Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Dit is al veel ter sprake gekomen...
Wat vind jij een goede foto???
Wel die foto vind ik slecht...
En wat ik een supergoede foto vind, daar vind jij niets aan!
Wie gaat zeggen wat goed en slecht is?
Ik hou helemaal niet van zwart wit foto's... Maar om te zeggen op BD mogen geen zwart wit meer komen??? Anderen vinden zwart wit wel mooi.
Wie gaat hier in Showcase bepalen of een foto goed is?
Een foto van je hondje in 't midden van de foto en overbelicht? Ok daar kan ik inkomen... maar toch???
Het is zoals Erik Mansvelders ooit in een interview zei:" Het verschil tussen een goede en een slechte foto is niet eens een dunne lijn... Er zit niet eens een lijn tussen. Een goede foto is voor jou goed en voor mij slecht en omgekeerd"
Wijze woorden... Waaraan ik veel terugdenk... en het Mansvelders interview aan al mijn leerlingen PS workshop laat zien.
Ik begrijp niet goed waarom alleen mooie foto's in showcase zouden mogen komen.
Het geeft me een beetje de indruk dat sommige enkel perfecte foto's willen zien die gemaakt zijn met een beter toestel en die dan nog een beetje opgekrikt zijn in een of ander programma.
Ik maak enkel fotokes mij een klein hebbedingetje en heb bijna geen verstand van een of ander programma om hem nog mooier te maken hooguit wat verscherpen ofzo maar nog niet veel meer.
Op deze manier krijg ik geen perfecte foto.
Als ik nu een foto maak en hem in discusie zet of showcase hij blijft toch even slecht.
Ik vind die showcase goed voor elke foto goed of slecht, beestjes bij beestjes, macro bij macro, mensen bij mensen enz .... zo is het wat overzichtelijk
Als mij een foto niet aanspreekt of dat ik hem niet zo mooi vind of eender wat met één muisklik zit ik al bij de de volgende
Ik denk toch dat het voor de meeste een hobby is en dat iedereen is moeten beginnen van nul en ook mindere fotokes heeft gemaakt en ook heeft gepost dus geef een ander ook een kans want er zullen altijd nieuwe komen met mindere fotokes
En al die tijd dat we hier verspillen konden we beter gebruiken om wa fotokes te bezien zowel goede en slechte
Als iemand een foto post, dan is dat toch omdat hij/zij er tevreden over is, wat hun goed recht is. Je kunt er gewoon je mening op zeggen, en het is aan de poster om daaruit zijn conclusies te trekken.
Dus aat iedereen posten wat hij wil, en als je het niet wilt bekijken, dan ga je maar naar de volgende foto.
Weet je waarom op straat je regenjas open trekken en daaronder verschijnen verboden is ? Omdat het de wet is die door een norm bepaald is. En wie heeft die norm bepaald
Maar dat net U hier zo iets komt voorstellen ? Je 'schaapjes tellen' foto hoort dan volgens mijn bescheiden mening toch ook niet dadelijk in 'showcase' thuis
Eén foto die mindere kritieken krijgt, en dat wordt meteen uitgespeeld Maar streng zijn mag!
Ik vroeg me al af wanneer iemand dit 'enkele' voorbeeld ging aankaarten in zijn/haar reply. Niet mijn beste foto, geef ik graag en zonder blozen toe, de mening zijn dan ook uiteenlopend. Sommige bd'ers weten de foto wel te apprecieren, anderen niet. Maar imho is er nog altijd duidelijk verschil met sommige andere posts, waarvan ik het ontdekken ervan aan u overlaat. Hint: kijk eens in Natuur & Landschappen en vooral Evenementen.
De foto is al geruime tijd geleden genomen, en was in mijn ogen ook geen pareltje, en in eerste instantie ging ik hem ook niet posten. Toen we onlangs op school foto's bespraken werd deze foto tot mijn verbazing door de leerkracht en klasgenoten zeker niet als slecht bestempeld. En dat was de reden dat ik hem in showcase plaatste. Nu heb ik al vaker gemerkt dat meningen van onze leerkrachten soms sterk verschillen met deze van de mensen hier op BD...waar ik verder niet over wil uitwijden.
Misschien nog iets dat een beetje bij de discussie aansluit. Ik vind het echt jammer dat men in showcase geen exif-data (moet) post(en). Hier staan de topfoto's en dan nog per thema. MET exifdata zou het allemaal vééééél leerrijker zijn. Misschien eens het overwegen waard.
Neen vind ik niet, ik post speciaal niet in fotodiscussie extra omdat daar telkens de exif bij moet. Brengt extra nodeloos werk mee. Ik ben voorstander van exif data in de foto te laten (ook in showcase). Met tal van eenvoudige programma's kun je dan met een muisklik de exif data zien.
Extra werk? Gewoon zorgen dat je die niet kwijtgeraakt door "verkeerde" werkwijze ja, maar daar komt toch geen extra werk aan te pas?
Je begrijpt me verkeerd. Als de exif in foto zit, waarom dan nog eens extra deze erbij typen onder de foto? Er bestaan programma's genoeg om met 1 muisklik de exif te zien.
Je begrijpt me verkeerd. Als de exif in foto zit, waarom dan nog eens extra deze erbij typen onder de foto? Er bestaan programma's genoeg om met 1 muisklik de exif te zien.
een beetje lui?
waarom dan ook nog de moeite nemen om commentaar op een foto te geven....
eerlijk, zoveel werk is het echt niet om de exif bij een foto te plaatsen hé
Inderdaad, verkeerd begrepen. Sorry!
Langs de andere kant wordt wel van de andere forumleden verwacht dat ze een zo uitgebreid mogelijke bespreking geven. Het minste van de topicstarter kan doen is dan met Copy/Paste de minimale exifgegevens (zes items) posten.
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Langs de andere kant wordt wel van de andere forumleden verwacht dat ze een zo uitgebreid mogelijke bespreking geven. Het minste van de topicstarter kan doen is dan met Copy/Paste de minimale exifgegevens (zes items) posten.
Ik dacht dat een uitgebreide bespreking eigenlijk voor fotodiscussie en fotodiscussie extra waren en eigenlijk niet in showcase.
In showcase zegt men of men een foto goed vindt om "minder goed" en je kunt er ook nog bijvertellen(liefst) waarom, maar een uitgebreide bespreking is hier IMHO niet nodig.
(alhoewel dat sommige dit in Mensen en Modellen nodig vinden dit te doen ).
Of begrijp ik dit verkeerd?
Iedereen beseft heel goed dat er momenteel een overaanbod aan post's is, maar dat is voor een liefhebber niet erg, die kijkt gewoon graag naar de foto's.
Maar persoonlijk vind ik dat bepaalde foto's (post's) beneden alle peil zijn, en ik heb het over posts in de SHOWCASE, niet in de discussiefora.
MAAR wie ben IK ?
Dus dacht ik : als er een jury is die bepaald wat er in de HOF mag, kan diezelfde jury dan ook niet bepalen wat UIT de showcase moet ?
Dan ga je sommige mensen zwaar op de tenen trappen, en dat kan niet de bedoeling zijn! Als een foto niéts is, dan krijgt ie ofwel geen ofwel slechte kritieken, en dan zal de poster wel eens nadenken alvorens hij zijn volgende foto post.
lelijke (of in jouw ogen)foto's kan je met één muisklik overslaan.
Ik dacht dat een uitgebreide bespreking eigenlijk voor fotodiscutie en fotodiscutie extra waren en eigenlijk niet in showcase.
In showcase zegt men of men een foto goed vindt om "minder goed" en je kunt er ook nog bijvertellen(liefst) waarom, maar eenn uitgebreide bespreking is hier IMHO niet nodig.
(alhoewel dat sommige dit in Mensen en Modellen nodig vinden dit te doen ).
Of begriojp ik dit verkeerd?
Neen hoor, je hebt het goed begrepen. De EXIF is trouwens enkel verplicht in Fotodiscussie Extra. Showcase is in eerste instantie gewoon een plaats waar je je beste foto's kan laten zien. Commentaar mág, maar we zien die inspanningen liever in Fotodiscussie gebeuren. Sommige topicstarters hebben ook liever geen commentaar op de foto's omdat ze die met een welbepaalde opzet gemaakt hebben.
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Het probleem is zoals de TS aangeeft moeilijk op te lossen. Doorgaans lost het zich echter zelf op. Je hebt op dit forum mensen die nog maar net beginnen en denken dat ze een zeer goede foto gemaakt hebben waar ze al dan niet terecht trots op zijn. Ze posten die dan in schowcase. Gevolg: de foto wordt als slecht of matig beoordeeld. Nu is dat uiteraard niet slecht bedoeld. De beginner moet er op attent gemaakt worden dat hij nog veel moet leren en op heel wat zaken moet letten zoals lichtinval, compositie, belichting,... Door de "vergissing" te maken die post in showcase te plaatsen zullen beginners daarna misschien eerder geneigd zijn ofwel geen foto's te posten (jammer) ofwel eerst in fotodiscussie te posten. Wat kan helpen om beginners dit onderscheid te helpen maken is een apart beginnersforum waar een aantal actieve moderators aanwezig zijn die ook de moeite willen doen om op de beginners te reagerenen bij te staan. Laat ons zeggen een soort leerschool waar je als beginner door "moet". Je kan dan ook bij showcase aanduiden dat het hier enkel de bedoeling van kwaliteitsfoto's te posten. (wat zoals reeds aangehaald heel subjectief is). Misschien kan een aanpassing van het forum fotoschool in die zin interessant zijn. Een plaats waar je als beginner duidelijk maar toch met fluwelen handschoenen aangepakt wordt. Beginners kunnen soms overdonderd zijn door de reacties op een foto.
Anderzijds vindt ik persoonlijk dat er slechts een dunne lijn is tussen de discussiefora en de showcase. (ik bedoel dan in het werkelijke gebruik)
Comment