Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotograferen uit vliegtuig

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Fotograferen uit vliegtuig

    Op de vleugel gaan zitten, wel een statief van induro gebruiken
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #17
      Re: Fotograferen uit vliegtuig

      Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
      Op de vleugel gaan zitten, wel een statief van induro gebruiken

      Lol, dat zou ik toch niet proberen :-)

      Een Cessna is wel handiger dan een Piper als je wil fotograferen omdat bij een Cessna 172 de vleugel bovenaan zit. Je zicht is dus niet beperkt door de vleugel.
      Il caffè deve essere nero come il diavolo, bollente come l'inferno e dolce come l'amore

      Bezoek mijn foto's online

      Comment


      • #18
        Re: Fotograferen uit vliegtuig

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Maar dat zal wel heel wat meer kosten dan fotograferen vanuit een sportvliegtuigje.

        Er zijn ook nog kleinere vliegtuigjes (ULM), waar je ook met twee in kan zitten. Die vliegen heel wat trager, en er zitten ook niet altijd zijruiten in. Dan is het waarschijnlijk heel wat gemakkelijker om foto's te maken.
        Denk je dat een sportvliegtuigje goedkoper uitkomt?

        En zonder ramen ... speelt de wind je dan geen parten?
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #19
          Re: Fotograferen uit vliegtuig

          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Denk je dat een sportvliegtuigje goedkoper uitkomt?
          Een helikopter verbruikt heel wat meer (maar de kerosine voor een helikopter is wel heel wat goedkoper dan de Avgas (= speciale benzine met een hoog oktaangetal) voor een sportvliegtuigje), en de kostprijs van het onderhoud (gemiddeld per vlieguur) is ook nog eens een veelvoud van wat dat bij een sportvliegtuigje kost.

          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          En zonder ramen ... speelt de wind je dan geen parten?
          Als de snelheid niet te hoog is, dan gaat dat beter dan door getinte ruiten fotograferen. Een Piper Cup is bijvoorbeeld ook zo'n vliegtuig dat heel traag kan vliegen (ik heb er al verschillende demonstraties van gezien), en daar kan je ook de ruiten van openzetten om foto's te maken zonder de reflecties.

          De meeste sportvliegtuigjes moeten wel een te hoge minimum-snelheid aanhouden (anders komen ze naar beneden) waardoor het moeilijk wordt om foto's te maken met de ruit open.
          Last edited by Black B@ndit; 30 juni 2007, 08:26.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #20
            Re: Fotograferen uit vliegtuig

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            De meeste sportvliegtuigjes moeten wel een te hoge minimum-snelheid aanhouden (anders komen ze naar beneden) waardoor het moeilijk wordt om foto's te maken met de ruit open.
            100km/h .. maar je hoeft je lens niet buiten te steken hé.
            The Sky is the limit. Digital Gigi

            Comment


            • #21
              Re: Fotograferen uit vliegtuig

              Wat vinden jullie van een warmeluchtballon als alternatief ?
              Geen ruiten, geen trillingen, veel minder snel, zicht van 360°, omzeggens geen wind....

              Comment


              • #22
                Re: Fotograferen uit vliegtuig

                Dank aan degenen die serieus hebben gereageerd. Op 19 juli is de dag.

                Comment


                • #23
                  Re: Fotograferen uit vliegtuig

                  Oorspronkelijk geplaatst door Swakke Bekijk bericht
                  Wat vinden jullie van een warmeluchtballon als alternatief ?
                  Geen ruiten, geen trillingen, veel minder snel, zicht van 360°, omzeggens geen wind....
                  Dat kan een mooi alternatief zijn maar ja hangt wel veel meer van het weer af en je kan niet zo maar eens even een extra toertje boven je huis draaien natuurlijk. In Afrika organiseren ze zelfs safarivluchten met een ballon en dat is wel de moeite.
                  Il caffè deve essere nero come il diavolo, bollente come l'inferno e dolce come l'amore

                  Bezoek mijn foto's online

                  Comment


                  • #24
                    Re: Fotograferen uit vliegtuig

                    Oorspronkelijk geplaatst door karlito Bekijk bericht
                    In Afrika organiseren ze zelfs safarivluchten met een ballon en dat is wel de moeite.
                    Kostprijs in Kenia: 400 euro champagne en ontbijt inclusief
                    Minder glas dan vroeger, maar beter.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Fotograferen uit vliegtuig

                      Ik ga ook binnenkort foto's malen vanuit een vliegtuig maar zal ik mijn polarisatie filter gebruiken om door het glas te fotograferen? zie dat hier niet terug.

                      Marco.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Fotograferen uit vliegtuig

                        Ik heb dus op 19 juli een vlucht gemaakt in een 4-persoons vliegtuigje (incl. piloot). Je zat er wel wat krap, maar het was best te doen.
                        Het was voor het eerst dat ik in zo´n vliegtuigje boven mijn eigen woonomgeving vloog en dus was het fotograferen min of meer een gok. Het best is om zoveel mogelijk foto´s te maken. Je kunt ze dan later wel sorteren. Je hebt geen tijd om eens op je gemak te richten en een mooie compositie te maken. Boven mijn eigen woonplaats heb ik zo vaak als mogelijk de ontspanknop ingedrukt. Ik had mijn standaardlens (18-55) op mijn toestel en er zat alleen een uv filter op. (heb ik er standaard op zitten ter bescherming). De foto´s zijn over het algemeen goed gelukt. Er zit een aantal bij waar je de spiegeling in het raampje ziet, soms zie je wat ´heiigheid´in de lucht, maar er zijn ook foto´s bij waarbij je niet kunt zien dat ze vanuit een vliegtuig zijn genomen (afgezien van de hoogte natuurlijk). Verder is de horizon op geen enkele foto recht, maar wat zou dat. Ik heb er echt van genoten en de foto´s waren boven verwachting.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Fotograferen uit vliegtuig

                          en je foto's? Daar zou ik graag wel enkele voorbeelden van willen zien
                          Als ik binnenkort met een vliegmaat meega, zou ik zeker wat tips kunnen gebruiken
                          NIKON D70, Tamron 18-250, SB-800,

                          Comment


                          • #28
                            Re: Fotograferen uit vliegtuig

                            Ja, ik heb even snel een drietal foto´s gezet op www.vosvos.nl
                            Let niet op de lay out van de site, het gaat gewoon even om de foto´s te laten zien.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Fotograferen uit vliegtuig

                              de beste foto's maak je met het raampje open, op voorhand vragen aan de piloot, het zal wel mogen !

                              R
                              Nikon D7000/16-85mm / 70-300mm / 50 mm f1.8 / 85 mm f1.8 / Tamron 70-200 f2.8 / SB600

                              Comment


                              • #30
                                Re: Fotograferen uit vliegtuig

                                Oorspronkelijk geplaatst door Reginald Dwight Bekijk bericht
                                de beste foto's maak je met het raampje open, op voorhand vragen aan de piloot, het zal wel mogen !

                                R
                                Dat heb ik geprobeerd, maar dat valt ook niet mee.
                                Door de turbulentie kan je de camera niet stil houden.
                                Alleen bij de vliegtuigjes die heel traag kunnen vliegen zal je op die manier scherpe foto's maken.
                                http://barthuysmans.smugmug.com/
                                BD0338BE

                                Comment

                                Working...
                                X