Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

kopen in de usa

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: kopen in de usa

Oorspronkelijk geplaatst door paparazzi Bekijk bericht
    'k Hoorde deze avond dat 'n goeie vriend van mij in april/mei naar de USA gaat. Zodoende kan ik daarvan gebruik maken 'n mooi boodschappenlijstje mee te geven voor objectieven die hier in Nederland 1/3 meer kosten dan daar.

Wie van jullie die ook wel 'ns wat uit Amerika mee (laat) brengen heeft tips over hoe en wat? Bestel je gewoon via de goedkoopste internetaanbieder (onecall.com) en laat 't bezorgen op het adres waar jij (of je vrienden) logeren? Of ken je goeie winkels die overal zitten en veel op voorraad hebben waar het spul gehaald kan worden? Mijn vriend had 't al over bestbuy-winkels die ook daar zitten waar hij naartoe gaat. Maar ik heb al op internet gezien dat die alleen maar doorsnee consumentenspul verkopen, geen speciale objectieven in elk geval.
    De laatste 15 jaar ben ik vijf maal naar de USA geweest( tussen 1992 en 200). Nooit heeft de douane bij de heen of terugreis in men bagage geneust. Twintig à 35 jaar terug naam ik (gezien de waarde) men fotoapparatuur mee als handbagage in een alluminium koffer. Bij de terugkeer op Zaventem had ik zo goed als altijd prijs. ( de koffer trok de aandacht). Naar een factuur vroeg men nooit; wel naar het gele papierke van "De Beukelaar" . Deze gele briefjes gingen altijd afzonderlijk mee op reis. Ik denk dat ik ze eenmaal heb laten zien. Als ik zag dat de douaniers men koffer in de mot hadden dan zette ik hem spontaan op hun toog , zei wat in de koffer zat ( Hasseblad + 3 lenzen)en dat ik de fameuse papiertjes bijhad. Dat was altijd voldoende. Afgezien van de eerste keer heb ik nooit meer iets moeten laten zien, ik was blijkbaar te vertrouwen. Alleen men uitleg was voldoende.

Zolang je nu binnen Europa reist is er geen kontrole.
    Je kan best je gele briefjes goed en veilig bewaren. Bij verkoop volgen ze gewoon het toestel. Toen ik in 1994 men Hasselblad verkocht zijn de vier gele briefjes( met hun dubbels) meegegeven. Zonder deze papiertjes zou het wel eens om gestolen materiaal kunnen gaan.

Als het niet om duur materiaal gaat dan zal de douane er niet eens aandacht voor hebben. ( wat is duur?)Ik weet niet in hoeverre men er nu op controleert, maar er zijn zeker ambtenaren met een goede kennis van fotomateriaal.

Men zou hier ook een topic kunnen openen over het meenemen van je materiaal. Naar de USA had ik steeds een halfgrootte videocamera mee als hand bagage (in de periode voor 11 september). Alle handbagage wordt gescand en dan nog moest hij soms uit elkaar voor visuele kontrole.
    Naar ander landen is het mij nooit gebeurd. De laatste jaren ben ik niet meer met het vliegtuig op reis geweest maar ik neem aan dat ze voor de USA je spullen extra zullen controleren. Een bewijs van originaliteit kan nooit geen kwaad.
    Is dat "gele papierke" geen soort identiteitsbewijs ??. Alles is natuurlijk te vervalsen, maar toch.

Comment

Tja je hebt veel kans dat je niet door de douane gaat tegengehouden worden. Maar je kan wel eens pech hebben.

ZO heb ik enkele jaren terug een compactje moeten kopen in de USA omdat mijn camera op reis de geest gegeven had. En ik had geen zin om nu ook nog invoerrechten en BTW te moeten betalen op die camera dus spontaan aangeven ging ik niet doen.

Natuurlijk loopt er iets mis met de terugvlucht en belanden we na meerdere tussenstops in schiphol. En tja dan kom je aan de douane met veel meer bagage dan de andere mensen en val je op. Dus wordt ik eruitgehaald voor een controle.

En ja hoor ze pakken die compact vast en dan vraagt men direct waar hebt u die gekocht..... En dan wordt het pas echt leuk he want ze beginnen dan alles te controleren. Ik heb er +45 min gestaan en dan hebben ze mij uiteindelijk laten gaan met mijn camera.

Ze kijken dus wel degelijk naar hoe nieuw zo een toestel is want mijn DSLR en lenzen daar werden geen vragen over gesteld maar die compact tja die zag er te nieuw uit. Als je het de moeite waard vind (dat was bij mij eigenlijk niet het geval maar tja...) zorg er dan alvast voor geen doos, handleidingen, fakturen etc bij te hebben want ik kan je verzekeren dat ze er actief op zoek naar gaan.

Comment

De dozen mogen ze van mij idd wegsmijten. Is ook logischer als ze met de D70s die ze van mij meekrijgen en de 3 lenzen die ik bestel (groothoek, 17-55 en 70-300) op pad zijn.

Een handleiding is echter iets wat ik zelf dus gewoon wel mee op reis neem (met mijn in NL gekochte camera) omdat ik in geval er iets mis gaat ik natuurlijk wel wil kunnen opzoeken wat dat kan zijn. Misschien dat ze de factuur en garantiebewijs, die ik uiteraard wel moet krijgen, gewoon maar met de post moeten sturen.

Die vriend van mij komt vrijwel jaarlijks in de USA en is reisbegeleider geweest all over the world en hij heeft nog nooit douaneproblemen gehad. En geloof maar dat ie ook overal op interessante koopjes is afgegaan.

Comment

Mijn zus is nu voor een jaar vertrokken naar New York om daar te gaan werken. Dan kan het toch niet anders dan dat ze ginder dingen koopt, die ze dan nadien ook terug mee wil brengen naar hier??? Ze gaat ginder bvb. een laptop kopen. Zij heeft natuurlijk wel een ander visum dan een gewone toerist. Zou ze hier dan ook problemen mee kunnen krijgen wanneer ze terug komt?
          The future belongs to those who believe in the power of their dreams

Comment

Ik zou de dozen en gebruiksaanwijzigingen gewoon vanuit de VS per post naar huis op laten sturen. Heb je toch je doos nog bij eventuele doorverkoop van je spullen.

'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal'

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Naehatje Bekijk bericht
              Mijn zus is nu voor een jaar vertrokken naar New York om daar te gaan werken. Dan kan het toch niet anders dan dat ze ginder dingen koopt, die ze dan nadien ook terug mee wil brengen naar hier??? Ze gaat ginder bvb. een laptop kopen. Zij heeft natuurlijk wel een ander visum dan een gewone toerist. Zou ze hier dan ook problemen mee kunnen krijgen wanneer ze terug komt?
              Ik denk dat je zus dan eens het volgende moet lezen:

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nikonias Bekijk bericht
                Ik zou de dozen en gebruiksaanwijzigingen gewoon vanuit de VS per post naar huis op laten sturen. Heb je toch je doos nog bij eventuele doorverkoop van je spullen.
                Thuis bewaar ik ook nooit dozen, dus dat lijkt me vrij zinloos. Overigens koop ik voor mezelf, niet om ermee te gaan handelen. Mocht ik na 'n paar jaar een objectief willen verkopen omdat ik iets nieuws koop, lijkt me niet dat 'n koper nog waarde hecht aan de originele verpakking. Da's alleen leuk als je iets koopt wat net nieuw is en nog in de garantie zit.

Comment

Laptop via haar baas aanschaffen (dan betaalt ze ook geen locale btw) en staat hij als eigenaar bekend terwijl zij 'm van de zaak 'leent' als ze ermee terug naar Nederland komt.

Comment

Maar ze werkt ginder als 'nanny', dus niet in een bedrijf of zo. Haar domicilie blijft dan ook hier in België staan, maar ze krijgt ginder wel een social securitynumber en zo. Die site van de fiscus is voor als je eerst ginder echt gaat wonen en dan in België geen verblijfplaats meer hebt...
                    The future belongs to those who believe in the power of their dreams

Comment

Ik heb een aantal jaren terug eens een radio voor een zweefvliegtuig laten overkomen van Australie (voor aeronautical frequencies, dat zou na 9/11 niet meer lukken denk ik)

Ik had de zaak goed bestudeerd en ik heb volgens plan enkel de Belgische BTW moeten betalen (en hun wisselkoers van de AUD was 3 maanden oud en 15% lager dan op het moment, dus een goede zaak)

Terwijl ik daar stond defileerde een zeer internationaal gezelschap dat de meest bizarre dingen per post had ontvangen als geschenk (gedragen schoenen en zo)
                      Ze hebben allemaal moeten betalen, en voor de USA zijn er zowel invoerrechten als BTW

Of wanneer je iets cadeau krijgt van iemand, dan heb je toch zelf ook geen aankoopbewijs?

Comment

Ik was vorig jaar mei in Bozeman in de staat Montana (daar heft men geen btw) en ik zag de Nikon D200 liggen voor 1500 dollar dus zo'n 1250 euro en toen was ie hier nog 1600 euro. Dat scheelt nogal niet wat.
                        In dichtbevolkte staten zoals California, New York etc heb je dus wel die salestax (btw) en dan kan er wat tot 12% bijkomen.
                        Je kan de gok nemen. Met lenzen zeker als ze al wat langer uit zijn is het makkelijker dan met body's.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rozendaal04 Bekijk bericht
                          aandacht). Naar een factuur vroeg men nooit; wel naar het gele papierke van "De Beukelaar" . Deze gele briefjes gingen altijd afzonderlijk mee op reis. Is dat "gele papierke" geen soort identiteitsbewijs ??. Alles is natuurlijk te vervalsen, maar toch.
                          Hoe ziet dat met het papiertje van "De Beukelaar" indien je bijv. in Duitsland hebt gekocht (wat ik nogal eens doe) ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door paparazzi Bekijk bericht
                            'k heb ook met m'n in nederland gekochte cameraspullen nog nooit last gehad bij de douane terwijl ik uiteraard ook geen aankoopbewijzen mee op reis neem

en nochthans vorig jaar vanuit hongkong en singapore terug naar huis gevlogen, dus als er 2 locaties zijn waar mensen goedkoop apparatuur in kunnen slaan dan is 't daar wel, maar ook van die vluchten mocht iederen gewoon doorlopen zonder problemen
                            Ze zien niet aan je gezicht vanwaar je komt hé
                            Maar het blijft een risico, als je controle krijgt in de gang "nothing to declare" staan er zware boetes op! Ik heb al 2 maal controle gehad, gelukkig ontsnapt zonder problemen ondanks dat ik enkele zaken bij had!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gliderbee Bekijk bericht
                              Hoe ziet dat met het papiertje van "De Beukelaar" indien je bijv. in Duitsland hebt gekocht (wat ik nogal eens doe) ?
                              Met het "gele" papiertje bedoelen we het "identificatiebewijs" van Nikon. Hierop staat het model vemeld met het nummer en de naam van de verdeler(Distributeur). Het bestaat uit verschillende doorslagen en bevat ook de "Nikon European Service Warranty" of "Nikon Worldwide Service Warranry". Binnen de EU maakt het niet uit in welk EU land (Nederland, Frankrijk, Duitsland, Begië, enz..) u het toestel hebt gekocht.
                              Persoonlijk heb ik ook sommige zaken in Duitsland (AKen) gekocht. Als "distributor" staat op het gele papierke " NIKON GMBH" . Bij Procirep Belux in Brussel is er geen enkel probleem voor de garantie. Je hebt ook weer dit bewijs nodig.
                              N.B. Al twee maanden is er mijn D70 er in herstelleling. .(Bglod of zoiets). Deze is ook in Aken gekocht Hopelijk heb ik hem snel terug.

Comment

beste is verzenden binnen de VS naar een andere staat, dan betaal je geen tax (is in NY 8%).

Er bestaat een kans dat je tegengehouden wordt aan de douane, maar die is klein. Word je tegengehouden, dan heb je pech, en betaal je. Zal je uiteindelijk even duur af zijn als hier kopen. Dus een nul-operatie. Word je niet tegengehouden, dan doe je een mooie zaak.

Als je geen bezwaar hebt tegen belastingsontduiking, dan is het dus het proberen waard.

Comment

Working...
                                X