Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe ben je met fotografie in'contact' gekomen ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Hoe ben je met fotografie in'contact' gekomen ?

    Toen ik 14 of 15 was had mijn moeder mij ingeschreven in een fotoclub in Antwerpen, georganiseerd door het stadsonderwijs. Daar had men mij aangeraden een reflextoestel aan te schaffen, liefst eentje met bajonetaansluiting. Goedkoopste model toen beschikbaar was een Praktica BMS. Zelf ontwikkelen, projecteren, afdrukken. Fun, maar lang geleden.
    pixelpusher

    Comment


    • #17
      Re: Hoe ben je met fotografie in'contact' gekomen ?

      10 tot 15 jaar geleden beginnen spelen met m'n vader z'n Yashica 107, tot ik nu uiteindelijk m'n eigen D80 heb

      Waar is de tijd dat 'k zo fier als een gieter m'n pa z'n camera mocht gebruiken, nu is het haast omgekeerd

      M
      www.mattiaspletinckx.com
      Nikon D800 - batterygrip, Nikon F100 - batterygrip : Nikkor 28mm 2.8 AF-D, Nikkor 50mm 1.8 AF-D, Nikkor 85mm 1.8 AF-D, Nikkor 105mm 2.8 AF-S Macro, Nikkor 24-70 2.8 AF-S, Nikkor 70-200 2.8 AF-S

      Comment


      • #18
        Re: Hoe ben je met fotografie in'contact' gekomen ?

        Een Agfa Clack...heb ik nog steeds! Dan jaren geen echte interesse maar wel zo'n plat Agfa geval met 110 cassettes. Die ligt ergens thuis nog, maar waar. Dan de oude Practica van mijn vader overgenomen. Die werkt ook nog steeds maar daar is wat werk aangeweest nadat een batterij is uitgelopen. Enkel de 28mm en 300mm vind ik niet terug sinds de verhuis. Na een vakantie met onscherpe foto's omdat ik het scherpstellen niet goed meer zag een Canon RT. Vind ik nog steeds mijn beste toestel. Dan een Canon 300Ddie tegenvalt. En nu een Kiev 60 erbij.

        Comment


        • #19
          Re: Hoe ben je met fotografie in'contact' gekomen ?

          De volledige geschiedenis...

          http://users.telenet.be/patric/

          Comment


          • #20
            Re: Hoe ben je met fotografie in'contact' gekomen ?

            Zoals velen denk ik via mijn vader die enthousiast amateurfotograaf was en is. Donkere kamer inbegrepen. En in navolging van tkpatric zet ik hier onder mijn volledige geschiedenis, zowel analoog als digitaal.
            De meeste toestellen (waarvan sommigen van mijn vader waren) heb ik nog steeds in mijn bezit en ze zijn in goed werkende staat. Mijn eerste echt fototoestel was de Zenit reflexcamera. En ik heb maar 1 slippertje gemaakt naar Canon .

            Meer foto's op mijn website

            Comment


            • #21
              Re: Hoe ben je met fotografie in'contact' gekomen ?

              In 1954 nam ik deel aan een kwis, met als eerste prijs een Gevabox. Ik won de kwis en tuimelde er zo in. Later kreeg ik nog een Russisch beginnerstoestel. Daarop volgden een Russische Robot, een Oostduitse Praktica SLR, een Kodak 110, een Olympus OM-1, een Olympus OM-2, het eerste Canon digitale toestel (die er uitzag als een cd-speler) erbarmelijke kwaliteit, met een halve megapixel. Dan kwam een Kodak DC256, een Canon Powershot G5, een Canon 1DsMkII, een Canon 5D en een Canon 400D. De laatste drie toestellen gebruik ik nog steeds en ik ben bij Canon gebleven.

              Als ik dit overschouw: 52 jaar fotografie. Het kan tellen.
              Fullator
              Fotostudio Candela Zone
              website: http://www.chronax.be
              website: http://www.marquisemodels.eu

              Comment


              • #22
                Re: Hoe ben je met fotografie in'contact' gekomen ?

                na mislukte foto's (allemaal veel te donker) op m'n huwelijk... besloot ik in 't vervolg zelf voor een fototoestel te zorgen... toestel werd voornamelijk gebruikt voor vakantiefoto's, kinderen en opvolging bouw...

                technologisch geinspireerd... kocht ik heel snel één van de eerste digitale camera's: de agfa e-307... veel plezier mee gehad, tot ik in amerika de eerste coolpix zag liggen voor de helft van de prijs wat hij toen hier koste... 't was vlug beslist... vakantie en m'n opgroeiende kids... als onderwerpen...
                nieuwe coolpix uitgekomen, oude zonder verlies verkocht... maar toen begonnen de amerikaanse prijzen gealligneerd te geraken... dus even een paar coolpixen overgeslagen... en dan in duitsland een 5700 gekocht... ben ik nooit echt happy mee geweest... vond het een erg traag toestel, dat terwijl ik vooral actie van m'n kids trok...

                en dan april vorig jaar... verjaardagscadautje... D200 en toen sloeg het virus toe...

                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment


                • #23
                  Re: Hoe ben je met fotografie in'contact' gekomen ?

                  Hoe ben je met fotografie in'contact' gekomen ?
                  ...door slechte vrienden ! .............

                  zo beginnen alle verslavingen toch.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Hoe ben je met fotografie in'contact' gekomen ?

                    Ik mocht vroeger de Mamiya kleinbeeldreflex (met 50mm lens) van mijn vader wel eens gebruiken, toen maakte ik op sneeuwklassen al een complete dia-reportage (toen was ik 15 jaar, die dia-reportage is zelfs op school vertoond).

                    Toen kende ik nog niets van fotografie, ik wist alleen dat ik de sluitertijd en het diafragma zo moest instellen dat het lichtmetertje in het midden stond.
                    (Dat lichtmetertje is een paar keer stuk geweest, en toen heb ik een echte lichtmeter gekocht van mijn zakgeld.)

                    Later heb ik een EOS 1000F met 28-105 lens gekocht, die stond altijd op "automatisch"... Die heb ik altijd gebruikt tijdens de motor-reizen, en motorritten met de motorclub.

                    Dan heb ik nog een paar maanden een APS-toestelletje gebruikt, maar omdat de fotokwaliteit van die kleine negatiefrolletjes zelfs niet goed genoeg was voor een 10x15cm afdruk heb die al héél snel weer verkocht.
                    Gelukkig had ik toen die EOS 1000F nog niet verkocht.

                    In 2001 kocht ik dan mijn eerste digitaal fototoestel, dat was een HP Photosmart 315. Die was toen nog een beetje betaalbaar, de kwaliteit was natuurlijk niet zo heel erg goed.

                    Een jaar later kocht ik een Nikon Coolpix 880 (die 4-megapixel camera kostte toen 40.000fr, + nog eens 6.000fr voor de lader en akku, een CF kaartje van 128MB kostte 6.000fr).

                    Maar toen ik te weten kwam dat Canon in 2003 een "betaalbare DSLR" op de markt ging brengen, heb ik die (300D dus) direkt besteld (nog voor die leverbaar was in Belgie).

                    En toen ben ik op BD terechtgekomen, en vanaf toen is die hobby een beetje uit de hand gelopen. Met die 300D heb ik dan eindelijk echt geleerd om te fotograferen, met de hulp van het Belgiumdigital-forum.
                    (De vorige camera's stonden dus allemaal op automatisch, behalve de Mamiya waarmee het allemaal begonnen was. Die camera had zo geen stand, ik moest alleen het lichtmetertje in het oog houden, en ik wist ook niets over scherptediepte, sluitertijd, diafragma....)

                    Begin 2005 heb ik dan een 20D gekocht, en die doet het nog steeds prima.
                    Die 20D wordt pas afgelost als Canon een vervanger uitbrengt die echt beter is, en dan nog zal ik de 20D als back-up blijven gebruiken (die gaat voor het eerst dus niet weg).
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #25
                      Re: Hoe ben je met fotografie in'contact' gekomen ?

                      't is zo'n 28jr geleden. Op de Grafische School moesten we onze eigen camera obscura in elkaar timmeren(zo'n 20x20cm). Uit triplex zagen, en van binnen en van buiten helemaal zwart schilderen. Met een schuif achterop met daarin lichtgevoelig materiaal en het werkte nog echt ook. Tijdens het "vak" fotografie werden we ook de straat op gestuurd met een twee-oog 6x6 Yashica camera.
                      Volgens mij zijn dit voor mij de twee eerste beginselen geweest. Later heeft mijn peter die "hoffotograaf" was bij het AZU ziekenhuis in Utrecht, mij meer wegwijs gemaakt in de wereld van de fotografie. Grappig, om door dit forum weer even terug te gaan naar vroeger. Toen waren de meesters net zo'n oude knarren dan dat ik nu ben, hmmm
                      Én ik moet ook meteen weer even denken aan mijn eerste echte liefje...
                      Last edited by Flotootje; 13 augustus 2007, 21:52.
                      M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

                      Comment


                      • #26
                        Re: Hoe ben je met fotografie in'contact' gekomen ?

                        Een jaar of 3 terug voor het eerst een digitaal toestelletje gebruikt bij een collega die juist een Ixuske gekocht had.
                        Ik was verbaasd over de kwaliteit van de fotos en vooral het idee dat je zo'n ding aan je pc kon koppelen, vond ik natuurlijk fantastisch.
                        Na een hele reeks testverslagen te lezen mezelf dan begin 2005 een Canon Powershot A75 aangeschaft, was toen juist in reclame .



                        Een heel leuk toestel, met volledig manuele controle.
                        In dat eerste jaar fotografeerde ik gewoon vanalles, maar na een tijdje wou ik toch wat "betere" fotos maken, en begon toen massa's fotografie tutorials te lezen. Ondertussen was ik me ook meer gaan toeleggen op natuur/macro fotografie en botste ik al snel op de beperkingen van de A75.
                        In maart 2006 dan uiteindelijk de eerste dslr, een Canon EOS 300D, aangeschaft.



                        In die periode was ik ook al op BD terechtgekomen. De blootstelling aan BD, samen met die 300D, zorgde dan ook voor aan zware aanval van GAS (Gear Acquisition Syndrome), een nogal dure en bijna ongeneeslijke ziekte, die nu pas min of meer onder controle is .
                        Eind 2006 kwam er een Canon 20D bij, om niet teveel van lens te moeten wisselen natuurlijk .



                        Begin 2007 kwam er een 350D om de 300D te vervangen. Initieel was ik een beetje teleurgesteld in de 350D, wegens de kleine afmetingen en dat vervelende "must-press-Set-button", maar ondertussen heeft hij me al helemaal overtuigd met zijn geweldige beeldkwaliteit en snelheid (tov 300D).



                        Ondertussen is fotografie mijn primaire hobby geworden, en ik denk niet dat het rap zal over gaan .
                        David Leemans
                        Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                        Comment


                        • #27
                          Re: Hoe ben je met fotografie in'contact' gekomen ?

                          Vanaf mijn 12e ben ik al bezig met fotografie, vanaf 2004 eigenlijk pas echt begonnen met digitale fotografie , heb zo veel camera's gehad dat ik die echt niet op ga noemen hier , in 2007 een Nikon D70 gekocht (ik had al een zooi glas vanaf de analoge F65) , in 2009 een D50, L12, Canon eos 300D en een canon powershot a540 en een eos ix er bij met de goldfinger ef 24-85 usm lens (zilver/champagne) oh ja en een zooi accu's en geheugen en een 18-55 IS (canon) er bij

                          dat was het wel in het kort
                          ik heb Camera's ;) !

                          Comment


                          • #28
                            Re: Hoe ben je met fotografie in'contact' gekomen ?

                            Ook op mijn 12de kreeg ik van mijn pa zijn EXA. Klein compact toestelletje met lichtmeter van Soligor als ik me ten minste goed herinner. Ongeveer een jaar later begonnen met zwart/wit ontwikkeling in de badkamer thuis (tot wanhoop van mijn ouders ). Naast de EXA kwam een EXAKTA waar je de prismakop kon afhalen. Daarna een Miranda Sensorex, paar Practica's, een EOS en sinds 2007 een Sony Alpha........
                            Tussendoor ook nog een Canon Prima super105 AF, en een FUJI DL-25.
                            De EXA is defect, de EXAKTA, DL-25 en Fuji werken nog evenals de Miranda. 1 Practica werk verkocht om zijn opvolger te kopen met automatische lichtmeter. Als een mens eens begint te tellen.....
                            En zeggen dat dit alles ligt te liggen in de kast.......
                            Sony RX10 Mark IV
                            nog een fijne dag verder!
                            Guido

                            Comment


                            • #29
                              Re: Hoe ben je met fotografie in'contact' gekomen ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
                              In Belgisch-Congo zat ik als kleine peuter uren in de donkere (bad)kamer te turen naar mijn vader en moeder die dan voor mij God, de tovernaars waren. Bij rood licht beelden toveren op papier... (ik heb wel nog altijd die eerbied, maar het zijn geen goden of tovenaars, spijtig)
                              Ik mocht de foto's dan in het fixeer-bad steken en daarna spoelen ...
                              De dag nadien mocht ik dan met een speciaal machine de foto's doordrogen ...
                              Mijn eerste fototoestelleke was er zo één waar je bladfilm diende in te steken 9 op 6 cm vellen.
                              Rodinal, fixeerzout en ammoniak, ik zie de dozen en de donkere flessen nog in mijn geheugen staan. Vooral die ene keer dat ik zijn onbelicht fotopapier vond en tijdens volle dag pogingen deed om het te ontwikkelen zonder dat zij er weet van hadden. Ik voel nog altijd de gevolgen . Ik moet bekennen dat de foto's echt zwart waren en geen donker-wit.
                              Eerste experimenten met een schoendoos, met een klein gaatje van voren en eerste een kalkpapier waarop geprojecteerd werd. Al vlug werd dat kalkpapier (met een venster in de doos) vervangen door een volledig gesloten doos met een klein gaatje en plakte ik een stukje negatief in de doos.
                              Veel dubbele belichtingen gehad, maar ook veel fun.
                              Met een welgemeende dank aan mijn vader en moeder die urenlang bezig waren met op me te passen in de rode ruimte en me de knepen te leren en voroal veel geduld te hebben. Ik was niet altijd zo braaf als leek.
                              En zo kreeg ik als heel jonge snaak de mogelijkheid om het materiaal van mijn ouders te gebruiken ...
                              Déja-vu. Idem dito bij mij, behalve Belgisch Congo was Bezet België 1940. Eerste camera was een camera obscura met gaatje en kalkpapier. Daarna recup fotopapier van Gevaert en zelfgemaakte baden. Erzats fixeer liet foto's snel verdwijnen.
                              Eerste deftige camera Voigtlander Bessa in 1947 aangekocht in Keulen (omgeruild voor 1 Kg bonenkaffee).



                              Zalige tijden.

                              Henri
                              Last edited by kodachrome; 17 mei 2009, 18:07.
                              lidnummer: BD0435BE

                              Comment


                              • #30
                                Re: Hoe ben je met fotografie in'contact' gekomen ?

                                altijd wel foto's gemaakt, op conge met wegwerpcamerakes, later goedkope compacktje, die steeds meer MP kregen en beter werden, maar nooit super foto's leverden. en jah vorige zomer toch es een dslr gekocht.


                                en nu wordt goedkoop digitaal fotograferen toch duur
                                maar de mogelijkheden zijn enorm
                                nikon stuff

                                Comment

                                Working...
                                X