Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

National Geographic Fotowedstrijd BE/NL

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: National Geographic Fotowedstrijd BE/NL

    Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
    Dan hoop ik dat jij niet vaak in een jury gaat zitten.
    Niet vaak, wel eens... Stuur jij dan ook in?

    Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
    Als je jouw hotelkamersnapshot (hoezo landschap?)
    Wat is de definitie van een landschap hè?

    Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
    vergelijkt met bijv. deze http://www.ngfotocommunity.net/?nav=...w&photo_id=817 dan begrijp je hoop ik waar we het over hebben.
    Nee

    Fijn gespreksstof voor aan de toog eigenlijk Gr,
    M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

    Comment


    • #17
      Re: National Geographic Fotowedstrijd BE/NL

      Oorspronkelijk geplaatst door Flotootje Bekijk bericht
      Dit vraag ik omdat ik denk dat frankonl de ingezonden foto's ondermaats vindt. Dat mag uiteraard. Alleen ik zie niet in, waarom de link gelegd wordt NG/mop? De kwaliteit van de foto's ligt toch aan de inzenders?

      Als ik me hier even mag tussenwurmen, de laatste 1000 foto's staan op de site en daar zitten wel degelijk hele mooie tussen. Dat maakt in mijn ogen de finale keuze van de jury des te onbegrijpelijker


      Dan is mijn vraag aan jou; lees je zelf het magazine wel en weet je waar aan een beeld moet voldoen om geplaatst te worden? Dat heeft niks met "alleen een mooi plaatje" te maken.
      Gr,
      De vraag was wel niet voor mij bedoeld maar ik wil toch wel even reageren met de opmerking dat ik al meer dan 20 jaar abonnee ben maar dat ik echt geen antwoord op deze vraag kan geven.

      Licht eens even nader toe, wil je ?

      PaulM

      Comment


      • #18
        Re: National Geographic Fotowedstrijd BE/NL

        Lees even naar boven. De Quote van mij die je aanhaald is niet geheel van mij (middelste gedeelte) Misschien snap je mijn vraag dan? Misschien ook niet? Gr, Paul
        M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

        Comment


        • #19
          Re: National Geographic Fotowedstrijd BE/NL

          Nog een laatste ding. De beste stuurlui staan aan wal, dus... Aan alle die de kwaliteit ondermaats vinden. Insturen kan nog altijd! Gr, Paul
          M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

          Comment


          • #20
            Re: National Geographic Fotowedstrijd BE/NL

            Oorspronkelijk geplaatst door Flotootje Bekijk bericht
            Nog een laatste ding. De beste stuurlui staan aan wal, dus... Aan alle (sic) die de kwaliteit ondermaats vinden. Insturen kan nog altijd! Gr, Paul
            Je begrijpt het nog steeds niet. Het is niet de kwaliteit van de inzendingen dat het probleem is, maar de keuze van de jury.

            Comment


            • #21
              Re: National Geographic Fotowedstrijd BE/NL

              ken jij dan de criteria waarop de jury zich baseert, leonidas?
              over de keuze van een jury strijden is voer voor aan de toog.

              keuzes van "beste foto" ligt niet altijd voor de hand.
              kijk maar eens naar de selectie voor onze eigen HoF?
              ook niet altijd "voor de hand liggend" en soms ronduit "verrassend".

              maar dat maakt het dan weer boeiend én de moeite om toch
              maar deel te nemen aan zo'n wedstrijd, niet?

              mm
              ∏__|_ ∏__|_
              "no rules, great shots"
              Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

              Comment


              • #22
                Re: National Geographic Fotowedstrijd BE/NL

                Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
                ken jij dan de criteria waarop de jury zich baseert, leonidas?
                over de keuze van een jury strijden is voer voor aan de toog.
                Je kunt altijd van mening verschillen of de ene foto misschien niet nog mooier is dan de andere. Maar de keuze voor de categorie Landschap is gewoon om te huilen, zeker als je andere inzendingen bekijkt.

                Het zal me worst wezen wat de criteria van de jury zijn*). Het ging er hier om of de keuze NG-waardig was. M.a.w. zou je de winnende foto's bij een artikel in een tijdschrift als NG verwachten. Dat is m.i. niet het geval. Het is een ieder vrij om daar anders over te denken maar ik post hier slechts om mijn eigen mening te verkondigen, niet die van anderen.

                *) Een uitzondering die ik wel wil maken: als de foto van hotelkamer + vliegtuig is gemaakt door een 3-jarige met GSM en het criterium was: "fotograaf is 5 jaar of jonger" dan wil ik misschien, ik zeg misschien, mijn mening eventueel bijstellen.

                Comment


                • #23
                  Re: National Geographic Fotowedstrijd BE/NL

                  Oorspronkelijk geplaatst door Flotootje Bekijk bericht
                  Lees even naar boven. De Quote van mij die je aanhaald is niet geheel van mij (middelste gedeelte) Misschien snap je mijn vraag dan? Misschien ook niet? Gr, Paul
                  Ja, ik heb meteen na het antwoorden al gezien dat ik met de quotes geknoeid heb, waarvoor oprecht excuus .

                  Wat ik echter niet snap zijn de "NG normen" waaraan een foto moet voldoen (of zou moeten voldoen).
                  Misschien daar even over voort praten ?

                  PaulM

                  Comment


                  • #24
                    Re: National Geographic Fotowedstrijd BE/NL

                    Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                    M.a.w. zou je de winnende foto's bij een artikel in een tijdschrift als NG verwachten.
                    bv in een artikel over de stijgende werkdruk bij prostitué's en
                    de invloed van de nabijheid van internationale transfer-vlieghavens
                    op de verspreiding van SOA's?

                    mm
                    ∏__|_ ∏__|_
                    "no rules, great shots"
                    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                    Comment


                    • #25
                      Re: National Geographic Fotowedstrijd BE/NL

                      Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                      Je kunt altijd van mening verschillen of de ene foto misschien niet nog mooier is dan de andere. Maar de keuze voor de categorie Landschap is gewoon om te huilen, zeker als je andere inzendingen bekijkt.

                      Het zal me worst wezen wat de criteria van de jury zijn*). Het ging er hier om of de keuze NG-waardig was. M.a.w. zou je de winnende foto's bij een artikel in een tijdschrift als NG verwachten. Dat is m.i. niet het geval. Het is een ieder vrij om daar anders over te denken maar ik post hier slechts om mijn eigen mening te verkondigen, niet die van anderen.

                      *) Een uitzondering die ik wel wil maken: als de foto van hotelkamer + vliegtuig is gemaakt door een 3-jarige met GSM en het criterium was: "fotograaf is 5 jaar of jonger" dan wil ik misschien, ik zeg misschien, mijn mening eventueel bijstellen.
                      Met "landschap" kan ik nog vrede nemen, maar wat te zeggen over die foto van het cruiseschip in Flam vanop de camping ?
                      Het kan me niet schelen wat de criteria zijn van de jury, maar laat ze dan eerst even die criteria duidelijk maken, ja ?
                      Het doet me denken aan "ontwerp een brug", achteraf moest dan wel blijken dat er ook treinen over moesten.

                      Ik heb de andere 1000 foto's doorbladerd en ik moet het eens zijn met de stelling van Leonidas

                      PaulM

                      Comment


                      • #26
                        Re: National Geographic Fotowedstrijd BE/NL

                        Sorry hoor, maar dat is toch een foto met inhoud, de minder begoeden die vanuit hun goedkope vakantie naar een dure luxueuze kijken Jullie kijk onmiddelijk naar technische aspecten, ook de inhoud én boodschap is belangrijk, ZEKER bij NG

                        Comment


                        • #27
                          Re: National Geographic Fotowedstrijd BE/NL

                          zo is het.
                          maar lees ook even de comments van de jury over de foto
                          mm
                          ∏__|_ ∏__|_
                          "no rules, great shots"
                          Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                          Comment


                          • #28
                            Re: National Geographic Fotowedstrijd BE/NL

                            Oorspronkelijk geplaatst door picasso Bekijk bericht
                            Sorry hoor, maar dat is toch een foto met inhoud, de minder begoeden die vanuit hun goedkope vakantie naar een dure luxueuze kijken Jullie kijk onmiddelijk naar technische aspecten, ook de inhoud én boodschap is belangrijk, ZEKER bij NG

                            Ik kijk NIET naar technische aspecten
                            Sta me toe om te zeggen dat ik ooit een nationale nr 1 én 2 had en dat de visies van de juryleden voor mij toen echt hilarisch klonken.
                            Hadden niks te maken met de oorspronkelijke ideeën. De juryleden zien wat ze willen zien.
                            Over inhoud en boodschap gesproken.

                            PaulM

                            Comment


                            • #29
                              Re: National Geographic Fotowedstrijd BE/NL

                              Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                              Ja, ik heb meteen na het antwoorden al gezien dat ik met de quotes geknoeid heb, waarvoor oprecht excuus .
                              Is niks

                              Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                              Wat ik echter niet snap zijn de "NG normen" waaraan een foto moet voldoen (of zou moeten voldoen).
                              Misschien daar even over voort praten ?

                              PaulM
                              De beelden die gebruikt worden staan niet op zich, maar zijn ondersteunend, aanvullend en moeten het verhaal/artikel doen versterken. Alléén mooie beelden halen het magazine niet. Ondanks dat de NG beelden wereldwijd worden geroemd blijft het artikel/verhaal het belangrijkste uitgangspunt. Hierdoor wordt er ook wel eens gekozen voor een "minder mooi beeld" ten koste van een "mooier beeld". Als je de NG magazines van zo'n jaar geleden nog eens inkijkt stond er achterin altijd het artikel "Fotofinisch". Hier werd altijd een "mooier beeld" getoond welke het niet haalde voor plaatsing, met bijbehorende argumentatie. Helaas behoort "Fotofinisch" tot het verleden.
                              Hopelijk is het duidelijk. Gr, Paul
                              M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

                              Comment


                              • #30
                                Re: National Geographic Fotowedstrijd BE/NL

                                die foto met dat vliegtuig en die kamer is gewoon schitterend.

                                ja ok, niet de foto waar je onmiddelijk aan denkt bij "landschap" en dat maakt hem imho juist zo goed.

                                zit trouwens een mooi evenwicht in tussen "binnen" en "buiten".
                                de nadruk ligt op buiten maar het zachte en huislijke van binnen is helemaal niet verloren

                                edit: oh nu zie ik het.. het is met een casio-ding gemaakt.
                                stel je voor zeg, gaat er een of andere oetlul op reis en maakt even een kiekje met zen compact dingetje .. wint die daarmee een NG fotowedstrijd.
                                't zal pijn doen zeker?

                                bekijk dat beeld eens:
                                vliegveld, vliegtuig, (hotel)kamer, bagage, lichtinval, ...
                                of zoals een jurylid het zegt:
                                "Paul Römer: 'Het fotograferen van landschappen is lastig, het wordt snel een cliché' "
                                Last edited by parakiet; 1 juli 2007, 09:44.
                                foto als spiegel of als venster?

                                Comment

                                Working...
                                X