Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Even mijn 'frustratie' kwijt....

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Even mijn 'frustratie' kwijt....

    Oorspronkelijk geplaatst door ajh
    Het maakt toch niet uit hoe het plaatje gemaakt wordt, maar dat'ie gemaakt wordt

    AMEN
    Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
    Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

    Comment


    • #32
      Re: Even mijn 'frustratie' kwijt....

      Oorspronkelijk geplaatst door ajh
      Misschien ben ik wat simpel in dit soort zaken , maar voor mij is het doel een mooi plaatje maken. Of dit nu met een analoge of digitale, Canon, Nikon of hutsefluts camera, met of zonder PS bewerking is boeit me eigenlijk niet zo.

      Ik wil het resultaat graag aan de muur kunnen hangen en een mooie herinnering aan het moment dat ik de foto maakte hebben. Ben ik nu gewoon te simpel in mijn gedachten Het maakt toch niet uit hoe het plaatje gemaakt wordt, maar dat'ie gemaakt wordt

      Dat is ook wel zo. Maar toch heb ik een camera gekocht met het doel mezelf iets te leren en hopelijk betere beelden te maken dan in het verleden.
      Groetjes, Jörgen
      www.beautyshoot.nl

      Comment


      • #33
        Re: Even mijn 'frustratie' kwijt....

        Oorspronkelijk geplaatst door ajh
        Ik wil het resultaat graag aan de muur kunnen hangen en een mooie herinnering aan het moment dat ik de foto maakte hebben. Ben ik nu gewoon te simpel in mijn gedachten Het maakt toch niet uit hoe het plaatje gemaakt wordt, maar dat'ie gemaakt wordt
        Simpel ? Misschien
        Maar wel klop d'erop !!! Met 'n Nikon gemaakt ? Met 'n amateurtje ? Met Photoshop ? Getekend misschien ? Door n' kind geschoten ???
        Als een beeld me pakt, me langer of verwonderd laat kijken... dan spreek ik van een schitterend beeld... Alleen dàn !!!

        @ajh : leve de simpelen
        Greetz, Kariboe
        * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
        Euh... deze quotering is zeer subjectief !

        Comment


        • #34
          Re: Even mijn 'frustratie' kwijt....

          Canon komt met een nieuwe range toestellen op de markt, dit zal rijn rond november 2006, juist voor de kerstperiode.

          Canon's 350DPS, 30DPS, 1DsMIIPS. Deze zullen een nieuwe chip bezitten met 17 functies van het welgekende programma Adobe Photoshop! Zoals croppen, lineaal, brushen, clonen, etc... Het zal allemaal aanwezig zijn. Met ev. firmware updates is het mogelijk om upgrades uit te voeren, omdat deze op een eigen processor draait in de camera.
          Wie zal hier interesse voor hebben???

          Lesley.
          -=- Light is the key...

          Comment


          • #35
            Re: Even mijn 'frustratie' kwijt....

            Oorspronkelijk geplaatst door ajh
            Misschien ben ik wat simpel in dit soort zaken , maar voor mij is het doel een mooi plaatje maken. Of dit nu met een analoge of digitale, Canon, Nikon of hutsefluts camera, met of zonder PS bewerking is boeit me eigenlijk niet zo.

            Ik wil het resultaat graag aan de muur kunnen hangen en een mooie herinnering aan het moment dat ik de foto maakte hebben. Ben ik nu gewoon te simpel in mijn gedachten Het maakt toch niet uit hoe het plaatje gemaakt wordt, maar dat'ie gemaakt wordt
            Zo is ook mijn gedachten over dit onderwerp.
            Origineel gepost door Herzie.
            Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij sommige foto's denk van "WAAW", tot de fotograaf dan toegeeft dat hij er de maan bijgeplakt heeft. Dan heb ik zoiets van "mja". Een nieuwe vorm van "optisch bedrog" ? Ik voel me dan in 't zak gezet... Misschien foute reactie hoor. Maar ik vind op 't juiste moment op de juiste plaats zijn (en dus bewust je foto-uitstap plannen) nog altijd een deel van de fotografie.
            Ook het wegclonen van palen e.d. : ik probeer dit altijd te doen door te stappen, te zoomen, hoger te gaan staan, of in een boogje te fotograferen...
            Voor mij sla je hier de spijker op de kop, als je aan een plaat niet kunt zien dat deze bewerkt is dan heb je het goed gedaan en als de fotograaf dan later toegeeft dat hij de plaat bewerkt heeft dan blijft het voor mij dezelfde mooie plaat.
            Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
            Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

            Comment


            • #36
              Re: Even mijn 'frustratie' kwijt....

              Oorspronkelijk geplaatst door jan.brouwers
              Voor mij sla je hier de spijker op de kop, als je aan een plaat niet kunt zien dat deze bewerkt is dan heb je het goed gedaan en als de fotograaf dan later toegeeft dat hij de plaat bewerkt heeft dan blijft het voor mij dezelfde mooie plaat.
              Volledig akkoord Jan.
              Nikon D70s °°°°° BD0517BE

              "Whatever you do will be insignificant, but it is very important that you do it." -Gandhi

              Comment


              • #37
                Re: Even mijn 'frustratie' kwijt....

                Een interessant vraagstuk, dat ik me ook vaak heb afgevraagd. Daarbij ben ik tot het volgende gekomen;

                Ik heb vijfentwintig jaar analoog gefotografeerd. Destijds dacht je goed na voordat je een foto maakte; belichting, compositie, licht, beelduitsnede, belichtingscompensatie, afstandinstelling (was nog handmatig) en scherpediepte. Daarvoor had je al nagedacht over welke lens, filmgevoeligheid, type film, filter(s).
                Dacht je dat allemaal goed te hebben, drukte je op de ontspanknop of draadontspanner en hoopte je dat het allemaal goed ging.

                Tegenwoordig richt je, druk je op de de knop, en voor de zekerheid nog maar een stuk of tien met de gedachte dat je op de computer wel kijkt of er eentje bij zit.
                En dat is jammer, want zo kan iedereen het.

                Maar het is oh zo makkelijk. Digitale fotografie heeft een hele nieuwe benadering van fotograferen gebracht.

                En dit is niet erg. Een schuine horizon, witbalans, belichtingscompensatie, beelduitsnede (croppen) en het vergroten van het dynamisch bereik is iets dat vroeger op een veel bewerkendere manier bereikt werd. Ook het wegwerken van een stofje of een rood oog is geen probleem, alsmede het zwartwit maken van een foto, of UV-effecten bewerkstelligen.

                Wat in mijn ogen niets meer met fotografie te maken heeft is het wegclonen van een lantaarnpaal, een takje, een plekje op een paddestoel, het afvlakken van een portret waarbij alleen er nog maar een barbie overblijft of het toevoegen van interessante onderwerpen zoals een maan in de lucht.
                Als je zo je foto's mooi maakt, kun je net zo goed tijdens een avondje achter de PC een 3D plaatje componeren en dat foto noemen.
                Bij mij ligt daar de grens.

                Dat wil niet zeggen dat dit laatste niet kan, of mag. Natuurlijk wel, want het is an sich een vorm van creativiteit (let op; geen kunst). Waar ik dan niet tegen kan is, dat wanneer deze creativeling zijn bewerking probeert te verkopen als 'onbewerkte' of 'een beetje aangepaste' foto.

                Digitale fotografie heeft de donkere kamer makkelijker en toegankelijker gemaakt. Het professionele staaltje fotografie is nu voor iedereen bereikbaar. Laten we daar nuttig gebruik van maken, en geen misbruik.
                meer over mijn fotografie is te vinden op
                http://www.nandoonline.com

                Comment


                • #38
                  Re: Even mijn 'frustratie' kwijt....

                  Voor mij zijn sommige bewerkingen er ook 'over', dat is meestal als het zichtbaar word.

                  Photoshop of PSP of eender welk programma is toch gewoon de digitale variant van de doka.

                  Wie denkt dat er in het analoge tijdperk niet aan de foto's werd geknutselt, droomt maar gerust verder.

                  Ik probeer ook (meestal ) de foto zo goed mogelijk te krijgen op het moment van de opname. Maar er is (voor mij) niets op tegen om de foto in de digitale doka nog beter proberen te maken.

                  En waar ligt de limiet? Daar waar je die voor jezelf legt.
                  Groetjes,
                  FilMar, Beeldbrouwer ;-)
                  * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

                  Comment


                  • #39
                    Re: Even mijn 'frustratie' kwijt....

                    Ik ben blij dat iedereen een eigen mening over dit onderwerp heeft. Vandaag had ik weer van die foto's die toch echt even radicaal door PS moesten. En daar ging ik weer met het verleggen van grenzen
                    Misschien moet ik gewoon doen wat iedereen doet... plezier hebben met waar je mee bezig bent
                    Groetjes, Jörgen
                    www.beautyshoot.nl

                    Comment


                    • #40
                      Re: Even mijn 'frustratie' kwijt....

                      Oorspronkelijk geplaatst door azhrarn
                      Wat in mijn ogen niets meer met fotografie te maken heeft is het wegclonen van een lantaarnpaal, een takje, een plekje op een paddestoel, het afvlakken van een portret waarbij alleen er nog maar een barbie overblijft.
                      En dat is nou net wat ik bedoel, hoeveel foto's die voor jou prachtplaten zijn denk je dat er in PS bewerkt (verbeterd) zijn ? Alleen jij weet het niet, als ik nu op vakantie ben en wil een mooie plaat maken maar daar staat dan weer zo'n reclamebord op de stoep dan is dat toch vervelend maar ik maak de plaat dan wel en verbeter ze thuis dan wel effe in PS.

                      Een mooi steegje in een schilderachtig dorpje in de Ardennen, Griekenland of Ierland, op de stoep een fietsenrek met schreeuwende reklame, loop je dan door of maak je een foto van dat steegje ? Ik weet wat ik dan doe hoor.

                      Ik ben lid geweest van een fotoclub waar de foto's besproken werden met z'n allen, ik vertelde er ook steeds bij wat en hoe ik er iets aan gedaan had in Photoshop als dat zo was. Daar deden de meeste (oudere) leden nogal minachtend over, nu kon ik twee dingen doen in mijn ogen nl. :
                      a) het verzwijgen als ik een foto had aangepast in Photoshop
                      b) een andere fotoclub zoeken waar men wat meer met de tijd was meegegaan.

                      Ik denk dat het wel duidelijk is waar ik voor gekozen heb.
                      Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
                      Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

                      Comment


                      • #41
                        Re: Even mijn 'frustratie' kwijt....

                        Laat ik wel even "simplistisch" stellen dat een slechte foto ook met PS nooit een goede kan worden, hooguit een redelijk goede

                        Wat ik bedoelde te zeggen is dat het niet mijn streven is om een technisch perfecte foto te maken die qua onderwerp helemaal niets heeft. Er wordt vaak van alles geroepen over onscherp, kleuren niet goed, contrast te hoog/te laag, enz. terwijl men voorbij gaat aan de foto op zich.

                        Een goede foto leidt je niet af uit een perfecte exif maar een onderwerp dat je aanspreekt, ontroert, vrolijk maakt, noem maar op welke emotie. Menig "technisch slechte" foto heeft meer teweeg gebracht in de wereld dan een technisch perfect plaatje.

                        Waar ik de topicstarter groot gelijk in moet geven is dat het natuurlijk moet blijven. Een duidelijk geshopte foto is niet mooi, een goed geshopte daarentegen die de boodschap versterkt kan wat mij betreft uitstekend. Ongeacht de mate van de shop.
                        Groeten,

                        Albert Jan

                        Website AJH
                        lidnummer: BD0371NL

                        Comment


                        • #42
                          Re: Even mijn 'frustratie' kwijt....

                          "You don't take a photograph, you make it."
                          "Dodging and burning are steps to take care of mistakes God made in establishing tonal relationships."
                          "The negative is comparable to the composer's score and the print to its performance. Each performance differs in subtle ways."
                          "There are no rules for good photographs, there are only good photographs."

                          Ansel Adams 1902 -1984

                          Comment


                          • #43
                            Re: Even mijn 'frustratie' kwijt....

                            Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
                            "You don't take a photograph, you make it."
                            "Dodging and burning are steps to take care of mistakes God made in establishing tonal relationships."
                            "The negative is comparable to the composer's score and the print to its performance. Each performance differs in subtle ways."
                            "There are no rules for good photographs, there are only good photographs."

                            Ansel Adams 1902 -1984
                            Amen too that!
                            foto als spiegel of als venster?

                            Comment


                            • #44
                              Re: Even mijn 'frustratie' kwijt....

                              Oorspronkelijk geplaatst door MadMax
                              LOL... zo ver zou ik ECHT niet willen gaan en dat was de bedoeling ook niet van mijn hardop denken. Beng bang dat er geen 1 originele foto verschijnt.
                              For the record : 95% van mijn foto's zijn onbewerkt. In die zin dat ik wel van RAW -> JPG moet en natuurlijk daar wel de belichting juist stel, maar dat deed je vroeger ook in je doka. Als een model een beugel draagt, omdat ze zorg draagt voor haar tanden, en ze probeert altijd maar dat mond dichtgeknepen te houden, dan wil ik bewust een foto met open mond en de beugel (de "blokjes") in volle glorie weergeven. Its part of life.

                              My 2 cents...
                              natwork.be

                              Comment


                              • #45
                                Re: Even mijn 'frustratie' kwijt....

                                Zolang een toestel niet kan weergeven/overbruggen wat onze ogen wél kunnen, zal/zullen we genoodzaakt zijn dit op een of andere wijze te compenseren...vroeger in de doka...nu achter de PC en als PS ons daar een handje kan toesteken is dit mooi meegenomen....
                                Zolang je maar met je "beelden" kan "verwoorden" wat je op dat moment "zag" of "voelde" is in feite "alles" toegestaan ...zo "zie" ik het.....
                                D70/18-70,D700/28-70, Tripod Velbon AEF-3,Lowepro Nova 4 AW,X-drive PRO 40Gb,SB600,SB900,Sigma APO Macro 180mm,Nikon 50mm 1.8, Sigma 70-200 2.8 APO DG,Sigma12-24,Bigma 50-500mm
                                BD0290BE

                                Comment

                                Working...
                                X