Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

canon 40d in de m stand

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: canon 40d in de m stand

    Ik ga trachten een antwoord te schrijven voor U.

    Manueel, de juiste modus voor fotografen die de nodige technische bagage bezitten !

    U bent in Controle, Master of The Game.

    In elk spel zijn er spelers, ieder heeft een rol in het stuk dat we spelen !
    De spelers zijn :

    - Sluitersnelheid
    - Diafragma
    - Gevoeligheid
    - Extra licht (flits)


    U bent de baas en U gaat iedereen een rol geven al naar gelang de belangrijkheid voor uw project, om tot het gewenste resultaat te komen.

    Part 1 . No Flash

    Hier mag onze vierde speler niet deelnemen, we starten met het eenvoudigste en verdelen de rollen in orde van belangrijkheid.

    - Snelheid : hebben we een hoge nodig voor ons gewenste resultaat. Of kunnen we een lage snelheid gebruiken mits gebruik van een statief?

    - Diafragma wensen we veel of weinig dieptescherpte in het beeld of niet, bijgevolg kan f2.8 of hebben we F8 en hoger nodig ?

    -Gevoeligheid de eerste twee zijn belangrijk, als we daar de instellingen maken, welke gevoeligheid moeten we dan hebben om een juiste belichting te bekomen. Meten is weten, Gissen is missen ! Kunnen we leven met de ruis van een opname op 1600 of 3200 ISO ?

    Als het resultaat van bovenstaand probleem tot een bevredigende oplossing kan komen, hebben onze vierde speler niet nodig, we hadden ook gezegd dan hij niet mocht meedoen. Maar ......

    Komen we niet aan de vereiste instellingen, zullen we toch een beroep moeten doen op de vierde man "Extra licht" dus flitsen ! En uiteraard ook in Manueel, en we werken met Canon dus gebruiken we ETTL.

    Hier komt de vierde speler op de Planken " Het licht in de duisternis '" geeft ons een bron van extra mogelijkheden, allemaal te behalen met EX speedlite's" en eventueel een ST-E2 als externe trigger voor onze speedlite's.


    Part 2 . Flash photography


    - Werkwijze:

    Als uit vorige meting blijkt dat we niet tot het gewenste resultaat kunnen komen zonder extra licht, is de tijd gekomen om onze speedlite's in te schakelen. Ik denk hier voornamelijk en in de eerste plaatse aan één 580 EX eventueel aan te vullen met een tweede 580 EX en een ST-E2 als externe trigger. Of en 430 EX die enkel als slave kan dienen. De werkwijze is zeer simpel, toestel manueel zoals we wensten ! Flits in ETTL en in sommige gevallen in high speed sync. Om te starten slechts één flits op het toestel

    Snelheid Maximaal 1/250ste, anders High sync instellen, met high sync is er lichtverlies maar een opname blijft mogelijk tot op 1/8000 van een seconde.

    .Diafragma dit blijft hetzelfde als in de eerste keuze, scherptediepe moet indentiek zijn .....

    Gevoeilgheid voldoende hoog, maar niet de top aangezien je dit in een vorige stelling niet voldoende van kwaliteit vond, dus keuze blijft aan de maker maar persoonlijk zou ik tussen 400 en 800 iso gaan.

    Nu fotograferen en de flits sluit na dat er voldoende licht is gemeten door het gebruik van ETTL .

    Het resultaat zou een vrij correct belichte opname moeten zijn, een extra mogelijkheid tot correctie is in RAW werken.


    MVG, Jeff
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #17
      Re: canon 40d in de m stand

      in de M stand werkt da spel gewoon als lichtmeter en kunt ge die alleen manipuleren met uw sluitertijd en diagrafma. Wilt ge da nie doen dan blijft em staan op wat em meet, in uw geval een serieuze onderbelichting aangezien ge zonder flits meet

      welk stuk snapt ge nie?

      Comment


      • #18
        Re: canon 40d in de m stand

        Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
        Dat staat er niet, er staat "in" de M stand..;
        Dpaul
        djeezes ... is het laag water ? waar zijn de spijkers ?
        a bon entendeur salut !

        Comment


        • #19
          Re: canon 40d in de m stand

          Oorspronkelijk geplaatst door Vmotion Bekijk bericht
          Tot zover begrijp ik het maar antwoord op de vraag heb ik nog steeds niet.
          greetz Vmotion
          Dat heb je al wel.
          Het gaat niet!!!
          Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
          http://www.stevevandegaer.be

          Comment


          • #20
            Re: canon 40d in de m stand

            Kijk door de zoeker, daar zie je een balkje. Dmv met het diaphr. en sluitersnelh. te werken moet je proberen het bolletje in het midden van het balkje te krijgen..
            Snappie?
            (bij mn 400D toch)

            Comment


            • #21
              Re: canon 40d in de m stand

              Oorspronkelijk geplaatst door PapaPol Bekijk bericht
              het is inherent aan de m stand dat je de belichting zelf regelt, dus sluitertijd verlengen of diafragma vergroten tot je lichtmeter weer op nul uitkomt

              kzou in uw geval de handleiding es lezen
              inderdaad, zo werkt het op de 400D en zo zal het ook wel werken op de 40D
              EOS5DMkIII/40D /Sony RX 100 MkIII/ EF70-200mmF/2.8L USM / EF 24-70mmF/2.8 / EF50mmF1,4 USM / EF100mmmF2,8 USM
              https://sites.google.com/view/pdh65/

              Comment


              • #22
                Re: canon 40d in de m stand

                Bij de 20D en 30D moest je er wel op toezien dat de aan-uitknop volledig in de bovenste stand stond (het is een 3-standen schakelaar)......de tweede stand dient om ervoor te zorgen dat je per ongeluk de belichtingscompensatie niet verdraait. Ik veronderstel dat de 40D nog diezelfde schakelaar heeft. Meer licht geef je door een groter diafragma in te stellen(lager f nummer) of een tragere sluitertijd in te stellen.
                Je kan ook met beide gelijk wijzigingen aanbrengen totdat de belichting volgens uw smaak staat.
                Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                Comment


                • #23
                  Re: canon 40d in de m stand

                  Mensen allemaal bedankt voor de op en aanmerkingen .


                  Mvg Vmotion
                  Durf bijna niks meer te zeggen

                  Comment


                  • #24
                    Re: canon 40d in de m stand

                    Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
                    Kijk door de zoeker, daar zie je een balkje. Dmv met het diaphr. en sluitersnelh. te werken moet je proberen het bolletje in het midden van het balkje te krijgen..
                    Snappie?
                    (bij mn 400D toch)
                    Wat is hier het nut van? De camera kan dit vlugger en waarschijnlijk ook nog nauwkeuriger.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #25
                      Re: canon 40d in de m stand

                      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      Wat is hier het nut van? De camera kan dit vlugger en waarschijnlijk ook nog nauwkeuriger.
                      En nu ga je verschieten: de camera is meestal minder nauwkeurig dan je denkt!

                      Een camera kan enkel maar gissen naar je beeld, en wat in je beeld je wil tonen en hoe je het wil belichten.
                      • Een donkere achtergrond gaat je onderwerp overbelichten, omdat je camera denkt dat het donker is.
                      • Een lichte achtergrond gaat je onderwerp onderbelichten, omdat je camera denkt dat het donker is.
                      • Een sensor is minder gevoelig voor bepaalde kleuren dan voor andere, en de meeste camera's houden geen rekening met de kleur.
                      • Als de belichting snel wijzigt, ga je er meestal naast zitten, omdat je toestel de belichting vastlegt bij halfindrukken/scherpstellen en niet wanneer je finaal afdrukt.
                      Da's juist de reden dat er zoiets bestaat als belichtingscompensatie: de fotograaf kan beter inschatten wat er wel belicht moet worden en wat niet. Spotmeting kan helpen, als je dan ook doorhebt dat je spot vergeleken wordt met een bepaalde constante (18% grijswaarde?). Als ik bijvoorbeeld op een concert spotmeting gebruik op een gezicht, moet ik weer 2/3 stops overbelichten om juist te zitten.

                      Zoveel omstandigheden waar je toestel geen bal van afweet. Met een (D)SLR maak jij de foto, niet de camera.

                      Een reden te meer om in RAW te fotograferen.
                      pixelpusher

                      Comment


                      • #26
                        Re: canon 40d in de m stand

                        Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                        En nu ga je verschieten: de camera is meestal minder nauwkeurig dan je denkt!

                        Een camera kan enkel maar gissen naar je beeld, en wat in je beeld je wil tonen en hoe je het wil belichten.
                        Beter lezen het ging niet om correct belichten maar om de lichtmeter op 0 te zetten.

                        Daarom was ik nieuwsgierig naar het voordeel van deze methode.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #27
                          Re: canon 40d in de m stand

                          Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                          [*]Als de belichting snel wijzigt, ga je er meestal naast zitten, omdat je toestel de belichting vastlegt bij halfindrukken/scherpstellen en niet wanneer je finaal afdrukt.
                          Dan zou ik zeggen een andere camera nemen of anders instellen. In ieder geval mijn 2 camera's doen het niet.

                          Ik denk dat de camera dit ook beter kan volgen dan jezelf.

                          Bij een concert stel ik mijn camera in, op A, na twee foto's heb ik de goede instelling en ik bemoei me niet meer met de belichting, maar controleer wel constant de histogrammen. Soms zet ik da camera op zelfs op 'auto iso' en dan zit er soms één, perfect belicht, op 400 iso tussen ipv 1600 die als max stond ingesteld.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #28
                            Re: canon 40d in de m stand

                            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                            Dan zou ik zeggen een andere camera nemen of anders instellen. In ieder geval mijn 2 camera's doen het niet.

                            Ik denk dat de camera dit ook beter kan volgen dan jezelf.

                            Bij een concert stel ik mijn camera in, op A, na twee foto's heb ik de goede instelling en ik bemoei me niet meer met de belichting, maar controleer wel constant de histogrammen. Soms zet ik da camera op zelfs op 'auto iso' en dan zit er soms één, perfect belicht, op 400 iso tussen ipv 1600 die als max stond ingesteld.
                            ok mister know-it-all
                            pixelpusher

                            Comment

                            Working...
                            X