Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Prop-vortex

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Prop-vortex

Bij vliegtuigen is een vortex een alledaags ding, alleen is het niet altijd zichtbaar.
    De meest bekende zijn de 'witte strepen' die we bij mooi weer hoog in de lucht zien.
    Dit zijn eigenlijk mini-wervelwindjes die ontstaan aan de vleugeltippen.

Minder bekend is een propeller-vortex, omdat die enkel zichtbaar is bij ideale weersomstandigheden.
    Wel, van het weekend was het in Spa blijkbaar ideaal weer.
    Door de relatief warme lucht en de zeer hoge luchtvochtigheid op zaterdag, zorgde deze Yak 50 voor een extraatje bij het opstijgen...

Ik heb een fotografisch geheugen... alleen het afdrukken geeft soms problemen.

Re: Prop-vortex

Leuke foto.
    Zie je idd. niet zo vaak.

Mvg
    Ik ben gek op werken. Kan er urenlang gefascineerd naar kijken.

Comment

das echt nieuw voor mij dat fenomeen, tis wel mooi in beeld gebracht.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

dit had een goeie challenge foro geweest!

prachtig in beeld gebracht
        nikon stuff

Comment

Dit voor mij ook volledig nieuw !
          Heb dit nog nooit gezien.

Wel zeer mooi in beeld gebracht
          Flickr Photopage

Comment

Zie je inderdaad niet vaak, erg leuk.

Comment

Heel speciaal, ik stuur hem door naar een collega Fysica.
              M.i. is het geen wervelwindje maar een condens die ontstaat door drukverlaging na de schroeftip, een beetje te vergelijken met de condens die ook ontstaat bij vliegtuigen die door de geluidsbarriere gaan (hoofzakelijk boven wateropp). Op het net staan daar een paar prachtige voorbeeldjes van.

Maar deze is nieuw voor mij.

Paul

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                Heel speciaal, ik stuur hem door naar een collega Fysica.
                M.i. is het geen wervelwindje maar een condens die ontstaat door drukverlaging na de schroeftip, een beetje te vergelijken met de condens die ook ontstaat bij vliegtuigen die door de geluidsbarriere gaan (hoofzakelijk boven wateropp). Op het net staan daar een paar prachtige voorbeeldjes van.

Maar deze is nieuw voor mij.

Paul
                Ik denk dat het een combinatie is. Door het drukverschil krijg je de vortex (=wervelwind) die er dan weer voor zorgt dat de warme en koude lucht (van de onder- en bovenkant van de propeller) worden samengeklutst, waardoor je condens krijgt, die voor ons waarneembaar is.
                Hetzelfde als met de vleugels.

En dat voor een foto-forum!
                Ik heb een fotografisch geheugen... alleen het afdrukken geeft soms problemen.

Comment

Het is een wervelwindje waarin een lage druk heerst, waardoor condensatie optreed.
                  Condenstaie is het gevolg van luchdruk verlaging bij dezelfde verzadiging. Hetzelfde principe als bij snelle manouvers van jachtvliegtuigen. Condensatie begint aan de voorzijde van de vleugel en wingtips. Een vleugel einde gedraagd zich aerodynamisch niet veel anders als een prop uiteinde.
                  Een van de redenen om tegenwoordig aan de vleugel einden winglets te monteren, om zo de vortex te verminderen en dus minder weerstand - (= brandstof) te verkrijgen.
                  Dat gaat bij props wat moeilijker

Comment

ik heb weer iets bijgeleerd
                    into minimal techno

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door thiele Bekijk bericht
                      ik heb weer iets bijgeleerd
                      Ik nie, versta der nog altijd niet veel van...
                      Maar vind het nog altijd knappe foto wat hier op BD nog altijd het belangrijkste is
                      Flickr Photopage

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Baron Bekijk bericht
                        Ik nie, versta der nog altijd niet veel van...
                        Maar vind het nog altijd knappe foto wat hier op BD nog altijd het belangrijkste is
                        Was de "Rode Baron" ooit niet zeer goed met vliegtuigen

PaulM

Comment

Knap geschoten

Comment

Heb ook weer bijgeleerd... Interessante uitleg voor een -door mij- nooit gezien fenomeen...

Foto-gewijs: jammer dat-ie net boven die witte cijfers zat. Leiden wat aandacht af van het tuigje zelf.
                            edit: komt misschien ook omdat het vliegtuigje zelf er zo donker/flets op staat...
                            Niet geschoten is altijd mis!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door X-off Bekijk bericht
                              Bij vliegtuigen is een vortex een alledaags ding, alleen is het niet altijd zichtbaar.
                              De meest bekende zijn de 'witte strepen' die we bij mooi weer hoog in de lucht zien.
                              Dit zijn eigenlijk mini-wervelwindjes die ontstaan aan de vleugeltippen.
                              Even off-topic, de witte strepen van vliegtuigen op grote hoogte zijn geen gevolg van een vortex aan de vleugeltippen, maar is een effect van condensatie en bevriezing van de motoruitlaat op grote hoogte. Dat deze witte strepen niet ontstaan ter hoogte van de vleugeltippen is goed zichtbaar op de foto's op deze site: http://www.skystef.be/contrail4.htm
                              Maar het is wel zo dat de vleugel zelf wel degelijk een vortex doet ontstaan en dat die soms wel zichtbaar is in vochtige omstandigheden op meestal lage hoogte.

on topic: Het vliegtuig en de proppelor-vortex is mooi vastgelegd.

Comment

Working...
                              X