Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje ivm portretrecht

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Vraagje ivm portretrecht

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
    Je hebt gelijk.
    Wat Theokus schrijft heeft ie overigens letterlijk gecopieerd van de website van Sofam.
    Maar dat is een te ruime interpretatie door Sofam van het "recht op afbeelding". Je moet in die wet zelf gaan lezen. Dat recht op afbeelding gaat enkel en alleen over publicatie.
    Wat ik eerder schreef blijft gelden: foto's maken mag altijd, voor publiceren geld het afbeeldingsrecht.
    OK, ik wil je graag geloven maar dan is het wel vreemd dat juist een organisatie als Sofam niet de juiste tekst op haar site heeft staan. Ook raar dat er nooit iemand is geweest die ze daarop heeft gewezen. Het kan ook zijn dat er in de wet staat dat wat jij zegt maar dat e.e.a. door jurisprudentie inmiddels is aangescherpt tot inclusief het maken van foto's. Maar ik hoop dat je gelijk hebt.

Oorspronkelijk geplaatst door DrJeckyll Bekijk bericht
    En de rest van deze reactie's, dit alles bij elkaar betekend dat er op BD toch al wat aardig overtreden word
    Ja, helaas is BD nog immer zwalkend in het beleid. Er is op dit moment zelfs een mod die een link heeft opgenomen in de sig, die een regelrechte overtreding is van het copyright. Wat moeten we dan nog verwachten?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
      OK, ik wil je graag geloven maar dan is het wel vreemd dat juist een organisatie als Sofam niet de juiste tekst op haar site heeft staan. Ook raar dat er nooit iemand is geweest die ze daarop heeft gewezen. Het kan ook zijn dat er in de wet staat dat wat jij zegt maar dat e.e.a. door jurisprudentie inmiddels is aangescherpt tot inclusief het maken van foto's. Maar ik hoop dat je gelijk hebt.
      Ik heb mijn informatie van Prof. Dr. Mireille Buydens, van het departement Droit économique et social (Economisch en Sociaal Recht) van de rechtsfaculteit van de UCL.
      Sofam is niet meer dan een belangenvereniging die gaat over reproductie- en auteursrechten.

Comment

Ik heb mijn informatie van Prof. Dr. Mireille Buydens, van het departement Droit économique et social (Economisch en Sociaal Recht) van de rechtsfaculteit van de UCL.
        Dat klinkt geloofwaardig dus ik houd dit dan maar als waarheid aan.

Sofam is niet meer dan een belangenvereniging die gaat over reproductie- en auteursrechten.
        Dus dan zou je verwachten dat er wel wat beroepsfotografen langskomen die zien dat het niet klopt. Nuja, misschien moet ik er zelf maar eens een mailtje aan wijden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
          Er is op dit moment zelfs een mod die een link heeft opgenomen in de sig, die een regelrechte overtreding is van het copyright. Wat moeten we dan nog verwachten?
          Dat, ALS dit zo is, zo snel mogelijk in orde moet gebracht worden . . . en dit zeg ik zonder sarcasme, blijkbaar hebben sommige mensen er plezier in als er ergens een foutje wordt gemaakt . . . graag dus de naam van de desbetreffende mod aub.
          En als je een beetje BD-minded bent, had je dat ook per PM vriendelijk aan de mod in kwestie kunnen laten weten . . .
          Last edited by Franciskine; 10 juni 2007, 11:25.
          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Het vreemde vind ik wel dat als ik ergens in een draadje een reactie van iemand lees die offtopic reageerd op het al dan niet "legaal" zijn van een plaatsing ( meestal in andere woorden )
            Dat er dan snel een post op volgt van een mod of er ontopic gereageerd wil worden en dat het niet de bedoeling is om een discussie te starten over of het al dan niet mag en hier verder totaal niet meer naar gekeken word.

Greetz rich
            D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DrJeckyll Bekijk bericht
              Het vreemde vind ik wel dat als ik ergens in een draadje een reactie van iemand lees die offtopic reageerd op het al dan niet "legaal" zijn van een plaatsing ( meestal in andere woorden )
              Dat er dan snel een post op volgt van een mod of er ontopic gereageerd wil worden en dat het niet de bedoeling is om een discussie te starten over of het al dan niet mag en hier verder totaal niet meer naar gekeken word.

Greetz rich
              Moderatoren zijn er dus om die dingen in het oog te houden Trouwens, we zijn ook niet onfeilbaar, er zijn zeker dingen die aan onze aandacht ontsnappen. Het is ook niet voor niets dat ik vraag om de moderator waarover Leonidas spreekt, te vernoemen.
              En nu inderdaad graag weer "on topic", eventuele verdere discussie langs PM voeren is natuurlijk geen enkel probleem . .
              There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
              A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
              Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                Dat, ALS dit zo is, zo snel mogelijk in orde moet gebracht worden
                Is al gebeurd zo te zien. 't Was ook niet zo ernstig dat ik er een zaak van wilde maken, vandaar ook de smiley...

Comment

en hoe zit het als je in Belgie een portret neemt, en in 't buitenland publiceert?
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                    en hoe zit het als je in Belgie een portret neemt, en in 't buitenland publiceert?
                    Dan gebeurt er (tot nog toe) helemaal niks...

Comment

Ik zit nu ook al tijdje in de fotografie wereld en studeer rechten op de Plantijn Hogeschool in Antwerpen.
                      Dit jaar ga ik oa leren over het auteursrecht. Nu loop ik al een tijdje rond om een document te maken waarin piekfijn alles omtrent auteursrecht en portretrecht wordt vermeld in begrijpbare taal voor de 'leek'. Ik ga er volgende week mijn lector over aanspreken (een internationaal advocaat) met de vraag of hij mij hier wil in bijstaan en eventuele fouten wil corrigeren.
                      Ik weet niet of ik snel klaar zal zijn met dit werkstuk, maar ik hoop het toch in de loop van 2009 klaar te hebben.
                      Van zodra het klaar is zal ik op verscheidene locaties een url plaatsen waar je dit werkstuk kan afhalen (rekening houden met mijn auteursrecht natuurlijk ).
                      Ik hoop dat er veel mensen enthousiast zijn over mijn initiatief en ik hoop ook dat ik binnenkort (of binnen lang ) veel mensen heb kunnen helpen met dit werkstuk. Zowel fotograaf áls model!
                      Visit me @ www.cedricjanssen.be of http://ceeja.deviantart.com
                      Canon 30D, Canon 50mm f/1.8, Sigma 24-70mm f/2.8, Canon 75-300mm f/4.0-5.6, Canon Speedlight 550EX en Canon Macro-converter

Comment

Zeer goed idee. Kijk er naar uit.

Paul
                        "It is the photographer, not the camera, that is the instrument.".... Eve Arnolds

Comment

Zeer goed initiatief! Kijk dan niet alleen naar wat wet- en regelgeving zegt maar neem ook mee wat er door rechterlijke uitspraken door de jaren heen aan jurisprudentie is opgebouwd.

Helemaal mooi zou ht zijn als je dat ook voor Nederland zou kunnen doen, vooral ook omdat de wetgeving in BE en NL nogal lijkt te verschillen op belangrijke punten. Het is juist daarom ook dat over dit onderwerp steeds opnieuw discussies ontstaan.

Succes!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jos_ke Bekijk bericht
                            Ik zit nu ook al tijdje in de fotografie wereld en studeer rechten op de Plantijn Hogeschool in Antwerpen.
                            Dit jaar ga ik oa leren over het auteursrecht. Nu loop ik al een tijdje rond om een document te maken waarin piekfijn alles omtrent auteursrecht en portretrecht wordt vermeld in begrijpbare taal voor de 'leek'. Ik ga er volgende week mijn lector over aanspreken (een internationaal advocaat) met de vraag of hij mij hier wil in bijstaan en eventuele fouten wil corrigeren.
                            Ik weet niet of ik snel klaar zal zijn met dit werkstuk, maar ik hoop het toch in de loop van 2009 klaar te hebben.
                            Van zodra het klaar is zal ik op verscheidene locaties een url plaatsen waar je dit werkstuk kan afhalen (rekening houden met mijn auteursrecht natuurlijk ).
                            Ik hoop dat er veel mensen enthousiast zijn over mijn initiatief en ik hoop ook dat ik binnenkort (of binnen lang ) veel mensen heb kunnen helpen met dit werkstuk. Zowel fotograaf áls model!
                            Vergeet de privacy wetgeving niet in je werkstuk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jos_ke Bekijk bericht
                              Zowel fotograaf áls model!
                              En dan graag model in de ruime zin van het woord, dus gevraagd en ongevraagd, bewust en onbewust.

Oorspronkelijk geplaatst door alainD Bekijk bericht
                              Ja, dat moet er zeker in meegenomen worden. Neem het voorbeeld van die mevrouw hier laatst die met ongekamd haar haar huis aan het schoonmaken was en plots een camera en microfoon onder haar neus geduwd kreeg. Mocht dat uitgezonden worden?

Waar ook vaak misverstenden over ontstaan (zeker in BE, maar misschien ook in NL) is of fotosites zoals ik die heb vallen onder de wetgeving van gegevensverwerking, databases in relatie tot privacybescherming.

Genoeg te doen dus, geen makkelijke klus en het kost je minstens je kerstvakantie.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
                                Zeer goed initiatief! Kijk dan niet alleen naar wat wet- en regelgeving zegt maar neem ook mee wat er door rechterlijke uitspraken door de jaren heen aan jurisprudentie is opgebouwd.
                                Zal ik zeker doen. Denk dat ik veel zal moeten 'daten' met mijn lector om dat gedaan te krijgen

Helemaal mooi zou ht zijn als je dat ook voor Nederland zou kunnen doen, vooral ook omdat de wetgeving in BE en NL nogal lijkt te verschillen op belangrijke punten. Het is juist daarom ook dat over dit onderwerp steeds opnieuw discussies ontstaan.
                                Denk dat dit nogal moeilijk zal zijn. In dat opzicht dat het dan een té uitgebreid werk zal worden. Het is net mijn bedoeling om iets simpel, niet te lang te maken dat door iedere fotograaf/model gelezen kan en zal worden. Als ik een "boek" maak van 50 à 100 blz en dat uitgegeven wordt (hypotetisch hé ) en dat je zal moeten kopen, dan zal het niet gekocht of gelezen worden door iedereen, maar enkel wie er beroepsmatig mee bezig is of wie er zich echt voor interesseert.
                                Mijn bedoeling is om zowel amateur als professioneel te bereiken, maar voornamelijk amateur, simpelweg omdat die met veel meer zijn en er hoogstwaarschijnlijk ook meer over weten.
                                Denk even na, als jij een ding van 50 blz voorgeschoteld krijgt heb jij ook al minder zin om dit te lezen hé .

Succes!
                                Dankje! Zal ik zéker kunnen gebruiken

Oorspronkelijk geplaatst door alainD
                                Zal ik proberen

En dan graag model in de ruime zin van het woord, dus gevraagd en ongevraagd, bewust en onbewust.
                                Dat was al zeker de bedoeling .

Waar ook vaak misverstenden over ontstaan (zeker in BE, maar misschien ook in NL) is of fotosites zoals ik die heb vallen onder de wetgeving van gegevensverwerking, databases in relatie tot privacybescherming.
                                Zal zien of dat ik dat er in kan verwerken, maar zelfde opmerking als ik daarboven al gegeven heb over wat je zei van BE en NL wetgeving .

Genoeg te doen dus, geen makkelijke klus en het kost je minstens je kerstvakantie .
                                Kerstvakantie is om te blokken, niet echt om aan dit ding te werken, dat zal tussendoor moeten gebeuren

Dankuwel voor al de steun alvast, en ook dankuwel om mij met nóg meer werk op te zadelen . Maar jullie reacties maken me wel duidelijk dat er nood is aan iets wat ik wil maken, dus dat maakt mijn motivatie des te groter . En hopelijk het resultaat des te beter .
                                Nu hopen dat mijn lector mij hier in wil bijstaan, anders heb ik wel een probleem en jullie ook vrees ik .
                                Visit me @ www.cedricjanssen.be of http://ceeja.deviantart.com
                                Canon 30D, Canon 50mm f/1.8, Sigma 24-70mm f/2.8, Canon 75-300mm f/4.0-5.6, Canon Speedlight 550EX en Canon Macro-converter

Comment

Working...
                                X