Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mensen en modellen... "De vleeskeuring"

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Mensen en modellen... "De vleeskeuring"

    Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht

    Moet dan alles echt perfect zijn ? Ik ben er mee akkoord dat men als fotograaf zeker de mindere kwaliteiten van iemand niet moet benadrukken, maar verdoezelen... Westers is het alleszins, maar ik zie daar geen reden toe.

    Zoals Lieven al aanhaalt... het gaat om de foto, en niet om de mens op de foto. Als je nu kritiek zou hebben op de houding/pose, of de blik, of een bepaald attribuut dat gedragen wordt, tot daar toe, maar toch niet op de MENS zelf. Dan is mijn mening dat je beter kan zwijgen dan iemand publiekelijk kwetsen, wat het toch wel is.

    Ok, geen enkel mens is volledig consequent maar deze vind ik best grappig. http://forum.belgiumdigital.com/show...49#post1495549 ( post 11 en verder) Verdoezelen, of toch niet?


    Ik wil je niet aanvallen, enkel tonen dat je standpunt minder zwart-wit is dan je eerste post hier laat uitschijnen. Wat bewijst dat dit geen eenvoudige discussie is.

    Wel je oproep om eens 2 keer na te denken vooraleer een foto van een model de grond in te boren voor een pukkel te veel. Er wordt idd soms niet bij stilgestaan dat als zo'n foto bekritiseerd wordt louter op de eigenschappen van het model dat men gewoon de persoon op de foto aan het keuren is. Heel menselijk, maar wel kwetsend voor het model en bovendien leert de fotograaf weinig van zo'n comment.


    Anderzijds heeft Leonidas ook een punt
    Het komt misschien ook wel doordat hier modelfotografie gepresenteerd wordt met zowel professionele modellen en modelfoto's waar famillie, vriendinnen getoond worden. Als 't effe kan zie ik ook liever geen reclame voor mannenondergoed door Jean-Pierre Van Rossem ofzo. Maar da's iets anders dan een model met een paar sproetjes, littekens teveel. Je kan dat minder aantrekkelijk vinden maar om dat als enige comment op zo'n niet-pro foto te schrijven...


    Voorstel: iedereen die de spontane behoefte voelt om zo'n comment bij zo'n foto te spuien gaat effe 5 minuutjes in zijn nakie voor de spiegel staan... 't zal snel minder worden.



    Anderzijds, gewoon commentaar bij blik of pose kan ook delicaat zijn, hoor. Ikzelf heb me er toch al op betrapt dat ik van een model denk: "jee die staat er wel echt hoerig bij", of "wat kijkt ze truttig"... da's even kwetsend.
    De kunst is ietwat beleefd zijn bewoordingen te kiezen denk ik.
    Imagination is intelligence having fun.
    Piep!

    Comment


    • #17
      Re: Mensen en modellen... "De vleeskeuring"

      Oorspronkelijk geplaatst door Eefke Bekijk bericht
      Ok, geen enkel mens is volledig consequent maar deze vind ik best grappig. http://forum.belgiumdigital.com/show...49#post1495549 ( post 11 en verder)
      Da's een goeie!

      Comment


      • #18
        Re: Mensen en modellen... "De vleeskeuring"

        Oorspronkelijk geplaatst door Eefke Bekijk bericht
        Voorstel: iedereen die de spontane behoefte voelt om zo'n comment bij zo'n foto te spuien gaat effe 5 minuutjes in zijn nakie voor de spiegel staan... 't zal snel minder worden.
        (... En als ieder dan meteen eens een portretje van zichzelf maakt, zal het soms - of misschien zelfs dikwijls - al helemaal snel stil worden, en dat rond de prestaties als model zowel als de fotografische prestaties ).

        Oorspronkelijk geplaatst door Eefke Bekijk bericht
        De kunst is ietwat beleefd zijn bewoordingen te kiezen denk ik.
        Ja, maar daarvoor is er jammer genoeg meer nodig dan technische fotografenkennis op zich hé

        In elk geval, ik vind dat er een groot verschil is tussen een technische beoordeling van een foto (bv. simpelweg opvallend over-/onderbelicht terwijl dat niet de bedoeling was), en een beoordeling m.b.t. het gekozen model, de kleur van de ogen, de vorm van het lichaam, enz...
        Los van het feit dat men het hierbij heeft over en persoon/het model, komt men bij deze laatste soort van opmerkingen ook al heel snel (overmijdelijk ?) in de sfeer van persoonlijke smaak/voorkeur terecht... et les goûts et les couleurs ne se discutent pas...

        Daar komt bij dat in heel wat gevallen ook door allen een gelijkaardige opmerking gegeven: soms terecht, soms onterecht vind ik.
        Post 2 vertolk een mening (- al dan niet op genuanceerde wijze -), en dikwijls sluiten 3, 4, 5, 6 en 7 zich er zonder verpinken bij aan. Ik heb alvast de indruk dat, wanneer er een bepaalde visie/denkpatroon m.b.t. een foto gelanceerd wordt, er niet zovelen zijn die daarvan nog gaan afwijken. Da's natuurlijk het veiligste als men zelf geen kritiek wil krijgen mbt de gegeven opmerkingen...
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

        Comment


        • #19
          Re: Mensen en modellen... "De vleeskeuring"

          Oorspronkelijk geplaatst door Eefke Bekijk bericht
          Ok, geen enkel mens is volledig consequent maar deze vind ik best grappig. http://forum.belgiumdigital.com/show...49#post1495549 ( post 11 en verder) Verdoezelen, of toch niet?

          Ik wil je niet aanvallen, enkel tonen dat je standpunt minder zwart-wit is dan je eerste post hier laat uitschijnen. Wat bewijst dat dit geen eenvoudige discussie is.
          Deze thread heb ik eigenlijk geopend o.a. naar aanleiding van de discussie met "Faan".
          Die discussie ging niet over het model, maar over dat hij beter "de puistjes" weggewerkt had. Het was niet mijn standpunt dat hij ze zou moeten wegwerken, zoals enkelen al gezegd hadden. Hij wou een naturel shoot brengen, wat m.i. wel gelukt was, wat ook in mijn eerste post staat. Ik wou hem louter en alleen wijzen op het feit dat belichting huidoneffenheden accentueert, waardoor ze eerder benadrukt worden.

          Als je er een paar boeken over modelfotografie / studiofotografie op na leest, dan gaat het over het op de best mogelijke manier presenteren van een model. Het gaat over poses, gebruik van natuurlijk licht, flitslicht, reflectoren enz... Misschien zijn ze allemaal een beetje achterhaald en moet alles nu kunnen, mits "iedereen", vandaag de dag, fotograaf is. Er moet inderdaad veel kunnen, maar alles... tja, dat is nog een andere discussie.

          De discussie die ik daar voerde met "Faan" is gevoerd vanuit het standpunt dat men terugvindt in boeken over modelfotografie. Het is slechts gedeeltelijk mijn standpunt, omdat ik inderdaad vind dat gebreken niet moeten geaccentueerd worden, maar wel mogen getoond worden. Mijn commentaar ging ook niet over het model.

          Zoals je al zei... Het is inderdaad een moeilijke discussie. Er is niets zwart/wit en een serieuze grijze zone.

          Comment

          Working...
          X