Re: Wanneer en waarom is volgens jou een foto "mooi", "prachtig"?
Men heeft eeuwenlang geprobeerd kunst te kwalificeren. Meestal probeert men dan min of meer objectieve criteria te vinden die te maken hebben met compositie (symmetrie, gulden snede, ...), kleurpalet, technische kwaliteit (scherpte, belichting...) of enige andere maatstaf. Uiteraard blijven deze pogingen in gebreke, omdat ze voorbijgaan aan de belangrijkste emotionele factor, de "aanspreekbaarheid". Welke zeer persoonlijke emotionele indrukken hebben we bij het bekijken van een foto? Hierboven werd dit al op verschillende manieren benoemd ("wauw"-effect bijvoorbeeld).
Dit gezegd zijnde bestaan er in de psychodiagnostiek wel degelijk tests om de kunstzin te meten. De Art Judgment Test van Meier is waarschijnlijk de voornaamste. De proefpersoon krijgt telkens twee kunstwerken voorgeschoteld, waarvan er één een origineel is en het andere een gewijzigde kopie. De wijziging maakt het geheel minder kunstzinnig. Het komt er dus op aan telkens het origineel te herkennen. En wie dat systematisch fout doet, is waarschijnlijk minder kunstzinnig dan degene die het dadelijk doorheeft.
Dit gezegd zijnde: laat ons vooral onthouden dat Vincent Van Gogh in Antwerpen geweigerd werd aan de Academie omdat hij "het niet in zich had".
Men heeft eeuwenlang geprobeerd kunst te kwalificeren. Meestal probeert men dan min of meer objectieve criteria te vinden die te maken hebben met compositie (symmetrie, gulden snede, ...), kleurpalet, technische kwaliteit (scherpte, belichting...) of enige andere maatstaf. Uiteraard blijven deze pogingen in gebreke, omdat ze voorbijgaan aan de belangrijkste emotionele factor, de "aanspreekbaarheid". Welke zeer persoonlijke emotionele indrukken hebben we bij het bekijken van een foto? Hierboven werd dit al op verschillende manieren benoemd ("wauw"-effect bijvoorbeeld).
Dit gezegd zijnde bestaan er in de psychodiagnostiek wel degelijk tests om de kunstzin te meten. De Art Judgment Test van Meier is waarschijnlijk de voornaamste. De proefpersoon krijgt telkens twee kunstwerken voorgeschoteld, waarvan er één een origineel is en het andere een gewijzigde kopie. De wijziging maakt het geheel minder kunstzinnig. Het komt er dus op aan telkens het origineel te herkennen. En wie dat systematisch fout doet, is waarschijnlijk minder kunstzinnig dan degene die het dadelijk doorheeft.
Dit gezegd zijnde: laat ons vooral onthouden dat Vincent Van Gogh in Antwerpen geweigerd werd aan de Academie omdat hij "het niet in zich had".
Comment