Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Is fotografisch talent aangeboren of niet?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Is fotografisch talent aangeboren of niet?

    Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
    Is fotografisch talent aangeboren... misschien. Wel aangeboren is het oog voor dingen. Wel aangeboren lijkt mij ook een zin voor compositie en kleur, maar daarom kan je ze nog niet juist vastleggen. Het juist vastleggen, hoe je toestel instellen, dat is niet aangeboren.
    Kan je mooie foto's maken zonder talent... ja, als je open staat voor het leerproces, rekening houdt met bepaalde dingen en heel veel oefent.

    Een voorbeeldje... Twee jonge pianisten. De ene heeft een enorme dynamiek in zijn spel, maar is technisch niet zo goed. De ander is technisch heel goed, maar het ontbreekt hem aan dynamiek. Beide dingen kan je leren, als je er voor open staat, alleen is m.i. techniek beter te leren dan dynamiek. Het één heeft met handelingen te maken, het ander met gevoel.
    Ik sluit mij daar bij aan.

    Comment


    • #17
      Re: Is fotografisch talent aangeboren of niet?

      Oorspronkelijk geplaatst door Grf Bekijk bericht
      persoonlijk geloof ik niet in talent.

      volgens mij zijn passie, tijd en het allerbelangrijkste verbeelding de enige dingen die je nodig hebt.

      als je dan nog in jezelf geloofd zal je prachtige platen kunnen maken !!

      g
      Ik ben bang dat je er dan zonder talent niet zult komen.
      Voor mijn gevoel zijn die 2 zaken onlosmakelijk aan elkaar verbonden.

      Wel talent maar geen passie >> geen uitzonderlijk resultaat
      Wel passie maar geen talent >> geen uitzonderlijk resultaat

      Zowel passie en talent >> dat geeft het dat mensen ( in welke vorm dan ook) er met de kop bovenuit steken. Dat zijn/worden de toppers !!
      (en die hebben echt geen ruim budget nodig)

      Alex
      Website : www.alextimmermans.com
      Collodion weblog : http://collodion-art.blogspot.com/
      Collodion movie : http://www.youtube.com/watch?v=mzCCjlubQ2o

      Comment


      • #18
        Re: Is fotografisch talent aangeboren of niet?

        Ik denk wel dat talent aangeboren is. Er zijn mensen die fotografie technisch perfect beheersen, maar door een gebrek aan talent, missen hun foto's toch altijd nét iets. En dat iets maakt het grote verschil.

        Ik denk dat er mensen zijn die 20 jaar kunnen fotograferen, er elke dag mee bezig kunnen zijn en toch nooit tot een echt goede foto kunnen komen.
        www.focusfotografie.be
        www.facebook.com/eviwilmus

        Comment


        • #19
          Re: Is fotografisch talent aangeboren of niet?

          Comment


          • #20
            Re: Is fotografisch talent aangeboren of niet?

            Volgens mij heeft fotografie veel te maken met zien.
            Zoals een beroemd fotograaf ooit zei : "elke foto bestaat reeds, je moet hem enkel zien".
            Het kan dat iemand een uitzonderlijk talent heeft om dingen te zien, anders en beter dan anderen....
            Het technisch gedeelte van de fotografie kan aangeleerd worden.
            #BD1024BE# ------------------- http://www.sallybelgium.be -------------------
            Canon EOS 6D - Canon EOS 40D - Speedlite 580EX - Canon 24-105L IS - Canon 70-200L IS f2.8 - Canon 100-400L IS - Sigma 12-24 - Sigma 8-16 - Tamron 24-75

            Comment


            • #21
              Re: Is fotografisch talent aangeboren of niet?



              Aangeboren!
              Dochter 2 jaar en 3 maanden aan de slag met analoge camera
              Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

              Comment


              • #22
                Re: Is fotografisch talent aangeboren of niet?

                Een heel mooi verhaal (nuja, verhaal). Iedere fotograaf hier die het wil maken (dus ja, allemaal) zou even de tijd moeten nemen om dit te lezen !

                Kort samengevat, talent is niet aangeboren. De drang om iets te bereiken wel, die moet je laten doorkomen, oefenen oefenen en nog eens oefenen, zo kweek je talent.

                Comment


                • #23
                  Re: Is fotografisch talent aangeboren of niet?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Pantissimo Bekijk bericht
                  Bedoel je dan naarmate een individueel mensenleven vordert of betreden we het domein van de genetica? Ik bedoelde eigenlijk het eerste met "kweken" in de figurlijke zin van het woord, maar jouw opvatting geeft natuurlijk een nieuwe dimensie aan de vraag..
                  Genetisch, vriend Pantissimo

                  En vergeet al de rest maar: talent is aangeboren, je hebt of je hebt het niet.
                  Je vindt het in de muziek, de sport en in andere takken van de maatschappij.
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

                  Comment


                  • #24
                    Re: Is fotografisch talent aangeboren of niet?

                    Oorspronkelijk geplaatst door sallybelgium Bekijk bericht
                    Volgens mij heeft fotografie veel te maken met zien.
                    Zoals een beroemd fotograaf ooit zei : "elke foto bestaat reeds, je moet hem enkel zien".
                    Het kan dat iemand een uitzonderlijk talent heeft om dingen te zien, anders en beter dan anderen....
                    Het technisch gedeelte van de fotografie kan aangeleerd worden.
                    Ben ik het 200% mee eens.
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

                    Comment


                    • #25
                      Re: Is fotografisch talent aangeboren of niet?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Joris818 Bekijk bericht
                      Een heel mooi verhaal (nuja, verhaal). Iedere fotograaf hier die het wil maken (dus ja, allemaal) zou even de tijd moeten nemen om dit te lezen !

                      Kort samengevat, talent is niet aangeboren. De drang om iets te bereiken wel, die moet je laten doorkomen, oefenen oefenen en nog eens oefenen, zo kweek je talent.
                      Joris toch...
                      Je kan een ezel in een leeuwenvel stoppen...maar zijn oren zullen hem
                      altijd verraden
                      Je kan zo hard je best doen als je wilt, je zult blijven wat je bent.
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

                      Comment


                      • #26
                        Re: Is fotografisch talent aangeboren of niet?

                        Oorspronkelijk geplaatst door alex from holland Bekijk bericht
                        Ik ben bang dat je er dan zonder talent niet zult komen.
                        Voor mijn gevoel zijn die 2 zaken onlosmakelijk aan elkaar verbonden.

                        Wel talent maar geen passie >> geen uitzonderlijk resultaat
                        Wel passie maar geen talent >> geen uitzonderlijk resultaat

                        Zowel passie en talent >> dat geeft het dat mensen ( in welke vorm dan ook) er met de kop bovenuit steken. Dat zijn/worden de toppers !!
                        (en die hebben echt geen ruim budget nodig)

                        Alex
                        Goed Alex.
                        Zonder werken en met alleen talent zal het ook niet lukken.
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

                        Comment


                        • #27
                          Re: Is fotografisch talent aangeboren of niet?

                          Oorspronkelijk geplaatst door alex from holland Bekijk bericht
                          Ik ben bang dat je er dan zonder talent niet zult komen.
                          Voor mijn gevoel zijn die 2 zaken onlosmakelijk aan elkaar verbonden.

                          Wel talent maar geen passie >> geen uitzonderlijk resultaat
                          Wel passie maar geen talent >> geen uitzonderlijk resultaat

                          Zowel passie en talent >> dat geeft het dat mensen ( in welke vorm dan ook) er met de kop bovenuit steken. Dat zijn/worden de toppers !!
                          (en die hebben echt geen ruim budget nodig)

                          Alex
                          Ik blijf erbij dat iedereen alles kan bereiken wat hij/zij zich kan inbeelden.
                          Het is gewoon een kwestie van iets graag genoeg willen, je het kunnen voorstellen (inbeelden) en ervoor gaan.
                          Maar iedereen is vrij om een andere mening te hebben natuurlijk

                          G
                          As I look back over my life I am struck by postcards ... ruined snap shots ... faded posters of a time, I can't recall. James Douglas Morrison
                          like.no.other

                          Comment


                          • #28
                            Re: Is fotografisch talent aangeboren of niet?

                            Talent is geen begrip dat je zomaar kan gaan ontkennen... mensen zonder zouden het waarschijnlijk graag anders zien.
                            Maar zoals eerder vermeld is het in de praktijk waarschijnlijk een combinatie van allerlei eigenschappen die het benutten ervan mogelijk maken.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Is fotografisch talent aangeboren of niet?

                              Leuke discussie , al is het een tikkeltje " hautain " om over talent en specifiek dat van " anderen " te praten.

                              De vraag die ik mij stel is : een fotograaf die prachtige en creatieve portretfoto's maakt, maar zijn natuur/landschappen foto's trekken op niks ??
                              Zal die zo slim zijn om op de duur zich enkel maar op portretten toe te leggen of zal hij oefenen om zo nog andere facetten der fotografie knap vast te leggen ?
                              Of doen all-round fotografen hun zelf te kort door in alle onderwerpen naar heel goede foto's te streven ipv hun op enkele onderwerpen vast te leggen?

                              Talent moet je zeker hebben , gedrevenheid ook , durf om te expirimenteren.Maar volgens mij moet je ook een beetje slim zijn om je talent uit te spelen in die tak van fotografie die jou het beste ligt en ook slim zijn om te leren uit je fouten en niet steeds dezelfde te maken.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Is fotografisch talent aangeboren of niet?

                                Oorspronkelijk geplaatst door Micro Bekijk bericht
                                Leuke discussie , al is het een tikkeltje " hautain " om over talent en specifiek dat van " anderen " te praten.

                                De vraag die ik mij stel is : een fotograaf die prachtige en creatieve portretfoto's maakt, maar zijn natuur/landschappen foto's trekken op niks ??
                                Zal die zo slim zijn om op de duur zich enkel maar op portretten toe te leggen of zal hij oefenen om zo nog andere facetten der fotografie knap vast te leggen ?
                                Of doen all-round fotografen hun zelf te kort door in alle onderwerpen naar heel goede foto's te streven ipv hun op enkele onderwerpen vast te leggen?

                                Talent moet je zeker hebben , gedrevenheid ook , durf om te expirimenteren.Maar volgens mij moet je ook een beetje slim zijn om je talent uit te spelen in die tak van fotografie die jou het beste ligt en ook slim zijn om te leren uit je fouten en niet steeds dezelfde te maken.
                                Jouw comment is een meerwaarde aan de discussie Micro. Alleen vind ik het persoonlijk niet hautain. Als we onszelf hier zouden loven zou ik het hautain vinden, of als we op anderen zouden neerkijken... Ieder heeft zo zijn eigen visie op talent en zijn ontwikkeling of al dan niet bestaan, met in het achterhoofd natuurlijk dat talent an sich even subjectief is als je mening erover geven hier..
                                Last edited by Pantissimo; 17 januari 2008, 20:31.

                                Comment

                                Working...
                                X