Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

National Geographic Fotowedstrijd BE/NL

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: National Geographic Fotowedstrijd BE/NL

    Oorspronkelijk geplaatst door Flotootje Bekijk bericht
    Is niks



    De beelden die gebruikt worden staan niet op zich, maar zijn ondersteunend, aanvullend en moeten het verhaal/artikel doen versterken. Alléén mooie beelden halen het magazine niet. Ondanks dat de NG beelden wereldwijd worden geroemd blijft het artikel/verhaal het belangrijkste uitgangspunt. Hierdoor wordt er ook wel eens gekozen voor een "minder mooi beeld" ten koste van een "mooier beeld". Als je de NG magazines van zo'n jaar geleden nog eens inkijkt stond er achterin altijd het artikel "Fotofinisch". Hier werd altijd een "mooier beeld" getoond welke het niet haalde voor plaatsing, met bijbehorende argumentatie. Helaas behoort "Fotofinisch" tot het verleden.
    Hopelijk is het duidelijk. Gr, Paul
    Toch maar half ...

    Het is niet meteen de eerste de beste natuurlijk maar de foto's van Doubilet zijn toch altijd parels die op zichzelf staan, los van een verhaal dikwijls.
    Ook de foto's in hun boek :"the photographs" staan los van een verhaal of ze hebben er het verhaal rondgeweven, idem voor iemand als Yann Arthus-Bertrand, die heeft helemaal geen begeleidende teksten nodig.
    De kop van Rheinhold Messner van NG van een half jaar geleden heeft geen verhaal nodig, de foto van zijn tenen juist wel, de foto's van Ousland en Horn van laatstleden darentegen moeten alles hebben van het verhaal, er was gewoon geen hoffotograaf in de buurt.

    Uitendelijk gaat het in de NG fotocontest nergens over een verhaal of wat dan ook, de foto's zouden moeten op zichzelf staan.
    Uiteindelijk heb ik het gevoel dat sinds de NE/BE afsplitsing er is gekomen de kwaliteit van de foto's er niet is op vooruitgegaan, ik denk met heimwee terug aan (maar door de honderden exemplaren die ik hier staan heb niet even gemakkelijk terug te vinden ) aan hun generatie beroemde fotografen die ooit zichzelf hebben geportretteerd in een van de nrs (geniaal) of de reportage van -wie was het ook al weer- die na een 36 daagse trektocht voor zichzelf had beslist om iedere dag één foto te nemen, ik vond het geweldig om te lezen over zijn dilemma om 's morgens een prachttafereel te laten voorbijgaan om 's avonds de opname vrij te houden voor nog iets beters.

    Maar goed, de jury ziet wat ze wil zien is mijn ervaring, misschien is een suggestieve titel even veel waard als de foto, wie zal het zeggen ?

    PaulM

    Comment


    • #32
      Re: National Geographic Fotowedstrijd BE/NL

      Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
      Toch maar half ...

      Het is niet meteen de eerste de beste natuurlijk maar de foto's van Doubilet zijn toch altijd parels die op zichzelf staan, los van een verhaal dikwijls.
      Ook de foto's in hun boek :"the photographs" staan los van een verhaal of ze hebben er het verhaal rondgeweven, idem voor iemand als Yann Arthus-Bertrand, die heeft helemaal geen begeleidende teksten nodig.
      De kop van Rheinhold Messner van NG van een half jaar geleden heeft geen verhaal nodig, de foto van zijn tenen juist wel, de foto's van Ousland en Horn van laatstleden darentegen moeten alles hebben van het verhaal, er was gewoon geen hoffotograaf in de buurt.
      Je hebt gelijk, mijn stelling NG waardig geldt voor "in de meeste gevallen" en zijn van toepassing op magazine.

      Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
      Uiteindelijk heb ik het gevoel dat sinds de NE/BE afsplitsing er is gekomen de kwaliteit van de foto's er niet is op vooruitgegaan, ik denk met heimwee terug
      Het verschil in kwaliteit is wel duidelijk aanwezig hè. En je heimwee, anders ik wel!! Al met al, nog veel kijk- en leesplezier!
      Gr, Paul
      M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

      Comment


      • #33
        Re: National Geographic Fotowedstrijd BE/NL

        stel je voor zeg, gaat er een of andere oetlul op reis en maakt even een kiekje met zen compact dingetje .. wint die daarmee een NG fotowedstrijd.
        't zal pijn doen zeker?
        God ja, er zijn er van de 14.000 waarschijnlijk toch wel die weken over een bepaald onderwerp nagedacht hebben, en dan na de verkiezing moeten vernemen dat den CASIO COMPUTER CO.,LTD EX-P600 het gedaan heeft.

        Ik zal de foto's naar de toekomst toch vanuit een ander standpunt moeten gaan bekijken denk ik en er het 'achterliggende' moeten gaan proberen uit te halen.
        NIKON D70, Tamron 18-250, SB-800,

        Comment


        • #34
          Re: National Geographic Fotowedstrijd BE/NL

          Oorspronkelijk geplaatst door Flotootje Bekijk bericht
          Het verschil in kwaliteit is wel duidelijk aanwezig hè. En je heimwee, anders ik wel!! Al met al, nog veel kijk- en leesplezier!
          Ik denk dat het niet helemaal eerlijk is de internationale (of eigenlijk de US-) editie te vergelijken met de Nederlandstalige versie. Ik sprak kortgeleden met een van de redacteuren en die deed ook even uit de doeken wat de verschillen in financiering zijn. Zo heeft "onze" versie net voldoende centjes om een fotograaf een dag ergens naartoe te sturen om snel even wat shots te maken terwijl de US editie voldoende funding heeft om een topfotograaf anderhalf jaar in het oerwoud te laten bivakkeren voor 1 artikel.

          In dat licht bezien is de kwaliteit van de Be/Ne editie buitengewoon hoog...

          Comment


          • #35
            Re: National Geographic Fotowedstrijd BE/NL

            Oorspronkelijk geplaatst door scooke Bekijk bericht
            God ja, er zijn er van de 14.000 waarschijnlijk toch wel die weken over een bepaald onderwerp nagedacht hebben, en dan na de verkiezing moeten vernemen dat den CASIO COMPUTER CO.,LTD EX-P600 het gedaan heeft.

            Ik zal de foto's naar de toekomst toch vanuit een ander standpunt moeten gaan bekijken denk ik en er het 'achterliggende' moeten gaan proberen uit te halen.
            En dan ? Ik gun den Casio dat van harte.
            Feit is in mijn ogen dat ik een gevoel wil krijgen van -dat zou ik niet kunnen- of -daar zou ik nooit aan gedacht hebben- of -wat origineel-.
            Was de foto van Clinton en Lewinsky digitaal geweest, hij zou nooit bestaan hebben op dit moment omwille van in de digitale hemel.

            Ik heb de laatste 1000 foto's doornomen en ik blijf erbij : de jurering is uitermate zwak en ze zullen er allerminst mee scoren internationaal.
            Sabel me hier later maar neer als ik ongelijk heb.
            Massa's werk op dit forum zijn superieur aan deze winnaars.

            Zonder de zin "ceci n'est pas une pipe" zou het beroemde schilderij van Magritte op de composthoop zijn beland zonder ook maar in het minst afbreuk te hebben gedaan aan diens schildertechnische kwaliteiten.

            tenzij natuurlijk zijn handtekening zou leesbaar zijn

            PaulM

            Comment


            • #36
              Re: National Geographic Fotowedstrijd BE/NL

              exact welk deel van volgende quote begrijp je niet?

              Paul Römer: 'Het fotograferen van landschappen is lastig, het wordt snel een cliché'.
              foto als spiegel of als venster?

              Comment


              • #37
                Re: National Geographic Fotowedstrijd BE/NL

                En ik snap niet waar je met die vraag wil eindigen.

                Als ik op tenen heb getrapt wil ik me graag exuseren maar dan weet ik graag waarom ik dat moet doen.

                PaulM

                Comment


                • #38
                  Re: National Geographic Fotowedstrijd BE/NL

                  Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                  En ik snap niet waar je met die vraag wil eindigen.

                  Als ik op tenen heb getrapt wil ik me graag exuseren maar dan weet ik graag waarom ik dat moet doen.

                  PaulM
                  er zijn helemaal geen excuses nodig! iedereen zijn mening, maar je kan de 'staving' van de jury niet zomaar van tafel vegen.

                  kijk

                  grofweg 150 jaar lang is men aan't fotograferen.
                  de eerste foto's waar men mee begon waren oa landschapsfoto's door de toenmalige technische beperkingen.

                  nu je moet al een hele goede krak zijn om in landschap vernieuwende uit de hoek te komen!

                  begrijp mij niet verkeerd.. persoonlijk sta ik zot van 19e eeuwse landschapsfotografie. mooie plaatsjes waar je uren door kan 'rondwandelen'


                  alleen een NG wedstrijd, daar mag je wat creativiteit verwachten. en creativiteit is nu dat wat je (spijtig genoeg?) niet kan bestellen

                  kun je je natuurlijk afvragen waarom het nu eens iets anders moet zijn? je kan inderdaad 100 jaar aan een stuk dezelfde knappe plaatjes blijven schieten

                  edit: voor alle duidelijk.. mijn posts gaan hier in tegen de (algemene) mening dat NG hier fameuze flaters geslagen heeft
                  Last edited by parakiet; 2 juli 2007, 19:09.
                  foto als spiegel of als venster?

                  Comment

                  Working...
                  X