Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's verkopen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Foto's verkopen?

    Oorspronkelijk geplaatst door snarfie
    .... Kortom.. ik heb er geen spijt van dat ik een deel van m'n foto's daar zet.
    Wat mij ook interesseert is, heb je er al verkocht? Hoeveel? hoeveel brengt het op gemiddeld?

    Comment


    • #17
      Re: Foto's verkopen?

      Durf aub eens concreet zijn en vertellen in welke grootte orde de bedragen zijn die je ontvangt. Kan je er een mooie lens mee kopen ieder jaar, of een paar geheugenkaartjes?

      En wat doe je met belastingen etc?

      Durf je hier een foto plaatsen die verkocht is, en een bedrag noemen?

      Comment


      • #18
        Re: Foto's verkopen?

        Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
        paranoia?
        amateur?
        neen neen
        Ja en ja zul je toch bedoelen.

        Even alle gekheid op een stockie, een groot bedrijf gaat zijn reclamecampagne echt niet baseren op een goedkoop fotootje uit een of ander stock, waar ze dan nog voor moet zoeken ook. Die zet een fotograaf aan het werk om fotos volgens zijn eisen te maken. De kans dat je iets bruikbaars vindt dat precies in het stramien van jouw publicatie valt is minimaal. Het enige dat een bedrijf uit stock trekt is achtergrond materiaal voor op zichzelf staande publicaties, maar dan nog meestal niet uit openbare stock.

        En amateur-stock... zeker weten. De site waar aan gerefereerd werd begint zelfs met de woorden "Fotograaf, verdien geld met je hobby!".

        besef je wat je doet? je geeft je foto's vrij voor een paar luttele euros. als een blad naar je komt dan zou je tussen de 10 en 25 euro vragen. maar bij zo'n service zet je veel foto's onlnie voor amper een paar duizenden centen?
        Ik doe geen stock, maar dat is meer omdat ik er de tijd niet voor wil vrijmaken en de inkomsten zijn (en daar heb je 100% gelijk in) minimaal.

        grote bedrijven gaan zelfs nog verder. ze organiseren fotowedstrijden en halen op die manier gratische rechtenvrije foto's binnen.
        En, geef eens een voorbeeld van een bedrijf dat ook aantoonbaar fotos uit die wedstrijd gebruikt heeft in een campagne?

        Comment


        • #19
          Re: Foto's verkopen?

          Oorspronkelijk geplaatst door Joost
          Ja en ja zul je toch bedoelen.

          Even alle gekheid op een stockie, een groot bedrijf gaat zijn reclamecampagne echt niet baseren op een goedkoop fotootje uit een of ander stock, waar ze dan nog voor moet zoeken ook. Die zet een fotograaf aan het werk om fotos volgens zijn eisen te maken. De kans dat je iets bruikbaars vindt dat precies in het stramien van jouw publicatie valt is minimaal. Het enige dat een bedrijf uit stock trekt is achtergrond materiaal voor op zichzelf staande publicaties, maar dan nog meestal niet uit openbare stock.

          En amateur-stock... zeker weten. De site waar aan gerefereerd werd begint zelfs met de woorden "Fotograaf, verdien geld met je hobby!".


          Ik doe geen stock, maar dat is meer omdat ik er de tijd niet voor wil vrijmaken en de inkomsten zijn (en daar heb je 100% gelijk in) minimaal.


          En, geef eens een voorbeeld van een bedrijf dat ook aantoonbaar fotos uit die wedstrijd gebruikt heeft in een campagne?
          Ik vond het artikel terug waar ik in mijn vorige post op toespeelde: http://www.photoq.nl/news.php?newsid=1027. Er zijn dus wel degelijk bedrijven die zo aan hun materiaal geraken.
          http://www.nicolaslammens.be - mijn persoonlijke foto-website

          Comment


          • #20
            Re: Foto's verkopen?

            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1
            Durf aub eens concreet zijn en vertellen in welke grootte orde de bedragen zijn die je ontvangt. Kan je er een mooie lens mee kopen ieder jaar, of een paar geheugenkaartjes?

            En wat doe je met belastingen etc?

            Durf je hier een foto plaatsen die verkocht is, en een bedrag noemen?
            Wil ik ook wel eens weten! Vooral het fiscale aspect.

            Comment


            • #21
              Re: Foto's verkopen?

              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1
              Durf aub eens concreet zijn en vertellen in welke grootte orde de bedragen zijn die je ontvangt. Kan je er een mooie lens mee kopen ieder jaar, of een paar geheugenkaartjes?
              Wel, de optie om alle rechten van een foto te kopen is nog maar 2 maanden actief ofzo.. en helaas... nog niet meegemaakt. Is al wel verschillende keren gebeurd wat te lezen is op het forum van dreamstime.
              Wat ik er aan overhoud? Wel, je moet weten dat ik begonnen ben met 30 foto's. Daar wordt je niet rijk van. Er zijn bij mij op dit moment een 78x foto's gedownload / gekocht. Nu concreet, wat krijg je daarvoor. 0.60$ als een member deze download, tot 1,20$ als een niet member deze download. Dus dat wisselt een beetje.

              nu staan er op dit moment een 70 tal foto's van mij daar. Maar het duurt ongeveer een maand, anderhalve maand tot deze voor het eerst een keer gedownload worden. spreek nu uit mijn ervaring he. Maar je kan je verkoop wel stimuleren door bepaalde zaken online te zetten. Modellen in verschillende situaties zijn vaak gevraagd. (ik heb geen enkel model online staan = minder verkoop), Zaken in scene zetten. Mijn foto's zijn bijna allemaal puur natuur en over de natuur. Dus dat beperkt ook weer de verkoop. Als je dat in gedachten houd en je speelt er op in... wel dan kan je daar wel wat geld binnenhalen. Ga je rijk van worden? nope, maar als je een goede foto hebt kan het wel wat opbrengen. Heb als voorbeeld volgende foto genomen (niet van mij)


              foto is al 89x gedownload, en als je aan de rechterkant kijkt zie je de verschillende licenties. Stel dat je deze foto volledig wil opkopen... wel dan betaal je 5000$. De kans dat iemand dat doet... wel vrij klein lijkt me. Ik vermoed dat de eigenaar van deze foto, deze foto op het voorgestelde bedrag heeft laten staan. Voor elke keer dat die een keer gedownload wordt, wordt het verkoopbedrag hoger. Je kan zelf ook een bedrag bepalen, maar min. dus 350$.

              Als de foto meer dan 99x gedownload is wordt het een level 2 image. Dan betaal je per download het dubbel en krijg je dus ook het dubbel.. en zo kan je naar een level 3 gaan. Maar dat vraagt dus tijd en geduld. Mensen die geïnteresseerd zijn moeten maar eens op het forum rondneuzen van dreamstime, daar zijn ook regelmatig topics van wat verdien je nu met microstock.. zie forum

              En wat doe je met belastingen etc?
              Geen idee...
              Maar ik denk dat de belastingen op dit moment (bij mij) meer werk hebben om dat te verwerken dan dat het het waard is.

              Comment


              • #22
                Re: Foto's verkopen?

                De verdiensten die je krijgt worden opgeslagen en zodra je 100$ hebt kan je dat via paypal en nog een paar andere betaalmanieren als ik me niet vergis laten overschrijven.

                Comment


                • #23
                  Re: Foto's verkopen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door nicolas-lammens
                  Ik vond het artikel terug waar ik in mijn vorige post op toespeelde: http://www.photoq.nl/news.php?newsid=1027. Er zijn dus wel degelijk bedrijven die zo aan hun materiaal geraken.

                  Is idd zo, op dreamstime is het ook regelmatig te lezen dat ze hun foto's ergens vinden en in volgend geval staat hun naam er nog bij ook:


                  topic: http://www.dreamstime.com/thread_5194

                  Comment


                  • #24
                    Re: Foto's verkopen?

                    Zit ook op dreamstime sinds 1.5 maand (snarfie heeft me die site trouwens lang geleden al eens voorgesteld). Vorige week mijn 40ste foto geupload. Verkocht tot nu toe: voor 8.50$. Niet echt een hoog gemiddelde maar veel hangt af van de aard van je foto's hé. Natuur en landschappen zijn nu niet echt de meest gezochte onderwerpen. Daarom is het belangrijk enige variatie in je portfolio te steken.

                    Persoonlijk heb ik er weinig last van dat foto's eigenlijk niet zo heel veel opbrengen. Thuis op mijn HD brengen ze helemaal niets op. En 't is leuk om op deze manier ook wat appreciatie te krijgen. Het feit dat je foto RF verkocht word, tja, je hebt er last van of niet. Ik alvast niet. Alsof ook maar iemand enkele honderden euros veil heeft voor 1 van mijn fotos...

                    't is maar hoe je het bekijkt hé. Voor mij is't op't gemak af en toe een paar plaatjes toevoegen en we zien wel wat er van komt... Ik ben nu niet onmiddellijk van plan om het tegen deze persoon op te gaan nemen :
                    http://www.dreamstime.com/Webking_info , een man met +4300 afbeeldingen online, en +18000 downloads sinds juni 2004. Dwz dat die man minstens 0.50$ x 18000 = zo'n 9000$ verdient heeft via dreamstime. Zijn upload ratio bedraagt per maand zon 130 tot 140 opnames.
                    Last edited by yowan-kenobi; 29 augustus 2006, 10:37.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Foto's verkopen?

                      Verkopen jullie (dezelfde) foto's op verschillende (andere) "stock"-sites ?

                      Mag dit ?

                      Comment


                      • #26
                        Re: Foto's verkopen?

                        dat mag ja, heb dit ook een tijd gedaan. maar toen kwam dreamstime met de optie om alleen bij hun te verkopen... en als je dat deed kreeg je meer money... eerst was het 50% dat je kreeg.. en nu 60% en omdat ik op die andere geen foto's verkocht, terwijl het exact dezelfde waren heb ik dat stop gezet. En het leuke is, nu ik exclusief alleen bij hun zit krijg ik voor elke foto die ik bij hun upload 0.20$... en dat werkte nog met terugwerkende kracht;.. dus voor 70 foto's.. kwam er dus ineens 14$ bij...

                        Comment


                        • #27
                          Re: Foto's verkopen?

                          Oorspronkelijk geplaatst door scalll
                          Verkopen jullie (dezelfde) foto's op verschillende (andere) "stock"-sites ?

                          Mag dit ?
                          Indien je foto's markeert als 'exclusive' op dreamstime mag het niet. In andere gevallen wel, uiteraard afhankelijk van de politiek op die andere site(s)...

                          Comment


                          • #28
                            Re: Foto's verkopen?

                            en je kan ook nog eens een "referral programma" starten.. en dan krijg je als bonus een 5$ en per persoon dat je binnenbrengt nog eens een paar cent... hint hint

                            Comment


                            • #29
                              Re: Foto's verkopen?

                              Thanx Snarf

                              Dus ik veronderstel dat het meer winstgevend blijft als je bij één stockphoto-site trouw blijft ipv bij pakweg 4 verschillende aparte sites...

                              Waarschijnlijk werken al deze sites op deze manier ?
                              Of heb ik het mis ?

                              Comment


                              • #30
                                Re: Foto's verkopen?

                                Oorspronkelijk geplaatst door snarfie
                                En het leuke is, nu ik exclusief alleen bij hun zit krijg ik voor elke foto die ik bij hun upload 0.20$... en dat werkte nog met terugwerkende kracht;.. dus voor 70 foto's.. kwam er dus ineens 14$ bij...
                                tiens, dat wist ik niet... Maar heb nu al mijn fotos als exclusive aangeduid, én mij in mijn profiel als 'exclusive photographer'. Maar van die terugwerkende kracht zie ik niets

                                Comment

                                Working...
                                X