Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Uurloon beginnend bandfotograaf

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Uurloon beginnend bandfotograaf

    Oorspronkelijk geplaatst door jwllms
    En dan moet je toch redelijk genoeg te doen hebben om er nog iets aan over te houden, denk ik zo.
    Als je op jaarbasis niet boven de 5580 euro gaat ben je vrijgesteld van btw!
    En sinds 2006 is fotograaf niet langer een beschermd beroep, je mag je alleen geen beroepsfotograaf noemen zonder het diploma! Je moet enkel bedrijfsbeheer kunnen voorleggen om een bijberoep te kunnen beginnen...

    Comment


    • #17
      Re: Uurloon beginnend bandfotograaf

      Ik ben een absolute leek op administratief vlak, maar ik heb een donker vermoeden dat het niet alleen de BTW is waar je mee af te rekenen hebt.

      Jo.

      Oorspronkelijk geplaatst door Tony smeT
      Als je op jaarbasis niet boven de 5580 euro gaat ben je vrijgesteld van btw!
      En sinds 2006 is fotograaf niet langer een beschermd beroep, je mag je alleen geen beroepsfotograaf noemen zonder het diploma! Je moet enkel bedrijfsbeheer kunnen voorleggen om een bijberoep te kunnen beginnen...
      A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
      Nikon stuff

      Comment


      • #18
        Re: Uurloon beginnend bandfotograaf

        "Kleine ondernemingen
        Kleine ondernemingen hebben een omzet van minder dan 5580 euro, exclusief BTW. Deze bedrijven zijn zo goed als vrijgesteld van alle btw-verplichtingen tenzij ze aangeven dat ze tot het gewone of forfetaire stelsel wensen te behoren.
        BTW-plichtige bedrijven die onder de maximumgrens voor kleine ondernemingen zakken, worden automatisch beschouwd als kleine onderneming. Op dat moment ben je dan ook maar verplicht een vereenvoudigde boekhouding te voeren met een dagontvangstenboek en een nummering van inkomend en uitgaande facturen.
        Kleine ondernemingen worden zoals gezegd van vele verplichtingen vrijgesteld maar moeten toch nog een btw-nummer aanvragen, een vermelding geven op iedere factuur dat ze een kleine onderneming zijn en een jaarlijkse listing indienen. Maar buiten de vrijstelling van enkele verplichtingen, hebben ze geen recht op aftrek van de betaalde BTW. Ze moeten daarenboven geen BTW betalen aan de staat en tevens geen BTW aanrekenen bij hun leveringen."

        Comment


        • #19
          Re: Uurloon beginnend bandfotograaf

          Oorspronkelijk geplaatst door Tony smeT
          "Kleine ondernemingen
          Kleine ondernemingen hebben een omzet van minder dan 5580 euro, exclusief BTW. Deze bedrijven zijn zo goed als vrijgesteld van alle btw-verplichtingen tenzij ze aangeven dat ze tot het gewone of forfetaire stelsel wensen te behoren.
          BTW-plichtige bedrijven die onder de maximumgrens voor kleine ondernemingen zakken, worden automatisch beschouwd als kleine onderneming. Op dat moment ben je dan ook maar verplicht een vereenvoudigde boekhouding te voeren met een dagontvangstenboek en een nummering van inkomend en uitgaande facturen.
          Kleine ondernemingen worden zoals gezegd van vele verplichtingen vrijgesteld maar moeten toch nog een btw-nummer aanvragen, een vermelding geven op iedere factuur dat ze een kleine onderneming zijn en een jaarlijkse listing indienen. Maar buiten de vrijstelling van enkele verplichtingen, hebben ze geen recht op aftrek van de betaalde BTW. Ze moeten daarenboven geen BTW betalen aan de staat en tevens geen BTW aanrekenen bij hun leveringen."


          Buiten de BTW heb je nog belasting op inkomsten en ik dacht ook nog een bijdrage RSZ

          Comment


          • #20
            Re: Uurloon beginnend bandfotograaf

            Oorspronkelijk geplaatst door jwllms
            maar ik heb een donker vermoeden
            Bedoel je niet een donker bruin vermoeden?

            grt,

            Dirk Ane
            Nikon D300 + D50 + Kodak Brownie No.2 steeds groter wordende glasbak+ Metz 44 AF-4i N + Vanguard MK-3

            Comment


            • #21
              Re: Uurloon beginnend bandfotograaf

              Oh neeee, diene westmalle van gisterenavond blijft mij achtervolgen
              j.
              Oorspronkelijk geplaatst door Drogist
              Bedoel je niet een donker bruin vermoeden?

              grt,

              Dirk Ane
              A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
              Nikon stuff

              Comment


              • #22
                Re: Uurloon beginnend bandfotograaf

                Oorspronkelijk geplaatst door jwllms
                Oh neeee, diene westmalle van gisterenavond blijft mij achtervolgen
                j.
                Als zelfstandige in bijberoep kan je tot ongeveer 40.000fr per jaar verdienen en dan moet je geen BTW of RSZ betalen. (Ik ken het juiste bedrag niet)

                Ga je erover ben je volledig belastbaar en moet je sowieso de minimum bijdrage RSZ betalen! Komt neer op ongeveer 1800euro/jaar.
                Plus dan nog eens je BTW!

                Dus als je feitelijk 41.000fr zou verdienen maak je verlies dat jaar met meer dan 40.000fr. Lang leven België.
                Canon 5d mkII // 50mmL f1.2 // 16-35mmL mkII // 70-200mmL f4.0 // 100mmL f2.8 macro // 135mmL f2.0 // mpe-65mm Macro !

                Comment


                • #23
                  Re: Uurloon beginnend bandfotograaf

                  Oorspronkelijk geplaatst door multipasser
                  Als zelfstandige in bijberoep kan je tot ongeveer 40.000fr per jaar verdienen en dan moet je geen BTW of RSZ betalen. (Ik ken het juiste bedrag niet)
                  Zoals Tony al zei: 5580 euro exclusief BTW. Da's toch al mooi hé. Ik doe het zo al twee jaar intussen. Dat is dus iets meer dan 40.000 fr per jaar, niet?

                  Comment


                  • #24
                    Re: Uurloon beginnend bandfotograaf

                    Oorspronkelijk geplaatst door yowan-kenobi
                    Zoals Tony al zei: 5580 euro exclusief BTW. Da's toch al mooi hé. Ik doe het zo al twee jaar intussen. Dat is dus iets meer dan 40.000 fr per jaar, niet?
                    Dat is héél mooi want tot vorig jaar was het nog een beschermd beroep

                    Comment


                    • #25
                      Re: Uurloon beginnend bandfotograaf

                      Oorspronkelijk geplaatst door multipasser
                      Als zelfstandige in bijberoep kan je tot ongeveer 40.000fr per jaar verdienen en dan moet je geen BTW of RSZ betalen. (Ik ken het juiste bedrag niet)

                      Ga je erover ben je volledig belastbaar en moet je sowieso de minimum bijdrage RSZ betalen! Komt neer op ongeveer 1800euro/jaar.
                      Plus dan nog eens je BTW!

                      Dus als je feitelijk 41.000fr zou verdienen maak je verlies dat jaar met meer dan 40.000fr. Lang leven België.
                      Neen, 40000 NETTO belastbaar dus NA aftrek (beroeps)onkosten .....

                      Het is niet zo simpel als het lijkt.

                      Buiten het feit dat je de normale onkosten hebt moet je rekenen op een boekhouder (tenzij je de boel zelf wil regelen, maar dan moet je een attest bedrijfsbeheer oid hebben), RSZ (afhankelijk van je belastbaar inkomen), belastingaangifte, provinciebelasting op je werkplaats (100€ is het minimum) bevenop je normale belasting, .....

                      Maak eerst even de rekening, anders moet je maar voordeel in natura vragen .... (de kosten die je zelf maakt voor verplaatsing, paier, afdruk, ...)

                      Comment


                      • #26
                        Re: Uurloon beginnend bandfotograaf

                        Attest bedrijfsbeheer of gelijkgesteld diploma (A1 e.d) is ALTIJD nodig, ook al neem je een boekhouder!

                        Comment


                        • #27
                          Re: Uurloon beginnend bandfotograaf

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tony smeT
                          Attest bedrijfsbeheer of gelijkgesteld diploma (A1 e.d) is ALTIJD nodig, ook al neem je een boekhouder!
                          Sinds wanneer Tony ? Want in 1991 was dat attest nog niet nodig .... als je kon aantonen dat een erkend boekhouder jouw "papieren" deed ....

                          Wat je niet mocht doen is verkopen, want daar had je een distributieattest voor nodig (misschien bedoel je dat ?). Indien je geen distributieattest had mocht je enkel je diensten "verkopen".

                          Comment


                          • #28
                            Re: Uurloon beginnend bandfotograaf

                            Sinds wanneer weet ik niet, maar ze maken mij toch wijs dat het verplicht is. Zeg me aub dat het niet nodig is, dan kan ik onmiddellijk stoppen met die oersaaie lessen
                            Misschien toch eens naar zo'n ondernemingsloket stappen...

                            [edit] En met wat ik hier nu lees zou m'n A2 diploma voldoende moeten zijn: https://www.go-start.be/gostart/publ...jfsbeheer.html


                            Oorspronkelijk geplaatst door Tom
                            Sinds wanneer Tony ? Want in 1991 was dat attest nog niet nodig .... als je kon aantonen dat een erkend boekhouder jouw "papieren" deed ....

                            Comment


                            • #29
                              Re: Uurloon beginnend bandfotograaf

                              Wil je zelfstandig worden MOET je een attest voor bedrijfsbeheer hebben.
                              Ik heb er 2. Eentje van in het lager en eentje van het Hoger.
                              Canon 5d mkII // 50mmL f1.2 // 16-35mmL mkII // 70-200mmL f4.0 // 100mmL f2.8 macro // 135mmL f2.0 // mpe-65mm Macro !

                              Comment


                              • #30
                                Re: Uurloon beginnend bandfotograaf

                                Op bovenstaande pagina staat er:

                                Hoe bewijst men de basiskennis bedrijfsbeheer?
                                I. Via Akten
                                2. De volgende akten worden aanvaard voor zover zij vóór 30 september 2000 werden bekomen:
                                • een getuigschrift van hoger algemeen, kunst- of technisch secundair onderwijs
                                Voor zover ik me nog herinner was mijn A2 'hoger technisch secundair', en dat was ruim voor 't jaar 2000...?

                                Comment

                                Working...
                                X