Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wanneer en waarom is volgens jou een foto "mooi", "prachtig"?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Wanneer en waarom is volgens jou een foto "mooi", "prachtig"?

Men heeft eeuwenlang geprobeerd kunst te kwalificeren. Meestal probeert men dan min of meer objectieve criteria te vinden die te maken hebben met compositie (symmetrie, gulden snede, ...), kleurpalet, technische kwaliteit (scherpte, belichting...) of enige andere maatstaf. Uiteraard blijven deze pogingen in gebreke, omdat ze voorbijgaan aan de belangrijkste emotionele factor, de "aanspreekbaarheid". Welke zeer persoonlijke emotionele indrukken hebben we bij het bekijken van een foto? Hierboven werd dit al op verschillende manieren benoemd ("wauw"-effect bijvoorbeeld).

Dit gezegd zijnde bestaan er in de psychodiagnostiek wel degelijk tests om de kunstzin te meten. De Art Judgment Test van Meier is waarschijnlijk de voornaamste. De proefpersoon krijgt telkens twee kunstwerken voorgeschoteld, waarvan er één een origineel is en het andere een gewijzigde kopie. De wijziging maakt het geheel minder kunstzinnig. Het komt er dus op aan telkens het origineel te herkennen. En wie dat systematisch fout doet, is waarschijnlijk minder kunstzinnig dan degene die het dadelijk doorheeft.

Dit gezegd zijnde: laat ons vooral onthouden dat Vincent Van Gogh in Antwerpen geweigerd werd aan de Academie omdat hij "het niet in zich had".
    Fullator
    Fotostudio Candela Zone
    website: http://www.chronax.be
    website: http://www.marquisemodels.eu

Comment

We hebben soortgelijke discussie enkele maanden geleden al eens gehad...
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Het zal wel zijn zoals bij een vrouw zeker,iedereen vindt niet dezelfde vrouw mooi en met een foto is het juist hetzelfde.
        Dus die voor jou mooi zijn ,zijn dus de beste,bedoel wel de foto
        Nikon D7100,een hoopje glas en een flitserke

Comment

Een foto valt of staat, voor iedereen.
          Eenvoud siert een foto, of versterkt of verzwakt de opname.
          Een leidraad? Compo, DOF, scherpe en belichting... het kan allemaal zeer mooi zijn of oerlelijk.
          Kwestie van interpretatie: is er een boodschap, een inhoud of een duiding?
          Elk individu bekijkt dit van een totaal andere hoek, uit een ander standpunt.

Dan is er nog de technische kant van het verhaal, te omslachtig...

mvg,

Roland

Comment

- wanneer ik erdoor 'gegrepen', ze me raakt, meestal emotioneel dus
            - wanneer ze boven de anderen uitsteekt ... juist die ene, die blik , die ogen.
            - als ze technisch perfekt is ga ik ernaar staren :-) (of kwijlen )
            - een actie foto kan mij boeien
            - de persfotograaf die de aktualiteit weer geeft
            - een landschap of een mooie zonsondergang
            oh ik zou kunnen blijven doorgaan ...

Technisch:
            Een foto kan mij boeien door de mooie Dof, de scherpte of meestal door de belichting (uit welke hoek/welke belichtingsbron)

Het onderwerp:
            - een landschap -aangrijpende tafereel - een blik van een kind/mens/dier - wondere wereld der macro's - een model (en die moet helemaal niet perfect zijn (wanneer is iets perfect?) en is niet net de KUNST van een fotograaf om een model met licht te beschrijven ...

Voor mij hoeft er niet altijd 'inhoud' zijn, een foto kan ook gewoon ... mooi zijn
            Samen een dagje op pad met BD'ers? Klik hier voor het aanbod. Wens je zelf een SD te organiseren? We helpen je graag op weg.

Comment

Aha, ik zit dus niet alleen met die vraag. Maar ik zou ze nog vager stellen: wat maakt dat een foto goed is?

Mooi zou enkel aan estetische kwaliteiten, de regeltjes dus, moeten voldoen. Ik bezoek het laatste jaar elke tentoonstelling in het Antwerpse fotomuseum, ik heb de eindwerken van alle fotoopleidingen in Antwerpen bekeken en ik kan zonder meer stellen dat hier op deze fora veel meer 'mooie' foto's komen dan waar ook. Als ik dan denk aan wat er in de Antwerpse afdeling van Sint-Lucas in de Kerkstraat tentoongesteld was, was mijn eerste reaktie zoiets van 'zonde van het belastingsgeld...'.

Dus wat heeft mooi met kunst te maken? Wat is een goede foto? Ik hoop het voor mezelf binnen enkele jaren te kunnen zeggen. En als ik dan nog zelf een goede foto kan maken...
              Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

Comment

Eigenlijk is het simpel: een mooie foto is een mooie foto.
                Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Als het mij goed aanvoelt.
                  Het zegt me dan iets van binnen in.

Comment

Spreken we hier dan over kunst? Daar zijn al ettelijke discussies over gevoerd!
                    Ondanks dat de persoonlijke mening over wat mooi of niet mooi is primeert, zijn er toch min of meer universele regels over kunst. Ik ken ze niet .

Voor mij kan je iets als kunst te bestempelen als het me iets doet: verbazen, bewonderen, verwonderen, ontroeren, omvervallen, nadenken, huiveren, zelfs op stang jagen!
                    http://users.telenet.be/patric/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tkpatric Bekijk bericht
                      Voor mij kan je iets als kunst te bestempelen als het me iets doet: verbazen, bewonderen, verwonderen, ontroeren, omvervallen, nadenken, huiveren, zelfs op stang jagen!
                      een vrouw dus
                      Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koen Bé Bekijk bericht
                        een vrouw dus

Fantastisch!

Vrouwen zijn wel de inspiratiebron voor vele kunstenaars! We weten dus nu waarom...
                        http://users.telenet.be/patric/

Comment

Als een foto een emotie kan oproepen is hij voor mij mooi, of de foto dan schuin, wazig of te donker is maakt dan niet meer uit. Zoals al eerder is aangehaald met het vietnamese meisje dat is een indrukwekkende foto, kwalitatief misschien niet mooi maar wel een geweldige moment opname.
                          Canon 350D + Grip +18-55 kit lens/Tamron 1:4-5.6/70-300 Ld Di Macro 1:2
                          Sony F828
                          K800i 3.2 mp Cybershot

Comment

Working...
                          X