Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mac of PC ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Of je koopt gewoon een moederbord met RAID onboard... verschillende fabrikanten bieden al een tijdje systemen aan met 2 gewone IDE controllers + 2 extra Controllers en een RAID bios.

vb. ABIT KT7ARAID of KG7RAID http://www.abit.nl

Heb zelf deze week nog computer moeten herinstalleren en heb dan maar 2 schijfjes van 40 in RAID0 gezet.

Christian
    Christian D.

Comment

Inmiddels zijn we de draad wel een beetje kwijt geraakt. Het eigenlijke doel was een advies te bieden wat te doen als je op je computer video en foto's wilt editten.

Voor Mac's kan ik niets zeggen, weet ik te weinig van. Foto's editten met een Mac of PC met behulp van Photoshop vergt geen dramatische prestaties van je computer. Maar video-editten onder Windows 98,98SE,ME en 2000 doe ik inmiddels twee jaar. En daarmee heb ik geleerd dat al die mooie processorfrequenties, 3D versnellende videokaarten, ATA-normen en bijzondere harddisk prestaties allemaal niets voorstellen als het ding gewoon een half uur een CONSTANTE dataflow moet produceren van tenminste 4mb en dus NOOIT ook maar één miliseconde lager mag leveren dan die waarde. Zet maar eens een 'filetje' weg van 20gigabyte met zo'n "super" schijf die 7200 of zelfs 10000 rpm draait, er blijft heel weinig over van de geadverteerde waardes die in de praktijk slechts zeer kortdurende burstrates blijken te zijn. Veel belangrijker is dat de PCI-bus timing goed geconfigureerd is.

Echt een harte kreet: als je onder Windows video edit, zorg dan dat je een absoluut schone en vooral kale installatie maakt. Defragmenteer na elke filmproductie. Hoe minder resources Windows hoeft aan te spreken des te beter. Netwerkjes, screensavers (ook de eigen van Windows), joysticks, spelletjes etc etc WEG ER MEE! Liefst doe je op de video edit computer NIETS anders, niet printen geen internet en ook niet scannen. Moet je toch met één computer tobben, zoals ik, zorg dan dat met behulp van 'Ghost images' een optimale configuratie maak en installeer die je nodig hebt.

Groetjes,
      Willem

Canon EOS 20D 2,5-50 1,8-50 17-40L 24-105L 70-200L ex1,4
      http://www.xs4all.nl/~wvdburgh Updated: 3 januari 2003. Onderwater dia’s gedigitaliseerd.

Comment

Helemaal eens met de tip van Willem, zorg voor een schoon en liefst voor video gereserveerd -en vooral geoptimaliseerd- systeem.

Ik heb zo'n systeem met de hier ook genoemde RAID-controller (en twee snelle 60 GB HD's), waarbij de data over 2 schijven wordt verdeeld. De schrijfsnelheid is hierdoor geen probleem meer. Alleen de tip om dan bv Ghost te gebruiken, werkt helaas niet. Zo gauw Ghost de schijf (die dus eigenlijk schijven zijn) probeert aan te spreken, protesteert de pc direct... Wellicht zijn er pakketten die een dergelijke config wel ondersteunen? Ik heb ze nog niet gevonden (misschien die van die lui van Partition Magic?),

Erik

Comment

Hallo Erik,

Ghost gebruik ik al jaren zonder problemen. Ook toen ik een Raid-configuratie gebruikte kon ik ongestoord Ghost-images maken.

Hoe is je systeemconfiguratie?

Groetjes,
          Willem

Canon EOS 20D 2,5-50 1,8-50 17-40L 24-105L 70-200L ex1,4
          http://www.xs4all.nl/~wvdburgh Updated: 3 januari 2003. Onderwater dia’s gedigitaliseerd.

Comment

je gebruikt je pc/mac/linux/rekenmachientje voor wat het dient. Discussies over systemen zijn zinloos als je je persoonlijk gebruik niet meeneemt in de discussie. Ik ken genoeg mensen die stoefen met hun mac en er alleen hun mails mee lezen..

en zolang ik mijn windows-pakketten niet op linux kan draaien, is dat een incompleet systeem, mag zo stabiel zijn als wat.

ToM.
            ToM.___ //Fuji s602.
            www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
            It goes to 11 you know? 1 louder.

Comment

Working...
            X