Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER! Deze stadswandeling is inmiddels VOLGEBOEKT!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
In Antwerpen staat het dus wél uitdrukkelijk op de uitnodiging!...
Dat klopt inderdaad. Ik heb de uitnodiging van Antwerpen reeds gezien.
Er bestaan 2 soorten uitnodigingen. De officele afkomstig van het rijksregister (zonder vermelding van verbod op digitaal) en de nagemaakte van de gemeentes. Ook wij maken gebruik van een aangepaste versie. Zo kan je er nuttige info bij vermelden. Ergens kan ik wel begrijpen dat Antwerpen die vermelding maakt. Maar ook op de matrix wordt er niet over wel of niet digitaal gesproken.
Er staat nergens op de officiële uitnodiging dat het geen digitale foto mag zijn. Ook zelf gemaakte foto's worden aanvaard. Echter, ze moeten wel aan de juiste normen voldoen. Op volgende url staat de volledige fotomatrix.
Ik heb slechte ervaringen met zelfgemaakt foto's voor paspoorten.
Op het bedrijf hadden we een digitale camera met een fotoprinter .
Ik had dringend een nieuwe reispas nodig voor een zakenreis (5 jaar geldig), zelf de foto gemaakt , werd ook aanvaard. Maar na een paar jaar begint de foto te vervagen, na een 3-tal jaar , was het telkens bang afwachten , zullen ze aan de grens het paspoort nog wel accepteren? Na een vliegreis van 12-16uur kun je dat wel missen.Vooral landen als Singapore en China zijn heel kritisch, telkens discussies. Uiteindelijk heb ik een nieuwe pas gevraagd, als je weet dat die dingen een paar duizend franken kosten , dan had ik beter meteen "echte " pasfoto gekocht.
Geldklopperij, dat is't !
Op een paar jaar twee keer verhuisd, steeds in andere gemeente -> 2 keer nieuwe id-kaart : eerste keer nog een "ouwe", tweede keer een digitale. Bij het aanbieden van de papieren voor de digitale werd de foto geweigerd "omdat het dezelfde was als op de vorige identiteitskaart". Foto was nog geen 2 jaar oud, en aan het uiterlijk was niks veranderd. Je weet wel, bij een fotograaf krijg je zo 4 pasfoto'tjes, en zo vaak heb je geen pasfoto's nodig he.
Effectief, de foto werd geweigerd "omdat het dezelfde was" als op de vorige identiteitskaart.
Geldklopperij, dat is't... En gefrustreerde ambetantenaren zeker !?
Vadertje staat kan er wat van. Ze slaan 't geld langs alle kanten uit ons broekzakken...
Greetz.
Hiawatha
Uiteindelijk heb ik dan toch gedaan wat ik oorspronkelijk in mijn gedacht had, nl. zelf de foto maken, exact volgens specs en afdrukken op de IP4200 (3x2 pasfoto's op een 10x15).
"Voor alle zekerheid" (???) had mijn dochter toch ook maar een setje laten maken bij een zgn. "beroepsfotograaf" (????) - "je weet maar nooit dat ze moeilijk doen op het gemeentehuis..." en zeker geen tijd/zin om nog eens terug te moeten gaan...
De "professionele" foto's waren echter van erbarmelijke kwaliteit en écht niet te vreten...
Dan toch maar de zelfgemaakte exemplaren afgegeven op het gemeentehuis, en deze werden zonder morren aanvaard (ook al waren ze "digitaal"... )
Hoe de foto er dan uiteindelijk uitziet op de nieuwe ("elektronische") pas, wil je niet weten... of hoe ze van een kwaliteits kleurenprint een onooglijk klein Z/W micro-fotootje kunnen maken...... Nu begrijp ik dus wél waarom ze zulke hoge eisen stellen aan het origineel...
Nog veel sterker: de foto die in de eerste link als "goed" wordt beoordeeld, heeft een te donkere achtergrond en zou dus worden afgekeurd. Of hoe de administratie soms zijn eigen regels niet kent...
Nog veel sterker: de foto die in de eerste link als "goed" wordt beoordeeld, heeft een te donkere achtergrond en zou dus worden afgekeurd. Of hoe de administratie soms zijn eigen regels niet kent...
Klopt!
In de "specs" staat idd. uitdrukkelijk dat de achtergrond "wit" moet zijn!...
Maar ja, ... wat had je verwacht (....no further comment)?...
Ik ken gelukkig de vrouw bij ons die al die zaken regelt
(l) lieve buurvrouw
Ik denk dat ze die digitale afraden (ze zeggen weigeren ma...) omdat anders de 16 jarige afkomen met een blurry feestpicture waarop ze halfdronken met bloeddoorlopen ogen staan afkomen... En als ze dan commentaar krijgen mondig antwoorden dat ze der meestal zo uitzien en dus beter herkenbaar zijn...
Mijn digitale foto werd geweigerd. De foto was volledig volgens de richtlijnen. Ik ben digitaal drukker en print op hoge resolutie (2400 dpi, 175 lijnen) op hoge kwaliteit. Foto werd geweigerd omdat de ambtenaar zogezegd een raster zag en dat mocht niet. Op de vraag of hij dan wel een puntraster (meest voorkomend bij offset), een stochastisch raster (vele printers) of een lijnraster (vele digitale systemen) kon zien, werd de man echt lastig.
Ik ben naar de fotograaf aan de overkant geweest. De foto werd met een eenvoudige compact genomen. De print was kwalitatief minder dan de mijne (vooral de kleuren waren echt niet goed). Die foto werd wel aanvaard.
Als ze zo kieskeurig zijn en grommelen over een foto...
Wel als je dan je nieuw paspoort gaat afhalen, moet je ook eens kieskeurig doen.... Ah ja, want jij moet 't ding betalen...
Dus zeg je: "mmm nee, maak maar eens een nieuwe.. mijn gezicht heb je daar te groen opgezet. U zat te klagen dat mijne foto niet goed was... en wat is dit dan? Noem je dit een mooie afdruk? Astenblieft zeg. De tekst mag scherper ook. Stuur het ding maar terug en maak iets fatsoenlijk, daar betaal ik niet voor..."
Eens kijken of ze den volgende keer weer kieskeurig zijn.
Ze vergeten door wie ze betaald worden... Die ambtenaren staan TEN DIENSTE van ons en niet andersom.
OK, een slechte foto kan niet, er moeten regels zijn... Maar sommigen spelen de brave burger met hun voeten...
Wel bij mij zijn ze aan 't verkeerde adres. ... Dan begin ik steevast met hun voeten te spelen...enne ik kan der wa van zulle.
Comment