Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Opbouw atomium (sepia)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Opbouw atomium (sepia)

    Daar gaat ons laatste stukje Belgische trots.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

    Comment


    • #32
      Re: Opbouw atomium (sepia)

      ik denk dat het ondertussen wel duidelijk is dat het NIET om een goed-
      of slechtgezinde medewerker van SABAM/Atomium vzw gaat, maar dat
      de uitspraak voor vinstermik gaat over de plaatsing van de foto's op de
      privé site van de familie vinstermik, wat toegestaan is:
      foto's tonen in private kring) en dat flinstereen antwoord kreeg dat hij
      auteursrechten moest betalen voor het plaatsen van de foto's op
      een openbare site .

      maar het idee dat BD zou informeren en nagaan wat rechtmatig wel/niet mag
      gepubliceerd worden, is in een eerder topic (over onwettige foto's) al binnen
      de vzw besproken en heeft ertoe geleid dat BD zich daar niet mee bezig houdt
      en dat elke poster zelf moet nagaan of wat hij post wettelijk kan of niet. dan
      ging het over Urbex met inbraak, Naakt van minderjarigen, Nestfotografie
      buiten bewoond erf, ...

      dus in die zin: ieder dient zelf op de hoogte zijn van wat wettelijk kan of niet.
      dus als je een foto op BD wil plaatsen van een gebouw/monument dat
      auteursrechterlijk beschermd is: mailke naar SABAM

      mm
      ∏__|_ ∏__|_
      "no rules, great shots"
      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

      Comment


      • #33
        Re: Opbouw atomium (sepia)

        Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
        dus in die zin: ieder dient zelf op de hoogte zijn van wat wettelijk kan of niet.
        dus als je een foto op BD wil plaatsen van een gebouw/monument dat
        auteursrechterlijk beschermd is: mailke naar SABAM
        Maar wat te doen als de wet in NL en BE anders is? Als ik hier een foto plaats die volgens de Nederlandse wet OK is maar volgens de Belgische niet? Geldt als criterium dan de plaats waar de foto gehost is of daar waar hij gelinkt zichtbaar wordt gemaakt (bijv. hier op BD)? Ben ik wel eens benieuwd naar...

        Comment


        • #34
          Re: Opbouw atomium (sepia)

          geen idee hoe het in holland zit hoor,
          maar het atomium is belgisch en belgiumdigital ook.

          stel de vraag eens aan de vzw atomium?

          mm
          ∏__|_ ∏__|_
          "no rules, great shots"
          Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

          Comment


          • #35
            Re: Opbouw atomium (sepia)

            Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
            Maar wat te doen als de wet in NL en BE anders is? Als ik hier een foto plaats die volgens de Nederlandse wet OK is maar volgens de Belgische niet? Geldt als criterium dan de plaats waar de foto gehost is of daar waar hij gelinkt zichtbaar wordt gemaakt (bijv. hier op BD)? Ben ik wel eens benieuwd naar...
            Om voor eens en voor altijd van deze vraag af te zijn stel ik voor dat jij het volgende doet:
            - jij (of een andere Nederlander) komt naar Brussel en neemt een foto van het Atomium.
            - je plaatst die op BD
            - je plaatst die op een niet Belgische site
            - je verwittigt Sabam en wacht hun reactie af
            Ik ken het antwoord al.

            Comment


            • #36
              Re: Opbouw atomium (sepia)

              Een site als die van vinstermik kun je bezwaarlijk als "privé" beschouwen als iedereen er gewoon op kan. Ook daar mag je dus geen foto's van het Atomium tonen aan de openbaarheid, TENZIJ er ingelogd moet worden. Een dergelijke afscherming gaat al meer in de richting van een "privésite". In dat opzicht heeft Belgium Digital (rare naam toch, wie heeft dit in godsnaam bedacht, Digital Belgium was natuurlijk veel logischer geweest maar goed, meestal sta ik alleen als ik ergens de logica niet van inzie) meer weg van een "privésite" dan van een algemeen toegankelijk forum, temeer daar het forum gemodereerd wordt.

              Comment


              • #37
                Re: Opbouw atomium (sepia)

                Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                Om voor eens en voor altijd van deze vraag af te zijn stel ik voor dat jij het volgende doet:
                - jij (of een andere Nederlander) komt naar Brussel en neemt een foto van het Atomium.
                - je plaatst die op BD
                - je plaatst die op een niet Belgische site
                - je verwittigt Sabam en wacht hun reactie af
                Ik ken het antwoord al.
                Ja, ik heb me al heel lang voorgenomen precies dat te doen maar om een of andere reden kom ik steeds niet in Brussel.

                Oorspronkelijk geplaatst door frankonl Bekijk bericht
                Een site als die van vinstermik kun je bezwaarlijk als "privé" beschouwen als iedereen er gewoon op kan. Ook daar mag je dus geen foto's van het Atomium tonen aan de openbaarheid, TENZIJ er ingelogd moet worden. Een dergelijke afscherming gaat al meer in de richting van een "privésite". In dat opzicht heeft Belgium Digital (...) meer weg van een "privésite" dan van een algemeen toegankelijk forum, temeer daar het forum gemodereerd wordt.
                Hier ontgaat mij de logica. De site van Vinstermik kan door iederen bezocht worden en is dus openbaar en niet prive maar BD is meer prive dan openbaar want er wordt gemodereerd en dat je niet hoeft in te loggen geldt dan niet meer?

                Comment


                • #38
                  Re: Opbouw atomium (sepia)

                  Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
                  ....de uitspraak voor vinstermik gaat over de plaatsing van de foto's op de
                  privé site van de familie vinstermik, wat toegestaan is
                  ....................
                  dat flinstereen antwoord kreeg dat hij
                  auteursrechten moest betalen voor het plaatsen van de foto's op
                  een openbare site .
                  .........
                  Hmmm,
                  Dus dan mag ik op 'n openbare site (BD) wél een link plaatsen naar een foto van 't Atomium gehost op 'n privé site.
                  Cool

                  Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                  MySite - All your base are belong to us - What you say

                  Comment


                  • #39
                    Re: Opbouw atomium (sepia)

                    maar een link plaatsen i.p.v. een foto mag dan weer niet op BD

                    mm
                    ∏__|_ ∏__|_
                    "no rules, great shots"
                    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                    Comment


                    • #40
                      Re: Opbouw atomium (sepia)

                      Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
                      maar een link plaatsen i.p.v. een foto mag dan weer niet op BD

                      mm
                      in "chit chat" dan?
                      EOS 40D; EFs17-85; EF70-300; EF100LIS; CPS A430 en wa accessoires
                      debruri.be

                      Comment


                      • #41
                        Re: Opbouw atomium (sepia)

                        Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
                        maar een link plaatsen i.p.v. een foto mag dan weer niet op BD

                        mm
                        Hoezo? 'k Heb hier nochtans al topics gezien waarin een mod een geplaatste foto achter 'n link zet ipv direkt de foto. Dat mag dan wel?
                        Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                        MySite - All your base are belong to us - What you say

                        Comment


                        • #42
                          Re: Opbouw atomium (sepia)

                          Oorspronkelijk geplaatst door TedereTijger Bekijk bericht
                          Hoezo? 'k Heb hier nochtans al topics gezien waarin een mod een geplaatste foto achter 'n link zet ipv direkt de foto. Dat mag dan wel?
                          Dat is als je 'm zelf niet gemaakt hebt.

                          Het verhaal wordt dan: je mag op een openbare site als BD in chitchat of algemeen een link plaatsen naar een foto van het atomium op een privésite, op voorwaarde dat je 'm niet gemaakt hebt.
                          Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

                          Comment


                          • #43
                            Re: Opbouw atomium (sepia)

                            Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                            flinster heeft ooit een mail gestuurt naar Sabam met de vraag of hij een foto van het Atomium mocht op BD zetten.

                            http://forum.belgiumdigital.com/show...9&postcount=18
                            Je kan de vraag natuurlijk op 2 manieren stellen ...

                            1) Mag ik de foto op een privé-website zetten en er naar verwijzen in een persoonlijke post op een forum.

                            2) Mag ik de foto op de website van BD zetten (de BD-site zelf)?

                            Als BD de foto gebruikt om zijn eigen website samen te stellen (zoals het BD-logo) dan mag het zekers niet. Maar het tonen van een privé-foto in een forumonderdeel is niet hetzelfde ... het maakt geen deel uit van de site zelf.

                            Daarom is het afhankelijk van de manier waarop men de vraag stelt en de correctheid van de vermelde info dat het antwoord anders zal zijn.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment

                            Working...
                            X