Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

BD Fotoschool vs Fotodiscussie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: BD Fotoschool vs Fotodiscussie

    Steven en Marion . . . als dit een discussie wordt tussen jullie beiden, is het misschien beter dit via PM of MSN te doen? Hint .... hint . . .
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

    Comment


    • #17
      Re: BD Fotoschool vs Fotodiscussie

      Iedereen is vrij om te reageren

      Maar ja als er verder niemand reageert ...

      Ik denk wel dat het in het belang is van de forumleden die graag willen dat de FS blijft voort bestaan
      We wachten nog steeds op meer ideeën
      Zoals als al aangegeven door Erik zelf in het forum FS zijn Erik en ik aan het overleggen hoe we het het beste kunnen gaan aanpakken omdat de huidige werkwijze niet werkt.


      Gr. X.
      Last edited by Xarder; 25 oktober 2007, 21:29. Reden: toevoeging/verduidelijking/typo's

      Comment


      • #18
        Re: BD Fotoschool vs Fotodiscussie

        Eigenlijk vind ik het voorstel van Steven wel ok.

        - Het is idd spijtig dat 'slechts' een beperkt aantal mensen mogen meedoen per opdracht, terwijl veel anderen op hun honger moet zitten en wachten op een vrije plaats.
        - Het is ook spijtig voor de moeite die Eric er in steekt dat er blijkbaar regelmatig geen goede opvolging komt van de mensen die wél ingeschreven zijn.
        - Het is ook zo dat Fotodiscussie grotendeels dezelfde opzet heeft. Je krijgt commentaren en opmerkingen over je techniek, compositie, inzicht, etc... van mensen met meer of minder ervaring. Het enige dat mankeert, is dat er geen 'opgelegde oefening' is in fotodiscussie. Wat maakt dat mensen foto's plaatsen die 'gelukt' zijn, maar niet op zoek gaan naar hoe ze een opdracht kunnen oplossen.

        Is dit nu een probleem dat moet opgelost worden? Ik weet niet. Steven heeft er een probleem mee. Ikzelf zie ook wel een probleem. Misschien andere mensen ook?

        Is dit de ideale oplossing? Misschien wel, misschien niet. Als blijkt dat de huidige setup van de FS voor veel mensen een probleem is, dan kan er verdergekeken en bediscussieerd worden hoe het anders kan.

        Is dit afbreken van het werk dat Eric al gedaan heeft hiervoor? Helemaal niet. Maar het is niet omdat iets goed is, dat het niet beter kan. En het is niet omdat je je best doet, dat je niet op een andere manier meer resultaat kan bereiken.
        PS. Ik wou dat ik het kon

        Comment


        • #19
          Re: BD Fotoschool vs Fotodiscussie

          Precies

          en daarom zijn Erik en ik ook in overleg hoe het anders kan en elk idee is welkom.
          Er is echter wel degelijk een heel groot verschil met fotodiscussie want onderschat het werken onder opdracht binnen een bepaald tijdsbestek niet. Er wordt niet enkel aanspraak gedaan op je fotografische kennis maar ook op je creativiteit en dat onder tijdsdruk. Het feit dat er maar een beperkt aantal deelnemers toegelaten wordt, is omdat iedereen die meedoet aan de opdracht verplicht is een beoordeling te schrijven over alle foto's van alle deelnemers, inclusief dus de foto's van hem-/haarzelf. En als je dat goed wilt doen, gaat daar behoorlijk wat tijd in zitten. Het leerpunt zit hem dus niet enkel in de foto's maken maar ook in het beoordelen. Want per slot van rekening leer je daar waarschijnlijk nog wel meer van dan van het maken van de foto zelf. Daarbij zit in elke opdracht een listigheid(je) wat de opdracht niet makkelijker maakt. En dat is het grote verschil met de challenge en fotodiscussie.



          Gr. X.
          Last edited by Xarder; 25 oktober 2007, 21:50.

          Comment


          • #20
            Re: BD Fotoschool vs Fotodiscussie

            Ik denk dat het niet de bedoeling is om het werk dat iemand als Eric in de FS steekt in twijfel te trekken. Over hoe de fotoschool loopt en of het al dan niet beter kan daar kan en wil ik mij niet over uitlaten.
            Of de challenge een alternatief is voor FS dat betwijfel ik, daarvoor is het niveau misschien iets te hoog.

            Het idee om in de nieuwe structuur "beginnershoek" iets te voorzien waar mensen rond een thema kunnen werken zou een mooi initiatief zijn.

            De vraag is er, geregeld lees je vragen waaruit blijkt dat mensen niet goed weten wat te fotograferen, een soort "Photographers Block", rond een thema werken zet tevens aan om creatief na te denken.
            Dus waarom niet dit initiatief steunen.

            Een mogelijkheid zou bv kunnen zijn.
            1. Een eerste opdracht of thema wordt gegeven. De opdracht loopt een maand en iedereen kan zijn inzendingen doen.
              Op het eind van de maand kiest een "mod team" 5 nominatie's.
              Tussen deze genomineerden loopt een poll gedurende de volgende maand.
            2. Een tweede opdracht of thema wordt gegeven. Deze loopt weer een maand en iedereen kan zijn inzendingen doen.
              Eind van de maand kiest een "mod team" weer 5 nominatie's.
              Tussen deze genomineerden loopt een poll gedurende de volgende maand.
            3. De winnaar van de poll bepaald nu een nieuwe opdracht voor een volgend maand. Deze loopt weer een maand en iedereen kan zijn inzendingen doen.
              Eind van de maand kiest een "mod team" weer 5 nominatie's.
              Waarrond weer een poll gedurende de volgende maand.
            4. ENZ...


            Dit zou in een open structuur van het forum kunnen waar iedereen commentaar kan geven op de foto's zoals nu in discussie. Op die mannier hebben de deelnemers aan de hand van de feed back nog de mogelijkheid om hun inzending bij te sturen tot het eind van de maand.
            Vriendelijke groeten,Raf

            www.rafvandenbogaert.be

            Comment


            • #21
              Re: BD Fotoschool vs Fotodiscussie

              Dank je voor je inbreng maar dan heb je toch niet helemaal goed mijn laatste reply gelezen .
              De opdracht ligt hem juist ook in het verplicht beoordelen van de andere deelnemers. Het is geen wedstrijd, er is geen beste of slechtste inzending. Het gaat erom er van te leren. Dus je voordeel doen met de beoordelingen van anderen en het beoordelen door jezelf, anders naar het werk van anderen en jezelf leren kijken.
              door te gaan nomineren kweek je een soort wedstrijd ala Challenge en dat is nu net niet de bedoelig van de fotoschool.

              De discussie is ook niet hoe de opzet van de FS te veranderen maar om tot een oplossing te komen dat iedere maand degenen die ingeschreven hebben, ook daadwerkelijk meedoen met de volledige opdracht. Dus de foto's maken en de beoordelingen. dus de manier van inschrijven

              Gr. X.

              Comment


              • #22
                Re: BD Fotoschool vs Fotodiscussie

                Zo zie je maar; het ene idee brengt het andere mee
                Nikon D80 / Sony DSC-H5

                Comment


                • #23
                  Re: BD Fotoschool vs Fotodiscussie

                  Oorspronkelijk geplaatst door Xarder Bekijk bericht
                  Dank je voor je inbreng maar dan heb je toch niet helemaal goed mijn laatste reply gelezen .

                  Gr. X.
                  Graag gedaan, Ik had inderdaad je laatste reply niet gelezen (ik schrijf nogal traag en jij was me voor met op de send knop te drukken )

                  Zoals ik al eerder aanhaalde, het nut en het opzet van Fotoschool is zeker goed en dat trek ik zeker niet in twijfel. Ik denk dan ook niet dat dit moet verdwijnen.
                  Maar een stimulerend effect binnen een forumonderdeel zoals discussie of beginnershoek kan aanvullend op de fotoschool en zou in de vorm zoals ik aanhaalde gedeeltelijk zelfregulerend kunnen zijn.
                  Vriendelijke groeten,Raf

                  www.rafvandenbogaert.be

                  Comment


                  • #24
                    Re: BD Fotoschool vs Fotodiscussie

                    De FS en fotodiscussie liggen wat mij betreft ver uit elkaar. Bij fotodiscussie kan iedereen elke willekeurige foto die men gemaakt heeft inzenden ter beoordeling, bij de FS is het de bedoeling dat je een gerichte opdracht uitvoert en beoordelingen krijgt van diegenen die dezelfde opdracht hebben uitgevoerd. Dat lijkt me toch niet hetzelfde als fotodiscussie.

                    Het subforum Fotodiscussie heeft dus zeker niet dezelfde opzet. En al zeker niet met het verschil dat er bij Fotodiscussie wél ruimte is voor feedback. Ik heb meerdere malen duidelijk gemaakt dat de deelnemers hun vragen ook kwijtkunnen in het FS-forum, maar er wordt zelden gebruik van gemaakt. Ook niet-actieve deelnemers mogen deelnemen (maar wel met de restrictie dat ze pas mogen posten wanneer de actieve deelnemers hun beoordelingen hebben gepost), maar ook daar wordt niet echt gebruik van gemaakt. Belangrijkste verschil blijft voor mij echter dat je in de FS met negen deelgenoten dezelfde opdracht krijgt en dat je het werk van de anderen (terwijl je dus zelf ook die opdracht hebt uitgevoerd en de haken en ogen zelf hebt ervaren) moet beoordelen.

                    De opzet zal waarschijnlijk lastig blijven, maar om er een fotodiscussie of challenge van te maken, is wat mij betreft niet aan de orde. En zoals gezegd in het FS-forum: we beraden ons nog over een opzet...

                    Comment


                    • #25
                      Re: BD Fotoschool vs Fotodiscussie

                      Ik denk dat ik die FS eens wat meer zal proberen volgen
                      Canon 350D
                      Meer op: http://griffintje.deviantart.com of blog: http://griffintje.blogspot.com/

                      Comment


                      • #26
                        Re: BD Fotoschool vs Fotodiscussie

                        Misschien eens proberen zonder de voorafgaandelijke inschrijvingen.
                        Ik bedoel dan als volgt: De opdracht wordt kenbaar gemaakt en men kan zich dan inschrijven (met een max aantal deelnemers en gedurende een zekere periode). Eventueel moet er een regeling zijn dat je geen 2 maanden na elkaar kan deelnemen of dat degenen die nog nooit (of zelden) deelgenomen hebben voorrang hebben op die dat elke keer meedoen.

                        Ik weet wel, het is ook als 'school' bedoeld maar niet iedereen interesseert hem voor alle vormen van fotografie dus kan het heel goed zijn dat je je inschrijft voor binnen enkele maanden en dat er dan een opdracht is die helemaal buiten je interesse-sfeer ligt.

                        Ik heb ook ooit meegegaan in de fotoschool maar schrijf me niet meer in omdat, als ik me nu inschrijf, het heel goed mogelijk is dat, tegen de tijd dat ik opgeschreven ben, ik andere dingen te doen heb en geen tijd heb, of ik het al terug vergeten ben dat ik ingeschreven was. En zoals gezegd, kan het ook zijn dat de opdracht die er dan komt, mij ook helemaal niets zegt.
                        Groetjes,
                        FilMar, Beeldbrouwer ;-)
                        * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

                        Comment


                        • #27
                          Re: BD Fotoschool vs Fotodiscussie

                          ik heb me ook al willen inschrijven voor de fotoschool.
                          maar ik weet nu niet of ik in april volgend jaar tijd ga hebben.
                          dus schrijf ik me niet in.

                          wat ik wel weet is dat het leuk zou zijn als er elke maand een thema komt waar je rond kunt werken. wil je dan je foto posten mag dat maar ben je verplicht minimum 5 andere foto's te beoordelen en je mag ook maar 1 foto posten in deze maand. wel mag je er verbeteringen aanbrengen of een ander standpunt gebruiken andere belichting enz maar niet een heel ander foto.
                          je heb tijd van dag 1 tot dag 20 voor het insturen van je foto. daarna hebben je nog 10 dagen voor het beoordelen. maar je mag ook al op voor die 10 dagen beoordelen. het is dat de laatste deelnemers. ook nog kunnen beoordeelt worden. je hebt in dit forum onderdeel dan ook een mod nodig en ook nog een chef erik bv die comentaar kan geven bij foto's en de opdrachten kan samenstellen.
                          begin je aan een opdracht en geef je zelf geen comentaren dan mag je 3 maanden niet meer deelnemen aan dit forum onderdeel.

                          bij challenge licht de lat veel te hoog. en daarom dat ik daar ook geen foto's voor insturen. alleen als ik weet dat het echt een goede is zal ik er 1 insturen.


                          het zijn maar ideeen. ik hoop dat er iets gunstig uitkomt. is het niet dan blijf ik gewoon in de disccusies foruml posten.

                          grtz stevy

                          Comment


                          • #28
                            Re: BD Fotoschool vs Fotodiscussie

                            Hallo allemaal,

                            Voor het laatste nieuws omtrent de FS zie deze topic.

                            Gr. X.

                            Comment

                            Working...
                            X