Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Perskaart...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Perskaart...

    Hoewel ik het initiatief steun lijkt het mij vooralsnog aangewezen een auteursrechten organisatie te contacteren. Concerten zijn een act, net zoals de muziek (studio of live), en naar wat ik dacht rust zowel op de muziek als op de act een copyright. Mocht dit echt toegelaten zijn, dan zouden er volgens mij al lang zo'n stocksites bestaan. Begrijp me niet verkeerd hé, ik wil je initiatief niet afbreken of de kiem in smoren, integendeel!

    Comment


    • #17
      Re: Perskaart...

      Nu vraag ik me af:

      Op de meeste concerten en festivals raak je als fotograaf enkel binnen met een perskaart. En van wat ik gelezen en gehoord heb, is één van de vereisten om een perskaart te krijgen, dat je énkel voor persdoeleinden fotografeert. (M.a.w. een persfotograaf met perskaart mag in zijn vrije tijd niet even een huwelijk [tegen betaling] gaan fotograferen)
      Als die mensen hun foto's zouden verkopen via stock-websites dan is dat volgens mij een commerciele activiteit, wat niet toegestaan wordt als je een perskaart hebt.

      Volgens mij is het dus niet legaal om concertfoto's te verkopen via stock-websites, en mogen persfotografen enkel aan de pers foto's verkopen. (En zelf dat is verkeerd verwoord denk ik. Volgens mij mag een persfotograaf zijn foto's enkel beschikbaar stellen aan het persagentschap waar hij [en zijn perskaart] aan verbonden is, en mag hij enkel geld verdienen doordat hij door dat agentschap tewerkgesteld wordt)

      Ik weet dat er op bijna alle festivals en concerten wel uitzonderingen zijn. Mensen zonder perskaart die toch accreditaties krijgen. Ik vermoed echter dat zij impliciet onder dezelfde regelgeving vallen als geaccrediteerde persfotografen, en dus ook geen toestemming hebben om foto's te verkopen.
      Die mensen die zonder perskaart toch toestemming krijgen, kunnen nu wel beweren dat zij nooit iets ondertekend hebben of zo. Zij zitten dan 'safe' om hun foto's zo te verkopen. Echter, wanneer een artiest hier op uit komt, zal hij snel ontdekken dat de organisatie van het concert in de fout is gegaan (zij gaven iemand zonder perskaart een accreditatie). De artiest kan dan een proces aanspannen tegen de organisator. Uiteraard zal de organisator vanaf dan véél strikter zijn, en mensen zonder accreditatie meteen accreditaties ontzeggen. Als dat gebeurt zal het liedje snel uit zijn voor amateur-fotografen (zoals ik).

      Enkel in geval je expliciet toestemming hebt van de groep/manager, mag je volgens mij winst maken uit je foto's.
      http://www.nicolaslammens.be - mijn persoonlijke foto-website

      Comment


      • #18
        Re: Perskaart...

        Anderzijds wordt een artiest beschouwd als 'publiek bezit', volgens mij. Als je een foto van't Atomium neemt en je verkoopt die foto's, dan is dat geen probleem.
        Nu heb ik bijvoorbeeld vorige week 3 foto's verkocht van Depeche Mode en Shakira die gebruikt gaan worden voor de cover van VIP-Booking, een vakblad voor concert/festivalorganistoren, terwijl ik geen perskaart heb en maar een amateur ben. Ik heb ook geen expliciete toestemming van de artiesten, wat me trouwens ook niet gevraagd is.
        En wat dan met de paparazzi die hun foto's aan foto-agentschappen verkopen. Ik denk dat 't allemaal zo'n beetje in een schermerzone zit, want er is ook 't feit dat tegenwoordig de kwaliteit van de doorsnee GSM's al bijna zo goed is als digitale pocketcamera's. Kan me moeilijk inbeelden dat een organisator verantwoordelijk gesteld kan worden als zo'n foto's verkocht worden. (tegenwoordig heb je niet zo veel zaalverlichting meer nodig, 't licht van al die lvd's is al voldoende :-) )

        Help!!! Is er misschien een expert op't forum? Een advocaat of zo?
        www.YourConcertShots.com

        Comment


        • #19
          Re: Perskaart...

          met 'volgens mij' kom je er 'volgens mij' niet.

          Als je niet wil in de problemen geraken, dan contacteer je best zoals ik al zei de auteursrechten vereniging. Mag het, prima, mag het niet dan kan je nog voor het te laat is je site sluiten. Ik zou het risico alvast niet nemen om zo maar concertfoto's te gaan verkopen aan jan en alleman. Fans kunnen dan misschien wel leuke foto's kopen, maar ondertussen ben je tegen de merchandising winkel van de desbetreffende artiesten bezig. En als je daar dan geen auteursrechten voor betaalt hebt, kan het wel eens héél hard pijn doen... financiëel gezien ...
          en mogelijk krijgen de pers en andere agentschappen er lucht van, waardoor je misschien wel niet meer aan de bak komt voor accreditaties e.d.

          een gewaarschuwd man...

          Comment


          • #20
            Re: Perskaart...

            Oorspronkelijk geplaatst door rsted Bekijk bericht
            ..... Als je een foto van't Atomium neemt en je verkoopt die foto's, dan is dat geen probleem. ....
            Even op atomium zoeken op het forum, nu is dit wel eerder uitzonderlijk volgens mij.

            Comment


            • #21
              Re: Perskaart...

              Oorspronkelijk geplaatst door rsted Bekijk bericht
              Als je een foto van't Atomium neemt en je verkoopt die foto's, dan is dat geen probleem.
              Dat is wél een probleem, doe maar even een search hier op't forum.
              Er zijn al menig bd'er tegen de lamp geloven, geloof me vrij.

              Comment


              • #22
                Re: Perskaart...

                Oorspronkelijk geplaatst door rsted Bekijk bericht
                ...Als je een foto van't Atomium neemt en je verkoopt die foto's, dan is dat geen probleem...
                Ik denk dat dat onjuist is. Volgens mij is het Atomium (net zoals de Eifeltoren trouwens) onderhevig aan copyright. Ik kan me inbeelden dat het publiceren van een snapshot op een persoonlijke site zonder commerciele inslag nog wel zal kunnen, maar ik denk dat de VZW Atomium het niet leuk zal vinden dat iemand onder hun duiven komt schieten...

                Zie bvb hier, en hier.

                O ja, als je die foto's dan nog eens bewerkt met een niet zo legale versie van CS2, dan krijg je Adobe ook nog eens achter je aan
                Last edited by trbt555; 31 augustus 2006, 19:13.

                Comment


                • #23
                  Re: Perskaart...

                  Ik heb het altijd vreemd gevonden dat het portretrecht in Nederland zo anders in elkaar zou zitten dan in Belgie. En, na wat zoekwerk, kwam ik er achter dat dat ook helemaal niet zo is.

                  Allereerst moest er onderscheid gemaakt worden tussen een foto, gemaakt in opdracht, en eentje die zo maar gemaakt is. In het eerste geval is het duidelijk: de geportretteerde is eigenaar van het beeld, en dus mag het door de fotograaf niet zo maar gepubliceerd worden.

                  Het tweede geval is wat ingewikkelder, want daar komt dan het portretrecht in het spel. Er wordt dan onderscheid gemaakt tussen een portret van een gewone particulier en een publiek persoon. Hier zit een groot verschil tussen Nederland en Belgie: in Belgie kan een prive persoon zich verzetten tegen publicatie, in Nederland juist niet (mits de foto is genomen in de "publieke ruimte"). Maar goed, we hebben het hier over publieke personen. En daar gelden in Nederland dezelfde regels voor als in Belgie. Ik quote hiervoor uit Pers en Gerecht (tekst in rood gezet door mij):
                  Oorspronkelijk geplaatst door Pers en Gerecht
                  Politici, magistraten, bedrijfsleiders, filmsterren, kunstenaars, sportfiguren en andere publieke figuren worden verondersteld toe te staan dat hun afbeelding wordt gebruikt in het kader van actualiteitsverslaggeving of om het publiek te informeren. Toch moet tot op zekere hoogte ook de privacy van deze publieke figuren worden beschermd. Zo veroordeelde een rechtbank de publicatie van een foto van een onderzoeksrechter in badpak tijdens haar vakantie. Ook de publicatie van beelden van publieke figuren voor commerciële doeleinden is niet zomaar toegelaten, tenzij dat voor bijvoorbeeld de reclamecampagne van een krant zou dienen.
                  Nog een overweging: die concerten zullen zich over het algemeen niet afspelen in de publieke ruimte. Dat maakt de zaak nog eenvoudiger: alles wat zich afspeelt op een dergelijk concert valt onder de regels die gesteld worden door de organisator. Die bepaalt dan wat er wel en wat er niet gedaan mag worden met die fotos. En commercieel gebruik zal daar dan meestal niet onder vallen
                  Last edited by Joost; 31 augustus 2006, 20:44.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Perskaart...

                    heb jaren voor een nationaal persagentschap oa concerten en F1 gefotografeerd. nu weet ik dat de meeste agenschappen ook aan stockfotografie doen en aldus brengen de facturen die je krijgt voor je stockfotografie je status van Persfotograaf niet in het gedrang. ik hield er alvast iedere maand een schoon centje aan over
                    trouwens de grootste klanten van stockagenschappen (spreek nu over global pictures, isopics,masterfile,fotostock en benelux press) zijn de magazines en kranten. qua rechten kan ik je niet veel vertellen maar zolang die niet voor reclamedoeleinden of commercieel gebruik dienen, zou ik me niet teveel zorgen maken.

                    @rsted: ik heb nog heel wat materiaal van oa. Moby,Nick Cave,Faithless,Bjork,Backstreet Boys,Alanis morisette,Nathalie imbruglia,deus,the cure,..... zou me wel intereseren om die ook terug te verdelen. als je interesse hebt stuur maar een mail of PB

                    Jorn

                    Comment


                    • #25
                      Re: Perskaart...

                      ben ondertussen ingelogd op uw site.
                      zal met mondjesmaat wat beelden uploaden, de meeste moeten nog ingescand worden.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Perskaart...

                        Hoe meer foto's hoe liever, Kestelyn :-)

                        YourConcertShots.com is een website bedoeld om gewoon je foto's te sharen met de rest van de wereld en specifiek voor concertfoto's.

                        Ik heb de site aangemaakt omdat ik dikwijls bij concerten gevraagd wordt om foto's te mailen, met als gevold dat ik een uren bezig ben met de foto's bij de jusite persoon te krijgen (beperkte mailboxen ;-( ) en dan nog dikwijls een cursus via mail om de mensen te leren hoe ze winzip moeten gebruiken... soit.. .de meesten onder ons zullen het wel kennen.
                        Wat ik nu doe is mijn foto's op mijn site zetten en dan geef ik gewoon de website 'www.yourconcertshots.com' door. Ik heb er zelfs speciale businesscards voor laten maken, om't nog eenvoudiger te maken :-)
                        www.YourConcertShots.com

                        Comment


                        • #27
                          Re: Perskaart...

                          Om toch eens even terug te komen op de vraag van de TS. Op het circuit van Zolder zit je toch wel met minimumleeftijden. In de pitlane is de minimumleeftijd 16 jaar. Op de rest van het circuit binnen de omheining is de minimumleeftijd 18 jaar, hier zijn ze toch wel heel strikt in. Heb een paar jaar in Zolder gewerkt als cameraman. Heb mijn jongere broer ooit eens meegenomen toen hij 17 was. En hij mocht niet mee naar mijn post wegens te jong. Ik geloof zelfs dat de minimumleeftijden vanachter op inkomtickets staan als ik mij nog goed herinner.

                          Greetz,

                          PureVision

                          Comment


                          • #28
                            Re: Perskaart...

                            Dus de enige manier om voor de draad te komen als je nog geen 18 bent, is op het circuit vakantiewerkt te doen als baancommisaris. Jammer.


                            Albus
                            No Surprise.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Perskaart...

                              Oorspronkelijk geplaatst door rsted Bekijk bericht
                              Hoe meer foto's hoe liever, Kestelyn :-)

                              YourConcertShots.com is een website bedoeld om gewoon je foto's te sharen met de rest van de wereld en specifiek voor concertfoto's.

                              Ik heb de site aangemaakt omdat ik dikwijls bij concerten gevraagd wordt om foto's te mailen, met als gevold dat ik een uren bezig ben met de foto's bij de jusite persoon te krijgen (beperkte mailboxen ;-( ) en dan nog dikwijls een cursus via mail om de mensen te leren hoe ze winzip moeten gebruiken... soit.. .de meesten onder ons zullen het wel kennen.
                              Wat ik nu doe is mijn foto's op mijn site zetten en dan geef ik gewoon de website 'www.yourconcertshots.com' door. Ik heb er zelfs speciale businesscards voor laten maken, om't nog eenvoudiger te maken :-)
                              is er een mogelijkheid om de fotos te koop aan te bieden, of is dat niet uw bedoeling ?

                              Comment


                              • #30
                                Re: Perskaart...

                                Daar is mijn site www.concertstock.com

                                Maar daar gaat juist de discussie over: magda of magda nie...

                                Zo lang ik daar geen duidelijk uitsluitsel over heb zal de verkoop van foto's/prints nog niet mogelijk zijn.
                                www.YourConcertShots.com

                                Comment

                                Working...
                                X