Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk fototoestel nodig voor opleiding "fotograaf"?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Welk fototoestel nodig voor opleiding "fotograaf"?

    Oorspronkelijk geplaatst door Jebo
    Excuseer, deze vergelijking was van mij .

    En ok, ik vind de DOKA-technieken wat verouderd (ik ben dan ook nog maar 18 jaar ), maar ik zie er helemaal niet tegenop om een foto af te drukken in de doka. De lange tijd die je daar insteekt, wordt beloond door een mooie afwerking, met de nadruk op WERK. Want als je voor iets gewerkt hebt is de voldoening toch eens zo groot? Daartegenover moet tegenwoordig alles snel gaan en is het gebruik van een digitale camera natuurlijk veel sneller en dus gemakkelijker.

    Conclusie: beiden hebben hun voor- en nadelen, maar ik ben van mening dat -voor bepaalde zaken- het best een digitaal en voor andere dan weer een analoog toestel moet gebruikt worden. Als voorbeeld van wanneer je een analoog toestel het best zou kunnen gebruiken zou ik zeggen een trouwreportage: bij de hedendaagse trouwpartijen zijn er heel wat tradities terug te vinden, daarom heeft hier een analoog toestel de meeste charme.

    What do you think about this ?
    Groetjes
    Ja sorry dan, ik wist niet meer tegoei wie het geschreven had.

    Ze hebben zeker beide hun voor en nadelen, ik ben ook niet anti-analoog.
    Als ik een trouw doe, dan doe ik ze digitaal, het bied meer mogenlijkheden (voor mij), met ook heel veel charme, hangt er gewoon vanaf hoe je het presenteert. Iemand die analoog werkt kan daar op zijn manier weer die charme inbrengen. Ik print ook soms op schilderdoeken en vezelachtig papier die ik achteraf fix (welliswaar niet in een fixbad ) dat zijn mogenlijkheden die ik vroeger niet had, ik kan creatiever te werk gaan door, kleur, duotone, zwart wit en sepia op naar eige smaak te maken.. iemand die heel goed in de doka kan werken zal dat ook kunnen.
    Wat het verschil maakt is dat iemand die dat allemaal analoog doet op een dag toch digitaal zal moeten beginnen, analoog zal hoe dan ook héél sterk verminderen en je kan moeilijk zeggen tege je klant, eu, ja sorry, ik ben ik 25 winkels geweest en nergens hadden ze nog ontwikkelaar (om maar een vb te geven.)
    Nuja, creatief zijn is de boodschap op welke manier maakt niet uit.

    Comment


    • #32
      Re: Welk fototoestel nodig voor opleiding "fotograaf"?

      Oorspronkelijk geplaatst door Maarten_T
      Wat het verschil maakt is dat iemand die dat allemaal analoog doet op een dag toch digitaal zal moeten beginnen, analoog zal hoe dan ook héél sterk verminderen en je kan moeilijk zeggen tege je klant, eu, ja sorry, ik ben ik 25 winkels geweest en nergens hadden ze nog ontwikkelaar (om maar een vb te geven.)
      Nuja, creatief zijn is de boodschap op welke manier maakt niet uit.
      troost u..iemand die analoog werkt ...die weet waar hij moet gaan en gaat geen 25 winkels afschuimen... negatieven en doka-materiaal zal altijd blijven bestaan... er komen zelfs nieuwe zaken bij die enkel dat doen...

      kort samengevat... als je aan je opleiding wilt beginnen..koop je een tweedehands analoogje met een lichtsterke 50mm... en je zal zien dat er een wondere wereld voor je opengaat voor een prikkie
      some toys 4 big boys
      http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

      Comment


      • #33
        Re: Welk fototoestel nodig voor opleiding "fotograaf"?

        Oorspronkelijk geplaatst door Joost
        Het werken met analoog vereist nu eenmaal dat je wat langer nadenkt alvorens de opname te maken dan als je puur digitaal bezig gaat. Je kunt het niet even chimpen en het meteen over doen als je ziet dat het fout was. Psychologisch is dat denk ik een heel belangrijke stap in het leerproces. Als broodfotograaf kun je vaak (om andere redenen) ook niet een shot overdoen.

        Het gevaar van "digitaal" leren is dat er juist te weinig geleerd wordt. Er wordt tijdens een digitale shoot vaak niet lang genoeg over nagedacht; men is te veel bezig met het eindresultaat om het proces te leren kennen. Dat merk ik ook in de workshops die ik zo af en toe geef - de cursisten zijn vaak meer bezig met "mooie resultaten" dan met het proces. Er wordt niet gekeken naar hoe de lichtopstelling het best gezet kan worden, maar men chimpt om te zien of het model wel leuk lacht .
        Sorry Joost maar dat is klinkklare onzin. In tegendeel zelfs, digitaal geeft immers onmiddellijk feedback over je belichtingsopstelling. Toen ik in een studio (analoge) productfotografie deed werd juist om deze reden met polaroid backs gewerkt. Je kon immers moeilijk eerst je film ontwikkelen (en afdrukken) om te zien of je belichting wel juist opgesteld is.

        Dat veel nieuwe "fotografen" niet weten hoe de vork in de steel zit ligt vooral aan de "boom" van de digitale fototoestellekes, iederéén koopt er tegenwoordig eentje. Maar als je een cursus wilt volgen zie ik niet in waarom je dat analoog zou moeten doen ipv digitaal. Zoals reeds gezegd, integendeel, digitaal heeft alle voordelen die er maar zijn om te leren over de effecten van diafragma, belichting, ... Met analoog moet je juist nauwgezet gaan opschrijven welke instellingen je gebruikt hebt voor welke foto. Nu zie je ze in je EXIF.
        VB : jaaaaren geleden heb ik alle T&S lenzen van Canon op proef gehad. Ik heb er toen géén gekocht omdat ik absoluut niet meer wist welke instellingen ik gebruikt had voor welke foto. Nu ik al een paar jaar digitaal werk heb ik uiteindelijk toch zo'n 90mm T&S gekocht en de onmiddellijke feedback van het medium is echt onmisbaar om met dergelijke lens goed resultaat te kunnen bekomen.

        Comment


        • #34
          Re: Welk fototoestel nodig voor opleiding "fotograaf"?

          Oorspronkelijk geplaatst door Huggy
          troost u..iemand die analoog werkt ...die weet waar hij moet gaan en gaat geen 25 winkels afschuimen... negatieven en doka-materiaal zal altijd blijven bestaan... er komen zelfs nieuwe zaken bij die enkel dat doen...
          Ik ben benieuwd

          Comment


          • #35
            Re: Welk fototoestel nodig voor opleiding "fotograaf"?

            Oorspronkelijk geplaatst door Huggy
            kort samengevat... als je aan je opleiding wilt beginnen..koop je een tweedehands analoogje met een lichtsterke 50mm... en je zal zien dat er een wondere wereld voor je opengaat voor een prikkie
            Prikkie? Heb je wel eens bekeken hoeveel een enkel filmrolletje kost? En dan hebben we het nog niet eens over de afwerking... Typisch voorbeeld van goedkoop is duurkoop.

            groeten, Miriam

            Comment


            • #36
              Re: Welk fototoestel nodig voor opleiding "fotograaf"?

              Ik heb toch schrik dat binnen niet al te veel tijd, de klassieke fotografie ofwel ongelooflijk duur wordt, ofwel echt niet meer te vinden is.

              Bedenk maar eens welke problemen Agfa, Kodak en Fuji hebben om hun kosten op peil te houden als de aantallen in elkaar denderen. Vergeet alvast iedere verdere ontwikkeling...

              Als de grote massa dit niet meer gebruikt staan de machines waarop de basisprodukten gemaakt worden stil en kan er ook niets 'speciaals' meer geproduceerd worden aan een redelijke prijs.

              Denk maar eens aan de prijzen van de zwart-wit filmkes, die waren al een hele tijd duurder dan de kleurenfilmkes. Na enkele jaren zullen die zo hoog worden dat alleen 'professionele' of 'zeer elitaire' amateurs dit nog gaan gebruiken. Voor het gros van de professionele fotografen (mensen die er hun brood meer verdienen op allerlei niveaus) is het analoge reeds voorbij denk ik. (Persfotografen in zeer brede zin, portretfotografen, modefotografen, reclamefotografen etc)

              Ik vrees ook dat die mooie collectie analoge bodies waardeloos gaan worden, of enkel voor heel rijke mensen.

              Comment


              • #37
                Re: Welk fototoestel nodig voor opleiding "fotograaf"?

                Ach ja. Ik heb al een hele tijd een Mamiya C33 professional (of zo). Je weet wel, zo'n ouderwetse bak waarmee je vierkante foto's maakt, en die je voor je navel moet houden om te zien (in spiegelbeeld) wat je aan het "trekken" bent. Ik vond het leuk om te hebben en te experimenteren met het vierkante formaat (6x6). Je kunt er grotere vergrotingen mee maken ook. En natuurlijk werkt het met "analoge" films. Die films vinden is geen probleem. Die laten ontwikkelen ook niet. Wat niet meer kan blijkbaar, tenzij tegen onbetaalbare prijzen, is het laten afdrukken in de doka.
                Resultaat is dat je een, in mijn ogen, inferieure adruk krijgt.
                (Dit gezegd zijnde denk ik wel dat ik een lab heb gevonden waar het wel kwalitatief kan, maar ik heb het nog niet geprobeerd).

                Om maar te zeggen: ja, analoog wordt steeds duurder
                ViV - Mijn foto's

                Comment


                • #38
                  Re: Welk fototoestel nodig voor opleiding "fotograaf"?

                  Probeer maar nog glasplaten te vinden .

                  Comment


                  • #39
                    Re: Welk fototoestel nodig voor opleiding "fotograaf"?

                    Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
                    Probeer maar nog glasplaten te vinden .
                    Die maak je toch zelf.
                    En aan Viv, ik heb hier ook nog een C33 staan, met paramender, pure nostalgie. Maar de lunasix die ik erbij gebruikte doet nog af en toe dienst.

                    Hopelijk heeft de poster intussen geen schrik gekregen om er nog aan te beginnen.

                    Comment


                    • #40
                      Re: Welk fototoestel nodig voor opleiding "fotograaf"?

                      Oorspronkelijk geplaatst door kiki_ke
                      ik zou graag de opleiding "fotograaf" doen zodat ik echt kan gaan werken als fotografe..... Ik krijg pas informatie over deze opleiding eind juli, maar ik zou nu al willen weten wat voor een toestel dat ik moet aanschaffen om de opleiding te kunnen doen.... Er wordt daar zeker met een analoog toestel gewerkt?
                      Weet iemand hier meer van?
                      Alle informatie over die opleiding is welkom!!!

                      Thnks!!

                      Bye
                      Kies misschien gewoon een school waar je kan kiezen tussen analoog, digitaal spiegelreflex en digitaal compact, dan hoef je de oeverloze discussies over zin of onzin van analoge doka niet te aanhoren ... (bvb KISP Mariakerke heeft die keuze, zie www.kisp.be)
                      Als er wind is, droogt de was.

                      Comment


                      • #41
                        Re: Welk fototoestel nodig voor opleiding "fotograaf"?

                        Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
                        Sorry Joost maar dat is klinkklare onzin. In tegendeel zelfs, digitaal geeft immers onmiddellijk feedback over je belichtingsopstelling.
                        Lees nog eens goed terug Hans, want dit is wat ik zie bij mijn cursisten tijdens de workshops. In de praktijk, als het alleen maar gaat om het resultaat, is het natuurlijk wel handig digitaal te werken, maar tijdens mijn workshops (leerproces!) merk ik dat opmerkelijk veel "digitalen" meer bezig zijn met chimpen dan met de techniek. Vraag je dan na een sessie van een uur of twee bijvoorbeeld wat nu het effect van een bepaalde lichtopstelling is, dan kunnen juist de digitalen daar vaak geen zinnig woord over zeggen. Terwijl de mensen die nog met analoog binnen komen stappen (ongeveer 1/4 schat ik) dat vaak wel weten.

                        Maar als je een cursus wilt volgen zie ik niet in waarom je dat analoog zou moeten doen ipv digitaal. Zoals reeds gezegd, integendeel, digitaal heeft alle voordelen die er maar zijn om te leren over de effecten van diafragma, belichting, ... Met analoog moet je juist nauwgezet gaan opschrijven welke instellingen je gebruikt hebt voor welke foto. Nu zie je ze in je EXIF.
                        Herinner je je nog hoe je vroeger voor proefwerken het beste leerde? Door aantekeningen te maken, ook al stond het ergens ook al in het leerboek! Schrijven dwingt je nogmaals na te denken over hetgeen je schrijft. Het tempo gaat omlaag, maar de informatie neem je beter op.

                        Een leertraject is niet gelijk aan het optimaal praktisch traject. Natuurlijk is in de praktijk, ook in de studio, digitale feedback makkelijk, dat zal ik zeker niet ontkennen. Maar in groep 2 leren onze kinderen toch ook niet schrijven met een computer; ze leren het met potlood (of pen) en papier! Natuurlijk, op een gegeven moment schakelen ze over op een PC. Prima, dan is het tool (schrijven dus) genoeg gekend om het te gaan gebruiken. Dat geldt voor fotografie evenzeer. Er komt een punt, ook in het leerproces van de fotografie, waarop de digitale camera ook bij het leren meer voordelen gaat bieden dan de analoge. No question about it!
                        Last edited by Joost; 23 juni 2006, 16:38.

                        Comment


                        • #42
                          Re: Welk fototoestel nodig voor opleiding "fotograaf"?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Joost
                          ....yada yada.....
                          Joost, ik geef het op. Jij hebt helemaal gelijk. Nu gelukkig? Ga maar weer lekker genieten van je analoge camera, je 78 toerenplaten, je kachel met steenkool en wat voor oude troep je verder nog wilt aanhouden omdat je er zoveel meer van leert...

                          Groeten, Miriam

                          PS. ik schreef vroeger nooit wat op - ik heb een fotografisch geheugen en ik moet juist heel erg mijn best doen om oude, nutteloze kennis uit mijn hoofd te verwijderen...

                          Comment


                          • #43
                            Re: Welk fototoestel nodig voor opleiding "fotograaf"?

                            Ik heb ook een fotografisch geheugen, digitaal weliswaar. Alleen spijtig dat we dat niet mogen gebruiken bij een test
                            Canon EOS 350D - Canon EOS 300 - Canon EFS 18-55mm - Canon 28-80mm - Canon EF 75-300mm - Sigma 28-200mm Aspherical IF

                            Comment


                            • #44
                              Re: Welk fototoestel nodig voor opleiding "fotograaf"?

                              Ben ook op zoek naar een opleiding 'fotograaf' maar dan zonder het doka onderdeel.

                              Het mag uiteraard wel aan bod komen maar wat me stoort is dat je dan moet investeren in zaken die je na die lessen niet meer zal gebruiken. Geef dan liever dat geld aan een objectief of zo

                              Comment


                              • #45
                                Re: Welk fototoestel nodig voor opleiding "fotograaf"?

                                Oorspronkelijk geplaatst door James71
                                Ben ook op zoek naar een opleiding 'fotograaf' maar dan zonder het doka onderdeel.

                                Het mag uiteraard wel aan bod komen maar wat me stoort is dat je dan moet investeren in zaken die je na die lessen niet meer zal gebruiken. Geef dan liever dat geld aan een objectief of zo
                                veel succes..je zal lang mogen zoeken
                                some toys 4 big boys
                                http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

                                Comment

                                Working...
                                X