Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

trouwreportage

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: trouwreportage

    voor alle duidelijkheid: ik ben geen pro en ik werk ook niet in het zwart ...

    maar ik begrijp die hele heisa niet van de pro's die zich hier bedreigd voelen ... De prijs van iets is wat de klant er uiteindelijk voor wil geven! Ik veronderstel dat een pro een portfolio aan het toekomstig koppel voorlegt ... op basis daarvan en op basis van de prijs zal het koppel toehappen ...

    Als ze echter kiezen voor een onervaren "studentje" zonder portfolio, dan hebben ze "recht" op een risicokorting zou ik zo denken ... Trouwens, niet iedereen heeft het geld of wil zoveel geld uitgeven aan een mooie fotoreportage ...

    Ik ben zelf ondernemer en ik kom in m'n sector ook veel "amateurs" tegen die denken dat ze het ook (goedkoper) kunnen ... wel, ik laat ze doen, ik vind het ook niet fijn, maar het is het niet waard er een hartziekte aan over te houden!

    @d_oracle
    Zoiets belangrijks toevertrouwen aan vrienden of familieleden is om moeilijkheden vragen hé ;-)

    Comment


    • #17
      Re: trouwreportage

      Buiten het feit, dat er een aantal amateurs met opdrachten van Pro's gaan lopen, blijft het een oneerlijke concurrentie.

      Zoals in eerdere topics aangehaald heb je als pro nog een pak kosten die je in je opdracht moet meetellen.

      Vaak rekent de amateur een fractie van de pro, doch deze moet daar zijn rekeningen niet mee betalen, het is immers maar een hobby.

      De ontvangsten van die amateur zijn dan ook nog eens "zwart". Wanneer een Pro €1500 vraagt voor een reportage, blijft daar na de kosten, belastingen , btw, afschrijving van je materiaal, enz een heel pak minder van over.

      @ Katrien

      Wat heb je van lenzen voor je D40 ? Hoe lichtsterk zijn ze ? Je ben zowiezo in het nadeel met je D40 qua hoge ISO waarden. Ga je flitsen in de kerk ?

      @ Stax

      Ik heb geamuseerd je postings gelezen.

      En vooral neerbuigend spreken over een 'studentje' maar zij heeft wel een mega ervaring die zij kan gebruiken naar de toekomst toe.
      Met die instelling zal het bruidspaar écht gelukkig zijn. Al zijn de foto' s slecht, de fotograaf heeft dan toch ervaring opgedaan.

      Ik zeg dalende prijzen.. Niet gratis...
      De levensduurte stijgt, ook voor de professionele fotograaf. In tegenstelling tot een werknemer zijn onze inkomsten niet automatisch geïndexeerd. Iedereen vind het normaal dat de loonschalen worden aangepast, maar de pro's moeten hun prijzen maar laten zakken om de (oneerlijke) concurrentie aan te gaan met de amateurfotografen.

      Zoals je ziet zijn er steeds twee kanten aan het verhaal. Bekijk het misschien ook eens langs de andere zijde, voor je deze onzin neerschrijft.
      BD0808BE

      Comment


      • #18
        Re: trouwreportage

        Even the unemployed people get a "pay rise"..
        Gimme a break, there are people out here working our ........ off to earn a crust and time after time some wise-guy jumps in and tried to say we're all ripping everyone off, we're too expensive..

        Even a meagre baker is protected in this bizaare land. How is it? go to the boerenbond and buy a sack of flour and you have to disclaim that you're going to make bread to sell??

        anyway, I'm way off topic. Sorry.

        Comment


        • #19
          Re: trouwreportage

          _____
          Last edited by Larah&Bo; 20 september 2008, 00:45.

          Comment


          • #20
            Re: trouwreportage


            De TS heeft intussen voldoende leesvoer om een conclusie te trekken en de hele topic hoeft niet af te glijden naar een maatschappelijke discussie.

            Als het toch in die richting verder gaat, dan halen we er een slotje bij.

            Comment


            • #21
              Re: trouwreportage

              Hier is afblijven de boodschap, doe het niet, laat dit aan de pro's !

              MVG, Jeff
              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

              Comment


              • #22
                Re: trouwreportage

                Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht

                met andere woorden... veeeeeel spijt!!
                Anderen daarentegen zijn waarschijnlijk wel tevreden over het resultaat van "een amateurke" of "studentje".
                Ik vind deze discussies altijd zo, vergeef mijn uitdrukking " stom". Wanneer je aan iemand vraagt foto's te maken van vb een trouw - toch een niet alledaags moment in je leven - weet je wat je verlangt, weet je wat je wil besteden en weet je in principe op voorhand wat de mogelijkheden van de "fotograaf" zijn. Anders is het gewoon eigen schuld, dikke bult. Je kan daar oeverloos over blijven "memmen", sorry voor het woord. Start 36 topics op met zulk een vraag en je komt steeds weer tot hetzelfde welles nietes spelletje.

                Mij hebben ze ook, afgaande op foto's op onze website al gevraagd om trouwreportages te maken maar haak af. Ik weet dat ik het zou kunnen maar 1. ik doe zulke zaken niet graag en 2. 't is en blijft een risico.

                Nog dit : ik wil niet alle pro's onder eenzelfde hoedje plaatsen maar wanneer ik gewoon zie wat wij alleen al het laatste jaar hebben meegemaakt met "het professioneel werk" van professionals....... amai.......

                Gewoon mijn gedacht.
                Last edited by vinstermik; 24 december 2007, 11:37.

                Comment


                • #23
                  Re: trouwreportage

                  Bedankt voor de reacties allemaal. Er zijn precies wel veel verschillende meningen. Wat voor mij het belangrijkste is: is dat het koppel weet wat ik kan (niet kan). Als zij hier tevreden mee zijn, des te beter voor ons allemaal. Zijn ze niet tevreden, dan moeten ze maar iemand anders zoeken.

                  Oorspronkelijk geplaatst door *wim* Bekijk bericht
                  @ Katrien

                  Wat heb je van lenzen voor je D40 ? Hoe lichtsterk zijn ze ? Je ben zowiezo in het nadeel met je D40 qua hoge ISO waarden. Ga je flitsen in de kerk ?
                  Ik heb lenzen AF-S 18-55 en 55-200 (met VR).
                  Externe fitsers heb ik niet, maar ben wel van plan om deze aan te kopen.

                  Comment


                  • #24
                    Re: trouwreportage

                    Hoi Katrien,

                    Heb je al gesproken met het koppel over wat voor een soort foto's zij graag willen? Want dan kun je ook kijken of dat haalbaar is voor je, maw of je dat soort foto's ook kunt maken. Is niet om neerbuigend te doen, maar wel om voor zowel het koppel als voor jou realistische verwachtingen te krijgen.

                    Zelf ben ik ook getrouwd en wilde daar destijds helemaal geen feest of wat dan ook bij. En een bruidsfotograaf al helemaal niet. Mijn man wilde wel graag foto's en heeft aan een aantal goede vrienden die ook te gast waren op de bruiloft (en ook goede amateurfotografen zijn) gevraagd om foto's te maken. En ja, je ziet eraan af dat het geen proffoto's zijn. Er zit echt een groot verschil tussen. Vind ik niet jammer, want voor mij hoefde het toch al niet, maar goede bruiloftsfoto's maken is echt een vak apart.
                    Ik maak genoeg foto's in opdracht, maar bruiloftsfotografie durf ik zeker niet aan, dan zou ik liever eens een paar keer meelopen voordat ik zoiets zelfstandig aandurf.

                    Mocht je het wel gaan doen en je bent de enige fotograaf, dan is een reservecamera een absolute must. Stel dat jouw camera het laat afweten op die dag, dan ben je dus niet blij en het bruidspaar ook niet. Ook heb je lichtsterke lenzen nodig en een goede flits + reservebatterijen. Hier ga je dus echt kosten maken en die zal je met je opdracht wel graag vergoed willen zien. Let op, zodra je er geld mee gaat verdienen dan neem ik ook aan dat je alles wit / legaal factureert? Hierbij komt ook nog veel administratief werk bij kijken en je zal dan ook een deel van de inkomsten moeten afdragen aan de belastingdienst. Laat je dus goed informeren over wat allemaal wel en niet kan.
                    Succes!
                    Last edited by JLP; 24 december 2007, 13:25.
                    Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
                    --------

                    Comment


                    • #25
                      Re: trouwreportage

                      Oorspronkelijk geplaatst door katrien_h Bekijk bericht
                      Wat voor mij het belangrijkste is: is dat het koppel weet wat ik kan (niet kan). Als zij hier tevreden mee zijn, des te beter voor ons allemaal. Zijn ze niet tevreden, dan moeten ze maar iemand anders zoeken.
                      precies! maar onderschat dit niet... niet tegenstaande vele mails en een avondje bespreking met de trouwers (bij m'n eerste trouw), werd het pas duidelijk op de trouw zelf hoeveel belang ze eigenlijk wel stelden in deze foto's!! Als fotograaf zat ik zelfs aan de eretafel... met de familie en de trouwers... belangrijker dan de meeste gasten...


                      Oorspronkelijk geplaatst door katrien_h Bekijk bericht
                      Ik heb lenzen AF-S 18-55 en 55-200 (met VR).
                      Externe fitsers heb ik niet, maar ben wel van plan om deze aan te kopen.
                      lichtgevoelig lenzen zijn inderdaad aangewezen, zowel in kerk (kan je eigenlijk niet flitsen) als gemeentehuis (hier kan je nog flitsen) en later op het feest, als je tijdens de receptie de gasten fotografeert in candid mode... De fotoshoot van het koppel en de familie kan dan wel weer met een minder gevoelige lens, omdat je daar de omstandigheden zelf kan kiezen.
                      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                      Comment


                      • #26
                        Re: trouwreportage

                        Oorspronkelijk geplaatst door katrien_h Bekijk bericht
                        Maar nu mijn vraag:
                        Hoeveel vraag je zoal voor een reportage te maken?
                        Wat lever je hier allemaal voor? (enkel cd met foto's, maak je een fotoboek, filmpje van je foto's, ...).

                        Sinds een jaar ben ik bezig met fotografie (DSLR toestel).

                        Groeten, Katrien
                        Mijn antwoord staat al in een "vorig draadje".

                        Vooreerst proficiat dat je het aandurft en wil doen. September is inderdaad nog lang te gaan. Ik lees dat je nog een flash moet kopen, dan zal ik je nu al adviseren om deze niet in augustus te kopen, want je moet er nog mee leren werken ook. Net als een lichtsterk lensje, op tijd kopen en veel mee werken. Het is allemaal net iets anders dan "gewoon".

                        Comment


                        • #27
                          Re: trouwreportage

                          En vooral neerbuigend spreken over een 'studentje' maar zij heeft wel een mega ervaring die zij kan gebruiken naar de toekomst toe.
                          Je zegt zelf dat zij je te duur vinden... Zoveel spatie geef jij je 'droomopdracht' dan niet ofwel?
                          Een pro als jij kan ook wat minder vragen om de concurrentie de vloer te vegen ofwel halsstarrig vasthouden aan 'soms' exuberante prijzen.
                          Onderhandelen zat er niet in?
                          Service bieden ging niet?
                          En als een 'studentje' voorrang krijgt op jou professioneel werk zegt toch genoeg niet?
                          Ik wist het dat hier commentaar op ging komen.

                          Het is zo dat ik die opdracht kost wat kost (maffe woordspeling) wou doen en mijn prijs opzettelijk laag gehouden had. Maar sorry, ik werk niet voor niets en ik rij geen 1300 km gratis. Wat als mij onderweg iets overkomt? Wie gaat dat dekken?
                          Als het koppel in Frankrijk gaat trouwen, de ambtenaar van de BS mee neemt en een "chateau" afhuurt voor 30 mensen en als je hun woonst en auto's ziet, dan is het hemeltergend dat ze gaan besparen op hun foto's.

                          Je kent mijn prijzen niet, tenzij je opzoekwerk hebt verricht. Als je dat zou gedaan hebben, zou je echter gezien hebben dat wij vér onder het gemiddelde
                          zitten. Dat is ook onze troef, kwaliteit leveren aan een betaalbare prijs.
                          Kijk, iedereen beslist wat ze uitgeven, dat is met alles zo. Ik heb geen probleem als iemand een fotograaf kiest die 6 keer zo duur is dan ik, ik heb wél een probleem als iemand zo'n fotograaf kan betalen en mij dan te duur durft noemen.

                          Comment


                          • #28
                            Re: trouwreportage

                            Beste Katrien,

                            Mag ik ook reageren op je vraag. Als zéér ervaren pro heb ik er misschien al een duizendtal gemaakt en toch bleef de stress aanwezig omdat het bij ons NIET mag mislukken, door één slechte reportage blijven er een heleboel andere toekomstige echtparen weg. Dan over het gevoel en smaak van het echtpaar, heb je er al met hun over gepraat (dan kom je er wel achter dat ze wel degelijk mooie foto's verlangen). Ach, zo kan ik nog uren blijven doorgaan.

                            Vroeger stond alles op negatief en moest de afdruk op het knopje juist belicht en mooi gekadreerd zijn, ook dubbelopnames hoorden daarbij (kostte immers geld). Nu met de digitale fotografie ligt dat natuurlijk anders, als je maar genoeg geheugenkaartjes bij hebt en goed met photoshop en lightroom overweg kan (waar wij trouwens ook gelukkig mee zijn hoor). Rinkelt er ergens een belletje nu?

                            Ten slotte met een berg ervaring heb je genoeg fingerspitzgevoel om er een sprankelende en boeiende reportage van te maken.

                            Dus: ook jij hebt recht om het vak onder de knie te krijgen en raad je aan om als beginnende eens mee te gaan met een pro die daar volgens mij geen problemen mee heeft, en je jezelf ook dingen eigen maakt die je in de toekomst kan gebruiken. Nu heb ik me uitsluitend toegelegd op technische fotografie voor bedrijven waar ik me goed bij voel (stress blijft gewoon in ons vak). Wens je alvast veel geluk met je boeiende hobby.

                            Groeten Nies.

                            Comment


                            • #29
                              Re: trouwreportage

                              Als mensen een amateur of een student vragen om trouwfoto's te maken... och.. misschien is dat voor ons ondenkbaar: maar zou het kunnen dat er mensen rondlopen die misschien niet zoveel belang hechten aan foto's?? Die willen van hun trouw misschien gewoon een paar foto's om in een album te plakken zoals vakantiekiekjes.. ALS ze ze al inplakken.

                              Als ik een product verkoop dat 100€ kost zijn mensen die maar 10€ willen spenderen sowieso geen potentiële klanten, daar ga ik mij niet druk in maken, doe ik dat wel dan is dat een verspilling van tijd en energie. Trek daar uw conclusie uit.
                              St. Netels from Malinas a la Playa :-) PENTAX K10D & LEICA D-Lux 3 FavQuote: "There's nothing an agnostic can't do if he really doesn't know whether he believes in anything or not." http://flickr.com/photos/7385503@N05/

                              Comment


                              • #30
                                Re: trouwreportage

                                En tot slot:

                                Nu heb ik hier een paar amateur vs. pro vs. zwartwerker welles-nietes discussies gevolgd, op enkele heb ik zelf ook gereageerd, het blijft amusant.

                                Maar ’t is wel typerend voor de tijd waarin we ons bevinden: De Zeven Magere Jaren! De mensen hun geld is op, er moeten dus kleinere koeken verdeeld worden met het volgende resultaat: niemand gunt mekaar het licht in de ogen! Als de Zeven Vette Jaren daar zijn ( en dat wens ik eenieder toe ) zult ge het omgekeerde kunnen vaststellen: de grote jongens die de kleintjes vragen om te komen helpen omdat ze het werk niet rondkrijgen. Heel heel heel tipies, niet alleen in de fotografie maar overal, en dat weet ik niet alleen van horen zeggen maar van ondervinden.

                                En voor de huwelijksreportages in kwestie: als er moet bespaard worden, op wat gaat de gemiddelde Belg dan besparen denkt ge? “Oep de frèt en den drank of oep de fotoos?”
                                I rest my case
                                St. Netels from Malinas a la Playa :-) PENTAX K10D & LEICA D-Lux 3 FavQuote: "There's nothing an agnostic can't do if he really doesn't know whether he believes in anything or not." http://flickr.com/photos/7385503@N05/

                                Comment

                                Working...
                                X