Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gearresteerd in Spanje bij het fotograferen :-(

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Gearresteerd in Spanje bij het fotograferen :-(

- - -
    Last edited by Leonidas; 25 februari 2007, 15:34.

Comment

Op die site van Sofam staat niet wat in de wet staat: het is een erg vrije interpretatie.

Comment

- - -
        Last edited by Leonidas; 25 februari 2007, 15:34.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
          Heb jij een betrouwbaardere bron dan? Nogmaals, het is wat ik hier steeds hoor/lees. Het is niet aan mij de juistheid van Sofam of andere Belgische instanties te beoordelen...
          "de wet van 30 juni 1994 betreffende het auteursrecht en de naburige rechten (B.S. 27.07.1994): artikel 10.
          De auteur, de eigenaar of enige andere persoon die een portret bezit of voorhanden heeft, bijv. op een foto, zal zich bij een voorgenomen publicatie rekenschap moeten geven van het zogenaamde portretrecht. Dit betekent dat niemand het recht heeft het portret te reproduceren of aan het publiek te tonen zonder de toestemming van de geportretteerde zelf of, indien het gaat om de afbeelding van minderjarigen, zonder de toestemming van hun ouders.
          De toestemming moet bij voorkeur vooraf en uitdrukkelijk worden gegeven."

Er staat niets in dat je de foto niet mag maken, enkel niet publiceren.
          Gallery: http://www.fotogallerij.be

Comment

- - -
            Last edited by Leonidas; 25 februari 2007, 15:35.

Comment

Als ik jouw fotogallerij bekijk zie ik dat de meeste van die foto's bijna portretten zijn, met FL die tegen de 200 mm aanschurken met een APS sensor. Sommigen noemen dat 'candids', ik noem dat voyeurisme en een inbreuk op de privacy.

Ik weet dat ik hiermee tegen de schenen van heel wat mensen zal schoppen, maar dit soort fotografie geeft fotografie een slechte naam. Ik vind het rondweg moreel twijfelachtig om mensen te fotograferen zonder dat ze daarmee akkoord gaan en vooral als ze daar niet van op de de hoogte zijn en als ze het hoofdonderwerp van het plaatje vormen. Indien mensen onderdeel uitmaken van een groter geheel heb ik er persoonlijk geen probleem mee. De wet volgt mij hier trouwens in.
              Vandaar dat iemand die dit soort foto's maakt met een 35 of 50 mm lens wel op mijn sympathie kan rekenen, want die doet niets stiekem, en het onderwerp kan reageren.
              Als ik mijn foto op een pbase gallerij mocht tegenkomen, zou ik onmiddellijk actie ondernemen .
              Ik vind het dus eigenlijk niet meer dan normaal dat de Spaanse politie op die manier reageert.

sugar
              "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

ervaring rijker

begrijp sommige reacties hier niet zenne
                edit: behalve sugar zijn reactie dan. welk contact heeft de fotograaf met een 200mm equivalent als je gaat portreteren op straat?
                foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
                  ervaring rijker

begrijp sommige reacties hier niet zenne

welke en waarom niet ?

Comment

waarom zou dit een verhaal met veel bluf zijn?
                    dan bijna kwesties rond opvoeding van een kind..
                    foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
                      Als ik jouw fotogallerij bekijk zie ik dat de meeste van die foto's bijna portretten zijn, met FL die tegen de 200 mm aanschurken met een APS sensor. Sommigen noemen dat 'candids', ik noem dat voyeurisme en een inbreuk op de privacy.

Ik weet dat ik hiermee tegen de schenen van heel wat mensen zal schoppen, maar dit soort fotografie geeft fotografie een slechte naam. Ik vind het rondweg moreel twijfelachtig om mensen te fotograferen zonder dat ze daarmee akkoord gaan en vooral als ze daar niet van op de de hoogte zijn en als ze het hoofdonderwerp van het plaatje vormen. Indien mensen onderdeel uitmaken van een groter geheel heb ik er persoonlijk geen probleem mee. De wet volgt mij hier trouwens in.
                      Vandaar dat iemand die dit soort foto's maakt met een 35 of 50 mm lens wel op mijn sympathie kan rekenen, want die doet niets stiekem, en het onderwerp kan reageren.
                      Als ik mijn foto op een pbase gallerij mocht tegenkomen, zou ik onmiddellijk actie ondernemen .
                      Ik vind het dus eigenlijk niet meer dan normaal dat de Spaanse politie op die manier reageert.

sugar
                      Nochtans... er is een Japanse fotograaf (kan écht niet op zijn naam komen) die in drukke straten foto's neemt vanuit een raam met een 400mm, en die zijn foto's worden voor duizenden euro's verkocht en hangen in allerlei musea.
                      Hij vraagt dan wel toestemming aan de bewuste personen... achteraf dus.

Maar tis een gevoelige kwestie, ik geef u daar zeker geen ongelijk in.
                      Vooral het feit dat Leonidas zijn foto's (correctie: deze reeks candids) niet echt wereldschokkend zijn voor mij (met alle respect Leon, maar ik vind er helemaal niets aan ) maakt het nog moeilijker om erover te oordelen.

En nee, ik wil hiermee niemand op de tenen stampen... ok?
                      Last edited by guRuh; 29 december 2006, 12:52.
                      flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door guRuh Bekijk bericht
                        Vooral het feit dat Leonidas zijn foto's niet echt wereldschokkend zijn (met alle respect Leon, maar ik vind er helemaal niets aan ) maakt het nog moeilijker om erover te oordelen.
                        Moést dat nu écht erbij? Ik snap het niet meer. Dit is bijna hate-mail.
                        Laat de mensen zélf beoordelen of Leon z'n foto's goed zijn of niet : http://www.pbase.com/lschell/canon_20d en zorg vooral dat wat je zelf doet beter is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                          Moést dat nu écht erbij? Ik snap het niet meer. Dit is bijna hate-mail.
                          Laat de mensen zélf beoordelen of Leon z'n foto's goed zijn of niet : http://www.pbase.com/lschell/canon_20d en zorg vooral dat wat je zelf doet beter is.
                          Kleine aanpassing gedaan, je hebt deels gelijk.
                          Leonidas staat stevig genoeg in zijn schoenen, en kan wel overweg met iemand anders zijn mening. Ik geef mijn mening, ik pretendeer helemaal niet gelijk te hebben...

Hate-mail? Nee hoor, das helemaal niets persoonlijks, voor Leonidas heb ik een hoop respect, en niet alleen voor hem Hans

En dat "zorg vooral dat wat je zelf doet beter is"? Hoe kan ik nu weten dat dat beter is... We zijn niet bezig met een exacte wetenschap he...
                          flickr

Comment

Nochtans... er is een Japanse fotograaf (kan écht niet op zijn naam komen) die in drukke straten foto's neemt vanuit een raam met een 400mm, en die zijn foto's worden voor duizenden euro's verkocht en hangen in allerlei musea.
                            Hij vraagt dan wel toestemming aan de bewuste personen... achteraf dus.
                            Hij vraagt dus toestemming... maar zelfs dan ...

Comment

En dat "zorg vooral dat wat je zelf doet beter is"? Hoe kan ik nu weten dat dat beter is... We zijn niet bezig met een exacte wetenschap he...
                              Tuurlijk niet, maar je weet wel wat ik bedoel hé . Probeer de anderen te overstijgen op fotografisch vlak. Een eigen foto site helpt .
                              'k Weet het, 't is een slechte gewoonte van mij om iemands waarde oordeel steeds te toetsen aan hun eigen werk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                                'k Weet het, 't is een slechte gewoonte van mij om iemands waarde oordeel steeds te toetsen aan hun eigen werk.
                                en geen terechte stelling ook overigens, maar dat zal dan mijn slechte gewoonte zijn, om hier niet in te geloven
                                Wie geen foto's neemt, kan geen foto's beoordelen
                                Wie geen mode ontwerpt, kan geen mode beoordelen.
                                Wie niet schildert, kan geen schilderkunst beoordelen.
                                Wie niet schrijft, kan geen boek beoordelen.
                                Wie geen kinderen heeft, weet niets over opvoeden...
                                En dacht je dat Rembrandt het werk van Picasso (de schilder, niet de fotograaf...) zou gewaardeerd hebben ?
                                mvg
                                Caro
                                www.myspace.com/photocaroline

Comment

Working...
                                X