Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

kwantiteit-kwaliteit

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: kwantiteit-kwaliteit

Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe
    Natuurlijk is zijn "oohs en aaahs" een mening, en natuurlijk past dit in 'showcase' - ik doe zelf niet anders
    Maar je hebt mij niet goed begrepen (of ik heb mij niet goed uitgedrukt) : waar ik het behoorlijk lastig mee heb, zijn de vele "oohs en aaahs" bij de foto's waar pertinent fouten in zitten. Dikwijls ben ik dan een van de weinige die daar een (voorzichtige) opmerking over maak.
    Ziet men dat dan niet, of wil men het niet zien (of durft men het misschien niet zeggen omdat men bang is voor repercussies ??? )

Kariboe
    je weet toch wel dat degelijk onderschreven kritiek op bepaalde mensen net als met roken, zeer schadelijk voor de gezondheid is. Voor voorbeelden moet je niet ver zoeken .....

Comment

Ik denk dat iemand die hier een "mindere" foto plaatst, dat niet ziet he en effectief denkt dat het een mooie foto is.

Verder laat de omschrijving van showcase te veel aan de interpretatie van de poster over, m.a.w het is niet duidelijk omschreven. Wat staat er letterlijk:

"Forum voor het tonen van foto’s met XXXXXX als hoofdonderwerp. De fotograaf beslist in welk Showcase-onderdeel zijn foto het best thuishoort. Gelieve het aantal geplaatste foto’s per gebruiker te beperken tot één topic per dag!"

In de sticky staat:
      "Als je een foto hebt gemaakt waar je zelf tevreden over bent, maar er niet direct een bepaalde techniek mee wilt demonstreren of een beoordeling verlangt, dan kun je deze foto in dit forum tonen. "

Iemand die hier een foto post is er waarschijnlijk wel tevreden over. Als de poster geen beoordeling verlangt is showcase volgens de omschrijving dus the place to be. Nergens staat er dat verwacht wordt dat je hier de weinige (bijna) perfecte portfoliofoto's post. Dat kom je pas te weten als je het een beetje langer volgt. Bovendien blijft dit een subjectief gegeven.

En verder: als je naar de forumindeling kijkt, neemt het Showcasegedeelte ook het meeste ruimte in beslag en valt dus het meeste op. Je ziet bijvoorveeld "Mensen en Modellen" staan en je wil een foto posten met mensen op... en boem ... hij staat in showcase

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door v.d.bulcke
        je weet toch wel dat degelijk onderschreven kritiek op bepaalde mensen net als met roken, zeer schadelijk voor de gezondheid is. Voor voorbeelden moet je niet ver zoeken .....
        Inderdaad Roland, de kans bestaat inderdaad dat dit niet altijd in dank wordt afgenomen. Hoewel zeer beperkt, heb ik dat ook al mogen ondervinden. Het is jammer, maar het is nu eenmaal zo
        * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
        Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door armani
          Iemand die hier een foto post is er waarschijnlijk wel tevreden over. Als de poster geen beoordeling verlangt is showcase volgens de omschrijving dus the place to be. Nergens staat er dat verwacht wordt dat je hier de weinige (bijna) perfecte portfoliofoto's post. Dat kom je pas te weten als je het een beetje langer volgt. Bovendien blijft dit een subjectief gegeven.
          Heel juist. Het is ook de manier van benaderen die een verschil maakt. Ikzelf zal slechts een foto binnen 'showcase' plaatsen als ik oprecht denk dat ik die zonder blikken of blozen publiek kan tonen. M.a.w. ik leg de lat zeer hoog ! Terwijl een ander een fototoestel heeft gekocht, nu en dan wat plaatjes schiet en dan bijzonder trots is als ie bijvoorbeeld ook eens een waterjuffer heeft kunnen spotten. En dat wil ie aan de wereld tonen - en dat is zijn verdomde recht. Maar ik vind dat je dan als fotoliefhebber mag zeggen, wat er volgens jou beter kan...

Greetz, Kariboe
          * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
          Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

Ik heb hier veel zinnige dingen gelezen en denk nu ook dat het best is het zo te laten, wie gaat er tenslotte over oordelen en de mod's hebben hun handen al meer dan vol !!!

Comment

Er is inderdaad een groot verschil in het niveau van de foto's in Showcase. Dat klopt en ik denk dat de meeste mensen niet zo snel geneigd zijn om "negatief" commentaar te geven. Daarnaast is het typen van oooooohh en aaaah en veel gemakkelijker dan het geven van goede, opbouwende kritiek.
              Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
              --------

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JLP
                Er is inderdaad een groot verschil in het niveau van de foto's in Showcase. Dat klopt en ik denk dat de meeste mensen niet zo snel geneigd zijn om "negatief" commentaar te geven. Daarnaast is het typen van oooooohh en aaaah en veel gemakkelijker dan het geven van goede, opbouwende kritiek.
                Ik geef eerlijk toe dat ik al vaker reageer op post's van mensen die ook op mijn post's reageerden. Voor mij is dit niet minder dan een vorm dankbaarheid en wederzijds respect. Maar ik zal dit altijd met een kritische noot doen indien er iets is dat mij niet bevalt. Is de foto zonder meer goed en kan ik er niets zinnig aan toevoegen, dan wordt dat een , aah of ooh
                Er is hier ook duidelijk een groepje mensen dat dagelijks frekwenteert en dit is IMO belangrijk voor een forum, noem het de stamgasten. En stamgasten steken elkaar al eens een (al dan niet objectief) hart onder de riem.

Ik stel echter ook vast dat het omgekeerde gebeurt, er zijn hier leden die per defenitie niet op post's van bepaalde mensen reageren, ook al posten deze een bijzondere foto die heel veel kritische appreciatie krijgt MAAR, dat is ook hun goed recht

Comment

Misschien niet zo slim van mij, maar ik heb ook pas na meer dan een maand ontdekt dat er in fotodiscussie ook foto's geplaatst worden Waarschijnlijk ben ik niet de enige en komen er daardoor veel foto's op de "verkeerde" plaats ? Ikzelf hou enorm veel van het bekijken van foto's van alle mensen op het forum en meestal lees ik alleen het commentaar bij die foto's die ik zelf iets minder goed vind. Daar kan ik toch het meest uit leren, want dat moet ik nog enorm veel doen. (gezien het feit dat ik pas sinds april digitaal ben gaan fotograferen....)
                  Hilde

Comment

Vroeger was er een forum "Beginners", "Gevorderden" en dan de "Showcase" forums.
                    Voor iemand die toe pas op BD kwam was er een duidelijker verschil in niveau.
                    Sinds de hervorming is deze duidelijke afbakening in niveau verdwenen.

Ook in de verschillende "Hoe gebruik ik dit forum" topic wordt er met geen woord gesproken over dat "showcase" is bedoeld voor de beter "portfolio" foto'.

Misschien moet dit een herbekeken worden.
                    Of misschien moet er een appart forum geopend worden voor de beter "portfolio" foto's

Greetz
                    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Misschien nog iets dat een beetje bij de discussie aansluit. Ik vind het echt jammer dat men in showcase geen exif-data (moet) post(en). Hier staan de topfoto's en dan nog per thema. MET exifdata zou het allemaal vééééél leerrijker zijn. Misschien eens het overwegen waard.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door picasso
                        Ik geef eerlijk toe dat ik al vaker reageer op post's van mensen die ook op mijn post's reageerden. Voor mij is dit niet minder dan een vorm dankbaarheid en wederzijds respect. Maar ik zal dit altijd met een kritische noot doen indien er iets is dat mij niet bevalt. Is de foto zonder meer goed en kan ik er niets zinnig aan toevoegen, dan wordt dat een , aah of ooh
                        Er is hier ook duidelijk een groepje mensen dat dagelijks frekwenteert en dit is IMO belangrijk voor een forum, noem het de stamgasten. En stamgasten steken elkaar al eens een (al dan niet objectief) hart onder de riem.

Ik stel echter ook vast dat het omgekeerde gebeurt, er zijn hier leden die per defenitie niet op post's van bepaalde mensen reageren, ook al posten deze een bijzondere foto die heel veel kritische appreciatie krijgt MAAR, dat is ook hun goed recht
                        ik kan mij hier grotendeels bij aansluiten, maar voeg daar graag volledigheidshalve het volgende aan toe:
                        ik post meestal niet op naaktfoto's en of modellenfoto's om de eenvoudige reden dat ik daar zeer slechte ervaring met gehad heb, dus finito, ook heb ik een gloeiende hekel aan sommigen die vooral bij deze posts "Mensen en modellen" gebruiken als chit chat en dit om het op zijn zachts uit te drukken. .Ook zijn er daarbij enkele uitzonderingen posters (een tweetal) waar ik helemaal niet of nooit nog op reageer en dit is ook gegroeid door vroegere problemen met deze personen ( en dat is wederkerig) , voila dat was het zo ongeveer

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door yowan-kenobi
                          Eindelijk iemand die het in mijn plaats voorstelt...
                          Ik wou er niet over beginnen, heb ook al meermaals her en der eens een foto of reeks geplaatst die niet iedereen aansprak.

Maar ik heb er mij vanavond toch al 2 keer aan geergerd, dat op een totaal van misschien pakweg 30 geopende showcase topics ? Goed gemiddelde, niet?

Men kan vriendelijk doorverwijzen, maar hoe doe je zoiets zonder dat je het risico loopt de mensen op hun tenen te trappen. Je kan natuurlijk altijd min of meer proberen te beschrijven wat er fout zit, maar het is niet de bedoeling van showcase.

Volgens mij kan er weinig of niets aan gedaan worden behalve sensibiliseren. Anders zullen er toch wel altijd enkele licht geraakt zijn.

Wel, wat de ene goed vind vind daarom de andere niet goed, er is inderdaad een vrij groot niveauverschil tussen de verschillende foto's in showcase.
                          Ikzelf ben niet snel tevreden over mijn foto's en heb tot nu toe geen foto's genomen showcase waardig, hopelijk komt dit nog

Maar dat net U hier zo iets komt voorstellen ? Je 'schaapjes tellen' foto hoort dan volgens mijn bescheiden mening toch ook niet dadelijk in 'showcase' thuis
                          Make love not war !!!

Comment

Dit is al veel ter sprake gekomen...
                            Wat vind jij een goede foto???
                            Wel die foto vind ik slecht...
                            En wat ik een supergoede foto vind, daar vind jij niets aan!
                            Wie gaat zeggen wat goed en slecht is?
                            Ik hou helemaal niet van zwart wit foto's... Maar om te zeggen op BD mogen geen zwart wit meer komen??? Anderen vinden zwart wit wel mooi.
                            Wie gaat hier in Showcase bepalen of een foto goed is?
                            Een foto van je hondje in 't midden van de foto en overbelicht? Ok daar kan ik inkomen... maar toch???

Het is zoals Erik Mansvelders ooit in een interview zei:" Het verschil tussen een goede en een slechte foto is niet eens een dunne lijn... Er zit niet eens een lijn tussen. Een goede foto is voor jou goed en voor mij slecht en omgekeerd"
                            Wijze woorden... Waaraan ik veel terugdenk... en het Mansvelders interview aan al mijn leerlingen PS workshop laat zien.

Comment

Het aantal posts groeit en groeit. Steeds meer foto`s op het forum. Ik kan het niet meer bijhouden.

Steeds vaker verschijnen er ook foto`s in de showcase waarvan ik de kwaliteit niet 'je-van-het' vindt.

Naast het maken van foto`s is het ook belangrijk om 'ZELFKRITIEK' te hebben.(durf eens een foto niet te plaatsen.) Durf ook eens een foto NIET te maken, als de omstandigheden niet goed zijn. (wat natuurlijk lastig is als je op een-ver-bestemming zit)

Ook erg belangrijk: LEREN KIJKEN!!!!!!

Maar te vaak zie ik 13 in 1 dozijn foto`s voorbij komen. snapshot-achtige foto`s

Sorry, daar ga ik niet op reageren (dit klinkt allemaal erg kort door de bocht, maar das mijn gedachte)

En ja, ook ik geef te weinig commentaar/ kritiek op foto`s. (Ik weet het en ben me daar van bewust )

Waarom niet het aantal posts terug brengen naar 1x in de, pakweg 3-4 dagen? (het zal niet de kwaliteit verhogen maar het aantal foto`s zal terug gebracht worden en dat kan tot gevolg hebben dat er meer gereageerd gaat worden)

Comment

Ik vrees dat als er alléén maar "goede foto's" (hall of fame kwaliteit ) gepost worden, het wel erg stil wordt in showcase

Af en toe post ik eens een foto's waarvan ik denk dat'ie de moeite waard is om geplaatst te worden. Het zijn foto's waar ik in ieder geval blij mee ben. Hopelijk krijg ik dan ook nog eens een reactie van iemand die dat ook vindt

Wat mij betreft is dat ook het criterium, want als HOF kwaliteit de norm wordt plaats ik voorlopig geen foto's meer Zoveel (lees geen) maak ik niet in die kwaliteit

Dat er af en toe wel eens foto's in staan waarvan je denkt van: "kan dat niet beter ?" is daar inherent aan. Verbeteren van de fotografische kwaliteiten heb ik mede te danken aan opbouwende kritiek van medeforummers die me konden vertellen wat er aan schorte en hoe het beter kon. Dat is voor mij ook één van de redenen om dit forum te bezoeken en is, naar mijn idee, ook een belangrijk doel van dit forum.

De meer professionele fora als Fred Miranda.com voel ik mij nog niet goed genoeg voor. Hier durf ik nog wel eens wat te posten tenminste. Dit forum is laagdrempelig en dat vind ik persoonlijk een goede zaak.

Dat er (te)veel foto's gepost worden om nog bij te houden ben ik met jullie eens. Toen ik hier in het begin kwam kon je nog een paar dagen wegblijven en slechts 2 of 3 pagina's achterstand hebben. Tegenwoordig scan ik de voor mij meest interessante fora en sla de rest over, helaas Het is gewoon niet meer te doen, of ik moet met pensioen gaan en dat is nog wat vroeg (financieël gezien tenminste )
                                Groeten,

Albert Jan

Website AJH
                                lidnummer: BD0371NL

Comment

Working...
                                X