Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat zouden jullie doen ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Wat zouden jullie doen ?

    TS schrijft in post 12 dat hij al via aangetekend schrijven aangifte deed bij de luchtvaartmaatschappij. Ik vermoed dat hij daarin melding heeft gemaakt van een lege rugzak en niet van een verdwenen rugzak. Nu ineens afkomen met een ingebrekestelling om zijn handbagage te ontvangen is vrij inconsequent: door deze tegenstrijdige verklaringen zal zijn dossier niet eenvoudiger worden, noch zijn positie versterken.

    Trouwens, de maatschappij heeft vast nog een dubbel van het ondertekende ontvangstbewijs en zal dus wellicht niet zomaar zijn verantwoordelijkheid erkennen (waartoe wel evt nog kans had bestaan als de reisgenoot er op had genoteerd dat de rugzak leeg was of geweigerd had hem in ontvangst te nemen.) en ze doorschuiven naar de reisgenoot. En in dat geval beginnen we aan een juridische procedure met wellicht een welles-nietes-spelletje tussen de luchtvaartmaatschappij (en Aviapartners) en anderzijds de ontvanger die er in tussen komen, over wanneer en door wiens schuld de rugzak plots leeg was . (En de kans dat TS daar als winnaar uitkomt is niet echt groot.)

    Dat die reisgenoot zegt dat hij het verschil niet voelt tussen een lege en een volle rugzak en dat hij (hoewel hij waarschijnlijk wist dat er een grote waarde in de rugzak zat) dat -om privacyredenen - niet snel even gecontroleerd heeft (gewoon tellen van het aantal lenzen vb) en deze vaststellingen noteerde, vind ik nogal altijd meer dan bizar.



    Groetjes,


    Evi
    Imagination is intelligence having fun.
    Piep!

    Comment


    • #32
      Re: Wat zouden jullie doen ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Eefke Bekijk bericht
      Nu ineens afkomen met een ingebrekestelling om zijn handbagage te ontvangen is vrij inconsequent: door deze tegenstrijdige verklaringen zal zijn dossier niet eenvoudiger worden, noch zijn positie versterken.
      Je kunt altijd zeggen dat je juridisch advies hebt ingewonnen want

      Oorspronkelijk geplaatst door Eefke Bekijk bericht
      Trouwens, de maatschappij heeft vast nog een dubbel van het ondertekende ontvangstbewijs en zal dus wellicht niet zomaar zijn verantwoordelijkheid erkennen (waartoe wel evt nog kans had bestaan als de reisgenoot er op had genoteerd dat de rugzak leeg was of geweigerd had hem in ontvangst te nemen.)
      ik vraag me nog steeds af, of de maatschappij, ervan uitgaande dat de tas correct gelabeld was, zo'n tas door een andere persoon mag laten aftekenen en niet door de eigenaar. Ze kunnen iedereen wel vragen ergens een handtekening te zetten in ruil voor een tas. Daar kan jij toch niet voor aansprakelijk zijn?

      Oorspronkelijk geplaatst door Eefke Bekijk bericht
      Dat die reisgenoot zegt dat hij het verschil niet voelt tussen een lege en een volle rugzak en dat hij (hoewel hij waarschijnlijk wist dat er een grote waarde in de rugzak zat) dat -om privacyredenen - niet snel even gecontroleerd heeft (gewoon tellen van het aantal lenzen vb) en deze vaststellingen noteerde, vind ik nogal altijd meer dan bizar.
      Inderdaad

      Comment


      • #33
        Re: Wat zouden jullie doen ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Eefke Bekijk bericht
        Heb je intussen al (gratis) advies gevraagd bij de dienst vermeld in de link in mijn eerste post in dit draadje? Wat is hun standpunt, o.a. over je kansen om er nog wat uit te halen? En tegen wie?


        Grts,


        Evi

        Hallo Evi,
        Ik heb hen onmiddellijk het hele verhaal gemaild, maar heb nog geen reactie gekregen. Ik zal hen binnenkort eens opbellen.
        Dank voor de tip ! Ik had er nog nooit van gehoord.

        Comment


        • #34
          Re: Wat zouden jullie doen ?

          Oorspronkelijk geplaatst door Eefke Bekijk bericht
          TS schrijft in post 12 dat hij al via aangetekend schrijven aangifte deed bij de luchtvaartmaatschappij. Ik vermoed dat hij daarin melding heeft gemaakt van een lege rugzak en niet van een verdwenen rugzak. Nu ineens afkomen met een ingebrekestelling om zijn handbagage te ontvangen is vrij inconsequent: door deze tegenstrijdige verklaringen zal zijn dossier niet eenvoudiger worden, noch zijn positie versterken.

          Evi

          handbagage zou ik dit niet noemen. Het gaat om niet afleveren van bagage die afgegeven werd dus geen handbagage!

          Comment


          • #35
            Re: Wat zouden jullie doen ?

            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Andere mogelijkheid ...
            Gewoon uw zak met materiaal opeisen zou ik zeggen.
            U heeft toch niet getekend voor ontvangst niettegenstaande dit uw eigendom is? U heeft dus nooit iets ontvangen.
            Dat ze bewijzen dat ze het aan u afgeleverd hebben, wat ze niet kunnen.
            Er werd door hen dus een fout gemaakt door het afleveren bij een verkeerde persoon en dit is niet uw probleem maar hun probleem.
            Uw materiaal is voor u dan nog niet specifiek gestolen maar door een fout van hen verloren gespeeld.
            En voor fouten moeten zij verzekerd zijn en niet u ...
            Volledig akkoord, maar hoe kan ik dit praktisch aanpakken ?
            Er wordt ( voorlopig althans ) niet gereageerd op mijn aangetekende brieven.
            Volgens mij heb ik een advocaat nodig, maar die kost me ( volgens het justitiehuis ) al snel rond de 750 euro ...
            Volgens een andere advocaat zullen alle partijen 'overmacht' inroepen wegens de chaotische situatie in Londen ( terreuralarm ).

            Comment


            • #36
              Re: Wat zouden jullie doen ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
              Inderdaad, maar dat had ik eigenlijk in #16 al ook geschreven. Ik zou het eerst op die manier aanpakken. Maar daar zou ik zeker niet te lang mee wachten. Ik vind de TS nogal stil wat dat betreft.
              Hoe zou je dat dan concreet aanpakken ? Ik heb aangetekende brieven verstuurd naar Gulf Air en British Airways. In die brieven vermeldde ik dat ik een lege rugzak ontvangen heb... Het reisbureau heeft hetzelfde gedaan.

              Je zou dus nu nog een aangetekende brief sturen naar AVIS en daarin de tas opeisen ?

              Comment


              • #37
                Re: Wat zouden jullie doen ?

                Oorspronkelijk geplaatst door RonnyE Bekijk bericht
                Ik zie hier bij de Europese verzekering het volgende:

                Definitie bagage:

                Alle voorwerpen, eigendom van verzekerde, die hij voor zijn
                persoonlijk gebruik meeneemt op reis, met inbegrip van:

                b. bijzondere en waardevolle voorwerpen zoals juwelen, uurwerken,
                pelzen, verrekijkers, foto-, camera- en
                videomateriaal
                , GSM, draagbare computers, ... tot maximum 50 %
                van het totaal verzekerd kapitaal voor het totaal der bijzondere en
                waardevolle voorwerpen;

                VERZEKERD KAPITAAL
                ofwel: 1.250 € in 1ste risico per verzekerde voor de gecombineerde
                formules;
                ofwel: het bedrag per persoon gespecificeerd in de polis met een
                maximum 4.000 € in 1ste risico per verzekerde. ==> heb je dit toevallig gedaan?

                WAARBORG
                a. De Europese verzekert de bagage tegen de gehele of gedeeltelijke
                beschadiging, de diefstal alsook de niet-aflevering voor bagage
                toevertrouwd aan een transportonderneming.


                En wat je eerst moet doen (AVIA):

                in geval van gehele of gedeeltelijke beschadiging of niet aflevering
                door een transportonderneming
                : de
                vervoerder binnen de wettelijke termijn aansprakelijk te stellen,
                een tegensprekelijke vaststelling te laten opmaken
                en een attest van definitief verlies afgeleverd door de vervoerder
                voor te leggen;


                Dus ik denk dat er via je verzekering wel degelijk iets te regelen valt!

                Succes, RonnyE
                Hallo Ronny,
                British Airways heeft mij nog altijd geen attest van verlies ( dat zijn volgens de verzekering moeten leveren ) opgestuurd.
                Wat is een 'tegensprekelijke vaststelling' en hoe kan ik die laten opmaken ?
                Hoe kan ik de vervoerder 'aansprakelijk stellen' ? Via een aangetekend schrijven ? Wie is de vervoerder ? AVIA of BA ?
                Ik zie het bos niet meer door de bomen...

                Voor de rest : als de Europese zelf ( telefonisch ) zegt dat
                waardevol materiaal (geld, fototoestellen, juwelen,...) dat toevertrouwd wordt aan een vervoersmaatschappij niet verzekerd is bij hen en dat het zinloos is om voor fotomateriaal een claim in te dienen kan volgens mij enkel een advocaat nog een uitweg bieden ?
                Last edited by Barto; 28 september 2006, 21:39.

                Comment


                • #38
                  Re: Wat zouden jullie doen ?

                  Hierboven staat toch De Europese verzekert de bagage tegen de gehele of gedeeltelijke beschadiging, de diefstal alsook de niet-aflevering voor bagage
                  toevertrouwd aan een transportonderneming.
                  en onder bagage verstaan zij: b. bijzondere en waardevolle voorwerpen zoals juwelen, uurwerken,
                  pelzen, verrekijkers, foto-, camera- en
                  videomateriaal,


                  dus , ...

                  Wie de vervoersmaatschappij is zou je zelf moeten kunnen achterhalen ... maar vermits AVIA de lege zak heeft gegeven ...

                  vaststelling = bewijs dat rechtsgeldig is, bewijs van totaal verlies bij diefstal.

                  Greetz, RonnyE

                  Comment


                  • #39
                    Re: Wat zouden jullie doen ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Barto Bekijk bericht
                    Volledig akkoord, maar hoe kan ik dit praktisch aanpakken ?
                    Er wordt ( voorlopig althans ) niet gereageerd op mijn aangetekende brieven.
                    Volgens mij heb ik een advocaat nodig, maar die kost me ( volgens het justitiehuis ) al snel rond de 750 euro ...
                    Volgens een andere advocaat zullen alle partijen 'overmacht' inroepen wegens de chaotische situatie in Londen ( terreuralarm ).
                    Inderdaad zal dit best via een advokaat moeten gezien de ernst der feiten maar heeft u nu een familiale verzekering of niet? Indien ja, vraag na of ze geen rechtsbijstand dekken zodat uw advokaat u niks kost ... dan kan je procederen zoveel je wil.
                    Desnoods ook eens de klein letterkes van uw reisverzekering lezen. Misschien is uw materiaal wel niet verzekerd maar wel rechtsbijstand ... dan heb je toch al iets.

                    Wat de aanpak betreft ... persoonlijk zou ik nog eens een aangetekend schrijven sturen met de vraag u per kerende een bewijs van aflevering te geven. Vermelden dat u persoonlijk door hen nooit in het bezit werd gesteld van uw goederen en nooit voor iets tekende. Stel hen nogmaals in gebreke voor het niet afleveren van de goederen en het maken van een grove fout. Zet er eventueel bij dat indien u per kerende geen schriftelijk antwoord mag ontvangen u veronderstelt dat ze toegeven verantwoordelijk te zijn en u al de schade zullen vergoeden door overschrijving van bedrag x op rekening nummer y. Een beetje pushen om te antwoorden.
                    Als zij u een bewijs leveren waar iemand anders zijn handtekening op staat (uw vriend), dan kan u terug aangetekend melden dat dit niet uw handtekening is en eist u nogmaals de goederen te overhandigen aan de eigenaar, uzelf.
                    Ze zullen wel rond de pot draaien maar laat u niet doen.
                    Misschien heb ik het over het hoofd gezien dat u dit deed maar ik zou ook klacht neerlegen bij de politie wegens verlies/diefstal van uw goederen. Een klacht kost niets en u riskeert zelf niets, enkel dat het zonder gevolg geklasseerd wordt.
                    Last edited by VerSeg; 29 september 2006, 02:15.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #40
                      Re: Wat zouden jullie doen ?

                      De keuze van de luchtvaartmaatschappijen wordt nu ook steeds belangrijker. Een klant van mij heeft in Kathmandu zijn tamrac 7 vol met materiaal ook moeten afgeven. Bij de Lufthanse in Katmandu wordt de fotobagage in speciale boxen gestopt en deze werd één dag na aankomst door DHL bij hem thuis afgeleverd, zonder problemen met de douane.
                      De prijs van dit alles inclusief verzekering was slecht 179,65 Euro.
                      Verzamelaar van digitale Canon en Nikon toestellen en lenzen

                      Comment


                      • #41
                        Re: Wat zouden jullie doen ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door RonnyE Bekijk bericht
                        handbagage zou ik dit niet noemen. Het gaat om niet afleveren van bagage die afgegeven werd dus geen handbagage!
                        Klopt, heb er in m'n eerste post speciaal aandacht aan besteed, bedoelde de bagage die oorspronkelijk vervoerd zou worden door TS als handbagage. Met deze "verspreking" verlies je wel geen rechtszaak, maak je geen zorgen.

                        @ Leonidas: 't Is zeker geen slecht idee een juridisch argument toe voegen of met een bijkomende wettelijke of contractuele rechtsgrond om je vordering te staven en hun aansprakelijkheid aan te duiden. I.c. zou dat dan zijn dat de luchtvaartmaatschappij door niet aan de juiste persoon af te leveren een fout heeft begaan aangezien zij in feite zo het risoco gecreëerd hebben dat de rugzak niet bij de eigenaar toekwam zoals het hoorde.
                        Dat is niet hetzelfde als eerst zeggen: u hebt mijn rugzak gebracht en hij was leeg en in een tweede versie zeggen ik eis mijn rugzak op. (Ik reageerde vooral op deze zin van Verseg.) Hierbij wijzig je je relaas over de FEITEN, bijkomend juridisch argument of niet. TS kan beter bij zijn oorspronkelijke verklaring blijven. Toch altijd zo geleerd tijdens mijn rechtenstudies. Bovendien is de kans dat dat iets opbrengt bijzonder klein.

                        Om verder te antwoorden op je vraag: als ik dit http://www.britishairways.com/travel...ublic/en_gb#8j lees (punt 8k3) ben ik geneigd te zeggen dat ze idd een fout hebben begaan door de bagage niet aan TS zelf af te geven. Iberia heeft vorig jaar ook om die reden geweigerd mijn bagage in ons eerste hotel af te leveren omdat ik daar toen niet meer was (en ze nochtans wisten dat ik naar dat hotel zou terugkeren.)


                        @ Barto: Voor wat je verzekering bij de Europese betreft. 't Is wellicht beter om schriftelijk te communiceren met hen. Ik dacht dat RonnyE voor jou de oplossing gevonden had, maar als je doorleest in de polis (http://www.europese.be/images/pdf/TI...INEDERLANS.pdf ) op p 5 (punt E.4. , c) staat er bij de uistluitingen: Gehele of gedeeltelijke beschadiging en diefstal van speciale of waardevolle voorwerpen toevertrouwd aan een transportonderneming evenals de niet-aflevering van deze voorwerpen. (Gedver) (Op zich is dat natuurlijk niet onlogisch, BA is zelf aansprakelijk, maar toch jammer.)

                        Verder nog nieuws? (heb vorig ook wel lang kunnen wachten op antwoord van Iberia, en ik vrees dat bij BA deze zomer meer dan 1 briefje is toegekomen.)

                        Vraag ook eens wat bijkomende inlichtingen over het strafrechtelijke spoor waarover Verseg spreekt. (klacht wegens diefstal, met burgerlijke partijstelling, kan ook nog na een seponering. http://www.belgium.be/eportal/applic...age&docId=3031
                        Lees meer: http://www.elfri.be/NL/Juridische%20...neerleggen.htm
                        (dit is geen reclame voor dit advocatenkantoor, diene mens heeft gewoon een goede site.)

                        Grts,

                        Evi
                        Imagination is intelligence having fun.
                        Piep!

                        Comment


                        • #42
                          Re: Wat zouden jullie doen ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Eefke Bekijk bericht
                          Klopt, heb er in m'n eerste post speciaal aandacht aan besteed, bedoelde de bagage die oorspronkelijk vervoerd zou worden door TS als handbagage. Met deze "verspreking" verlies je wel geen rechtszaak, maak je geen zorgen.

                          @ Leonidas: 't Is zeker geen slecht idee een juridisch argument toe voegen of met een bijkomende wettelijke of contractuele rechtsgrond om je vordering te staven en hun aansprakelijkheid aan te duiden. I.c. zou dat dan zijn dat de luchtvaartmaatschappij door niet aan de juiste persoon af te leveren een fout heeft begaan aangezien zij in feite zo het risoco gecreëerd hebben dat de rugzak niet bij de eigenaar toekwam zoals het hoorde.
                          Dat is niet hetzelfde als eerst zeggen: u hebt mijn rugzak gebracht en hij was leeg en in een tweede versie zeggen ik eis mijn rugzak op. (Ik reageerde vooral op deze zin van Verseg.) Hierbij wijzig je je relaas over de FEITEN, bijkomend juridisch argument of niet. TS kan beter bij zijn oorspronkelijke verklaring blijven. Toch altijd zo geleerd tijdens mijn rechtenstudies. Bovendien is de kans dat dat iets opbrengt bijzonder klein.

                          Om verder te antwoorden op je vraag: als ik dit http://www.britishairways.com/travel...ublic/en_gb#8j lees (punt 8k3) ben ik geneigd te zeggen dat ze idd een fout hebben begaan door de bagage niet aan TS zelf af te geven. Iberia heeft vorig jaar ook om die reden geweigerd mijn bagage in ons eerste hotel af te leveren omdat ik daar toen niet meer was (en ze nochtans wisten dat ik naar dat hotel zou terugkeren.)


                          @ Barto: Voor wat je verzekering bij de Europese betreft. 't Is wellicht beter om schriftelijk te communiceren met hen. Ik dacht dat RonnyE voor jou de oplossing gevonden had, maar als je doorleest in de polis (http://www.europese.be/images/pdf/TI...INEDERLANS.pdf ) op p 5 (punt E.4. , c) staat er bij de uistluitingen: Gehele of gedeeltelijke beschadiging en diefstal van speciale of waardevolle voorwerpen toevertrouwd aan een transportonderneming evenals de niet-aflevering van deze voorwerpen. (Gedver) (Op zich is dat natuurlijk niet onlogisch, BA is zelf aansprakelijk, maar toch jammer.)

                          Verder nog nieuws? (heb vorig ook wel lang kunnen wachten op antwoord van Iberia, en ik vrees dat bij BA deze zomer meer dan 1 briefje is toegekomen.)

                          Vraag ook eens wat bijkomende inlichtingen over het strafrechtelijke spoor waarover Verseg spreekt. (klacht wegens diefstal, met burgerlijke partijstelling, kan ook nog na een seponering. http://www.belgium.be/eportal/applic...age&docId=3031
                          Lees meer: http://www.elfri.be/NL/Juridische%20...neerleggen.htm
                          (dit is geen reclame voor dit advocatenkantoor, diene mens heeft gewoon een goede site.)

                          Grts,

                          Evi
                          Heel erg bedankt Evi, voor je goede raad !
                          Van BA heb ik nog niks gehoord, ze hadden me wel ( eind augustus ) gemaild te zullen antwoorden binnen 90 dagen...

                          Ondertussen is er misschien goed nieuws : mijn verzekeraar denkt ( hij was het nog niet 100% zeker ) dat ik via mijn familiale verzekering wel degelijk recht heb op een advocaat. Zonder dit forum zou ik dit nooit geweten hebben !
                          Bedankt iedereen !!!

                          Comment


                          • #43
                            Re: Wat zouden jullie doen ?

                            Eis je baggage terug . de handtekening op de afleverbon is niet de jouwe . (Ik ben vrij hard in zulke dingen - reisgenoot of niet)

                            Dat zij het maar oplossen met die persoon van je groep. Materiaal alleen al is teveel waard om er licht over te gaan , laat staan de foto's die je mist .

                            van die luchtvaartmaatschappijen en reisorganisatoren ga je ni veel vangen . Ik zou mijn advocaat op die persoon uit mijn groep afsturen , dan is ie ineens gemotiveerd om mee te zoeken.

                            nogmaals : dat is vrij hard en harteloos , maar soms moet je gewoon aan jezelf denken .
                            www.Klikkerdeklik.be
                            Waarom een tijger in de tank , als er een ezel achter het stuur zit ...

                            Comment


                            • #44
                              Re: Wat zouden jullie doen ?

                              Da's nu net het probleem, ik HEB geen advocaat en kan er mij eerlijk gezegd geen veroorloven...

                              Comment

                              Working...
                              X