Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

wisselen van lenzen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: wisselen van lenzen

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart
    ...
    Blaaspeer? Ik weet nog steeds niet welke gek daar iedere keer over begint ...

Bvb.:
    Handleiding Nikon D200 - p.186
    Handleiding Nikon D70 - p.195

Voorlopig heb ik (gelukkig) nog geen drastische sensor kuisbeurt nodig gehad, maar ik heb grote sympathie voor de Scotch Magic methode. De tape ligt klaar, maar zolang het niet écht nodig is...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LucD
      Voorlopig heb ik (gelukkig) nog geen drastische sensor kuisbeurt nodig gehad, maar ik heb grote sympathie voor de Scotch Magic methode. De tape ligt klaar, maar zolang het niet écht nodig is...
      Ben ook tevreden gebruiker van de SCOTCH-methode. Maar misschien een beetje oppassen bij deze extreem hoge temperaturen... ?!? De lijm zou kleveriger kunnen zijn en misschien(!) eerder kunnen loslaten. Zelfs dat zou niet erg zijn, lijmresten worden gemakkelijk weer weggenomen met een vers stukje tape...
      Maar toch beter voorkomen dan genezen
      Greetz, Kariboe
      * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
      Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

Butcher (en anderen natuurlijk);

gisteren ging ik in Gent langs bij Roland en Dolly.
        Ik leerde er op een eenvoudige, goedkope én verantwoorde manier m'n sensor reinigen, dit terzijde van je eigenlijke vraag.

Roland gaf me zonder vragen een doorzichtige (stevige) plasticzak mee;
        een model dat je door 'een schuivertje' kan afsluiten om daarin de lenzen te verwisselen.
        Opnieuw goed en goedkoop!

Daar Roland (en Dolly) een hoop praktijkervaring heeft (hebben) betoruw ik me daar 100% op.

Succes en prettige vakantie!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bewa
          ...
          Roland gaf me zonder vragen een doorzichtige (stevige) plasticzak mee;
          een model dat je door 'een schuivertje' kan afsluiten om daarin de lenzen te verwisselen.
          Opnieuw goed en goedkoop!
          Wél oppassen dat er géén stof in die plastic zak geraakt!...

Comment

wel dat van die zak lijkt me momenteel de beste oplossing, of gewoon een telelens 100-400 en wat verder achteruit gaan staan kan natuurlijk ook, op voorwaarde dat er geen afgrond achter je is thanx voor jullie reakties groetjes Butcher.

Comment

Blijkbaar wisselen jullie de lenzen ook "in-the-field" outdoor, of toch enkel binnenshuis of in de auto?

Persoonlijk heb ik nog wat schrik van het wisselen buiten met al dat vuil, of valt dat best mee? Kan er eigenlijk wel veel stof op vallen als de shutter dicht is?
              ---
              Pogingen om iets op de gevoelige plaat/sensor vast te leggen:
              http://picasaweb.google.com/arnout.swinnen

Comment

Boddy met lensopening naar beneden, proberen hem uit de wind te houden en wissellen.Valt wel mee hoor.mvg duindistel

Comment

Kom op.
                  dat stof"probleem" wordt zo verschrikkelijk opgeblazen.
                  Ik wissel al jaren lenzen (frequent) zonder noemenswaardige problemen.
                  een stofje is in photoshop zo weg te klonen. teveel stof, even een blaaspeertje of ander gewoon een scotchtapeje.

Ik zie mij al ergens staan : camera in een zak, lens wisselen etc. dan wil ik de geizchten van de toeschouwers wel eens zien
                  Website : www.alextimmermans.com
                  Collodion weblog : http://collodion-art.blogspot.com/
                  Collodion movie : http://www.youtube.com/watch?v=mzCCjlubQ2o

Comment

Dat was dus wat ik wilde weten: Wordt het stofprobleem opgeblazen of is het reeel

Ik denk niet dat ik op't strand ga gaan wisselen, of op een droge zandweg als er net een 4x4 voorbij komt, of als het regent, maar dat is common sense denk'k

Voor iemand met 2 linkse handen zoals ik (of 4 voeten? ) zou micchien een draagbare ultrasoon-kuiser handig zijn (iets dat bij bepaalde merken ingebouwd zit). Maar ik weet niet of het bestaat. Enfin, ik ga er niet te veel meer mee inzitten

Ik heb ook een dust-reference foto gemaakt, gaat mijn camera mij dan waarschuwen als hij denkt dat er stof op zit (lijkt mij een complexe berekening) of moet ik dat op een of andere manier (die ik in de manual gemist heb) af en toe "checken"?
                    ---

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit
                      Ik weet niet of het onzin is maar een fotovakhandel adviseerde mij om voor het wisselen van de objectieven de batterij uit de kamera te halen.
                      En dat alles dan uitvoeren in een cleanroom geeft nog minder problemen....
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Jullie laten je auto ook in de garage staan als het regent En na ieder ritje naar de winkel controleer je de olie en was en poets je hem

Sjonge, jonge, een fototoestel is een gebruiksvoorwerp. Gebruik hem asjeblieft waar het ding voor bedoeld is: foto's nemen Ik trek me onderhand weinig meer aan van een beetje regen, stof en wind. Ik kan minder hebben dan dat toestel

Als ik een lens wil wisselen doe ik dat, ook op een stoffig, winderig circuit. De enige keren dat ik last heb van stof op de sensor is wanneer ik vliegtuigen fotografeer. 3x raden waarom ik er dan last van heb en anders niet
                        Groeten,

Albert Jan

Website AJH
                        lidnummer: BD0371NL

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajh
                          Jullie laten je auto ook in de garage staan als het regent En na ieder ritje naar de winkel controleer je de olie en was en poets je hem
                          Sommige Johnnys wel he

Oorspronkelijk geplaatst door ajh
                          Sjonge, jonge, een fototoestel is een gebruiksvoorwerp. Gebruik hem asjeblieft waar het ding voor bedoeld is: foto's nemen Ik trek me onderhand weinig meer aan van een beetje regen, stof en wind. Ik kan minder hebben dan dat toestel

Als ik een lens wil wisselen doe ik dat, ook op een stoffig, winderig circuit. De enige keren dat ik last heb van stof op de sensor is wanneer ik vliegtuigen fotografeer. 3x raden waarom ik er dan last van heb en anders niet
                          ---

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fieldmarshall
                            Sommige Johnnys wel he
                            LL
                            Groeten,

Albert Jan

Website AJH
                            lidnummer: BD0371NL

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit
                              Ik weet niet of het onzin is maar een fotovakhandel adviseerde mij om voor het wisselen van de objectieven de batterij uit de kamera te halen.
                              "vak"handel dan nog
                              Volgende keer toch ergens elders langsgaan als je advies nodig hebt...
                              Groeten, David

Comment

Working...
                              X