Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geld verdienen met fotosessies: de legale kwestie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Geld verdienen met fotosessies: de legale kwestie

Oorspronkelijk geplaatst door myrakel Bekijk bericht
    Ik vind het vreemd dat niemand hier blijkbaar al heeft gehoord van het kunstenaarsstatuut?
    Ik vind het vreemd dat je blijkbaar post #2 van deze topic niet hebt gelezen

mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
      misschien bestaat er zoiets als een 'kunstenaarsstatuut' voor fotografen?
      mm

Dat is nu niet bepaald een uitleg waar we iets mee zijn he
      Myra fotografie

Comment

mijn antwoord is al gegeven in #2 ...

waar haal je het trouwens dat je niet in bijberoep zou kunnen gaan
        als je niet eerst als bediende hebt gewerkt? je kunt het zelfs perfect
        combineren met werkloosheidsuitkering. principe werkt ongeveer hetzelfde
        als dat kunstenaarsstatuut, behalve dat je dan zelf je eigen werkgever bent.
        bijgevolg zal elke daad die je doet voor je zelfstandige bezigheid worden
        aanzien als een dag waarvoor je als zelfstandige werkzaam bent. zelfs het
        opnemen van een telefoon als iemand een offerte vraagt.

mm
        ∏__|_ ∏__|_
        "no rules, great shots"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
          mijn antwoord is al gegeven in #2 ...

waar haal je het trouwens dat je niet in bijberoep zou kunnen gaan
          als je niet eerst als bediende hebt gewerkt? je kunt het zelfs perfect
          combineren met werkloosheidsuitkering. principe werkt ongeveer hetzelfde
          als dat kunstenaarsstatuut, behalve dat je dan zelf je eigen werkgever bent.
          bijgevolg zal elke daad die je doet voor je zelfstandige bezigheid worden
          aanzien als een dag waarvoor je als zelfstandige werkzaam bent. zelfs het
          opnemen van een telefoon als iemand een offerte vraagt.

mm

Je mag zelfstandige in bijberoep enkel combineren met werkloosheid als je al drie maanden voor je werkloos werd, je statuut als zelfstandige in bijberoep had.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Photopit Bekijk bericht
            Je mag zelfstandige in bijberoep enkel combineren met werkloosheid als je al drie maanden voor je werkloos werd, je statuut als zelfstandige in bijberoep had.
            inderdaad... anders is het je hoofdberoep en ben je geen werkloze meer...

in bijberoep "moet" je een hoofdberoep uitoefenen
            some toys 4 big boys
            http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

Comment

Inderdaad. Je moet drie maanden gewerkt hebben na afstuderen voordat je het 'recht' hebt om in bijberoep te gaan, anders is het je hoofdberoep. Geloof mij, ik had het anders wel gedaan.

Niet dat ik veel te klagen heb, ik moet geen problemen maken van boekhouding e.d....
              Myra fotografie

Comment

zowel ik als mijn vriendin zijn zelfstandig geweest in bijberoep,
                met als hoofdberoep ... dopper, zonder ook maar ooit voor een
                "baas" gewerkt te hebben. raar toch?

als ik me niet vergis ben je 3 maand na afgestudeerd te zijn nog
                in "wachttijd" en dus niet "werkloos". stap binnen bij de rva en vraag
                na! er bestaat een regeling waardoor je als werkloze (met recht op
                uitkering) een zelfstandig bijberoep kunt aangaan. ik heb er ook voor
                moeten lopen, maar uiteindelijk was er toch iemand op de hulpkas
                die er iets van af wist , en toen met een bepaald artikel kwam aandraven.

vraag me niet meer welk artikel, dat weet ik niet van buiten.

mm
                ∏__|_ ∏__|_
                "no rules, great shots"

Comment

Ik heb enkele dingen nagelezen en heb wat vragen hieromtrent (ik ben helemaal niet thuis in deze materie).

Versta ik het juist dat je ook kunstenaar in bijberoep kan zijn? Op de website van kunstenloket heb ik iets gelezen over de kleine vergoedingsregeling voor kunstenaars dat nog wel interessant leek: max 105 euro per dag per werknemer en max 2100 euro per jaar. Dit bedrag is vrijgesteld van sociale heffing (en van fiscale heffing?).

Indien het slechts een- of hoogstens tweemaal per maand voorvalt dat je een fotografische opdracht krijgt, kan dit dan een interessant alternatief zijn om "in het reine" te blijven? Ik heb een statiefkop om panoramische opnames te maken (cylindrisch, kubus en sferisch) en ik ken enkele mensen (lees: zelfstandigen) die wel graag zo'n panorama op hun website zien verschijnen. En hoever kan men het kunstenaarstatuut rekken? Ziet men fotografie op zich als een kunst, of kijkt men naar de gefotografeerde onderwerpen (niet iedereen definieert het interieur van een kapperszaak als kunst).
                  Last edited by machi; 1 april 2007, 20:47.
                  :::[ w w w . f o t o m a c h i . m x ]::: :::[ M a c h i g l a z k i . О п т и к . B l o g ]:::

Comment

Pas alsjeblieft wat op met die kleine vergoedingsregeling.

Ik heb die ook een paar keer gebruikt voordat ik met het kunstenaarsstatuut begon, en zoals veel dingen die te mooi lijken om waar te zijn, is dat met de vergoedingsregeling ook zo. Het laatste wat ik ervan heb gehoord is dat één of andere minister heeft besloten dat ze helemaal niet vrij van heffingen zal zijn, die vergoeding...

Anyway, een fotograaf is een kunstenaar. Of hij nu kaas, naakte mensen of zijn eigen tenen fotografeert tegen vergoeding, daar maken ze geen problemen van. Let op: het kunstenaarsstatuut heeft niks met bijberoep te maken, je bent NIET zelfstandig met een BTW nr!

Dat kunstenaarsstatuut is zo slecht nog niet. Ik heb vragen bij de bewering dat iemand die net is afgestudeerd meteen een btw-nr kan aanvragen zonder daardoor officieel zelfstandige in hoofdberoep te worden en rechten op uitkering te verliezen. Waarschijnlijk zou er ondertussen voor mij wel een manier zijn om in bijberoep te beginnen, maar het interesseert me eigenlijk al niet meer

mm: 3 maanden na afstuderen ben je nog in wachttijd, maar dat doet niks ter zake? als je nog geen drie maanden hebt gewerkt, tijdens wachttijd of erna , is het volgens mij niet mogelijk. Heb jij meteen na afstuderen, zonder eerst waar dan ook als bediende of voltijds zelfstandige gewerkt te hebben een 'bijberoep-statuut' gekregen??
                    Last edited by myrakel; 1 april 2007, 22:36.
                    Myra fotografie

Comment

Working...
                    X