Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's kleven op een plaat?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Foto's kleven op een plaat?

    Oorspronkelijk geplaatst door FopSop Bekijk bericht
    Bij spuitlijm spuit ik snel over da achterkant van de foto,
    leg hem op de kadapak, druk hem goed aan,
    en voila, nog nooit blazen gehad..
    Wel vervelend dat bij het spuiten de lijm ook de kamer rondvliegt -> dus moet je buiten spuiten of in een atelier waar het niet veel kwaad kan...
    Een tweede nadeel van die spuitlijm is, dat je de foto onmiddellijk recht op de plaat moet leggen, want opnieuw positioneren is er niet bij. Eenmaal contact dan plakt het
    Greetz, Kariboe
    * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
    Euh... deze quotering is zeer subjectief !

    Comment


    • #17
      Re: Foto's kleven op een plaat?

      True, very true,

      daarom gebruik ik de spuitlijm voorlopig alleen op 't werk,
      daar is een afzuigsysteem in een klein kamertje gemonteerd,
      en dan gaat het wel.

      Maar thuis is het steeds rubbercement.
      Fotogallery
      My Pictureblog

      Comment


      • #18
        Re: Foto's kleven op een plaat?

        Oorspronkelijk geplaatst door FopSop Bekijk bericht
        Maar thuis is het steeds rubbercement.
        En strijk je dan het volledige oppervlak in met rubbercement of trek je strepen ?
        Greetz, Kariboe
        * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
        Euh... deze quotering is zeer subjectief !

        Comment


        • #19
          Re: Foto's kleven op een plaat?

          Awel,

          ik zal mijn werkwijze eens proberen uit te leggen se.

          1. Men neme een kadapak, groter dan te op te kleven foto.
          2. men neme de foto, nog niet bijgesneden, draait hem om.
          3. daarna nemen we de tube (ik gebuik tubes) en gaan langs de randen
          van de foto, helemaal rond, dan ook nog 7 à 8tal lijntjes in het midden,
          maar de randen zijn het allerbelangrijkst.
          4. men neme een gekarteld spateltje (ooit heb ik er een bij de pattex gekregen: da rood hier dus) en strijke de lijm goe open
          5. na een paar seconden reeds zal de lijm gaan opdrogen, want hij is nu goed verdeelt, dus snel de foto omdraaien en opplakken.
          6. hem goed leggen
          7. met een propere doek er eens over gaan om hem overal aan te drukken
          8. met een goeie rechte ijzeren lat en een Exacto-mesje
          de foto uitsnijden na dat de foto een tiental minuutjes is gedroogd.
          Belangrijk bij het uitsnijden is dat je eigen lijk 1 à 2 mm in de foto moet snijden, anders zie je witte randen van de kadapak.


          als het ni duidelijk moest zijjn, zeg maar e
          Fotogallery
          My Pictureblog

          Comment


          • #20
            Re: Foto's kleven op een plaat?

            Oorspronkelijk geplaatst door FopSop Bekijk bericht
            als het ni duidelijk moest zijjn, zeg maar e
            Amai nie zekers, zeer duidelijk
            Bedankt voor de moeite
            Greetz, Kariboe
            * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
            Euh... deze quotering is zeer subjectief !

            Comment


            • #21
              Re: Foto's kleven op een plaat?

              Wauw, wat een uitleg Superhandleiding FopSop Ik zal dat zeker eens uitproberen.
              Rsted, het was niet de bedoeling om je suggestie van die zelfklevende kapa plaat zomaar aan de kant te schuiven, maar dat is voor mijn projectje niet bruikbaar... Kleine uitleg misschien: een tijdje geleden zag ik op dit prachtige forum een link naar een site om van een foto een enorme vergroting te maken met een rasterstructuur. Ik heb daar even mee geexperimenteerd en zou nu een rasterfoto voor een vriend willen maken. Het bestaat uit negen fotodelen van telkens 20x27 cm. Tussen de foto's is telkens een kleine cm 'open ruimte'... en die plaatsen mogen natuurlijk niet plakken...

              Comment


              • #22
                Re: Foto's kleven op een plaat?

                belangrijk is het Exactomesje,
                want een gewoon breekmes is niet fijn ghenoeg om de kadapak mooi door te snijden
                omdat die een dikte heeft (meestal, en best voor stevigheid<=>gewicht 3mm)
                Fotogallery
                My Pictureblog

                Comment


                • #23
                  Re: Foto's kleven op een plaat?

                  No offence Nikoon.
                  Er bestaat trouwens een site waarvan de URL me nu ontglipt, waar je je foto oplaad, je gewenste grootte opgeeft en als resultaat krijg je je gerasterized foto in PDF formaat. De grootte is unlimited .
                  Afprinten en opplakken
                  www.YourConcertShots.com

                  Comment


                  • #24
                    Re: Foto's kleven op een plaat?

                    Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
                    Ik heb mijn eerste ervaring achter de rug met het opkleven van een grote foto !!
                    Ik had 2 foto's van 60 x 70 die ik met spuitlijm op een stevige harde karton wou kleven.
                    De foto's had ik bespoten met die lijm ( spuitbus ) en een klein min laten uitdampen.
                    Daarna mooi op mijn karton laten vallen en goed aangerold met een buis.
                    Met mijn buis starte ik van in het midden over de foto en zo naar het uiteinde toe. Dan de andere kant.
                    Ze zagen er echt perfect uit...
                    Tot ik met mijn foto's in de tentoonstellingsruimte kwam ( koetshuis in G'Bergen ).
                    Na nog geen half uur kwamen de eerste blazen.
                    Na een uur was het al een echte ramp....
                    Wanneer je met zo'n spuitbus werkt moet je op BEIDE oppervalkte lijm spuiten, zowel op de het materiaal waar je de foto oplakt als op de foto, op die manier krijg je geen blaasjes!

                    Comment


                    • #25
                      Re: Foto's kleven op een plaat?

                      Ik ben vertegenwoordiger in zelfklevende materialen. Alle labo's gebruiken een tweezijdig klevende tape van de breedte die ze nodig hebben, maken de plaat zelfklevend d.m.v. een laminator en nadien, met diezelfde laminator kleven ze de foto op de plaat.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Foto's kleven op een plaat?

                        Oorspronkelijk geplaatst door The bug Bekijk bericht
                        Ik ben vertegenwoordiger in zelfklevende materialen. Alle labo's gebruiken een tweezijdig klevende tape van de breedte die ze nodig hebben, maken de plaat zelfklevend d.m.v. een laminator en nadien, met diezelfde laminator kleven ze de foto op de plaat.
                        snap hier niets van.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                        Comment


                        • #27
                          Re: Foto's kleven op een plaat?

                          Nog een stem voor Dibond! Zeer geschikt om dingen op te kleven en te presenteren.. zelfs voor permanente doeleinden.
                          Canon R | Leica Q
                          EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
                          Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
                          [/COLOR]

                          Comment


                          • #28
                            Re: Foto's kleven op een plaat?

                            Beste Bouk,


                            Het niet zo moeilijk. Een laminator is een machine met 2 horizontale walsen, waarvan de bovenste in hoogte verstelbaar is. Vervolgens neem je een reeds zelfklevend gemaakte plaat. Je vouwt een strook van ongeveer een 4cm om en positioneer je de foto op de plaat. Eens die goed ligt kleef je zachtje de rand van de foto op het randje dat je omgevouwen hebt. Nadien steekje dit stuk door de laminator, laat je de wals zakken tot op het reeds gekleefde stuk en voer je hem door tot hij er helemaal door is en klaar is kees. De lijmen en de laminaten zijn ph-neutraal op waterbasis, zodat de foto's niet aangetast worden. Het klinkt allemaal wel moeilijker dan het in feite is. Eens je zo'n laminator gezien hebt. Lijkt het plots allemaal iets eenvoudiger.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Foto's kleven op een plaat?

                              mijn dank is groot hoor.
                              grt,bouk.
                              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                              Comment


                              • #30
                                Re: Foto's kleven op een plaat?

                                Dibond heeft ook absoluut mijn voorkeur.
                                Als beletteraar gebruik ik deze panelen zeer veel, vooral voor de kostprijs. Ze kosten niet gigantisch veel en het is zeer licht en prachtig materiaal.
                                Je kan het verkrijgen in dikten van 2,3 en 4 mm. Maar voor kleine oppervlaktes is 2 mm dik in orde.

                                Wat ook zeer mooi kan zijn is een dibond paneel van 3 mm dik, daarop uw foto kleven en dan het paneeltje op 1 cm van de muur monteren. Enkel in de hoeken een gaatje van 7 mm boren, dan een afstandshoudertje gebruiken met een sierdopje (kan je in verschillende vormen verkrijgen). Op die manier kan je een mooie reeks foto's ophangen in uw huis of tentoonstellingsruimte.

                                Comment

                                Working...
                                X