Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto korrellig

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Foto korrellig

    Hoi,

    even naar de EXIF gekeken en volgende viel mij op: contrast, verzadiging en scherpte staan allemaal op maximum (+2) - zie maar eens in de parameter settings op je toestel. D.w.z. dat je foto nabewerkt wordt en nog geen klein beetje ook ! Bij zulke egale kleuren en met veel blauw daarenboven, krijg je al snel 'ruis'.... Als ik niet mis ben wordt dat ook JPEG ARTIFACT genoemd .
    Ik neem altijd alles met enkel een lichte scherpte correctie op +1, de rest laat ik 0. Je kan nadien nog in PS bijwerken indien nodig en je vermijd dat je originele foto al vanaf het begin in je toestel wordt vermassacreerd
    De ultieme test: een gelijkaardige foto nemen met verschillende parametersettings en best nog: in RAW en dan softwarematig de parameterwijzigingen toepassen en zien wat er gebeurd

    Benieuwd naar je resultaten....
    Don't worry, Be happy... and take great shots !

    Comment


    • #32
      Re: Foto korrellig

      Oorspronkelijk geplaatst door VinceMesch
      Hoi,

      even naar de EXIF gekeken en volgende viel mij op: contrast, verzadiging en scherpte staan allemaal op maximum (+2) - zie maar eens in de parameter settings op je toestel. D.w.z. dat je foto nabewerkt wordt en nog geen klein beetje ook ! Bij zulke egale kleuren en met veel blauw daarenboven, krijg je al snel 'ruis'.... Als ik niet mis ben wordt dat ook JPEG ARTIFACT genoemd .
      Ik neem altijd alles met enkel een lichte scherpte correctie op +1, de rest laat ik 0. Je kan nadien nog in PS bijwerken indien nodig en je vermijd dat je originele foto al vanaf het begin in je toestel wordt vermassacreerd
      De ultieme test: een gelijkaardige foto nemen met verschillende parametersettings en best nog: in RAW en dan softwarematig de parameterwijzigingen toepassen en zien wat er gebeurd

      Benieuwd naar je resultaten....
      Ik moet straks eens naar mijn toestel thuis kijken want normaal staat ook bij mij alleen scherpte op +1... En ben er niet aan geweest? Kan toch niet zijn dat dit verandert bij het wisselen van lenzen of dat ook dit automatisch door het toestel wordt aangepast?

      Enfin, ik zal er eens naar kijken... Merci voor de tip!
      ...Canon EOS D...
      .:Mijn website in opbouw:.

      Comment


      • #33
        Re: Foto korrellig

        Oorspronkelijk geplaatst door Joost
        Het is heel simpel... pak een leeg velletje A4 en een vers geslepen potlood. Schrijf daarop 100 keer de volgende zin over:

        Gij zult niet pixelpeepen!

        En, voelt het al wat beter?
        Ook dit staat op de planning voor vanavond

        (j/k)
        ...Canon EOS D...
        .:Mijn website in opbouw:.

        Comment


        • #34
          Re: Foto korrellig

          Schiet anders in RAW, dan maken die parameters al niet meer uit...

          Comment


          • #35
            Re: Foto korrellig

            RAW is voor mietjes en sisi's

            dus niet hé!
            met een plakbandje en secondenlijm staat mijn D60 steeds op raw!
            mm
            ∏__|_ ∏__|_
            "no rules, great shots"
            Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

            Comment


            • #36
              Re: Foto korrellig

              Sorry maar als ik sommige resultaten zie op iso1600 van de 20D en 350D dan is dit ondermaats voor een iso400

              Die speciale parameters zouden wel eens een oorzaak kunnen zijn, ruis zie je altijd meer in donkere partijen, dus bij beter belichte foto's gaat het altijd minder opvallen...

              Bij zo'n miezerig weer zou ik ook niet op iso400 werken maar m'n diafragma iets meer opendraaien (om zelfde sluitertijd te bekomen)!

              Comment


              • #37
                Re: Foto korrellig

                Oorspronkelijk geplaatst door mitChill
                Ik moet straks eens naar mijn toestel thuis kijken want normaal staat ook bij mij alleen scherpte op +1... En ben er niet aan geweest? Kan toch niet zijn dat dit verandert bij het wisselen van lenzen of dat ook dit automatisch door het toestel wordt aangepast?

                Enfin, ik zal er eens naar kijken... Merci voor de tip!
                Oeps, zonet nogmaals je foto bekeken maar dan met de laatste versie van Zoombrowser ipv ACDSEE op het werk. Alle parameters staan op +1 ipv +2... héhé

                Maar toch denk ik dat het daaraan ligt ipv een defect aan je toestel... Uittesten dus
                Don't worry, Be happy... and take great shots !

                Comment


                • #38
                  Re: Foto korrellig

                  Net eens camera bekeken en bljkbaar stonden dus die settings bijna allemaal op +1. Heb er een tijdje geleden mee zitten prullen en dus vergeten terug te zetten... Doeme, zal wss dus wel de oorzaak zijn!

                  Stom dat ik dat vergeten terug te zetten ben, al die foto's slecht en heb geen zin om te gaan fotosoepen, kan het trouwens ook niet

                  Bedankt voor de hulp!
                  ...Canon EOS D...
                  .:Mijn website in opbouw:.

                  Comment


                  • #39
                    Re: Foto korrellig

                    Je hebt ook een software genoemd 'noise ninja' die eveneens standalone zou kunnen werken, misschien ook wel in batch... (of ben ik weer aan het dagdromen ? )

                    Proberen waard vooraleer je al je foto's in de prullenmand gooit
                    Don't worry, Be happy... and take great shots !

                    Comment

                    Working...
                    X