Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

"showcase" wordt "display" ??

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: "showcase" wordt "display" ??

vandaar mijn idee om een opsplitsing per discipline,
    en niet in showcase/discussie (zie hoger).
    en dan denk ik dat er veel meer zal worden gepost
    in het onderdeel "discussie" dan wat nu het geval is.
    mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
      Met alle respect, toch een beetje flauw excuus. In het Fotodiscussie forum worden iedere dag maar een drie-vier topics gestart. Idem voor Fotodiscussie Extra.
      Dat maakt iedere dag misschien een halve minuut om al die topics te openen en even na te gaan of ze in jouw interessesfeer liggen. Als die halve minuut er teveel aan is, dan verwacht ik ook geen grondige en gefundeerde bespreking.
      Dat is in de veronderstelling dat ik dagelijks alle nieuwe postings bekijk om te zien als er iets nieuws bijzit. Plus dan nog eens alle showcases bekijken, plus dan nog eens alle andere onderdelen van BD. Sorry, daar heb ik écht geen tijd voor. Ik bekijk zelfs alle macro posts in Showcase niet meer omdat het er teveel zijn. Komt daar nog bij dat ik niet kan zien wélke topics er echt nieuw zijn want ook na een reactie komt de topic terug naar boven. Al die titeltjes van buiten leren is écht wel teveel gevraagd hoor .

Als er echter om de paar dagen iemand eens iets post onder "Fotodiscussie macro" en/of "Fotodiscussie extra macro", dan kan ik misschien juist wél tijd maken om af en toe eens een grondige, gefundeerde bespreking te maken.

Kijk naar mijn profiel, ik zit nu gemiddeld aan bijna 6 postings per dag. 't Is dus niet dat ik geen moeite doe maar nog meer op BD en ik wérk niet meer .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
        Kijk naar mijn profiel, ik zit nu gemiddeld aan bijna 6 postings per dag. 't Is dus niet dat ik geen moeite doe maar nog meer op BD en ik wérk niet meer .
        Laat er geen twijfel over bestaan dat iedere nuttige bijdrage -van gelijk welk forumlid- ten zeerste gewaardeerd wordt.

Willy
        Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

fotodiscussie is daarom wel een goed forumonderdeel,maar ikzelf betrap me er dagelijks op dat ik er weinig ga kijken.
          Denk dat daar (een deel van) het probleem zit.
          Ik post regelmatig in discussie extra, maar de foto's daar krijgen veel minder views en antwoorden dan de foto's in showcase. Als je in showcase meer kritiek krijgt, wat is dan nog de zin van het in stand houden van een discussieforum? zo'n DF werkt pas als er ook echt (genoeg) feedback komt!

Of gaan de mensen er van uit dat er in de DF ltijd slechtere foto's worden gepost, die het bekijken niet waard zijn?

Comment

Ik post nog zelden in fotodiscussie omdat wanneer je iets te bondig bent er onmiddellijk een rode sneer van een mod volgt... Heel bevorderlijk voor de discussie vind ik dat

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
              Ik post nog zelden in fotodiscussie omdat wanneer je iets te bondig bent er onmiddellijk een rode sneer van een mod volgt... Heel bevorderlijk voor de discussie vind ik dat
              Het gaat erom dat het commentaar fatsoenlijk is én on-topic. Onfatsoenlijk commentaar, dat wil bijvoorbeeld zeggen op de persoon is niet gewenst en wordt gelukkig verwijderd. Ik wil hiermee niet zeggen dat jij ergens op de persoon hebt gespeeld, maar zolang het niet off-topic of onfatsoenlijk is dan blijft alle commentaar gewoon staan.
              Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
              --------

Comment

Het zou misschien een idee zijn, indien technisch mogelijk, om de navigatie van BD visueler en directer te maken, ttz, een weergave met thumbnails van de geposte fotos, ipv een lijntje tekst zoals nu.
                Dat zou misschien sneller uitnodigen tot het bekijken van fotos, ongeacht het forum waarin ze gepost worden.
                Ik denk daarbij aan een interface zoals die van http://www.fotocommunity.com/.

Los daarvan zou je miscchien gewoon ook SC en FD kunnen afvoeren, en enkel de vesrchillende thema's overhouden, en bezoekers de keuze laten of ze al dan niet gefundeerde kritiek willen geven. Als je fotos post, doe je dat toch om te horen wat anderen ervan vinden, en moet je (gefundeerde) kritiek, zowel als simpelweg egostrelende "oh" en "ah" kunnen aanvaarden?

En voor de HOF zou je een soort van commentrating kunnen invoeren, vb een foto moet minstens x aantal positieve comments krijgen om in de HOF te geraken. De echt goeie zullen er dan ook wel in geraken, en de "mindere" niet. Lijkt me democratischer dan hoe het nu gaat.
                't Is maar een idee he ?
                Last edited by dleemans; 21 november 2006, 23:34.
                David Leemans
                Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Mods reactie:
                  Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                  Een "rode sneer" volgt van mij alleen maar als er enkel gezegd wordt "mooie foto" of iets dergelijks. Of als er alleen maar over de inhoud gesproken wordt bv. "Hé dat plekje ken ik" of "dat is een zeldzame vlinder, zitten die hier nog". Dit soort commentaar is prima mits ze maar vergezeld wordt van commentaar op de foto. Mooie foto mag gezegd worden maar vertel dan ook waarom je die foto zo mooi vindt. Als dat gedaan wordt is er helemaal geen probleem (of val ik nu in herhaling )
                  Je hoeft helemaal geen uitgebreid commentaar te geven maar de poster moet wel iets van het commentaar kunnen leren.

Gr. Xarder

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Xarder Bekijk bericht
                    @ Linda
                    Nu haal je mijn reactie uit zijn context omdat ik het juist als 1 geheel zie . Dat is nl het punt van discussie. Schowcase is showcase en discussie(extra) is discussie(extra). In Showcase laat je zien en dat kun je als toeschouwer mooi vinden of niet. Beginner of gevorderde, je HOEFT het hier niet aan te geven .... het MAG. Je MAG hier zeggen dat je iets niet mooi vindt of juist wel. Het HOEFT niet onderbouwd te worden, het MAG. En de reden waarom je iets (niet) mooi vindt, kan dus verschillend zijn omdat je technisch minder of beter onderbouwd bent of met andere ogen naar een foto kijkt. In discussie(extra) MOET je je reactie onderbouwen en dus ook vertellen WAAROM je een foto mooi vindt of niet. Dus wil je onderbouwde reacties zul je hem in discussie(extra) moeten plaatsen. En meestal is het al zo dat mensen die zelf vinden dat ze nog niet zo technisch onderbouwd zijn of nog niet zo lang bezig zijn met fotografie, dit zelf al aangeven in hun posting. Maar voor mij (en dat is dan misschien persoonlijk) vind ik de reactie van een beginner minstens zo belangrijk als van iemand die al wat langer met fotografie bezig is en technisch beter onderbouwd is.

Blijkbaar was ik hier een beetje onduidelijk
                    Dat is omdat het totale onderwerp je niks zegt . Dat is een ander verhaal dan dat je geïnteresseerd bent in een bepaald soort fotografie bv natuur. Daar kijk je naar. En dan zie je een foto die je niet aanspreekt of gewoon minder vindt of zelfs ronduit slecht. Moet je dan ook maar niet reageren alleen omdat je de foto niet mooi vindt? Ik vind persoonlijk van wel. Maar nogmaals als je dan reageert, HOEF je dit niet te onderbouwen maar het MAG wel.
                    Dat is wat ik bedoelde met het wel of niet aanspreken van een foto

Daarbij kan de poster altijd nog om verduidelijking vragen .

En door niet te reageren zal een poster ook niet weten of zijn foto wel of niet goed is in de ogen van de meeste kijkers.

Gr. X.
                    zal nog maar eens een poging doen en de oorspronkleijke reactie kopiëren:
                    Ik heb hier ook al foto's zien passeren van eminente leden van het forum die mij totaal niks zegden maar enkel duimen omhoog en lof kregen.
                    Dat zal dan waarschijnlijk zijn omdat het onderwerp je niet aanspreekt of de techniek achter de foto niet begrijpt?
                    Ik durf dan al met moeite reageren natuurlijk, vooral omdat ik niet kan zeggen waarom het me niks zegt.
                    Dan lijkt het me ook betere om niet te reageren

De zwarte tekst is van Vanslycken en de blauwe mijn antwoord
                    Het ging dus oorspronkelijk om foto's die hem niets zegden!
                    linda

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door linda16093 Bekijk bericht
                      Ik heb hier ook al foto's zien passeren van eminente leden van het forum die mij totaal niks zegden maar enkel duimen omhoog en lof kregen.
                      Dat zal dan waarschijnlijk zijn omdat het onderwerp je niet aanspreekt of de techniek achter de foto niet begrijpt?

linda
                      Ewel dan ga ik akkoord met Vanslycken.

Ik vind ook dat er foto's zijn van bepaalde senior members die enorm postitieve commentaren krijgen, maar die bij mij totaal niet als een goede foto overkomen omdat het me niet raakt, boeit, ontroert...
                      Het heeft daarom niet in sé met mijn interesse naar het onderwerp toe te maken, want ik beperk me in mijn commentaar op de foto's die in de natuurcategorieën thuishoren.

En een reactie op al wat hier voorgaand is gezegd:
                      Er staan hier ware kunstwerkjes op BD, maar dat zou geen reden mogen zijn beginnende fotografen uit de showcase te weren. Ikzelf fotografeer met een echte k*tlens, dat weet ik, maar als ik daar mijns inziens het maximum weet uit te halen op het moment van de foto, dan vind ik die eveneens showcase waardig.
                      Niet iedereen heeft het budget beschikbaar (en dat heeft nu niks te maken met 'iets over hebben voor je hobby') om een echte kwaliteitslens te kopen.

Ten tweede zullen de mensen die in de natuurthreads van de showcase actief zijn misschien al gemerkt hebben dat ik bijna geen enkel commentaar heb gegeven op een foto van een dier in gevangenschap.
                      Ik bekijk de foto's wel, maar het fotograferen van wilde en gevangen dieren zijn 2 totaal verschillende zaken, en dienen volgens mij ook totaal verschillend geïnterpreteerd en beoordeeld te worden. Jullie snappen allemaal ook wel waarom dat zo is.
                      Er is daar eigenlijk nogal wat discussie over geweest, dus mss dat een aparte thread voor echte 'wildlife' daar soelaas kan brengen?

Er zitten hier fotografen op BD die foto's maken in de vrije natuur die zelfs op technisch vlak foto's van dieren in gevangenschap ruimschoots overtreffen! Héél veel respect daarvoor!

Als ik het goed begrijp stelt mm dan voor om bvb. een categorie 'dieren' te maken, met daarin telkens een subcategorie 'showcase' end 'discussie'?
                      Dat vind ik in elk geval een héél goed idee, want elke fotograaf heeft nu eenmaal zijn specialiteiten of specifieke interesse's en kan dan ook veel doelgerichter foto's becommentariëren waar hij zelf ervaring mee / interesse voor heeft.

PS: eigenlijk zou een aparte categorie 'paddo's ' ook mogen bestaan
                      Last edited by WouterVS; 22 november 2006, 16:48.
                      Birdwatching ... it's a way of life!

http://www.freewebs.com/woutersphotography/index.htm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht

En voor de HOF zou je een soort van commentrating kunnen invoeren, vb een foto moet minstens x aantal positieve comments krijgen om in de HOF te geraken. De echt goeie zullen er dan ook wel in geraken, en de "mindere" niet. Lijkt me democratischer dan hoe het nu gaat.
                        't Is maar een idee he ?

Kijk bijvoorbeld naar het systeem van de nominaties op www.birdpix.nl .
                        Iets soortgelijks kan haalbaar zijn.
                        BD is al een forum van hoge kwaliteit en wordt over het algemeen goed gemodereerd, maar het kan altijd beter

Btw, de 'experten' neigen nogal vaak naar een visie op technisch vlak en ik merk van mezelf dat ik dat ook begin te doen. Eigenlijk hou ik wel van dat gevoelsmatig commentaar. Iemand kan bijvoorbeeld een plaat schieten die technisch verre van een hoogstandje is, maar voor een bepaalde member een emotie kan oproepen door een mooie (of mss wel slechte) herinnering aan gelijkaardige situatie zoals op de foto. En voor mij zijn het die foto's die het meest ontroeren of 'doen voelen' die de beste commentaar zullen krijgen.
                        Last edited by WouterVS; 22 november 2006, 17:21.
                        Birdwatching ... it's a way of life!

http://www.freewebs.com/woutersphotography/index.htm

Comment

bffffft, ik geraak ondertussen de draad wat kwijt ivm alle verschillende opinies, voorstellen, commentaren... Ik zag mijn naam nog opduiken in een reactie, 'k kon me al niet meer voorstellen wat ik gezegd kon hebben

Er zijn onderwerpen die me niet interesseren (paddestoelen bvb) maar waar ik wel akkoord kan gaan dat een foto binnen dat segment prachtig is. Maar dan zijn er foto's van dingen die me wel kunnen interesseren (modellen,
                          gebouwen, ...) die me toch qua compositie of benadering van het onderwerp echt niet interessant lijken. En die laaiend enthousiast onthaald worden.

[off-topic modus aan]
                          Misschien hou ik te veel van de Cartier-Bressons van deze wereld, die eerder in de foto-journalistieke sfeer te vinden zijn... Soms is het dan een beetje moeilijk om onderwerp en foto gescheiden te houden... Maar toch: je merkt vaak dat er bij die foto's toch gedacht is over compositie en dergelijke meer, om de dramatiek te versterken... (Die mannen hebben er dan ook voor gestudeerd in die tijd). Fotografie "om de fotografie" spreekt me vaak minder aan. Misschien zit ik dan op het verkeerde forum
                          [off-topic modus af]

Wat me nog het simpelst lijkt, is alles laten zoals het is

Ik hoop dat ik, na vijf bladzijden topic, even mag recapituleren, en daar een dikke letter voor mag gebruiken?

[b] De originele vraag: mag er commentaar gegeven worden in "showcase"

De verschillende meningen:
                          - Ja, je post toch om commentaar te krijgen
                          - Nee, voor commentaar en besprekingen dient "fotodiscussie (extra)"

Vewante problemen en argumenten:
                          - In "showcase" zou je pas mogen posten als je een bepaald niveau haalt (of dat van jezelf vindt) <==> maar: als beginner zie je niet zo gauw de technische tekortkomingen en denk je vaak dat je een goed niveau haalt.
                          - Showcase is om je foto's te laten zien, niet om er commentaar over te krijgen <==> Waarom post je dan foto's? Wil je enkel " " krijgen als commentaar? En moet je dan uit gebrek aan duimen omhoog besluiten dat ze niet goed zijn? En hoe kan je dan weten wat er aan scheelt?
                          - Het vraagt veel werk om alle foto's te beoordelen die in showcase gepost worden, omdat het er (wegens het stijgend aantal leden) zoveel worden. <==> De tol van succes? Tenandere, als je nu vereist dat iedereen zijn foto's ter becommentariëring aanbiedt in Fotodiscussie, dan ga je toch gewoon zoveel werk hebben met de beoordelingen in fotodiscussie, ipv in showcase? Ik veronderstel niet dat het volume aan geposte foto's daardoor gaat verminderen...
                          - Fotodiscussie en fotodiscussie extra zijn niet opgedeeld in categorieën, wat niet zo gemakkelijk is <==> Mijn persoonlijke mening is dat de foto's in fotodiscussie echt wel een grondiger bespreking vragen, en dat die in showcase oppervlakkig besproken (maar dus WEL besproken mogen worden). Dus het volume foto's in FD is (hopelijk beperkter)
                          - Als laatste punt: als je op "nieuwe berichten" klikt krijg je ook de posts waarin er nieuw geantwoord is... Dit is een vrij groot probleem voor wie graag snel alle nieuwe foto's wil bekijken. Vraag aan de mods: kan men niet een knopje voorzien "nieuwe posts", naast "nieuwe berichten"? Bij "nieuwe posts" krijg je dan dus enkel de volledig nieuwe posts. Mogelijk of dromerij?
                          [b]

Ik zal wellicht heel veel vergeten hebben, maar vat dit de essentie een klein beetje samen?

Comment

• Re: &quot;showcase&quot; wordt &quot;display&quot; ??

Oorspronkelijk geplaatst door linda16093 Bekijk bericht
                            Ik durf dan al met moeite reageren natuurlijk, vooral omdat ik niet kan zeggen waarom het me niks zegt.
                            Dan lijkt het me ook betere om niet te reageren

linda
                            Linda, gebruik aub de quote tags, dat zal misverstanden vermijden en maakt het duidelijk voor iedereen. Bedankt!
                            Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Ik ben waarschijnlijk een van de posters die het niveau naar beneden haalt.

Maar van oh wat een leuke foto leer ik niks dus ja ik ben voor harde kritiek. Ik ben hier om te leren. "familiekiekjes" heb ik al genoeg geschoten en ik wil meer.

Het is wel dat mijn passie bij mijn honden ligt(heb er niet voor niets 7!!!)
                              Ik wil dus leren mooie foto's van mijn honden te schieten. waar op te letten e.d (maar kan natuurlijk ook wel eens iets anders schieten) En om eerlijk te zijn vind ik wel heel veel vogels langs komen, wat mij dan weer niet trekt.

Misschien zou je het kunnen overwegen hiervoor een ander topic te openen, zoiets als beginnende fotograaf, maar dan nog ben ik ben ik voor kritiek, maar dan wel onderbouwd.

aan wat een lelijke foto heb ik ook niets.

Ik spreek nu ff puur voor mezelf, hoop dat de modjes er iest aan hebben

groetjes bieb

Comment

ik hoop dat iemand de moed heeft eens een samenvatting van dit topic te maken

uiteindelijk heeft hier niemand gelijk of ongelijk.
                                het begon met een vaststelling.
                                iedereen blijkt wel hetzelfde vast te stellen,
                                maar interpreteert het anders.

ik kan wouterVS heel goed begrijpen.
                                maar ik wil er wel aan toevoegen dat zijn foto's, alhoewel sommigen héél opmerkelijke spottings zijn (o.a. de koekoek)
                                fotografisch geen "showplaten" zijn. (zie in die zin ook mijn comment bij koen_dd's ijsvogel)

de vergelijking met birdpix.nl gaat niet echt op, vrees ik, wegens
                                1. het aantal dagelijkse posts;
                                2. dat forum over VOGELS gaat (en foto's van waarnemingen) terwijl het hier over fotografie (in AL zijn facetten) gaat.
                                (bekijk gerust trouwens ook www.natuurfotoalbum.be, je moet het zo ver niet zoeken
                                en geloof me, wouter, ook technisch imperfecte platen kunnen een grote bijval krijgen hier ...
                                maar zoals in een ander topic dat momenteel loopt: verhaal en diepere betekenis is belangrijker
                                dan technische kunde in bepaalde foto's, maar je moet ook aanvaarden dat diepzelfde gevoelsmatige diepgang ondergeschikt is
                                aan de uitvoering in andere disciplines. laat nu toevallig "wildlife" één van die disciplines zijn ...

het geven van quoteringen is op bd vrij recent op BOE-geroep onthaalt, trouwens.

mm
                                ∏__|_ ∏__|_
                                "no rules, great shots"
                                Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Working...
                                X