Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geld verdienen met fotosessies: de legale kwestie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Geld verdienen met fotosessies: de legale kwestie

Oorspronkelijk geplaatst door s5034454
    Mja, 75 euro per jaar valt nog goed mee, veel minder dan ik dacht, maar ja ... financieel plan ... boekhouding ... da's al wat minder. Kweet ook niet juist wat dat inhoudt ... (ok, wel beperkt, kheb 6 jaar geleden Handel gestudeerd, maar ja ... lang geleden. )
    Vermits je schijnbaar geen zin hebt om je degelijk te informeren bij mensen die daarvoor betaald worden, deze opsomming.

Toen ik 2 jaar geleden startte als zelfstandige in bijberoep, koos ik voor de optie met beperkte inkomsten, zoals eerder gezegd < 250.000 frank (dacht ik, het exacte cijfer ontglipt me, maar ga eens naar unizo ofzo

Voor zo'n afspraak (bij unizo) heb je hetvolgende nodig:

- het telefoonnummer van het dichtsbijzijnde kantoor

- 75€ ongeveer voor het openen van je handelsregister en het aanvragen van een btw-nummer (tegenwoordig ook wel ondernemingsnummer genaamd)

- je dient je aan te sluiten bij een sociale kas, bijvoorbeeld SVMB. Daar stort je ook je kwartaalbijdrage. Vermits ik geen grote inkomsten op het oog had, is de bijdrage beperkt tot afgerond 65 euro per kwartaal. Zal je wel vééél meer gaan verdienen, dan zal die bijdrage ook meteen een pak hoger liggen. (btw, die schalen zijn perfect terug te vinden op het internet )

- neem ook je diploma boekhouding mee (ook ik heb handel gedaan 10 jaar geleden, en dan krijg je normaliter daar een bewijs van. Mijn kennis boekhouden is ondertussen sterk gereduceert, maar geen nood, je hoeft er geen examen voor af te leggen.

- klopt wat men eerder zei over aftrekposten. Je kan als kleine ondernemer (lees: beperkte inkomsten) de btw niet recupereren. Als je van plan bent zware kosten te doen (materiaal, stock etc...) is het aangewezen ff uit te rekenen wat voor jou het voordeligste is: meer bijdrage betalen tov de te recupereren btw. Als kleine ondernemer mag je ook geen btw doorrekenen aan je klanten, vermits je die ook niet doorstort naar de overheid.

Nu heb ik vorige week de stopzetting gaan aanvragen (op afspraak bij unizo ) en dat kost ook wel wat. Na mijn beroepsopleiding fotograaf zal ik waarschijnlijk wel opnieuw een activiteit starten in bijberoep, maar voorlopig hou ik het voor bekeken.

Voor alle verdere info 1 adres: www.unizo.be !
    Last edited by yowan-kenobi; 7 juni 2006, 12:26.

Comment

Kheb hun site al opgezocht, maar dit gaat over mensen die echt een eigen zaak willen opstarten ... ik wil gewoon wat extra zakgeld verdienen. Kheb mijn vraag alleszins doorgemaild naar hen.
      http://www.dennisclaes.be

Comment

Bedankt Yowan-kenobi, dat is juist de informatie die ik nodig had. (en ook bedankt aan picasso en al de rest. ). Dan moet ik toch maar eens gaan uitrekenen, want dat zou me dus per jaar al snel 335 euro gaan kosten en ik verwacht hoogstens 500 euro per jaar te verdienen ... (na aftrek van kosten zoals het huren van een fotostudio etc ...)

Comment

moest ik van jou zijn zou ik daar eerst nog wat mee wachten.

leer wat bij, doe gratis ervaring op en steel met je ogen.
          ivm met extra bijverdienen:
          - "eenmalige inkomst"
          - werken voor een fotograaf

(effe geleden weet je absoluut niets van fotografie en nu zou je er al geld uit willen slagen? bedenkelijk, op zen minst)
          foto als spiegel of als venster?

Comment

Mja, gratis ervaring opdoen ... daar ligt nu juist het probleem. Ik kan maar een paar fotosessies per jaar doen omdat ik geen fatsoenlijke studio (of materiaal) heb, dus zou ik geld moeten vragen aan het model om een studio te kunnen huren, wat dus legaal weer niet mag ...

Werken voor een fotograaf zou wel interessant zijn, maar ik ben alleen vrij in het weekend en het is moeilijk om zo iemand te vinden.

Het is zo dat ik weinig ken van fotografie, maar dat wil niet zeggen dat ik geen mooie foto's kan maken. Ik heb toch al een 30-tal fotosessies gedaan en telkens had ik zeer tevreden klanten, waarvan er sommige zelfs nog twee keren teruggekomen zijn. Daarmee dat ik er graag (een beetje) geld uit wil slaan om meer materiaal te kunnen bekostigen en bij te kunnen leren.

Ideaal zou zijn als ik met een andere fotograaf eens regelmatig mee op photoshoot zou kunnen gaan (portret, landschap, ... maakt niet uit). Zo bespaar ik in kosten en leer ik bij. Ik vrees echter dat dat niet zo makkelijk te vinden is.

Kheb ook al een fotoclub gecontaceerd en wacht nog op reactie, maar ik vrees dat ik daar ook niet ga vinden wat ik zoek (meer vergaderingen en tentoonstellingen dan echt praktijkervaring opdoen).

Nu ja ... het is offtopic. Kheb ondertussen wel genoeg informatie denk ik en kzal toch eens twee keren moeten gaan nadenken voor ik op de legale manier wat wil bijverdienen ....

Comment

Mja, gratis ervaring opdoen ... daar ligt nu juist het probleem. Ik kan maar een paar fotosessies per jaar doen omdat ik geen fatsoenlijke studio (of materiaal) heb, dus zou ik geld moeten vragen aan het model om een studio te kunnen huren, wat dus legaal weer niet mag ...
              Meestal is het andersom en moet de fotograaf het model betalen

Tipje je kunt ook deelnemen aan workshops of demoshoots.
              Bvb nu zaterdag en zondag is bij GSL in Attenrode opendeurdag met demoshoot (studiouitrusting testen met modellen en eigen camera).
              Zo kun je van de andere fotografen leren hoe je met studiomateriaal werkt.

of op fotobeurzen zijn er ook dikwijls workshops.
              Top of the bill is nog altijd een SD modellenshoot met collega BD'ers
              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zunoel
                Meestal is het andersom en moet de fotograaf het model betalen
                Normaal is het zo dat de klant, het model & de fotograaf betaald

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Maarten_T
                  Ik dacht een 75€ en je moet een financieel plan hebben dacht ik in jou geval zal dat mss anders zijn. Je moet niet vergeten dat je ook een boekhouding moet doen hé
                  Een financieel plan heb je alleen nodig om een lening bij de bank te verkrijgen.
                  Niet voor het aanvragen van een BTW-nummer, wat zelfs volledig gratis is.

Als je handel drijft wat fotografen ook doen moet je ook een handelsregister aanvragen, kan zijn dat dat iets kost, maar niet veel hoor.

Een eenmanszaakje in bijberoep beginnen is heel eenvoudig, je moet uiteraard wel een hoofdberoep hebben.

Voor alles wat de fiscus betreft, de aangifte, kan je gerust bij je bank terecht, ook gratis. (als het tenminste over een bijberoep gaat)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door picasso
                    Een financieel plan heb je alleen nodig om een lening bij de bank te verkrijgen.
                    Niet voor het aanvragen van een BTW-nummer, wat zelfs volledig gratis is.

Als je handel drijft wat fotografen ook doen moet je ook een handelsregister aanvragen, kan zijn dat dat iets kost, maar niet veel hoor.

Een eenmanszaakje in bijberoep beginnen is heel eenvoudig, je moet uiteraard wel een hoofdberoep hebben.

Voor alles wat de fiscus betreft, de aangifte, kan je gerust bij je bank terecht, ook gratis. (als het tenminste over een bijberoep gaat)
                    En als je nu part time werk en part time zelfstandige wilt zijn, dan ligt het toch anders? (dacht ik)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door yowan-kenobi
                      Vermits je schijnbaar geen zin hebt om je degelijk te informeren bij mensen die daarvoor betaald worden, deze opsomming.

Toen ik 2 jaar geleden startte als zelfstandige in bijberoep, koos ik voor de optie met beperkte inkomsten, zoals eerder gezegd < 250.000 frank (dacht ik, het exacte cijfer ontglipt me, maar ga eens naar unizo ofzo

Voor zo'n afspraak (bij unizo) heb je hetvolgende nodig:

- het telefoonnummer van het dichtsbijzijnde kantoor

- 75€ ongeveer voor het openen van je handelsregister en het aanvragen van een btw-nummer (tegenwoordig ook wel ondernemingsnummer genaamd)

- je dient je aan te sluiten bij een sociale kas, bijvoorbeeld SVMB. Daar stort je ook je kwartaalbijdrage. Vermits ik geen grote inkomsten op het oog had, is de bijdrage beperkt tot afgerond 65 euro per kwartaal. Zal je wel vééél meer gaan verdienen, dan zal die bijdrage ook meteen een pak hoger liggen. (btw, die schalen zijn perfect terug te vinden op het internet )

- neem ook je diploma boekhouding mee (ook ik heb handel gedaan 10 jaar geleden, en dan krijg je normaliter daar een bewijs van. Mijn kennis boekhouden is ondertussen sterk gereduceert, maar geen nood, je hoeft er geen examen voor af te leggen.

- klopt wat men eerder zei over aftrekposten. Je kan als kleine ondernemer (lees: beperkte inkomsten) de btw niet recupereren. Als je van plan bent zware kosten te doen (materiaal, stock etc...) is het aangewezen ff uit te rekenen wat voor jou het voordeligste is: meer bijdrage betalen tov de te recupereren btw. Als kleine ondernemer mag je ook geen btw doorrekenen aan je klanten, vermits je die ook niet doorstort naar de overheid.

Nu heb ik vorige week de stopzetting gaan aanvragen (op afspraak bij unizo ) en dat kost ook wel wat. Na mijn beroepsopleiding fotograaf zal ik waarschijnlijk wel opnieuw een activiteit starten in bijberoep, maar voorlopig hou ik het voor bekeken.

Voor alle verdere info 1 adres: www.unizo.be !
                      In het begin betaal je idd een sociale bijdrage, maar als je inkomsten zakken (en maak gerust een paar jaar verlies ) betaal je uiteindelijk geen bijdrage meer. Deze situatie moet zich natuurlijk omkeren, maar dat kan lang duren.

Heb 10 jaar verlies gemaakt Let op, dit is het nettoresultaat na aftrek van kosten, aankopen en investeringen. Maw, je kan je hobby fiskaal aftrekken, daar deed ik het voor. Materiaal kopen....

Comment

Kheb me trouwens ingeschreven voor de demodag in attenrode. Khad die tip nog al eens gehad, maar ik had nog nooit gehoord van attenrode en nam aan dat het in Nederland ligt. Blijkbaar is het maar een 45 minuutjes rijden. Zaterdagnamiddag ga'k het materiaal eens testen. :-)

Comment

In België. Ik zou de informatie heel erg appreciëren.

ga naar de site van "unizo" en vraag de folder 'starten met een eigen zaak' of zoiets aan. daarin staat veel over 'ondernemingsnummers (vroegere btw en handelsregisternummer), over sociale bijdragen voor bijberoepers, btwaangiften..., beschermde beroepen, rechtsvorm van je professionele zaak...
                          als je geld gaat vragen en niet tegen de zwartwerklamp wil lopen , moet je je inkomsten uiteraard aangeven. doe je dat niet als bijberoeper dan moet je het al gaan invullen onder 'diverse inkomsten' maar dat mag je dan weer niet op regelmatige basis doen (wat jij dus wel zou doen) en dan betaal je daarop tot 33% belastingen. en dat willen we niet hé :-)
                          estamos llegando
                          http://users.telenet.be/studiocamosci

Comment

Kheb hun site al opgezocht, maar dit gaat over mensen die echt een eigen zaak willen opstarten ... ik wil gewoon wat extra zakgeld verdienen. Kheb mijn vraag alleszins doorgemaild naar hen.

je wou het toch LEGAAL ??? dan moet je iets 'echt ' doen.
                            inkomsten vergaren is aangeven (op één of andere manier altijd -als loontrekkend, als zelfstandige of als diverse inkomsten) anders is het zwartwerken.
                            estamos llegando

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door picasso
                              In het begin betaal je idd een sociale bijdrage, maar als je inkomsten zakken (en maak gerust een paar jaar verlies ) betaal je uiteindelijk geen bijdrage meer. Deze situatie moet zich natuurlijk omkeren, maar dat kan lang duren.

Heb 10 jaar verlies gemaakt Let op, dit is het nettoresultaat na aftrek van kosten, aankopen en investeringen. Maw, je kan je hobby fiskaal aftrekken, daar deed ik het voor. Materiaal kopen....

voila sé. that's the spirit.
                              estamos llegando

Comment

Ik vind het vreemd dat niemand hier blijkbaar al heeft gehoord van het kunstenaarsstatuut?

Ik ben meteen na mijn studies via het kunstenaarsstatuut beginnen werken omdat ik nog niet voltijds kon beginnen, en omdat je niet in bijberoep kan als je nog niet hebt gewerkt in het bediendenstatuut.

Het werkt heel simpel: neem contact op met een SBK (sociaal bureau voor kunstenaars zoals bvb randstad art), of kijk op www.kunstenloket.be

Telkens je een opdracht krijgt, stuur je simpelweg een contract met alle gegevens (+overeengekomen prijs) naar het sbk via mail, en zij sturen dat door naar de klant. Na afloop houdt het SBK de nodige belastingen af (je beslist zelf hoeveel), zorgen ervoor dat je in orde bent met RSZ, en betalen jou een netto bedrag uit.

Heel handig als je af en toe een opdracht hebt, eigenlijk is het gewoon een soort van interim-regeling. Als je werkloos bent, krijg je een uitkering op de dagen die je niet gewerkt hebt. (Je kan wel nog opgeroepen worden voor eender welke job door de vdab)

ps: Het echte 'kunstenaarsstatuut' heb je pas nadat je 156 dagen met deze regeling hebt gewerkt, dan kan je via deze regeling werken met behoud van een vaste uitkering op de dagen dat je niet werkt, en kan je niet opgeroepen worden om te gaan werken.
                                Myra fotografie

Comment

Working...
                                X