Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
hallo ik weet niet of mijn vorig mailtje aan is gekomen dus daarom nog maar een keer , ik kom hem zaterdag kopen en afhalen als je hem nog niet verkocht heb , ik heb hem dringend nodig voor binnen opname ivm met paardesport , ik ben namelijk elk weekend op pad met mijn vrouw die paard rijdt en kan daarom onze hobby's combineren, kun je zo snel mogelijk iets laten weten ?
hallo ik weet niet of mijn vorig mailtje aan is gekomen dus daarom nog maar een keer , ik kom hem zaterdag kopen en afhalen als je hem nog niet verkocht heb , ik heb hem dringend nodig voor binnen opname ivm met paardesport , ik ben namelijk elk weekend op pad met mijn vrouw die paard rijdt en kan daarom onze hobby's combineren, kun je zo snel mogelijk iets laten weten ?
Na deze week zelf foto's te nemen met dit objectief (ze komt immers van mijn vader) vond ik de resultaten niet allemaal even overtuigend, wat me er toe aanzette vandaag uitgebreide focustesten uit te voeren.
Nu blijkt dat er op deze 80-200 op f2.8 en tussen 150 en 200mm een kleine frontfocus zit voor onderwerpen dichter dan 3-5 meter wat danonscherpe foto's oplevert. Vanaf een afstand van 7 meter en verder kan f2.8 echter wel onbeperkt gebruikt worden omdat dan de DOF groot genoeg is zodat het onderwerp sowieso in focus is. Voor foto's dichtbij en op 200mm moet het diafragma echter op f4 gezet worden om kritische scherpte te bereiken. Aan mijn camera ligt het niet, want die is pas afgeregeld voor focus. Verder speurwerk op internet (DPreview) leerde me dat dit probleem wel vaker bij de AF 80-200 f2.8 ED voorkomt, zowel met de schuif- als de modernere draaizoom.
Dus nog eens samenvattend: tussen 150 en 200mm moet f4 gebruikt worden voor onderwerpen die 3 a 5 meter van je verwijderd staan. In alle andere omstandigheden werkt het objectief volkomen perfect.
De eerste bieder heeft afgehaakt na deze informatie en vanzelfsprekend kan ik de eerst gevraagde 400 Euro niet meer verantwoorden, dus wie alsnog geinteresseerd is, kan beginnen bieden. Op onzinbiedingen wordt uiteraard niet gereageerd. Voorbeeldfoto's van het proleem zijn altijd beschikbaar op aanvraag.
Comment