Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoeveel voor 'n trouwerij?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Hoeveel voor 'n trouwerij?

    @Fullator

    Ik kan je alleen maar bijtreden en 100% gelijk geven.
    Als je wilt huwlijksreportages doen (of andere) koop dan goed materiaal aan, zodat je niet als een amateur overkomt ... Als je als zelfstandige goed begint en met kwalitatief materiaal van start gaat dan ben je al voor de helft geslaagt, als er dan iets fout gaat is de kans dat het aan het materiaal ligt veel kleiner, maar een investerins is dan meestal wel geboden, trouwens als je geen risico's wenst te nemen zou ik ook afraden om zelfstandig te beginnen.

    Ikzelf ben ook een 2-tal jaar zelfstandig begonnen en ik heb ook moeten lenen (ik had zelfs geen klanten toen). Resultaat van dit alles is, dat ik 2 jaar geleden op een goede basis ben gestart. Via een uitgekiende reclame-actie maakte ik na 1 maand al winst, na nu ruim 2 jaar boek ik ieder kwartaal een grotere omzet en wist. Moest ik in de beginperiode niet willen investeren (want ik had alles om als een amateur te starten) dan zat ik nog te sukkelen of was ik al lang gestopt. Doordat ik enkel 10-duizenden euro's investeerde ben ik van start kunnen gaan EN concurreren met de mensen die al jaren in het vak zitten, zowel op kwalitatief als op budgetair gebied.

    Comment


    • #62
      Re: Hoeveel voor 'n trouwerij?

      Oorspronkelijk geplaatst door jocca Bekijk bericht
      @Fullator

      Ik kan je alleen maar bijtreden en 100% gelijk geven.
      Als je wilt huwlijksreportages doen (of andere) koop dan goed materiaal aan, zodat je niet als een amateur overkomt ... Als je als zelfstandige goed begint en met kwalitatief materiaal van start gaat dan ben je al voor de helft geslaagt, als er dan iets fout gaat is de kans dat het aan het materiaal ligt veel kleiner, maar een investerins is dan meestal wel geboden, trouwens als je geen risico's wenst te nemen zou ik ook afraden om zelfstandig te beginnen.

      Ikzelf ben ook een 2-tal jaar zelfstandig begonnen en ik heb ook moeten lenen (ik had zelfs geen klanten toen). Resultaat van dit alles is, dat ik 2 jaar geleden op een goede basis ben gestart. Via een uitgekiende reclame-actie maakte ik na 1 maand al winst, na nu ruim 2 jaar boek ik ieder kwartaal een grotere omzet en wist. Moest ik in de beginperiode niet willen investeren (want ik had alles om als een amateur te starten) dan zat ik nog te sukkelen of was ik al lang gestopt. Doordat ik enkel 10-duizenden euro's investeerde ben ik van start kunnen gaan EN concurreren met de mensen die al jaren in het vak zitten, zowel op kwalitatief als op budgetair gebied.
      Okee, jij bent dus fulltime als zelfstandige begonnen. Een héél ander verhaal natuurlijk. Een grote lening afsluiten is in 't geval je slechts een enkele opdracht wil/kunt aannemen (omdat je al fulltime werkt) geen slimme zet, het is zelfs oerdom, want je betaalt altijd een dik percentage extra om af te betalen. Mensen die iemand zoeken die met topspullen werkt en daar graag de hoge prijs voor betalen, die stuur ik zeker door naar iemand die dat kan bieden. Maar mensen die dat geld er niet voor over hebben maar toch 'n leuke creatieve reportage willen, die kunnen bij mij terecht.

      Comment


      • #63
        Re: Hoeveel voor 'n trouwerij?

        Oorspronkelijk geplaatst door Fullator Bekijk bericht
        Even een paar puntjes aanraken:
        ad 1: ik stel nogal wat kennis, ervaring en middelen gratis ter beschikking, zoals mijn modellengids, mijn computerprogramma's, cursussen enz. Ook leen ik regelmatig gratis of tegen kostprijs mijn studio uit. Doe jij dat ook? Of mag ik daar twijfels over hebben?
        Natuurlijk mag jij twijfels hebben, dat zit zo te zien in jouw wantrouwige aard.
        Hetgeen ik heb mogen bekenden van mij gerust kopieeren, ofwel kopieer ik 't zelf nog voor hen! Spullen leen ik ook net zo goed uit aan vrienden en als iemand van hen baat heeft van mijn kennis mogen ze er zo gebruik van maken. Voor vrienden heb ik al continu gratis ontworpen/gefotografeerd. Zo, nu jij weer!

        ad 2: ofwel meen je het, ofwel doe je alsof. Als je het meent, dan moet je er iets voor overhebben. Mensen durven al een commentaar geven op mijn materiaal, maar dat is vaak alleen een kwestie van kinnesinne. Zie je, als ze dat ook zouden willen hebben, dan houdt niets hen tegen.
        Er is ook nog een middenweg. Ik wil niet alles opgeven om zelfstandige te kunnen worden. Ik ga dat rustig aan beginnen zonder mezelf ervoor in de schulden te steken. Als het mislukt is er ook niets verloren.

        Comment


        • #64
          Re: Hoeveel voor 'n trouwerij?

          Nope parttime begonnen hoor, en ook ik werkte fulltime ... in dezelfde branche als jij dan nog wel ... noem je mij dan nog dom???? dom is pas als je gigantisch veel leent en stopt met werken. Liever iedere dag 18 uur werken en op het einde van de maand een vast inkomen hebben om mee te starte dan met afbetalingen zitten zonder dat er geld binnenkomt...

          wie is er nu oerdom?

          Comment


          • #65
            Re: Hoeveel voor 'n trouwerij?

            niemand blijkbaar als jij gelukkig bent als workaholic met dagen van 18 uur werken, alhoewel ik zelf m'n twijfels heb of dat jouw humeur wel ten goede komt, zulke lange werkdagen...

            ik leef dus niet om te werken, maar werk om te leven, dus heb toch 'n andere levensfilosofie als jij en ben dus niet zo dom mijzelf een leven als workaholic op te leggen door hoge schulden te maken
            Last edited by paparazzi; 16 januari 2007, 14:57.

            Comment


            • #66
              Re: Hoeveel voor 'n trouwerij?

              Dan kan ik u met een gerust hart melden begin niet zelfstandig. Als je het nu al niet ziet zitten om veel te werken dan ga je smerig verschieten.

              Ik krijg meer en meer de indruk dat je huwelijksfotografie wilt doen omdat je zo op een (volgens u) gemakkelijke manier veel geld kunt verdienen zonder al te veel risico. Tja dat is indd uw visie, benieuwd of je die ook zo zult meedelen aan uw mogelijke klanten, want met alles wat je nu hebt gezegt tot nu doe, is dit wel uw visie. Een dikke volgens mij

              Comment


              • #67
                Re: Hoeveel voor 'n trouwerij?

                Dus als je doel niet is 100% zelfstandige te worden dan heb jij daar problemen mee? Ieder doet 't op zijn/haar manier en ik heb geen enkel probleem met hoe jij je leven/werk verkiest, dus respecteer dan ook andermans keus!

                Comment


                • #68
                  Re: Hoeveel voor 'n trouwerij?

                  Oorspronkelijk geplaatst door paparazzi Bekijk bericht
                  Spullen leen ik ook net zo goed uit aan vrienden en als iemand van hen baat heeft van mijn kennis mogen ze er zo gebruik van maken. Voor vrienden heb ik al continu gratis ontworpen/gefotografeerd. Zo, nu jij weer!
                  Fijne instelling en een hart van goud

                  Er is ook nog een middenweg. Ik wil niet alles opgeven om zelfstandige te kunnen worden. Ik ga dat rustig aan beginnen zonder mezelf ervoor in de schulden te steken. Als het mislukt is er ook niets verloren.
                  Kan ik me helemaal in vinden.

                  Chris

                  Comment


                  • #69
                    Re: Hoeveel voor 'n trouwerij?

                    Oorspronkelijk geplaatst door trebs Bekijk bericht
                    anyone mentioned being insured to shoot for money yet?

                    or relying on the family policy to cover you stepping on the dress, tripping the bride so that she smacks her teeth out on the priests boots, he yells at the top of his voice, swears a lot, then Mrs Smith takes out a law suit against you for causing little Kevin stress by seeing the bride's butt and hearing the priest's colourful words.

                    just a small thought... have a nice shoot
                    'k zie het zó voor me
                    mm
                    ∏__|_ ∏__|_
                    "no rules, great shots"
                    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                    Comment


                    • #70
                      Re: Hoeveel voor 'n trouwerij?

                      paparazzi,

                      waarom doe je die shoots, die toch mogen dienen om je portfolio mee aan te maken om meer shoots binnen te krijgen, niet gewoon tegen kosten? dan hoef jij zelf alleen maar tijd te investeren (voor, tijdens en na) en kun je rustig aan je portfolio werken zonder de druk van de trouwers in je nek, die waar voor hun geld willen (trouwen doe je doorgaans maar één keer! herbeginnen omdat je het juiste materiaal (nog) niet had zit er écht niet in.
                      probeer eens mee te lopen met een geroutineerd trouw-fotogtraaf?

                      zo had ik mijn eerste foto-shoot. (fotograaf was trouwens vader van de bruidegom!).
                      ik heb er immens veel van bijgeleerd, vooral dat een 2de camera géén luxe is!

                      daarna heb ik nog 2 maal (één voor de moeder van een vriendin en één voor mijn schoonzus) een trouwshoot gedaan, maar liet de écht trouwfoto's (die die kamerbreed bij de schoonfamilie aan de schouw komen te hangen, en de in leder ingebonden 120 kilo wegende album) toch maar aan de met-6x6-en-softbox-uitgeruste professionele fotograaf over.
                      ik kon me die investeringen niet veroorloven en wou daarmee (hoewel ze voldoende aandrongen) de duidelijke verwachtingen niet beschamen.

                      nu, ik kan me best voorstellen dat jij voldoende materiaal en kennis hebt om het volledig alleen te doen, maar probeer fair te zijn en je winstmarge (niét het te vragen bedrag) evenredig te stellen met de winstmarge van de vakfotograaf (VP-investeringsaftrek-gemaakte kosten-BTW-verzekeringen-gratis extra's-...). het zal jezelf én de trouwers alleen ten goede komen!

                      mm

                      en spreek iets af i.v.m. verzekering en zo
                      (voor het geval dat trebs' fictie realiteit wordt ...)
                      ∏__|_ ∏__|_
                      "no rules, great shots"
                      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                      Comment


                      • #71
                        Re: Hoeveel voor 'n trouwerij?

                        Oorspronkelijk geplaatst door mic Bekijk bericht
                        Waarom is een pro beter? Waarom mag een pro meer vragen??,
                        Misschien betaalt een Pro ook belastingen op zijn inkomsten, is dit bedrag BTW in. Scheelt al 21% met een amateur die het voor het plezier (of geld) doet en even veel wil vragen en in 90% niets officieels doet.
                        Ik ken hier bij Bd ammateurs die veel betere foto's maken dan een pro.
                        Dus mag die ammateur minder vragen?
                        Als je dat als puur amateur doet mag je wettelijk zelfs niets vragen voor je werk of je moet het aangeven.
                        Wees dan ook tevreden dat je er iets mee verdient ... ja, minder dan een Pro.
                        Als je goed bent.. dan vragen ze je veel.. en kijken ze niet wat 't kost.
                        Dus voor een dag met nabewerking zal 't rond de 1500 euro liggen. (Pro of niet)
                        Ja ... voor sommigen is het altijd "alles" of "niets" hé ...

                        Een andere werkman (loodgieter, schrijnwerker, schilder, ...) dat als vriendendienstje iets gaat bijverdienen telt ook niet even veel als een Pro hoor ... het zou anders niet lang duren (al hebben sommigen meestal veel geluk).
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #72
                          Re: Hoeveel voor 'n trouwerij?

                          Oorspronkelijk geplaatst door trebs Bekijk bericht
                          anyone mentioned being insured to shoot for money yet?

                          or relying on the family policy to cover you stepping on the dress, tripping the bride so that she smacks her teeth out on the priests boots, he yells at the top of his voice, swears a lot, then Mrs Smith takes out a law suit against you for causing little Kevin stress by seeing the bride's butt and hearing the priest's colourful words.

                          just a small thought... have a nice shoot
                          Delightfull !
                          How a terrible thing is knowledge, when it brings no profit to the wise?

                          Portfolio Website

                          Comment


                          • #73
                            Re: Hoeveel voor 'n trouwerij?

                            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Misschien betaalt een Pro ook belastingen op zijn inkomsten, is dit bedrag BTW in. Scheelt al 21% met een amateur die het voor het plezier (of geld) doet en even veel wil vragen en in 90% niets officieels doet.
                            Als je dat als puur amateur doet mag je wettelijk zelfs niets vragen voor je werk of je moet het aangeven.
                            Wees dan ook tevreden dat je er iets mee verdient ... ja, minder dan een Pro.
                            Ja ... voor sommigen is het altijd "alles" of "niets" hé ...

                            Een andere werkman (loodgieter, schrijnwerker, schilder, ...) dat als vriendendienstje iets gaat bijverdienen telt ook niet even veel als een Pro hoor ... het zou anders niet lang duren (al hebben sommigen meestal veel geluk).
                            Jep, dat bedoel ik...
                            Vraag gewoon aan nokel Louis of hij je trouw wil filmen en foto's nemen... en geef hem als beloning 1500 euro.
                            Wat ik wou zeggen het is niet omdat 't ne pro is dat de foto's goed zijn.
                            Nen ammateur kan dat even goed..wat zeg ik? Nene ammateur kan het soms beter. hier bij BD zitten betere pro's dan ammateurs... Als ge bedoelt wat ik snap.

                            Comment


                            • #74
                              Re: Hoeveel voor 'n trouwerij?

                              Oorspronkelijk geplaatst door paparazzi Bekijk bericht
                              Goeie kwaliteit mag best iets kosten idd, maar ik blijf erbij dat je, zolang je nog geen uitgebreid portfolio kunt laten zien, je niet zulke hoge prijzen kunt vragen. (Nu ja, kunnen wel, maar ik zal dat zeker niet doen)
                              Inderdaad als je aan kandidaattrouwers een eigen mooi voorbeeld laat zien van je kunnen is de prijs (meestal) geen probleem: daar gaat het om.
                              http://www.stich.be

                              Comment


                              • #75
                                Re: Hoeveel voor 'n trouwerij?

                                Wat een heisa! 't Is nochtans héél simpel: als de gek het ervoor wil geven, kun je vragen wat je wil.

                                Ik zou het persoonlijk nu ook niet vragen, omdat ik vantevoren niet weet of ik het waar kan maken, maar volgens mij is ieder daar vrij in. Laat iedereen nu eens gewoon doen zoals hij of zij denkt dat het gaat werken, zonder elkaar in de haren te vliegen... het is niet omdat je pro bent, dat je het allemaal voor het zeggen hebt en het recht hebt over anderen te oordelen.
                                Ik zie hier erg veel veronderstellingen en insinuaties voorbij komen, en dat vind ik eerlijk gezegd niet meteen een professionele houding.

                                Sommigen beginnen meteen fulltime als zelfstandige en kopen meteen professioneel materiaal: heel veel respect daarvoor; ik wou dat ik het ook durfde.

                                De topicstarter wil rustig aan beginnen, is reeds zelfstandig maar wenst het op zijn gemak op te bouwen: ook alle respect daarvoor. Het houdt minder risico in, en je hebt rustig de tijd om ervaring te kweken.

                                Het zijn twee verschillende manieren om tot hetzelfde eindpunt te komen: je brood verdienen als zelfstandig fotograaf. De ene methode is niet minderwaardig aan de andere: het is gewoon ánders.
                                En wil paparazzi meteen een full price vragen, dan is dat zijn goed recht. Zoveel te beter als men bereid is die prijs te betalen. Niets houdt de pro's tegen om nog meer te vragen. Zo werkt de markt van vraag en aanbod en vrije concurrentie.

                                Maar vooral hoop ik dat ieder geniet van wat hij doet.
                                ______
                                www.vue.photo

                                Comment

                                Working...
                                X