Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto korrellig

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Foto korrellig

    Oorspronkelijk geplaatst door mm
    puntjes zijn boeien!
    iso 400: valt toch mee zeker? 't is geen effen grijs valk dat je ziet hé!
    er hangt mist, opstuivend zeewater, boot heel ver weg, ...
    'k denk niet dat er een probleem is hier, maar zoals elsan zegt: eens enkele testshoots maken op verschillende iso-standen, en verschillende over/onderbelichtingen.
    mm
    Yep de puntjes zijn boeien, nu zie ik het ook, duidelijkst op de niet vergrote foto.
    Dan houd ik het op een combinatie van licht- en luchtvervuiling met foto op ISO 400.
    Zoals ik al zei : testen met helder weer, ik ben er nogal gerust in dat het er veel beter zal uitzien.
    fotosite

    Comment


    • #17
      Re: Foto korrellig

      Het rare is dus dat dit alleen bij die foto's van de zee voorkomt of met blauwe lucht. Andere foto's van op strand, strandzeilen en mijn vriendin zijn dan weer zo goed als haarscherp, met min of meer dezelfde instellingen... Ik dacht dat dit misschien iets te maken had dat blauw een primaire kleur? Maar dan nog verbaast dit mij, zou eigenlijk niet mogen...

      Zou dit aan de sensor liggen? En wat dan?

      Het was er ook wel mistig en miezerig, maar dit had ik niet verwacht. Heb F-waarde, ISO en speed zelf ingesteld, de rest heeft toestel gedaan... Deze zaterdag op tour in Brussel met een Italiaanse vriendin en dan ga ik hem nog eens testen. Als zelfde voorkomt, nja... Dan zullen we zien...
      Last edited by mitChill; 6 februari 2006, 12:00.
      ...Canon EOS D...
      .:Mijn website in opbouw:.

      Comment


      • #18
        Re: Foto korrellig

        reflectie licht op water en dan nog extra verstrooiing door de mist ?

        en nog is onderbelicht ?

        Zou mij niet teveel zorgen maken als de andere foto's allemaal ok zijn.

        iso 400 onderbelicht, komt dan de korrel al ni meer overeen met iso 800 ?

        Comment


        • #19
          Re: Foto korrellig

          Oorspronkelijk geplaatst door JorisFRST
          reflectie licht op water en dan nog extra verstrooiing door de mist ?

          en nog is onderbelicht ?

          Zou mij niet teveel zorgen maken als de andere foto's allemaal ok zijn.

          iso 400 onderbelicht, komt dan de korrel al ni meer overeen met iso 800 ?
          Foto is idd niet van de beste kwaliteit, klopt. Maar heb ook een aantal meeuwen getrokken vanop het balkon die voorbij gevlogen kwamen en die kwalitiet met blauwe achtergrond is ook niet al te schitterend. Maar ik gun mijn camera momenteel nog het voordeel van de twijfel door het mindere weer. Zaterdag as weer test en dan zullen we zien...
          ...Canon EOS D...
          .:Mijn website in opbouw:.

          Comment


          • #20
            Re: Foto korrellig

            het speelt waarschijnlijk ook een rol dat de bewuste foto op oneindig is genomen; alles (stof, damp, vervuiling en ruis) tussen zoiets als 10 en oneindig meter komt dan "in beeld"

            bij een onderwerp op kleinere afstand wordt alleen de DOF het zichtbaarste deel en valt de rest minder op.

            am I right or am I left
            het is helemaal niet zeker of jij wel ziet wat ik zie.
            Telecaster weblog
            km5D, sigma 70-200 2.8 ex dg apo, 50mm 1.4 en nog zo'n kitlens

            Comment


            • #21
              Re: Foto korrellig

              Hm, ik weet niet of je 't weer op zich als factor voor ruis mag aanvoeren eigenlijk. Je belichting is daar toch aan aangepast ?
              Misschien is luchtvervuiling met fijn stof en bijhorende diffractie en zo een betere verklaring voor de kleuren dan ?
              Enfin, ik volg je topic, vooral als het aan de camera ligt, maak ik me ook ongerust; als het aan de lens ligt, ben ik gerust : zal me de eerste jaren geen zo'n lens kunnen permitteren
              aan de iso-waarde zal het wellicht niet liggen, deze foto bijvoorbeeld is op iso 1600 getrokken, bewolkt en zo. het is een crop, en het valt wat mij betreft zeer goed mee qua ruis (is wel zichtbaar natuurlijk, maar soit). met kitlens trouwens

              't beste met je experimenten ! misschien eens je lens op zelfde body van iemand anders vijzen ? of zelfde lens van iemand anders op jouw body...
              maar dat had je wellicht ook al uitgedokterd

              herzie

              Comment


              • #22
                Re: Foto korrellig

                @Herzie: is voor mij ook de eerste keer dat zich dit fenomeen voordoet. Voor de rest niks dan goede en mooie foto's met uitzondering deze waar het mislukken aan mij licht

                Zaterdag zal ik meer weten, maar ik hou het zeker in de gaten. Zal nog snel een mooi voorbeeldje posten van welke degelijke foto's er wel met deze lens uit de camera lopen:

                (F:5, ISO: 200, Speed: 1/500, Focal length: 70mm)

                Is deze al meer L-glas waardig?
                ...Canon EOS D...
                .:Mijn website in opbouw:.

                Comment


                • #23
                  Re: Foto korrellig

                  Toch per ongeluk niet met een Extrem III kaart van San Disk?
                  Groeten.
                  KEEP THE SPIRIT HIGH AND KEEP ON CAPTURING!!!
                  http://www.photopat.be

                  Comment


                  • #24
                    Re: Foto korrellig

                    heb spijtig genoeg niet de tijd alle antwoorden te lezen, maar kort en simpel:
                    belicht je opnamen goed, kijk naar je histogram zet alle sharpen enz af in je toestel en werk uitsluitend met je Photobewerkingsprogramma om aanpasingen te doen en je zal zien .....ruis verdwenen
                    maak ook eens een afdrukje en kijk wat overblijft

                    Comment


                    • #25
                      Re: Foto korrellig

                      Oorspronkelijk geplaatst door paepke
                      Toch per ongeluk niet met een Extrem III kaart van San Disk?
                      Groeten.
                      Nope, Ultra II van Sandisk... Why?
                      ...Canon EOS D...
                      .:Mijn website in opbouw:.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Foto korrellig

                        D'r is niets mis met je hardware...is idd geval van licht- en luchtvervuiling én zoals Roland VDB reeds zei je cam-parameters, nie panikeren dus
                        Na stopzetting herbegonnen met een 60D...

                        Comment


                        • #27
                          Re: Foto korrellig

                          Heb net nog eens alle foto's bekeken en bijna allemaal zijn korrellig als ik ze op ware grootte zet... Hier zit dus iemand met een slecht gevoel :s

                          Als iemand zich geroepen voelt om hem eens aan de tand te voelen, graag...
                          ...Canon EOS D...
                          .:Mijn website in opbouw:.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Foto korrellig

                            Ik heb de indruk dat het beter moet kunnen. Nog scherper. Heb je met een statief gewerkt? Indien neen zou ik dit wel doen. Mijn eerste testfoto's met een 300 mm ( 20d + EF 90-300 usm 4.5-5.6)zeggen mij al direct om een statief te gebruiken. Bij miezerig weer zoals nu die afgelopen dagen in de stand Serpia gezet en vond het een goed alternatief maar dit is subjectief natuurlijk.
                            De puntjes zijn boeien. Denk ik

                            Comment


                            • #29
                              Re: Foto korrellig

                              Oorspronkelijk geplaatst door mitChill
                              Heb net nog eens alle foto's bekeken en bijna allemaal zijn korrellig als ik ze op ware grootte zet... Hier zit dus iemand met een slecht gevoel :s

                              Als iemand zich geroepen voelt om hem eens aan de tand te voelen, graag...
                              Het is heel simpel... pak een leeg velletje A4 en een vers geslepen potlood. Schrijf daarop 100 keer de volgende zin over:

                              Gij zult niet pixelpeepen!

                              En, voelt het al wat beter?
                              Last edited by Joost; 7 februari 2006, 11:33.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Foto korrellig

                                Oorspronkelijk geplaatst door Joost
                                Het is heel simpel... pak een leeg velletje A4 en een vers geslepen potlood. Schrijf daarop 100 keer de volgende zin over:

                                Gij zult niet pixelpeepen!

                                En, voelt het al wat beter?
                                fotosite

                                Comment

                                Working...
                                X