weer geen vrienden mee ga maken maar ik zit er denk ik niet ver naast. Aan iedereen die zich bedrogen voelt vanwege misbruikte foto's: open Windows Explorer en ga naar c:\Program files. Kijk in alle subfolders of de programma's die daar staan betaald zijn. Ga daarna naar de folder waar je muziek en films staan (meestal onder My documents) en zie of je voor alle muziekstukken en films de copyhouders (eventueel indirect) betaald hebt.

                  Kun je beide vragen met 'ja' beantwoorden én heb je nog nooit een foto gemaakt van het Atomium of de verlichte Eiffeltoren , dan kun je je met een gerust hart druk maken om 'geleende / gestolen / misbruikte' foto's. De overigen zouden zich af moeten vragen wat het verschil is tussen het kopiëren van het één versus het ander.

                  EDIT: ik zie nu dat deze post eigenlijk ongeveer hetzelfde bedoelt te zeggen:
                  http://forum.belgiumdigital.com/show...7&postcount=15
                  Volledig mee eens!!

                  Mvg,
                  Frederic

                  Comment


                  • #39
                    Re: M'n foto wordt misbruikt

                    Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht
                    Volledig mee eens!!

                    Mvg,
                    Frederic
                    Tja, en zo eindigen we zoals in Charleroi.

                    Die 5 die niets gekopieerd hebben die hebben het nazien.

                    Treurig.

                    Karel

                    Comment


                    • #40
                      Re: M'n foto wordt misbruikt

                      Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                      Ik verwacht dat ik hier wel weer geen vrienden mee ga maken maar ik zit er denk ik niet ver naast. Aan iedereen die zich bedrogen voelt vanwege misbruikte foto's: open Windows Explorer en ga naar c:\Program files. Kijk in alle subfolders of de programma's die daar staan betaald zijn. Ga daarna naar de folder waar je muziek en films staan (meestal onder My documents) en zie of je voor alle muziekstukken en films de copyrighthouders (eventueel indirect) betaald hebt.

                      Kun je beide vragen met 'ja' beantwoorden én heb je nog nooit een foto gemaakt van het Atomium of de verlichte Eiffeltoren , dan kun je je met een gerust hart druk maken om 'geleende / gestolen / misbruikte' foto's. De overigen zouden zich af moeten vragen wat het verschil is tussen het kopiëren van het één versus het ander.

                      EDIT: ik zie nu dat deze post eigenlijk ongeveer hetzelfde bedoelt te zeggen:
                      http://forum.belgiumdigital.com/show...7&postcount=15
                      Dat is de vraag van de topicstarter niet of iemand hier ooit onrechtmatig gehandeld heeft. Hij vraagt hoe hij zijn eigendom kan beschermen.
                      Dus uw bijdrage in dit topic is een dooddoender waar niemand iets mee kan.

                      Comment


                      • #41
                        Re: M'n foto wordt misbruikt

                        Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                        waar niemand iets mee kan.
                        Waar jij blijkbaar niets mee kunt. Daar heb ik geen probleem mee hoor, ik had het al aangekondigd, he.

                        Comment


                        • #42
                          Re: M'n foto wordt misbruikt

                          Van mijn netlogprofiel werden ook eens tal van eigen foto's en bewerkingen geript, en ik zag deze in andere profielen opduiken. Ik heb Netlog toen meteen persoonlijk aangeschreven en hen op de hoogte gebracht dat al mijn werk, al Kunstenaar en Graficus beschermd is. Als 35jarig lid van de Grafische Vakbond Kiem en FNV kon ik deze zaak juridisch aanpakken. Binnen de korste keren kreeg ik van Netlog de namen en adressen van degenen die ik van diefstal kon beschuldigen. Deze heb ik allen persoonlijk aangeschreven met het verzoek om al mijn foto's te verwijderen. Mensen die ontkenden vroeg ik om een vergoeding van 350euro per foto. Binnen 1 week werden alle foto's verwijderd, en werden excuses gemaakt! Met Netlog heb ik indertijd gewerkt aan een betere beveiliging van ieders foto's. Bescherm je foto's zelf goed voordat je ze op Internet plaatst, want echt alles kan geript worden!

                          Comment


                          • #43
                            Re: M'n foto wordt misbruikt

                            Je weet dat als je een foto plaatst op het internet dat........
                            veel gehoorde kromme redenering.
                            Het is toch niet omdat ik mijn auto op de openbare weg parkeer dat hij om mee te pakken is?
                            Ze moeten er met hun fikken afblijven. van de auto's op de straat en van de foto's op internet. Zo is de wet.

                            Comment


                            • #44
                              Re: M'n foto wordt misbruikt

                              Welkom op de site hoor.
                              jammer dat er niemand die 350 Euro over heeft gemaakt, maar wel weer goed dat ze al je opnamen hebben verwijderd.
                              grt,bouk.
                              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                              Comment


                              • #45
                                Re: M'n foto wordt misbruikt

                                Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
                                Het is toch niet omdat ik mijn auto op de openbare weg parkeer dat hij om mee te pakken is?
                                als jij je auto onbeheerd en ongesloten op de openbare weg achterlaat met veel kostbaar spul in, is de kans groot dat er iets mee gebeurd. idem van (goeie) foto's op internet.
                                net als bij uw auto is geen enkele beveiliging 100% waterdicht, als ze willen inbreken, doen ze het.
                                wil je je daartegen beveiligen? plaats dan je wagen NIET op de openbare weg (zelfs dat is geen 100% garantie) en hetzelfde geld voor je foto's: niet op internet zetten.

                                het is vooral een kwestie van sensibiliseren denk ik.
                                ook een cd kopieren is niet wettelijk, of het gebruik van gekraakte soft, ...

                                mm
                                ∏__|_ ∏__|_
                                "no rules, great shots"
                                Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                                Comment

                                Working...
                                X