Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk fototoestel nodig voor opleiding "fotograaf"?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Welk fototoestel nodig voor opleiding "fotograaf"?

    Oorspronkelijk geplaatst door mvdh
    Wat is dit nu voor een onzinnige opmerking? Alsof je met een digitale camera niet zou kunnen leren wat sluitertijd en diafragma inhouden.

    Overigens ben ik van mening dat het alleen maar uitgaan van techniek een opleiding tot een lagere of hooguit middelbare beroepsopleiding maakt.

    Vergelijk het met schrijven: iemand die een tekstverwerker gebruikt om van alles en nog wat te schrijven, is een secretaresse - iemand die een tekstverwerker gebruikt om een boek te schrijven is een schrijver. Echte fotografen (lichtschrijvers) zien de techniek dan ook als het minstbelangrijke deel van hun werk en ondergeschikt aan de creativiteit. Dat laat onverlet dat er ook in de fotografie heel wat mensen rondlopen die het fotografische equivalent van de tikgeit zijn.

    Groeten, Miriam
    Iedereen heeft hier wel gelijk. Ik wil alleen toch even opmerken dat ik hier "digitalen" zwart/witfoto's zie posten die er in de verste verte niets mee te maken hebben, het zijn eerder grijze adepten en dat komt omdat ze de stap van de "echte" zwart/witfotografie overgeslagen hebben IMO.

    Comment


    • #17
      Re: Welk fototoestel nodig voor opleiding "fotograaf"?

      Oorspronkelijk geplaatst door picasso
      Iedereen heeft hier wel gelijk. Ik wil alleen toch even opmerken dat ik hier "digitalen" zwart/witfoto's zie posten die er in de verste verte niets mee te maken hebben, het zijn eerder grijze adepten en dat komt omdat ze de stap van de "echte" zwart/witfotografie overgeslagen hebben IMO.
      In de doka zullen ze vast niet leren hoe een foto goed om te zetten in zwart wit. Het is gewoon onvoldoende kennis van de gebruikte programma's (bijvoorbeeld photoshop) en/of ze hebben nooit een fatsoenlijke fotoboek open gedaan.
      Indien je voor jezelf weet hoe het beeld eruit moet gaan zien en je hebt voldoende achtergrond kennis van de bewerkingsprogramma's welk je wil gebruiken krijg je de foto ook zoals je ze wilt.

      Comment


      • #18
        Re: Welk fototoestel nodig voor opleiding "fotograaf"?

        @MM,

        Ik ben ook een Belg, toch is mijn advies niet on de doka te leren printen, maar wel met een professionele printer.
        Wat hebben ze er nu aan als ze een printje in de doka kunnen maken, weten welke temperatuur het water moet zijn of weten hoe ze moeten doordrukken.
        Het is leuke achtergrond informatie van hoe het vroeger ging, maar van mijn part mogen ze het geven bij geschiedenis.
        Als ze nu eens wat over kleurbeheer leren of leren werken met photoshop, dan kunnen ze misschien ook een fatsoenlijke afdruk maken op fotopapier. Daar hebben ze m.i. veel meer aan dan wat in de doka staan. Dan kunnen ze op die manier daar wat creatiever in worden, tegenwoordig zijn er zoveel soorten manier van afdrukken en inkaderen op zoveel verschillende mediums, maar als ze hunne foto niet eens uit de printer krijgen zoals ze opt scherm staat ja... dan moet je zeker in de doka gaan oefenen?

        Comment


        • #19
          Re: Welk fototoestel nodig voor opleiding "fotograaf"?

          maarten, voor alle duidelijkheid:
          ik ben ervoor (!) dat zowel analoge als digitale technieken worden aangeleerd in een opleiding!
          (en de zaken die jij aanhaalt dienen zeker onderwezen te worden)
          enkel het één of het ander belichten is inderdaad fout.
          maar een initiatie (desnoods bij 'historiek') in analoge fotografie vind ik toch wel belangrijk! wat achtergrondkennis kan nooit kwaad, toch?
          mm
          ∏__|_ ∏__|_
          "no rules, great shots"
          Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

          Comment


          • #20
            Re: Welk fototoestel nodig voor opleiding "fotograaf"?

            Oorspronkelijk geplaatst door mm
            maarten, voor alle duidelijkheid:
            ik ben ervoor (!) dat zowel analoge als digitale technieken worden aangeleerd in een opleiding!
            (en de zaken die jij aanhaalt dienen zeker onderwezen te worden)
            enkel het één of het ander belichten is inderdaad fout.
            maar een initiatie (desnoods bij 'historiek') in analoge fotografie vind ik toch wel belangrijk! wat achtergrondkennis kan nooit kwaad, toch?
            mm
            Nee helemaal niet, het was ook niet allemaal voor jou bedoelt hoor... ook een beetje voor de TS

            Ik snap alleen niet waarom ze allemaal met analoog beginnen. Als ze dan eenmaal zo'n digitaal ding in hun handen krijgen schieten ze overal int rond, want opeens kost het niks meer. Dat vind ik niet de juiste methode.

            Ze zouden beter een goeie opleiding digitaal geven en daarna hun wat laten experimenteren in de doka, dan hebben ze het allebei leren kennen en zo kunnen ze op die manier hun creativiteit uitbreiden

            Comment


            • #21
              Re: Welk fototoestel nodig voor opleiding "fotograaf"?

              Oorspronkelijk geplaatst door Maarten_T
              Ze zouden beter een goeie opleiding digitaal geven en daarna hun wat laten experimenteren in de doka, dan hebben ze het allebei leren kennen en zo kunnen ze op die manier hun creativiteit uitbreiden
              een goede opleiding FOTOGRAFIE.
              en dan zowel digitaal als analoog leren werken.
              twee mediums die elk toch wel een andere benadering zijn
              van hetzelfde "artistiek schrijven met licht".
              want ik blijf erbij dat fotografie een artistieke bezigheid is!

              dus, eigenlijk zitten we wel op dezelfde lijn ...

              mm
              ∏__|_ ∏__|_
              "no rules, great shots"
              Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

              Comment


              • #22
                Re: Welk fototoestel nodig voor opleiding "fotograaf"?

                Hehe, over vijf jaar hebben we deze discussie niet meer, dan is analoge fotografie een voetnoot in de leerboeken(als ze nog boeken hebben tenminste )

                Een hele goede kennis van me is meesterschilder. Van z'n vak dus schilder voor huizen, kantoren, enz. Hij heeft in z'n opleiding echter een heel behoorlijke portie kunstschilderen meegekregen. Tevens heeft hij van nature grote interesse voor de schilderkunst en met name landschapschilderen.

                Enkele jaren gelden heeft hij zich een Aldi camera'tje aangeschaft. Ik heb dat dingetje voor hem ingesteld op automatisch en hij is ermee aan de slag gegaan zonder kennis van ISO, diafragma, etc.

                Ondanks het feit dat hij (nog steeds) over feitelijk geen fotografische kennis beschikt maakt hij betere en mooiere foto's dan ondergetekende die 'n camera inmiddels van binnen en van buiten kent en weet wat'ie in moet stellen. En die bovendien een camera heeft die 10x zo duur is

                Misschien is een opleiding tot kunstschilder wel een betere voorwaarde om een goede fotograaf te worden dan al dan niet analoog of digitaal in de opleiding

                En nee, jullie zijn niet ouderwets want dan waren jullie niet op dit forum aanwezig, hooguit melancholisch. Maar dat mag rustig, da's de leeftijd zeg maar
                Groeten,

                Albert Jan

                Website AJH
                lidnummer: BD0371NL

                Comment


                • #23
                  Re: Welk fototoestel nodig voor opleiding "fotograaf"?

                  Ik begrijp heel goed wat je bedoelt met uw verhaal, maar iemand die fotograaf wil worden, zal zowel het creative als het technische moeten kennen. Moet dus meer kunnen dan mooie foto's maken. Ik kom ook vaak in situaties terrecht van wat ik denk... hoe moet ik hier nu toch maar een goed beeld van kunnen maken (wat ook interessant is) zodat het onderwerp een beetje dankbaar overkomt. Op zo'n momenten heb je zowel creativiteit als technish inzicht nodig. Zoniet kom je met of met een toffe onscherpe foto thuis of een scherpe oninteressante...
                  Het gaat dus verder als een goeie foto kunnen maken hé, ik zie/hoor veel vertellen dat vele amateurfotografen "beter" zijn dan pro's. Wel ja, daar kan ik goed inkomen hoor. Vergeet wel niet dat de pro tegen deadlines werkt (vaak snel snel, ook nog wat stress erbij etc..) en de amateur/liefhebber dat als zijn hobby beoefent.

                  Een paar dagen terug dacht ik dat MM nog een vergelijking maakte met de kok, het kan goed zijn dat een bepaalde persoon heel goed kan koken, maar is daarom nog geen kok. Met fotografie is dat hetzelfde, nu ga ik de vergelijking wel anders gebruiken, een amateurkok kan iets heel lekkers maken, misschien iets lekkerder dan een of andere meesterkok. De amateurkok kan er wel de hele dag tijd voor nemen terwijl de'n andere dat waarschijlijk aan een veel hoger tempo moet doen, zo gaat het in de fotografie ook een beetje hé.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Welk fototoestel nodig voor opleiding "fotograaf"?

                    Ok, we houden het even bij de kok. Welke zonderling zegt tegen de kok dat het eten buitengewoon heerlijk was en dat ie benieuwd is met welk merk messen en pannen de kok heeft gewerkt?

                    Ik heb nog de samenstelling van ontwikkelaars uit mijn hoofd moeten leren en ik heb examen gedaan met camera's, flitsers en doka-spullen (van de fotovakschool) die naar mijn maatstaven al lang verouderd waren. Denk je nu werkelijk dat die oude troep heeft bijgedragen aan betere foto's...

                    Ik ben heel erg blij als ik studenten zie die werk maken dat veel oudere mensen niet aanspreekt. Ik ben heel erg blij als ik zie dat ze daar technieken bij gebruiken die vernieuwend zijn. Al dat nostalgische gedoe heeft echt geen zin, behalve oudere lieden (oud in jaren, oud van geest, en soms allebei) tevreden te stellen die denken dat het vroeger allemaal beter was.


                    Groeten, Miriam

                    Comment


                    • #25
                      Re: Welk fototoestel nodig voor opleiding "fotograaf"?

                      Techniek staat de dienste van het eindprodukt.
                      Geef in de opleiding zoveel mogelijk techniek, niet om de techniek maar om gereedschappen te geven waarmee ze hun creativiteit kunnen botvieren.
                      En ja oude technieken kunnen ook hun steentje bijdragen daartoe.

                      Toen ik nog studeerde hadden we dit soort discuties over het gebruik van het opkomende PE of goede klassieke barietpapier.
                      Deze controverse zal bestaan zolang er evolutie is in fotografie.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Welk fototoestel nodig voor opleiding "fotograaf"?

                        Ik vrees dat de meeste leraars die die opleidingen geven simpelweg een beetje van de oude stempel zijn en daarom nog stug vasthouden aan het analoge gedeelte. Persoonlijk zie ik er het nut absoluut niet van in. Ik volg hier volledig Miriam, zelfs al is ze geen Belg .

                        Comment


                        • #27
                          Re: Welk fototoestel nodig voor opleiding "fotograaf"?

                          Het werken met analoog vereist nu eenmaal dat je wat langer nadenkt alvorens de opname te maken dan als je puur digitaal bezig gaat. Je kunt het niet even chimpen en het meteen over doen als je ziet dat het fout was. Psychologisch is dat denk ik een heel belangrijke stap in het leerproces. Als broodfotograaf kun je vaak (om andere redenen) ook niet een shot overdoen.

                          Het gevaar van "digitaal" leren is dat er juist te weinig geleerd wordt. Er wordt tijdens een digitale shoot vaak niet lang genoeg over nagedacht; men is te veel bezig met het eindresultaat om het proces te leren kennen. Dat merk ik ook in de workshops die ik zo af en toe geef - de cursisten zijn vaak meer bezig met "mooie resultaten" dan met het proces. Er wordt niet gekeken naar hoe de lichtopstelling het best gezet kan worden, maar men chimpt om te zien of het model wel leuk lacht .

                          Het aanleren van geavanceerde dokatechnieken is nu natuurlijk ook niet meer echt van deze tijd, dat is dan weer de andere kant van de medaille. Techniek verandert nu eenmaal snel, maar de manier van werken op de vloer verandert maar weinig. Je onderwerp blijft nog steeds belangrijk, je compositie, kleurgebruik, enz. enz. Digitaal kun je daar te veel te snel aan sleutelen om je fouten te verdoezelen. Van fouten leer je, van apparatuur die in een specifieke situatie fouten voor jou voorkomt niet.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Welk fototoestel nodig voor opleiding "fotograaf"?

                            Mag ik hier nog één vraagje aan toevoegen?

                            Waarom gebruiken de meesten als Avatar hier een beeld van hun camera, en niet één of ander artistieke creatie of een verkleinde versie van hun favoriete foto?

                            Ik denk dat veel deelnemers hier moeten toegeven dat ze dikwijls meer aandacht geven aan hun materiaal dan aan het onderwerp...

                            Comment


                            • #29
                              Re: Welk fototoestel nodig voor opleiding "fotograaf"?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Maarten_T
                              Een paar dagen terug dacht ik dat MM nog een vergelijking maakte met de kok, het kan goed zijn dat een bepaalde persoon heel goed kan koken, maar is daarom nog geen kok.
                              Excuseer, deze vergelijking was van mij .

                              En ok, ik vind de DOKA-technieken wat verouderd (ik ben dan ook nog maar 18 jaar ), maar ik zie er helemaal niet tegenop om een foto af te drukken in de doka. De lange tijd die je daar insteekt, wordt beloond door een mooie afwerking, met de nadruk op WERK. Want als je voor iets gewerkt hebt is de voldoening toch eens zo groot? Daartegenover moet tegenwoordig alles snel gaan en is het gebruik van een digitale camera natuurlijk veel sneller en dus gemakkelijker.

                              Conclusie: beiden hebben hun voor- en nadelen, maar ik ben van mening dat -voor bepaalde zaken- het best een digitaal en voor andere dan weer een analoog toestel moet gebruikt worden. Als voorbeeld van wanneer je een analoog toestel het best zou kunnen gebruiken zou ik zeggen een trouwreportage: bij de hedendaagse trouwpartijen zijn er heel wat tradities terug te vinden, daarom heeft hier een analoog toestel de meeste charme.

                              What do you think about this ?
                              Groetjes
                              Canon EOS 350D - Canon EOS 300 - Canon EFS 18-55mm - Canon 28-80mm - Canon EF 75-300mm - Sigma 28-200mm Aspherical IF

                              Comment


                              • #30
                                Re: Welk fototoestel nodig voor opleiding "fotograaf"?

                                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1
                                Mag ik hier nog één vraagje aan toevoegen?

                                Waarom gebruiken de meesten als Avatar hier een beeld van hun camera, en niet één of ander artistieke creatie of een verkleinde versie van hun favoriete foto?

                                Ik denk dat veel deelnemers hier moeten toegeven dat ze dikwijls meer aandacht geven aan hun materiaal dan aan het onderwerp...
                                In zo'n klein venstertje zie je bijna niets, ik zet daar de avatar van mijn camera, zo moet ik in mijn sig geen boek schrijven en weten ze toch met welke camera ik werk, is toch handig soms wnr je weet welke persoon met wat werkt. Denk maar aan vrage bij camera/accesoires/objectieven etc..

                                Comment

                                Working...
                                X