Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje ivm portretrecht

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Vraagje ivm portretrecht

Oorspronkelijk geplaatst door Jos_ke Bekijk bericht
    Denk dat dit nogal moeilijk zal zijn. In dat opzicht dat het dan een té uitgebreid werk zal worden. Het is net mijn bedoeling om iets simpel, niet te lang te maken dat door iedere fotograaf/model gelezen kan en zal worden. Als ik een "boek" maak van 50 à 100 blz en dat uitgegeven wordt (hypotetisch hé ) en dat je zal moeten kopen, dan zal het niet gekocht of gelezen worden door iedereen, maar enkel wie er beroepsmatig mee bezig is of wie er zich echt voor interesseert.
    Mijn bedoeling is om zowel amateur als professioneel te bereiken, maar voornamelijk amateur, simpelweg omdat die met veel meer zijn en er hoogstwaarschijnlijk ook meer over weten.
    Denk even na, als jij een ding van 50 blz voorgeschoteld krijgt heb jij ook al minder zin om dit te lezen hé .
    Nee, niet echt. Als mensen al moe worden van het lezen van 50 of 100 bladzijden... Het gaat erom dat we iets hebben waar alles in staat, plus de verbanden tussen de diverse wetgevingen en wat in de praktijk voorrang krijgt. Om je een voorbeeld te geven: tot nu toe wordt in de rechtspraak in NL meer belang gehecht aan vrijheid van meningsuiting dan aan die van de privacy. Beide staan op sommige punten namelijk op gespannen voet met elkaar. Ik heb het idee dat het in BE andersom is.

Laat ik dan een compromisvoorstel doen: maak twee werken: een voor NL en een voor BE. Daarmee kom ik dan tegemoet aan je bezwaar dat het te dik zal worden.

Comment

Jos_ke, is dat werkje ondertussen al af? Het zou mij wel van pas komen. 't Is nog steeds zeer moeilijk hier correcte, duidelijk informatie over te vinden.
      https://yannig.eu/

Comment

Ben er nog niet aan begonnen neen. Heb het heel druk voor school en ik ben ondertussen mezelf nog aan het voorbereiden op Erasmus vanaf februari. Dus ik heb niet echt tijd om er aan te werken.
        Als je specifieke vragen hebt mag je ze me altijd stellen en dan zal ik ze zo goed mogelijk proberen te beantwoorden hoor!
        En het komt er sowieso het werk! Desnoods wordt het pas mijn thesis in mijn laatste jaar, maar het komt er :-).

Greetz
        Visit me @ www.cedricjanssen.be of http://ceeja.deviantart.com
        Canon 30D, Canon 50mm f/1.8, Sigma 24-70mm f/2.8, Canon 75-300mm f/4.0-5.6, Canon Speedlight 550EX en Canon Macro-converter

Comment

OK, hier is mijn relaas

Ik ben een tijdje geleden foto's gaan trekken in opdracht. Nooit eerder heb ik er echt last van gehad, maar deze keer heb ik van veel mensen kritiek gekregen dat ik hun privacy verstoorde door foto's van hen te trekken. Dit ging van mensen die gewoon vroegen om hen niet te trekken, over mensen die zeiden dat ik dat gewoonweg niet mocht, en één iemand zou een rechtszaak aanspannen als hij die foto's online of elders gepubliceerd zou zien.

Nu ben ik die zaken eens allemaal gaan opzoeken, en ik kwam tot het volgende (op basis van de Nederlandse wet, niet de Belgische):

* Ik heb auteursrecht ('t zijn mijn foto's)
          * De geportretteerde heeft portretrecht (hij/zij mag kopieën maken, publicatie verbieden)
          * Ik mag de foto's enkel publiceren als ik toestemming van de geportretteerde(n) heb.

En in die toestemming zit het hem. Ik vraag soms expliciet aan mensen of ik hen mag trekken, maar voor de meeste foto's doe ik dit niet. Impliciete goedkeuring zou in principe voldoende moeten zijn, maar wat wordt als "impliciete goedkeuring" beschouwd? Ik trek die foto's niet onopvallend; ik verberg mij niet, sta meestal heel dicht bij de mensen (1 à 2 m), en hou de flash in de hoogte. Met andere woorden, ik doe dit eigenlijk zeer opvallend. Mijn toestel kan ook moeilijk "bescheiden" genoemd worden.
          Geportretteerden zien mij dus duidelijk foto's trekken van hen, kan het feit dat ze mij niet tegenhouden dan beschouwd worden als impliciete toestemming?

Ik gebruik de foto's om mijn werk te promoten (voorlopig enkel op internet), en mijn opdrachtgever doet er niet veel mee, buiten die af en toe projecteren op zo'n feestje.

Wat denken -- of liever, weten -- jullie?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door NoGood Bekijk bericht
            OK, hier is mijn relaas

Ik ben een tijdje geleden foto's gaan trekken in opdracht. Nooit eerder heb ik er echt last van gehad, maar deze keer heb ik van veel mensen kritiek gekregen dat ik hun privacy verstoorde door foto's van hen te trekken. Dit ging van mensen die gewoon vroegen om hen niet te trekken, over mensen die zeiden dat ik dat gewoonweg niet mocht, en één iemand zou een rechtszaak aanspannen als hij die foto's online of elders gepubliceerd zou zien.

Nu ben ik die zaken eens allemaal gaan opzoeken, en ik kwam tot het volgende (op basis van de Nederlandse wet, niet de Belgische):

* Ik heb auteursrecht ('t zijn mijn foto's)
            * De geportretteerde heeft portretrecht (hij/zij mag kopieën maken, publicatie verbieden)
            * Ik mag de foto's enkel publiceren als ik toestemming van de geportretteerde(n) heb.

En in die toestemming zit het hem. Ik vraag soms expliciet aan mensen of ik hen mag trekken, maar voor de meeste foto's doe ik dit niet. Impliciete goedkeuring zou in principe voldoende moeten zijn, maar wat wordt als "impliciete goedkeuring" beschouwd? Ik trek die foto's niet onopvallend; ik verberg mij niet, sta meestal heel dicht bij de mensen (1 à 2 m), en hou de flash in de hoogte. Met andere woorden, ik doe dit eigenlijk zeer opvallend. Mijn toestel kan ook moeilijk "bescheiden" genoemd worden.
            Geportretteerden zien mij dus duidelijk foto's trekken van hen, kan het feit dat ze mij niet tegenhouden dan beschouwd worden als impliciete toestemming?

Ik gebruik de foto's om mijn werk te promoten (voorlopig enkel op internet), en mijn opdrachtgever doet er niet veel mee, buiten die af en toe projecteren op zo'n feestje.

Wat denken -- of liever, weten -- jullie?
            Hoe het precies zit met die toestemming daar kan ik zo direct geen antwoord op geven.
            Wel kan ik al dit zeggen: artikel 10 van de Belgische wet op de auteursrechten en de naburige rechten (wet van 30 juni 1994, B.S. 27 juli 1994) zegt: "De auteur of de eigenaar van een portret dan wel enige andere persoon die een portret bezit of voorhanden heeft, heeft niet het recht het te reproduceren of aan het publiek mede te delen zonder toestemming van de geportretteerde of, gedurende twintig jaar na diens overlijden, zonder toestemming van zijn rechtverkrijgenden." Maw, toestemming is sowieso vereist voor het publiceren van foto's! Hoe het zit met de impliciete en de expliciete toestemming, dat weet ik niet direct. Dat zal ik eens navragen op school.

Wel is het sowieso verstandiger om toestemming te vragen. Je zegt dat je toch vanop 1 à 2m een foto maakt van de mensen, dus dan is het ook kleine moeite om even te gaan zeggen "ik werk in opdracht van x en ik moest foto's maken voor dit of dat, is het een probleem dat u hier op staat? en dat ik deze foto's verkoop aan x?"
            Zegt deze persoon/personen dat het niet erg is, dan heb je geen probleem. Zeggen ze dat ze het wel erg vinden, dan mag je de foto's niet gebruiken (best zelfs direct te verwijderen van uw geheugenkaartje).
            Canon 30D, Canon 50mm f/1.8, Sigma 24-70mm f/2.8, Canon 75-300mm f/4.0-5.6, Canon Speedlight 550EX en Canon Macro-converter

Comment

Forum voor alles over (digitale) fotografie, maar wat niet in de overige forums past. Voor onderwerpen die niets met fotografie te maken hebben, kun je het forum Chit Chat gebruiken.

Hier staat een link naar een document wat volgens mij wel de belangrijkste informatie bevat.

Comment

NoGood, als je op de forumtreat van AlMurphy gaat kijken naar die link, dan weet je dat je in je recht bent. Ik citeer even uit het antwoord van de CBPL:
                "Toestemming is de vrije, specifieke en op informatie berustende wilsuiting waarmee de betrokkene de verwerking van hem betreffende gegevens aanvaardt. 'Vrij' wil zeggen dat er geen druk mag uitgeoefend worden om tot een toestemming te komen. 'Specifiek' houdt in dat de afbeelding voor geen ander doeleinde mag worden verwerkt dan deze waarvoor de toestemming werd gegeven.
                Deze toestemming moet niet noodzakelijk schriftelijk zijn. Een ondubbelzinnige toestemming is voldoende. U kan dus met andere woorden ook een mondelinge toestemming geven of vragen of zelfs een stilzwijgende. Een stilzwijgende toestemming kan bijvoorbeeld worden afgeleid uit het feit dat een persoon zich laat fotograferen zonder zich ertegen te verzetten."

Voila, dit is een antwoord op u vraag :-). Je mag fotograferen en je mag deze foto's gebruiken onder 2 voorwaarden: (1)Het moet opvallen dat je die mensen fotografeert en zij moeten weigeren en (2) ze moeten niet noodzakelijk uitdrukkelijk toestemming geven.

Wel blijf ik nog altijd bij mijn standpunt van gisteren avond, als je toch op maar 2m van de gefotografeerde personen staat is het een kleine moeite om het even te melden en te vragen of ze dat een ramp vinden. Het vragen is snel gebeurd en je bespaart er zever mee achteraf. Sommige mensen zijn mss ook gewoon te verlegen om tegen u te komen zeggen dat je hen niet mag fotograferen. Dus toestemming vragen is altijd het beste en het veiligste!

Greetz

Comment

Schitterend, das goed nieuws voor mij! Ik steek meteen een print van dit document in mijn fotozak

't Is niet omdat ik dichtbij sta dat het snel gevraagd is. Op zo'n feestjes trek ik hoofdzakelijk dansende mensen. Het is niet echt gepast dat ik die mensen dan even ga onderbreken om toestemming te vragen, zoiets kan de moment nogal breken.

Misschien kan ik in't vervolg wel aan de organisator vragen dat hij duidelijk melding maakt (poster ophangen, op het inkomticket plaatsen, ...) van het feit dat de bezoekers gefotografeerd kunnen worden, en dat ze de fotograaf iets moeten laten weten als ze niet gefotografeerd willen worden.

In ieder geval heel veel dank voor het opzoekwerk, ik slaap weer een pak geruster.

Comment

Working...
                  X