Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Graf fotogaferen en publiceren

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Graf fotogaferen en publiceren

Blijkbaar heb ik hier een moeilijke discussie opgestart.
    Is er hier geen advocaat op het forum aanwezig?

Dat je op je eigen site alles mag publiceren geloof ik toch niet want dan mag je in een eigen boek ook alles publiceren wat je zelf wil???

Dat je een vergunning nodig hebt lijkt mij inderdaad aannemelijk alhoewel een kerkhof toch ook maar een publieke plaats is, dat is het stationsplein dan toch ook.
    SITE: http://www.xraypictures.be
    FOTOBLOG: http://xraypictures.wordpress.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Xray Bekijk bericht
      Blijkbaar heb ik hier een moeilijke discussie opgestart.
      Is er hier geen advocaat op het forum aanwezig?

Dat je op je eigen site alles mag publiceren geloof ik toch niet want dan mag je in een eigen boek ook alles publiceren wat je zelf wil???

Dat je een vergunning nodig hebt lijkt mij inderdaad aannemelijk alhoewel een kerkhof toch ook maar een publieke plaats is, dat is het stationsplein dan toch ook.
      Zij of hij die meent dat zij of hij op z'n site alles mag publiceren slaat de bal grondig mis. En waar die site gehost wordt speelt geen enkele rol.
      En om op een kerkhof te fotograferen heb je in Leuven geen enkele vergunning nodig.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
        En waar die site gehost wordt speelt geen enkele rol.
        Hier sla jij de plank toch volledig mis...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pendragon Bekijk bericht
          Voor zover ik de privacywetgeving ( zie hier in PDF ) ken is er m.i. geen wettelijk probleem.
          De wet van 8 december 1992, die ik vrij goed ken, heeft met deze materie niets te maken. Die gaat over het verwerken van persoonsgegevens door rechtspersonen. Bovendien bevat een grafsteen per definitie geen persoonsgegevens (cru gezegd: de doden zijn juridisch geen mensen meer ).
          Ik zou het in andere wetgeving zoeken, misschien in de eerste plaats in lokale politiereglementen omdat een stad of gemeente zoiets inderdaad zou kunnen benaderen als verstoring van de openbare orde...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
            Hier sla jij de plank toch volledig mis...
            Wil je dat dan ook even uitleggen aub?

Comment

Wil je dat dan ook even uitleggen aub?
              Wat valt daar aan uit te leggen anders dan te zeggen dat het wel degelijk uitmaakt waar de foto's geplaatst zijn?

Comment

Wel, geef eens een wettekst, of rechtspraak, waaruit dat blijkt?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudi_S60 Bekijk bericht
                  De wet van 8 december 1992, die ik vrij goed ken, heeft met deze materie niets te maken. Die gaat over het verwerken van persoonsgegevens door rechtspersonen. Bovendien bevat een grafsteen per definitie geen persoonsgegevens (cru gezegd: de doden zijn juridisch geen mensen meer ).
                  Ik zou het in andere wetgeving zoeken, misschien in de eerste plaats in lokale politiereglementen omdat een stad of gemeente zoiets inderdaad zou kunnen benaderen als verstoring van de openbare orde...
                  Als mensen het over privacy hebben gaat het in de meeste gevallen over deze specifieke wetgeving. En of doden juridisch geen mensen meer zijn ... dat ben ik nog niet zo zeker. Ze blijven op zijn minst leven in de daden die ze als levende rechtspersoon hebben gesteld (wilsbeschikking bijv.)

Als je mijn volgende reactie gelezen hebt dan zie je dat ik idd naar de gemeentelijke regelgeving ben gaan kijken. En dat die hoogstens iets zegt over het fotograferen zelf (in Gent zelfs met vergunning blijkbaar).

Maar niks over het publiceren op het internet waar de TS het uiteindelijk over had.
                  Meer foto's op mijn website

Comment

Wel, geef eens een wettekst, of rechtspraak, waaruit dat blijkt?
                    Nou, als je denkt dat er hier in de wet letterlijk staat dat je onbereikbaar bent als je ervoor zorgt dat e.e.a. in het buitenland gehost wordt dan heb je het natuurlijk mis.

Het is wel bekend dat als ik de holocaust ontken (wat hier verboden is) maar de tekst op een Amerikaanse site zet dat ik voor de Nederlandse wetgeving niet aan te pakken ben en de tekst zal in Amerika niet verwijderd worden vanwege recht op vrije meningsuiting. Zo maken Duitse neonazi's ook gebruik van Amerikaanse sites voor dezelfde reden. Hetzelfde geldt voor Chinese dissidenten, allerhande extremisten etc. Als je zorgt dat het buiten je eigen wetsgebied staat dan is het niet of nauwelijks aan te pakken.

Zie bijvoorbeeld:
                    Tot nu toe nam de overheid alleen actie tegen radicale sites die zich in Nederland gevestigd hadden. Zij vielen onder het Nederlands recht en waren daarom strafbaar aan onder meer opruiing. Het probleem is dat vrijwel alle radicale sites nu nog steeds bestaan, maar dat deze sites naar een buitenlandse server verplaatst zijn. Hierdoor vallen ze niet meer onder het Nederlands recht en kunnen ze niet aangepakt worden. Om dit probleem alsnog aan te pakken wil het nieuwe kabinet de sites blokkeren. Ze blijven dan wel bestaan, maar zijn via een Nederlandse provider dan niet meer opvraagbaar.
                    Bron

Comment

Pendragon, allereerst bedankt om eens in de regelgeving te duiken. Aan alle anderen ook bedankt om eens stevig na te denken over het onderwerp.
                      Ik denk inderdaad dat er nog een verschil bestaat tussen het nemen van die foto's (voor eigen gebruik) en het publiceren ervan (het ter beschikking stellen aan derden).
                      SITE: http://www.xraypictures.be
                      FOTOBLOG: http://xraypictures.wordpress.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pendragon Bekijk bericht
                        Als mensen het over privacy hebben gaat het in de meeste gevallen over deze specifieke wetgeving. En of doden juridisch geen mensen meer zijn ... dat ben ik nog niet zo zeker. Ze blijven op zijn minst leven in de daden die ze als levende rechtspersoon hebben gesteld (wilsbeschikking bijv.)
                        Je bent maar rechtsbekwaam tussen je geboorte en je dood (= een rechtssubject: een mens, een persoon met rechten en plichten). De bescherming die je als rechtssubject geniet, verlies je op het ogenblik van je dood. Vele van je rechten (en verbintenissen, zoals schulden ) gaan over op je rechtsopvolgers (erfgenamen): de privacyaspecten horen daar dus niet bij... Sorry voor het jargon, hoor Ik ben geen jurist, maar heb wel tijdens een recente studie een stevige brok recht verteerd.

Maar over de behandeling van doden en graven bestaan ongetwijfeld specifieke regels, die ik niet ken (strafwetboek, andere...). Als ik wat tijd heb, wil ik wel op zoek gaan...

Comment

Het is wel bekend dat als ik de holocaust ontken (wat hier verboden is) maar de tekst op een Amerikaanse site zet dat ik voor de Nederlandse wetgeving niet aan te pakken ben en de tekst zal in Amerika niet verwijderd worden vanwege recht op vrije meningsuiting. Zo maken Duitse neonazi's ook gebruik van Amerikaanse sites voor dezelfde reden. Hetzelfde geldt voor Chinese dissidenten, allerhande extremisten etc. Als je zorgt dat het buiten je eigen wetsgebied staat dan is het niet of nauwelijks aan te pakken.
                          Ik denk toch dat als ik kan aantonen dat een belg, laten we hem voor 't gemak Leon S. noemen, geboren op 20/01/19xx en wonende te Y., op een website de holocaust ontkent en hem aanklaag, hij hier in Belgïe veroordeeld zal worden, zelfs al is die website gehost in de USA...
                          Het probleem met die racistische sites is nu juist dat wie de "verantwoordelijke uitgever" is niet kan achterhaald worden. Vandaar dat zij ongestraft blijven.
                          Maar als diezelfde Leon S. op zijn persoonlijke webruimte gehost in de USA een portret van Manu Paraplu plaatst, dan zal dat rap gedaan zijn als Manu Paraplu daar niet mee akkoord is. Want Leon S. is zo fier op zijn fotokes dat hij in al zijn naiviteit zijn identiteit prijsgegeven heeft...

Comment

Ik denk toch dat als ik kan aantonen dat een belg, laten we hem voor 't gemak Leon S. noemen, geboren op 20/01/19xx en wonende te Y., op een website de holocaust ontkent en hem aanklaag, hij hier in Belgïe veroordeeld zal worden, zelfs al is die website gehost in de USA...
                            Dat kan best want ik ben niet op de hoogte van jullie wetgeving, hoewel ik denk dat je zonder woonplaats en geboortedatum niet ver komt. Maar ik kan je wel vertellen dat als die Leon S. toevallig Nederlander is, dat je helemaal geen kans maakt. En al helemaal niet als ik mijn zaken in Amerika onderbreng. Die quote plaatste ik natuurlijk niet voor niets.

Hier een foto van een Belgische politieagente waarvan ik ondertussen hier op het forum begrepen heb dat het niet toegestaan is die te publiceren, in tegenstelling tot foto's van de Nederlandse politie. Belgische justitie: so sue me.

Als je m'n verhaal over m'n arrestatie in Spanje gevolgd heb, heb je ook kunnen lezen dat het feit dat m'n foto's in Amerika gehost zijn een van de redenen is dat ze me niks ten laste konden leggen.
                            Last edited by Leonidas; 22 februari 2007, 22:51.

Comment

Hier een foto van een Belgische politieagente waarvan ik ondertussen hier op het forum begrepen heb dat het niet toegestaan is die te publiceren, in tegenstelling tot foto's van de Nederlandse politie. Belgische justitie: so sue me.
                              Volgens mij heb je de agente wel omgekocht
                              D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
                              www.langenacker.nl

Comment

hoewel ik denk dat je zonder woonplaats en geboortedatum niet ver komt.
                                Dat had je gedacht ! Eender welke bankbediende zelfs van een kleine tot middelgrote bank heeft met een voornaam, een stuk van een familienaam en een geboortedatum zelfs zonder jaartal genoeg gegevens om je het telefoonnummer van je schoonmoeder te bezorgen. En het gerecht is wat dat betreft nog beter uitgerust. Dus in het geval van jouw site is anonimiteit voor het gerecht een naieve illusie.

Als je m'n verhaal over m'n arrestatie in Spanje gevolgd heb, heb je ook kunnen lezen dat het feit dat m'n foto's in Amerika gehost zijn een van de redenen is dat ze me niks ten laste konden leggen.
                                Dat heb ik uit dat verhaal helemaal niet begrepen. Ik had gelezen dat ze je opbrachten (dat is niet hetzelfde als arresteren) omdat je je verdacht gedroeg: je wilde de benen nemen. Dat ze je lieten gaan was ook al om een andere reden:
                                De aardige agent was inmiddels het wetboek aan het bestuderen en wat blijkt: je mag van iedereen op straat foto's nemen, zelfs van minderjarigen, maar alleen voor het publiceren heb je toestemming van de ouders nodig. Omdat ik alleen de intentie had gehad de foto's te publiceren maar dat nog niet gedaan had was er dus eigenlijk helemaal geen zaak tegen mij. De agent die mijn People-pagina bestudeerd had was ook niks onrechtmatigs tegengekomen. De aardige agent kreeg daarmee de overhand en mij werd gevraagd of ik vrijwillig die laatste foto's van dat meisje wilde wissen - de vader had geen aangifte tegen mij willen doen maar had wel aangegeven bezwaar te hebben tegen het plaatsen op internet.
                                Maar ik kan je wel vertellen dat als die Leon S. toevallig Nederlander is, dat je helemaal geen kans maakt.
                                Zou je dat nu aub even willen onderbouwen?
                                Last edited by pol parasol; 22 februari 2007, 23:52.

Comment

Working...
                                X