Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pro of Contra?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Pro of Contra?

    UV-filter op alle objectieven. PRO.

    Comment


    • #17
      Re: Pro of Contra?

      Contra, behalve op m'n 16-35. Die moet 'weerbestendig' zijn
      pixelpusher

      Comment


      • #18
        Re: Pro of Contra?

        PRO - maar wel degelijke filters (geen vensterglas van Hama)
        BD0497BE : Nikon body + glas
        www.RudyVerrijt.info

        Comment


        • #19
          Re: Pro of Contra?

          Contra en ik spring niet zachtaardig om met mijn objectieven...
          http://www.digifotofreak.nl

          Comment


          • #20
            Re: Pro of Contra?

            Voor mij PRO, zonder twijfel.
            Al mijn (front)lenzen zijn beschermd met een L37c-filter.
            Als je investeert in goed glas, moet je consequent zijn en er degelijke filters opschroeven. Voor mij is dit een must.
            Is je lens bestoft, beduimd, nat, gecondenseerd of wat, die kan je zo reinigen met een propere doek. Doe je dit rechtstreeks op je frontlens, maak je kans dat de (dure) coating aagetast wordt, of erger nog: je maakt micro-krassen.
            O ja, vingerafdrukken op je lens is funest: laat zweet (= een zuur) achter en tast gegarandeerd je coating aan.

            Doe maar, pro of contra; ieder zijn ding.

            mvg,

            Roland
            Last edited by Roland Cuypers; 12 september 2007, 20:49.

            Comment


            • #21
              Re: Pro of Contra?

              hhmm.. 'k was erg pro... en nu nog steeds wel maar dan wel alleen als't goede een goede filter is...

              Ik heb erg veel getwijfeld aan de kwaliteit van mijn Sigma 70-200 EX (abnormaal veel last van focusproblemen) Todat ik op een dag (kortgeleden) besloot om die el-cheapo clear filter er maar eens af te gooien. Een wereld van verschil. Ben spontaan weer een stuk blijer deze lens. Met de Hoya uv-filter op m'n 28-70 heb ik geen klagen. Dus, wel pro mits met goede filters.... maar denk dat het gebruik van een zonnekap nog belangrijker is
              www.indetailfotografie.nl

              Comment


              • #22
                Re: Pro of Contra?

                Ikzelf gebruik nooit beschermfilters.... enkel filters die een effect hebben in een foto (pola of graduele filters). Als je doordacht met je materiaal omspringt heb je geen nutteloze beschermfilters nodig. Wanneer je de camera even niet gebruikt ....de beschermkap terug op de lens. Zolang ik reeds met fotografie bezig ben is het me nog nooit gelukt om een kras op een voorste lenselement te krijgen....zelfs geen miniscuul krasje. En moest er ooit een kras op geraken dan nog zou dit weinig invloed hebben op de uiteindelijke foto. Een zonnekap is een veel betere manier om de frontlens te beschermen bij een val of een twijgje en heeft geen enkel nadelig effect op je foto's.De moderne degelijke lenzen hebben een zeer harde goeie coating en lensflare is meestal volledig onder contole.......als je hierop terug beschermfilters plaats is het risiko op flare terug sterk aanwezig.
                Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                Comment


                • #23
                  Re: Pro of Contra?

                  Oorspronkelijk geplaatst door grantwazoo Bekijk bericht
                  Pro of Contra,

                  Velen onder u denken hun optiek te moeten beschermen met een of ander filter, gaande van UV tot Pol!
                  Mijn vraag is, van waar die traditie toch komt?
                  Ik begrijp wel dat bij een felle zandstorm, slagregen, enz, men even een glaasje voorsteekt, maar constant, is mij wat teveel van het goede.
                  Ik meende hier zelfs te lezen, dat dit op SWA’s ook gebeurde, wat met zekerheid ongewenste reflecties gaat teweeg brengen!
                  Een super wide angle met constant een pola voor!!
                  Tja, ieder zijne meug zegt men, hé!
                  Ik ben dus echt: Contra, dat is duidelijk.
                  Ik vind het geldverspilling en afbreuk.
                  Alhoewel ik met het duurste glas werk en juist daarom, Komt er nooit iets voor, tenzij broodnodig!

                  Wie is PRO …vie Contra?
                  Ik heb zo”n vermoeden dat hier: 85 % pro 15% Contra zal zijn.
                  Goed voor B+W en Hoya, zou ik zo zeggen.

                  Grantwazoo
                  Helemaal met je eens,contra.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Pro of Contra?

                    Op mijn gewoone kitlenzen, toen ik helemaal niets kende van fotograferen, ondertussen een klein beetje, had ik filters om de lenzen te beschermen. Nu heb ik me zo een lenske van boven de prijs van een body gepermetteerd een het was me zelfs afgeraden van een filter te gebruiken. Het is dus veiliger een zonnekap te gebruiken zegd men mij. Dus heb ik al mijn filters in een laadje gegooid.
                    Zelfs moest er een schrammetje op de lens zijn, zou men dat toch niet zien op de foto, was de antwoord van de verkooper in ....
                    IK trek graag foto's tegen het licht en vroeg om een filter om minder uitgebrande vlekken te voorkomen, de antwoord was "met plezier wil ik een filter verkopen, maar waarom niet gewoon een stop tot twee onderbelichten was de antwoord.
                    Dus, als een verkooper je afraadt om geen filter te kopen, denk ik dat ik hem moet geloven.
                    Over coating gesproken heb ik onlangs iemand van de BD leden ontmoet die zijn lenske opnieuw heeft laten coaten omwille dat deze ongelukkig gevallen is, prijskaartje boven de 200 euro. En toch beslist die persoon van toch geen beschermfilter te gebruiken. Hij zal wel zijn reden hebben.
                    Ik heb ook gehoord dat de coating met voorzicht moet behandeld worden, strave produkten zoals lens cleaner zouden de coating niet ten goede komen?
                    DE GUSTIBUS ET COLORIBUS NON EST DISPUTANDUM
                    D 300 met Nikkorlenzen ; 70-200 VR(2.8) ; 50(1.8); 17-55(2.8);macro 105 VR(2.8) ;TC-17
                    BD0941BE website: www.fotoplezier.be

                    Comment


                    • #25
                      Re: Pro of Contra?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Yquem Bekijk bericht
                      Dus, als een verkooper je afraadt om geen filter te kopen, denk ik dat ik hem moet geloven.
                      Goe bezig
                      BD0497BE : Nikon body + glas
                      www.RudyVerrijt.info

                      Comment


                      • #26
                        Re: Pro of Contra?

                        Ik werk steeds zonder filter om de simpele reden dat een filter nooit winst geeft, maar ik ben ook niet gek, als ik weet dat ik me ga begeven naar een omgeving waar er een serieus risico is voor beschadiging zal ik een filter voor de lens zetten. Ik denk hier bijvoorbeeld aan opnames op een circuit of een rally of een motocross.

                        Daarna gaat de filter terug de kast in .

                        MVg, Jeff
                        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                        Comment


                        • #27
                          Re: Pro of Contra?

                          @Yquem
                          Zonnekap, lensdop, Kenair en voorbevochtigde brillen/lensdoekjes!
                          (Na Kenair, met een engelenhand en circulair reinigen, vanuit het midden naar de buitenrand)
                          Let wel, ik reinig zo weinig mogelijk, enkel als't moet!
                          De rest is nutteloos, tenzij: in stormweer, cross/rally, enz.. of voor creativiteit!
                          Resultaat max sherpte en AF gebruik!
                          Toch wel blij, te lezen dat er veel mensen met gezond verstand zijn, die niets van doen hebben met deze kuddebeschermingsgeest!

                          Voor de anderen: ieder zijne meug, hé

                          Grant
                          Last edited by grantwazoo; 13 september 2007, 12:49.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Pro of Contra?

                            Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                            Ik word die minachtende houding zo naderhand wel een beetje moe hoor.
                            Ik ook...
                            Last edited by pol parasol; 13 september 2007, 13:29.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Pro of Contra?

                              pol, vind je dit nu niet ongelooflijk ongepast om een quote van dave
                              uit een compleet ander topic hier neer te poten en te onderschrijven?

                              mm
                              Last edited by mm; 13 september 2007, 13:21.
                              ∏__|_ ∏__|_
                              "no rules, great shots"
                              Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                              Comment


                              • #30
                                Re: Pro of Contra?

                                Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
                                pol, vind je dit nu niet ongelooflijk ongepast om een quote van dave
                                uit een compleet ander topic hier neer te poten en te onderschrijven?

                                mm
                                Ik vind het ongelooflijk ongepast dat ieder ander antwoord dan de TS verwacht keer op keer belachelijk wordt gemaakt. En door te quoten uit een ander topic wilde ik alleen maar aantonen dat dit niet zomaar is.
                                Oorspronkelijk geplaatst door grantwazoo Bekijk bericht
                                Voor mij is dat zo’n beetje als een dure design sofa kopen en er dan lakens van de Aldi overheen leggen, zodat hij vooral nieuw blijft !
                                De oorsprong valt dus totaal weg.
                                Met wat ben je dan bezig, vraag ik mij soms af!
                                Maar nogmaals ieder zijne meug, hé !

                                Grant
                                Oorspronkelijk geplaatst door grantwazoo Bekijk bericht
                                Toch wel blij, te lezen dat er veel mensen met gezond verstand zijn, die niets van doen hebben met deze kuddebeschermingsgeest!
                                Grant
                                Last edited by pol parasol; 13 september 2007, 13:25.

                                Comment

                                Working...
                                X