Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Het is een wervelwindje waarin een lage druk heerst, waardoor condensatie optreed.
Condenstaie is het gevolg van luchdruk verlaging bij dezelfde verzadiging.
In een vervelwind verlaagt idd de druk en temperatuur waardoor je condensatie krijgt vermits de oplosbaarheid van water in lucht vermindert bij deze condities.
Een van de redenen om tegenwoordig aan de vleugel einden winglets te monteren, om zo de vortex te verminderen en dus minder weerstand - (= brandstof) te verkrijgen.
Dit is niet helemaal waar. Er ontstaat aan de wingtip idd een vortex. Deze zorgt niet voor meer weerstand maar zorgt ervoor dat er lucht van onder de vleugel naar boven de vleugel stroomt. Deze luchtstroom zorgt ervoor dat het uiteinde van de vleugel geen lift creëert waardoor natuurlijk de vleugels groter moeten zijn en uiteindelijk zorgen voor meer brandstofverbruik. De winglets zorgen ervoor dat de luchtstroom niet van onder naar boven de vleugel kan waardoor de vleugel optimaler gebruikt wordt.
Ditzelfde fenomeen wordt vastgesteld bij scheepsschroeven maar hier ontstaan dampbellen ipv een condensaat.
Comment