Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

dvd of harddisk voor langdurig opslag fotobestanden.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: dvd of harddisk voor langdurig opslag fotobestanden.

    I gave up with DVD's. Too many failed, I'm into pallets of 'Porsche' lacies now.

    Comment


    • #32
      Re: dvd of harddisk voor langdurig opslag fotobestanden.

      dvd's hier, misschien haal ik ook wel een externe HDD. Heb wel al 2gewone HDD crashen gehad in 10jaar......... die zijn dus ook niet onfeilbaar.



      Glenn
      Mijn site...
      vandaelefotografie.be
      * BD0916BE *

      Comment


      • #33
        Re: dvd of harddisk voor langdurig opslag fotobestanden.

        Oorspronkelijk geplaatst door Mordred Bekijk bericht
        dvd's hier, misschien haal ik ook wel een externe HDD. Heb wel al 2gewone HDD crashen gehad in 10jaar......... die zijn dus ook niet onfeilbaar.
        Niemand heeft dat gezegd maar we hebben het hier over backups he. Nooit je belangrijke bestanden maar op 1 lokatie laten staan. Hoeveel mensen zijn er niet die hun foto's op CD of DVD branden en dan hun harddisk opschonen om ruimte te maken? En als de DVD wel een backup is: de kans dat twee harddisks het tegelijk begeven is veel kleiner dan de kans dat je harddisk stuk gaat om er vervolgens achter te komen dat je DVD niet meer leesbaar is.

        Comment


        • #34
          Re: dvd of harddisk voor langdurig opslag fotobestanden.

          Heb me net een externe hdd WD book 250gig usb2 aangeschaft
          mooie prijs en al mijn fotos staan erop
          Ben nu toch wa gerust dat ik ze niet zomaar meer kan kwijtspelen.

          Glenn
          Mijn site...
          vandaelefotografie.be
          * BD0916BE *

          Comment


          • #35
            Re: dvd of harddisk voor langdurig opslag fotobestanden.

            Hoi,

            Hier gaan de foto's op cd's en dvd's voor dagelijksgebruik.



            Een backup op HD en nog eens een 2 de back up op HD maar deze wordt dan NIET thuis bewaard.

            Pat

            Comment


            • #36
              Re: dvd of harddisk voor langdurig opslag fotobestanden.

              Nooit alles op een medium zetten.

              Op mijn pc bewaar ik alles 2 maal op 2 verschillende HD's.
              Daarnaast nog geselecteerde back-up op DVD's.

              Net spindeltje Kodak dvd's gekocht. (met goud laag, breekt niet af en zou tot 200 jaar meegaan)
              Zal binnen 10 jaar eens verslag uitbrengen of mijn foto's nog leesbaar zijn.

              grtn
              Canon 5D / 400D + some optics...

              Comment


              • #37
                Re: dvd of harddisk voor langdurig opslag fotobestanden.

                Oorspronkelijk geplaatst door James71 Bekijk bericht
                @Black B@ndit
                Bedankt voor de info.

                Kan je nog even laten weten welk merk van doos je nodig hebt en waar die te koop zijn ?
                Het is gewoon een goed sluitende diepvriesdoos, koop ze groot genoeg, dan kan je de voeding en kabeltjes bij steken.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #38
                  Re: dvd of harddisk voor langdurig opslag fotobestanden.

                  @Black B@ndit

                  Bedankt voor de info

                  Comment


                  • #39
                    Re: dvd of harddisk voor langdurig opslag fotobestanden.

                    Ik overdrijf natuurlijk maar zo doe ik het :

                    In mijn Mac zitten er, naast mijn opstartschijf, 2 schijven van 500GB elk die in "mirror" geschakeld zijn. Elke schijf is dus een exacte copy van de andere. Als er eentje faalt heb ik maar een nieuwe in te schuiven en alles wordt automatisch overgeschreven. Extern heb ik nog een 4 tal LaCie schuiven van 250GB die ik ook steeds in mirror configuratie gebruik.
                    Daarnaast heb ik een LaCie terabyte station met 4 schijven van 250G die in RAID-5 geschakeld zijn. Dat geeft mij 750GB aan schijfruimte, opnieuw met de zekerheid als er een schijf uitvalt er niets verloren gaat. Een reserveschijf heb ik ook liggen. Deze unit is een BU van de andere schijven en staat er los van, op een andere plaats.
                    Op mijn kantoor heb ik ook een 500GB schijf waar ik nog eens een copy bewaar van al mijn bewerkte foto's (dus geen RAW's) welke ik op regelmatige basis 'meebreng' met mijn laptop. Op deze manier heb ik dus een 5-voudige BU van iedere foto .

                    PS : een 500GB disk voor in mijn MacPro betaal ik ruwweg iets van een 150 euro, excl BTW (denk zelfs minder) . Regelmatig staan er in de Fnac LaCie schijven te koop voor zeer redelijke prijzen.

                    Comment


                    • #40
                      Re: dvd of harddisk voor langdurig opslag fotobestanden.

                      Raid 5 maken in je pc ( hardwarematig ) . Zo verlies je nooit iets . Minstens 3 hd's waarvan er eentje spiegeld. Stel hd 2 gaat defect dan neemt 3 de plaats van hd 2 . jij vervangd hd 2 door een nieuwe en klaar is kees . Niets verloren .
                      Ik heb hier zo een 1.2 tera steeken ;-)
                      Canon Eos 350D + efs 18-55mm

                      Comment


                      • #41
                        Re: dvd of harddisk voor langdurig opslag fotobestanden.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Cliff Bekijk bericht
                        Raid 5 maken in je pc ( hardwarematig ) . Zo verlies je nooit iets . Minstens 3 hd's waarvan er eentje spiegeld. Stel hd 2 gaat defect dan neemt 3 de plaats van hd 2 . jij vervangd hd 2 door een nieuwe en klaar is kees . Niets verloren .
                        Ik heb hier zo een 1.2 tera steeken ;-)
                        1 pc, 1 blikseminslag vlakbij (of brand), en je hebt geen enkele foto meer.
                        Als de voeding eens een keer een te hoge spanning geeft, dan zijn alle componenten in de pc stuk, en waarschijnlijk kan je dan ook niets meer aanvangen met de harde schijven.

                        Een virus kan ook alle schijven tegelijk aantasten...

                        Mijn back-up schijven zijn nooit aangesloten als ik er geen foto's moet bij opzetten. Die zijn ook niet op het (elektriciteits)net aangesloten, dus als het bliksemt kan er ook niet veel gebeuren.

                        Die "Raid 5" kan je toch maar best combineren met minstens 1 externe harde schijf die je op een andere plaats bewaart.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #42
                          Re: dvd of harddisk voor langdurig opslag fotobestanden.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          1 pc, 1 blikseminslag vlakbij (of brand), en je hebt geen enkele foto meer.
                          Absoluut. Daarom staat mijn RAID 5 in een andere ruimte, losgekoppeld van PC en netstroom. Hij wordt enkel aangeschakeld tijdens BU.

                          Comment


                          • #43
                            Re: dvd of harddisk voor langdurig opslag fotobestanden.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            1 pc, 1 blikseminslag vlakbij (of brand), en je hebt geen enkele foto meer.
                            Als de voeding eens een keer een te hoge spanning geeft, dan zijn alle componenten in de pc stuk, en waarschijnlijk kan je dan ook niets meer aanvangen met de harde schijven.

                            Een virus kan ook alle schijven tegelijk aantasten...

                            Mijn back-up schijven zijn nooit aangesloten als ik er geen foto's moet bij opzetten. Die zijn ook niet op het (elektriciteits)net aangesloten, dus als het bliksemt kan er ook niet veel gebeuren.

                            Die "Raid 5" kan je toch maar best combineren met minstens 1 externe harde schijf die je op een andere plaats bewaart.
                            Daar moet ik Bart toch gelijk in geven.
                            Veel mensen denken dat raid en backup hetzelfde is.
                            Maar niets is minder waar.
                            Een raid systeem is geen backup methode.
                            Het dient enkel om wanneer er iets gebeurd met je systeem om zo vlug mogelijk zonder onderbreking te kunnen verder werken.
                            Je data moet je steeds als backup bewaren op een veilige plaats bewaren en zoals hier op het forum reeds meermaals vermeld liefst op meer dan één media.
                            Groetjes
                            Valere

                            Comment


                            • #44
                              Re: dvd of harddisk voor langdurig opslag fotobestanden.

                              Een goed systeem is een energiezuinige computer (Celeron) die je inricht als Linux Samba server (bijv. SME 7.2, gratis OS).
                              Aan die Linux server hoeft geen scherm te hangen, wel een UPS!!!
                              Binnenin stop je een aantal goede schijven van 500 GB (De meeste moederbordjes ondersteunen 4 SATA-poorten) zodat je probleemloos en supersnel 2 Terrabytes ter beschikking hebt over je netwerk.
                              (Een 500 GB hardeschijf is momenteel het goedkoopst per megabyte.)

                              Duur? neen: zo'n 1000 euro.
                              Goede schijven gaan 200.000 MTBF mee (20 jaar dus als ze dag en nacht draaien).
                              Als je bedenkt dat een dergelijke Linux-bak gemakkelijk 10 jaar meegaat betaal je dus € 100 per jaar.

                              Backuppen kan naar een tweede Samba-server of naar een NAS-drive alhoewel die laatste niet goedkoper zijn. Die tweede backup-server plaats je in de kelder, garage, ... om een extra veiligheid te hebben bij brand of diefstal.
                              Telkens je die aanzet kan automatisch een incrementele backup worden gemaakt (cp -ruv source destination).

                              Er rest je enkel nog wat utp-kabel om alles aan elkaar te koppelen en een router met dhcp-server (€ 70) om het netwerk te beheren.

                              Op 2 terrabytes kan je gemakkelijk een miljoen jpeg-foto's kwijt of een kwart-miljoen RAW-foto's.


                              Groetjes,

                              Siegfried
                              *** Sony Alfa 700 ~ Tamron 17-50 2.8 ~ Tamron 90 2.8 macro ~ Tamron 70-200 2.8 ~ KM 100-200 4.5 ~ KM 75-300 4.5-5.6 ~ Tamron 200-500 5.6-6.3 ***

                              Comment


                              • #45
                                Re: dvd of harddisk voor langdurig opslag fotobestanden.

                                Oorspronkelijk geplaatst door Siegfried Bekijk bericht
                                Een goed systeem is een energiezuinige computer (Celeron) die je inricht als Linux Samba server (bijv. SME 7.2, gratis OS).
                                Aan die Linux server hoeft geen scherm te hangen, wel een UPS!!!
                                Binnenin stop je een aantal goede schijven van 500 GB (De meeste moederbordjes ondersteunen 4 SATA-poorten) zodat je probleemloos en supersnel 2 Terrabytes ter beschikking hebt over je netwerk.
                                (Een 500 GB hardeschijf is momenteel het goedkoopst per megabyte.)

                                Duur? neen: zo'n 1000 euro.
                                Goede schijven gaan 200.000 MTBF mee (20 jaar dus als ze dag en nacht draaien).
                                Als je bedenkt dat een dergelijke Linux-bak gemakkelijk 10 jaar meegaat betaal je dus € 100 per jaar.

                                Backuppen kan naar een tweede Samba-server of naar een NAS-drive alhoewel die laatste niet goedkoper zijn. Die tweede backup-server plaats je in de kelder, garage, ... om een extra veiligheid te hebben bij brand of diefstal.
                                Telkens je die aanzet kan automatisch een incrementele backup worden gemaakt (cp -ruv source destination).

                                Er rest je enkel nog wat utp-kabel om alles aan elkaar te koppelen en een router met dhcp-server (€ 70) om het netwerk te beheren.

                                Op 2 terrabytes kan je gemakkelijk een miljoen jpeg-foto's kwijt of een kwart-miljoen RAW-foto's.


                                Groetjes,

                                Siegfried
                                @ Siegfried,
                                Ik denk wat je verteld toch niet helemaal juist is hoor wat betreft MTBF
                                Lees hier eens:
                                Bron: http://www.techworld.nl/article/1722...-hardware.html
                                Mtbf berekenen

                                Mtbf klinkt eenvoudig: de totaal gemeten tijd opgedeeld in het totaal aantal opgetreden storingen. Neem bijvoorbeeld een nieuwe generatie scsi vaste schijven van 2,5 inch. We draaien eerst 15.400 eenheden, elk gedurende 1.000 uur (onze test duurt dus iets minder dan zes weken). Er treden 11 storingen op. De mtbf is (15.400 x 1.000) uur/11, of 1,4 miljoen uur.

                                Wat betekent deze berekening precies? Een mtbf van 1,4 miljoen uur op basis van 6 testweken, betekent zeker niet dat een individuele aandrijfeenheid 159 jaar storingvrij zal functioneren. Mtbf is een statistisch gegeven en zegt derhalve niets over het functioneren van een afzonderlijke eenheid. Uit deze mbtf-meting kan wel de volgende exacte berekening worden afgeleid: als we 1.000 van dergelijke aandrijfeenheden hebben die continu draaien in een datacentrum, zal naar verwachting elke 58 dagen een exemplaar uitvallen; in totaal 19 kapotte eenheden in 3 jaar.


                                En wat jouw opstelling betreft is een heel goed idee, maar wat bij een blikseminslag zoals Bart hierboven al melde ?
                                Jouw opstelling is inderdaad een goede keuze als één oplossing voor een backup, maar of je enkel daarop kan vertrouwen ?
                                Groetjes
                                Valere

                                Comment

                                Working...
                                X