Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Witbalans?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Witbalans?

    Ik werk enkel met deze
    Supersterke kunststof, 100% neutraal en de prijs is redelijk!
    Met een 18% grijskaart gaat dat ‘natuurlijk’ ook, maar dan moet je de belichting steeds bijsturen, na een witbalans ingreep!
    De echte witbalans kaarten (zoals die van Robin) werken op RGB 75 norm (30% >< 37%) dus lichter van tint dan een 18% grijskaart!
    Let wel op WB staat echt géén norm, sommige shots verliezen hun sfeer volledig met een WB ingreep!



    Dagzz
    Last edited by Dagzz; 2 augustus 2007, 13:53.
    I Love Leica

    Comment


    • #17
      Re: Witbalans?

      Dank jullie wel ik ga er eens even mee spelen, en zal ook eens wat foto's in RAW schieten. Stel dat ik dan die RAW foto's heb moet ik dan niet nog veel meer met de foto doen als alleen de witbalans om de foto mooi te krijgen.
      Ik heb gehoord dat als je op RAW schiet dat je dan nog heel wat moet aanpassen om hem mooi te krijgen.
      Nikon D90 + AF-S DX 18-105 VR
      Webalbum

      Comment


      • #18
        Re: Witbalans?

        LR is (ondermeer) speciaal voor RAW handling ontworpen en daar vind je dan ook 'de meest courante' edit-tooltjes!
        RAW draagt de mestmogelijke info met zich mee, met alle voordelen van dien.
        Ik kan je LR touwens alleen maar aanbevelen.

        LR beginner tut's (11stuks)

        Dagzz
        Last edited by Dagzz; 2 augustus 2007, 18:42.
        I Love Leica

        Comment


        • #19
          Re: Witbalans?

          Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71 Bekijk bericht
          'k zou zeggen
          zet witbalans op auto en dikwijls zal da volstaan
          als je merkt dat em ernaast zit ofwel op camera aanpassen na 't bekijken van je foto
          ofwel achteraf in Raw aanpassen (als je Raw schiet natuurlijk)
          Zo werk ik tegenwoordig ook in het veld, alles in RAW en witbalans op auto.
          Een goeie Rawconverter doet de rest.
          fotosite

          Comment


          • #20
            Re: Witbalans?

            Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
            Zo werk ik tegenwoordig ook in het veld, alles in RAW en witbalans op auto.
            Een goeie Rawconverter doet de rest.

            En dat is ook mijn manier van werken.

            Groetjes,
            Pol.
            Leeft en LAAT LEVEN !

            Comment


            • #21
              Re: Witbalans?

              Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
              En dat is ook mijn manier van werken.

              Groetjes,
              Pol.
              Ik ook meestal, als ik constant moet inzitten met kleurtemp. dan kan ik wel een boel shots missen hier en daar. Raw converter doet de rest.

              Grijskaarten en dergelijke hebben natuurlijk hun nut, maar ik denk dan eerder aan gedediceerde shootings (landschap, architectuur- projecten), panoramas, en studiowerk.

              Comment


              • #22
                Re: Witbalans?

                Je kan het ook goedkoper doen, zoals sommige collega’s van mij.

                In PS/Cs
                Zet je Color Picker op: 75/0/0 voor een 30/37 WB graycard
                Zet je colorpicker op: 50/0/0 voor een exposure 18% graycard




                Druk dit af op matte fotopapier!

                Enkel voor de WB: >>Of je inkt en papier neutraal zullen zijn, dat is een andere zaak natuurlijk!!!

                Laat het eens weten…ik begin daar niet aan! .....

                Dagzz
                Last edited by Dagzz; 3 augustus 2007, 14:10.
                I Love Leica

                Comment


                • #23
                  Re: Witbalans?

                  jullie hebben het nu over een raw converter, maar dat is toch gewoon een programma die een jpeg bestandje kan maken van een raw bestand? Of doet een raw converter nog veel meer? zoals witbalans instellen etc.?
                  Nikon D90 + AF-S DX 18-105 VR
                  Webalbum

                  Comment


                  • #24
                    Re: Witbalans?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Phoenix Bekijk bericht
                    jullie hebben het nu over een raw converter, maar dat is toch gewoon een programma die een jpeg bestandje kan maken van een raw bestand? Of doet een raw converter nog veel meer? zoals witbalans instellen etc.?
                    Juist: dat is precies de meerwaarde van zo een converter: die neemt de "raw" gegevens van de foto, en laat je dan spelen met o.a. witbalans, belichting, schaduwen, contrast,...
                    Je maakt de foto in twee stappen: tijdens het maken heb je oog voor compositie, focus, bewegingsscherpte, scherptediepte enz. Nadien open je PS (of PS elements of een andere convertor) en pas je al de rest aan.
                    Daarna schrijf je hem weg in een formaat van je keuze (Jpeg of andere...).

                    Comment


                    • #25
                      Re: Witbalans?

                      @regulus: je hebt gelijk als je de kaart beeldvullend in beeld hebt.

                      @Phoenix: als een camera de foto als jpg opslaat moet er heel veel gebeuren. De software in de camera 'vertaalt' de RAW data volgens eigen algoritmen (eventueel beinvloedbaar met settings op de camera) en maakt er een jpg van. Met een externe RAW-convertor gebeurt datzelfde maar heb je alles nog in eigen hand.
                      Last edited by Leonidas; 25 september 2007, 10:21.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Witbalans?

                        Oke dank jullie wel. Ik denk dat ik dan maar eens ga oefenen om in RAW te gaan schieten. En dan zal ik in photoshop 7.0 maar eens gaan oefenen om de witbalans aan te passen?
                        Nikon D90 + AF-S DX 18-105 VR
                        Webalbum

                        Comment


                        • #27
                          Re: Witbalans?

                          Zal niet gaan.Photoshop 7 kan geen raw lezen.Voor andere recente versies CS etc werken niet alle plugins voor Raw.Recentere camera's worden niet ondersteund door een oudere Cs-versie.Cfr website van Adobe.Die mannen zijn ook niet van gisteren.
                          Ik gebruik Photoelements 5 die wel weg kan met de raw van mijn camera,en verwerk dan verder met Photoshop 7 indien nodig.Photoelements kan echter
                          ook al een hele boel verwerken.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Witbalans?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Phoenix Bekijk bericht
                            Oke dank jullie wel. Ik denk dat ik dan maar eens ga oefenen om in RAW te gaan schieten. En dan zal ik in photoshop 7.0 maar eens gaan oefenen om de witbalans aan te passen?
                            PS 7 kan géén RAW files openen en bewerken, er is ook geen ACR plugin voor de 7 (dacht ik)

                            Adobe LR is the best voor dat, vind ik.
                            I Love Leica

                            Comment


                            • #29
                              Re: Witbalans?

                              Misschien toch niet onnuttig voor de OP om de reviewvan z'n camera op dpreview nog eens door te nemen .. speciaal waar het de raw optie betreft ..

                              http://www.dpreview.com/reviews/Fuji...00fd/page7.asp

                              FWIW

                              Comment


                              • #30
                                Re: Witbalans?

                                Ik gebruik PS Elements 4 als convertor (voor een prikje gekocht). Geen probleem met mijn Nikon RAW's (NEF).

                                Comment

                                Working...
                                X