Re: canon 40d in de m stand
Ik ga trachten een antwoord te schrijven voor U.
Manueel, de juiste modus voor fotografen die de nodige technische bagage bezitten !
U bent in Controle, Master of The Game.
In elk spel zijn er spelers, ieder heeft een rol in het stuk dat we spelen !
De spelers zijn :
- Sluitersnelheid
- Diafragma
- Gevoeligheid
- Extra licht (flits)
U bent de baas en U gaat iedereen een rol geven al naar gelang de belangrijkheid voor uw project, om tot het gewenste resultaat te komen.
Part 1 . No Flash
Hier mag onze vierde speler niet deelnemen, we starten met het eenvoudigste en verdelen de rollen in orde van belangrijkheid.
- Snelheid : hebben we een hoge nodig voor ons gewenste resultaat. Of kunnen we een lage snelheid gebruiken mits gebruik van een statief?
- Diafragma wensen we veel of weinig dieptescherpte in het beeld of niet, bijgevolg kan f2.8 of hebben we F8 en hoger nodig ?
-Gevoeligheid de eerste twee zijn belangrijk, als we daar de instellingen maken, welke gevoeligheid moeten we dan hebben om een juiste belichting te bekomen. Meten is weten, Gissen is missen ! Kunnen we leven met de ruis van een opname op 1600 of 3200 ISO ?
Als het resultaat van bovenstaand probleem tot een bevredigende oplossing kan komen, hebben onze vierde speler niet nodig, we hadden ook gezegd dan hij niet mocht meedoen. Maar ......
Komen we niet aan de vereiste instellingen, zullen we toch een beroep moeten doen op de vierde man "Extra licht" dus flitsen ! En uiteraard ook in Manueel, en we werken met Canon dus gebruiken we ETTL.
Hier komt de vierde speler op de Planken " Het licht in de duisternis '" geeft ons een bron van extra mogelijkheden, allemaal te behalen met EX speedlite's" en eventueel een ST-E2 als externe trigger voor onze speedlite's.
Part 2 . Flash photography
- Werkwijze:
Als uit vorige meting blijkt dat we niet tot het gewenste resultaat kunnen komen zonder extra licht, is de tijd gekomen om onze speedlite's in te schakelen. Ik denk hier voornamelijk en in de eerste plaatse aan één 580 EX eventueel aan te vullen met een tweede 580 EX en een ST-E2 als externe trigger. Of en 430 EX die enkel als slave kan dienen. De werkwijze is zeer simpel, toestel manueel zoals we wensten ! Flits in ETTL en in sommige gevallen in high speed sync. Om te starten slechts één flits op het toestel
Snelheid Maximaal 1/250ste, anders High sync instellen, met high sync is er lichtverlies maar een opname blijft mogelijk tot op 1/8000 van een seconde.
.Diafragma dit blijft hetzelfde als in de eerste keuze, scherptediepe moet indentiek zijn .....
Gevoeilgheid voldoende hoog, maar niet de top aangezien je dit in een vorige stelling niet voldoende van kwaliteit vond, dus keuze blijft aan de maker maar persoonlijk zou ik tussen 400 en 800 iso gaan.
Nu fotograferen en de flits sluit na dat er voldoende licht is gemeten door het gebruik van ETTL .
Het resultaat zou een vrij correct belichte opname moeten zijn, een extra mogelijkheid tot correctie is in RAW werken.
MVG, Jeff
Ik ga trachten een antwoord te schrijven voor U.
Manueel, de juiste modus voor fotografen die de nodige technische bagage bezitten !
U bent in Controle, Master of The Game.
In elk spel zijn er spelers, ieder heeft een rol in het stuk dat we spelen !
De spelers zijn :
- Sluitersnelheid
- Diafragma
- Gevoeligheid
- Extra licht (flits)
U bent de baas en U gaat iedereen een rol geven al naar gelang de belangrijkheid voor uw project, om tot het gewenste resultaat te komen.
Part 1 . No Flash
Hier mag onze vierde speler niet deelnemen, we starten met het eenvoudigste en verdelen de rollen in orde van belangrijkheid.
- Snelheid : hebben we een hoge nodig voor ons gewenste resultaat. Of kunnen we een lage snelheid gebruiken mits gebruik van een statief?
- Diafragma wensen we veel of weinig dieptescherpte in het beeld of niet, bijgevolg kan f2.8 of hebben we F8 en hoger nodig ?
-Gevoeligheid de eerste twee zijn belangrijk, als we daar de instellingen maken, welke gevoeligheid moeten we dan hebben om een juiste belichting te bekomen. Meten is weten, Gissen is missen ! Kunnen we leven met de ruis van een opname op 1600 of 3200 ISO ?
Als het resultaat van bovenstaand probleem tot een bevredigende oplossing kan komen, hebben onze vierde speler niet nodig, we hadden ook gezegd dan hij niet mocht meedoen. Maar ......
Komen we niet aan de vereiste instellingen, zullen we toch een beroep moeten doen op de vierde man "Extra licht" dus flitsen ! En uiteraard ook in Manueel, en we werken met Canon dus gebruiken we ETTL.
Hier komt de vierde speler op de Planken " Het licht in de duisternis '" geeft ons een bron van extra mogelijkheden, allemaal te behalen met EX speedlite's" en eventueel een ST-E2 als externe trigger voor onze speedlite's.
Part 2 . Flash photography
- Werkwijze:
Als uit vorige meting blijkt dat we niet tot het gewenste resultaat kunnen komen zonder extra licht, is de tijd gekomen om onze speedlite's in te schakelen. Ik denk hier voornamelijk en in de eerste plaatse aan één 580 EX eventueel aan te vullen met een tweede 580 EX en een ST-E2 als externe trigger. Of en 430 EX die enkel als slave kan dienen. De werkwijze is zeer simpel, toestel manueel zoals we wensten ! Flits in ETTL en in sommige gevallen in high speed sync. Om te starten slechts één flits op het toestel
Snelheid Maximaal 1/250ste, anders High sync instellen, met high sync is er lichtverlies maar een opname blijft mogelijk tot op 1/8000 van een seconde.
.Diafragma dit blijft hetzelfde als in de eerste keuze, scherptediepe moet indentiek zijn .....
Gevoeilgheid voldoende hoog, maar niet de top aangezien je dit in een vorige stelling niet voldoende van kwaliteit vond, dus keuze blijft aan de maker maar persoonlijk zou ik tussen 400 en 800 iso gaan.
Nu fotograferen en de flits sluit na dat er voldoende licht is gemeten door het gebruik van ETTL .
Het resultaat zou een vrij correct belichte opname moeten zijn, een extra mogelijkheid tot correctie is in RAW werken.
MVG, Jeff
Comment