Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onbewerkt, rechtsreeks ui de doos...?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Onbewerkt, rechtsreeks ui de doos...?

Oorspronkelijk geplaatst door Galamus Bekijk bericht
    En ge ziet wat daar van gekomen is hé Groetjes G.
    Tja, dat ligt dan weer meer aan 't manneke dan aan de bewerking hé. Kijk maar eens bij mij, daar is waarschijnlijk geen enkele foto bij "rechtstreeks uit de doos".

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
      Tja, dat ligt dan weer meer aan 't manneke dan aan de bewerking hé. Kijk maar eens bij mij, daar is waarschijnlijk geen enkele foto bij "rechtstreeks uit de doos".
      tja waar ligt je auteurschap anders?
      foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
        tja waar ligt je auteurschap anders?
        Die begrijp ik niet...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
          Die begrijp ik niet...
          ok effe een snelle ruwe vergelijking trekken

analoog:
          je ziet iets (fotograaf is actief)
          je stelt je camera technisch in en je kadreert (fotograaf is actief)
          het fototoestel neemt de foto (fotograaf is passief)
          jij ontwikkelt je filmpje (fotograaf is actief)
          jij bekijkt je negatieven en jij selecteert (fotograaf is actief)
          jij legt je negatieven onder een vergroter en belicht papier (fotograaf is actief)
          jij ontwikkeld dat fotoblad (fotograaf is actief)

digitaal (op auto, of noem't "out the box" ?)
          je kadreert (fotograaf is actief)
          het fototoestel staat in auto en past alle parameters zelf aan en slaagt de data op in een jpg (fotograaf is passief)
          je haalt je jpg's uit de camera en selecteert de beste foto's eruit (fotograaf is actief)

digitaal met verwerking
          je selecteert de beste RAWs (fotograaf is actief)
          je verwerkt je raw tot een foto die je verder verwerkt in photoshop (fotograaf is actief)
          of
          je verwerkt je raw tot een aanschouwbare jpg (fotograaf is actief)

wat ik dus bedoelde => hoe meer de fotograaf actief is, hoe meer zeggenschap hij heeft en hoe meer "auteurschap" hij heeft.
          de beelden worden wat ze zijn door het kunnen van de fotograaf
          en neen, dan heb ik het nog niet over ingrijpend photoshop werk.
          foto als spiegel of als venster?

Comment

De discussie "pure foto uit de doos" is er één die ik al dikwijls met een collega heb gevoerd (een echte analoge-foto aanhanger, wiens mening ik trouwens respekteer en apprecieer).
            Mijn visie hierop is dat de digitale nabewerking niet dient om een slechte foto aanvaardbaar te maken, maar om de sterke kanten van een goede foto te benadrukken.

Waarom zou je een horizon niet rechtzetten? Laatst heb ik één van mijn foto's met 0,7 graden gedraaid om die perfekt horizontaal te krijgen. Ik zie zulke kleine afwijkingen op een 20x30 foto, en niet in de zoeker.
            Waarom zou je je foto niet herkadreren om je interessante items op een sterk punt te krijgen of om een ideale symmetrie te bekomen?
            Je kan dat trouwens ook doen bij een analoge foto door ze achteraf bij te snijden.
            Er zijn een heleboel kleine afwijkingen die je niet ziet in de zoeker en die nauwelijks opvallen op een vergrote foto (perspektiefcorrectie is er nog zo ééntje), maar die een indruk van àf-heid geven als je ze rechtzet.

Hetzelfde qua kleur, belichting, contrast: ook in de klassieke doka gebruikten fotografen verschillende truukjes om hun foto's aantrekkelijker te maken.

Is een foto geen "kunst" meer als je ze bewerkt? Laat ik eens een ander gezichtspunt aannemen: denk je dat een dichter zijn gedichten in één ruk op papier neerploft? Nee. Hij heeft een bepaalde emotie in gedachten en een bepaalde boodschap die hij wil overbrengen, en de eerste versie van zijn werk zal al heel dicht bij het uiteindelijke resultaat liggen (voor een echte, getalenteerde kunstenaar tenminste). Maar dan gaat hij woorden herschikken, eventueel synoniemen zoeken, de kadans van zinnen wat aanpassen om uiteindelijk zijn creatie zo goed mogelijk te krijgen.

Ik zie dat net hetzelfde voor fotografie. Bewerking dient niet om gemakkelijk te scoren met wat spectaculaire effektjes en om grove fouten onder de mat te vegen. Bewerking dient om het maximum uit een goede foto te halen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
              ok effe een snelle ruwe vergelijking trekken

analoog:
              jij ontwikkelt je filmpje (fotograaf is actief)
              jij bekijkt je negatieven en jij selecteert (fotograaf is actief)
              jij legt je negatieven onder een vergroter en belicht papier (fotograaf is actief)
              jij ontwikkeld dat fotoblad (fotograaf is actief)

digitaal (op auto, of noem't "out the box" ?)
              je kadreert (fotograaf is actief)
              het fototoestel staat in auto en past alle parameters zelf aan en slaagt de data op in een jpg (fotograaf is passief)
              je haalt je jpg's uit de camera en selecteert de beste foto's eruit (fotograaf is actief)

digitaal met verwerking
              je selecteert de beste RAWs (fotograaf is actief)
              je verwerkt je raw tot een foto die je verder verwerkt in photoshop (fotograaf is actief)
              of
              je verwerkt je raw tot een aanschouwbare jpg (fotograaf is actief)

wat ik dus bedoelde => hoe meer de fotograaf actief is, hoe meer zeggenschap hij heeft en hoe meer "auteurschap" hij heeft.
              de beelden worden wat ze zijn door het kunnen van de fotograaf
              en neen, dan heb ik het nog niet over ingrijpend photoshop werk.
              Je hebt gelijk hoor.
              Ik denk dat we dank zij het digitale meer "scheppend vermogen" verkregen hebben dan vroeger. Het auteurschap was toen beperkter. Denk maar aan de analoge fotograaf die
              - dia's maakte (voor tijdschriften moest je meestal dia leveren)
              - kleurenfoto's maakte en liet afwerken
              Was die minder fotograaf dan de zwartwitwerker die alles zelf deed?

Misschien een poll: hoeveel % van de ouwe rotten die zich 10 jaar geleden echte prof- of amateurfotograaf noemden, deden het negatiefkleurafwerken zelf? En voor wat de pro's betreft heb ik het dan niet over winkels met een minilab hé...

Comment

Opmerkingen als "photoshop die bomen es weg daar, en die persoon op de achtergrond, en oh ja, die wolk hangt daar ook niet zo goed" heb'k een gruwelijke hekel aan. Maar ik heb ook es een soortgelijk gesprek gehad met een "purist"-fotograaf oom van me, die zelfs tegen croppen was. Maar waarmee ik hem toch kon overtuigen was het feit dat zelfs photoshoppen iets is dat de fotograaf doet. Het is hij die zegt van "oh ja, dat stuk zou er beter af zijn" enz. dus of het nu door de camera of in photoshop is, het is de fotograaf die beslist. Of de suggesties volgt van anderen
                Mijn foto's en fractals
                Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TDN Bekijk bericht
                  Photoshop gaat nooit van een slecht beeld een goed maken.
                  Je kan er echter wel van een goed beeld een heel goed beeld mee maken

En 't is gezonder dan de doka-chemicaliën

Tom
                  Nee? zie : http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=178950
                  nu ja, het is ver van een volmaakte goede foto maar photoshop en zijn mogelijkheden zijn er en daar maak ik graag gebruik van
                  Mvg. Renzowoef
                  Canon 400D, EF 55-200mm, EFS 18-55mm, 50 mm 1.8, sigma10-20mm, soligor tussenringenset

Comment

Ik heb maar één regel : Hoe minder ik aan een foto moet aanpassen hoe beter . . . ik probeer het echt bij het minimum te houden : contrast, scherpte en witbalans en daar houdt het mee op. Croppen . . . heb ik nog nooit gedaan, 't is een principe van me . . . maar iedereen doet maar wat hij het liefst doet en dan is toch iedereen tevreden, niet? Respect voor ieders keuze, meer moet dat niet zijn . . .
                    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door starsofglass Bekijk bericht
                      een "purist"-fotograaf oom van me, die zelfs tegen croppen was. Maar waarmee ik hem toch kon overtuigen was het feit dat zelfs photoshoppen iets is dat de fotograaf doet. Het is hij die zegt van "oh ja, dat stuk zou er beter af zijn" enz.
                      En het symbool van de crop tool is trouwens gebaseerd op de echte dingen uit "grootmoederstijd"

Comment

Working...
                      X